Spring naar bijdragen

Munitiekistje


team wolfje

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Het hangt van je definitie af hoor. Ik zou zeggen EEN verschil tussen geocaching en andere spelletjes.

 

Het echte geocaching (het bijvoeglijk naamwoord authentieke vermijd ik liever) staat of valt toch niet met een doos vol ruilspullen. Zou je afgaan op verstopte schatten die zo veel mogelijk lijken op die allereerste in Amerika, dan hoort een echte geocache meer elementen te herbergen:

- gepubliceerd op een vrij toegankelijke site, niet besloten (die nieuwsgroep was toch openbaar?)

- traditional cache

- mooie cachelocatie

- logboek

- ruilspullen waarmee ook inderdaad geruild wordt

- log op een openbare plaats op internet

- en wat ik verder nog vergeten zou zijn

 

Het concept authentiek is dus pars pro toto, een gevaarlijke aanname. Te vergelijken met de handdoek in The Hitchhikers' Guide Of The Galaxy, of dichterbij huis het pakje AH fabriekskaas waarop vol trots staat 'gerijpt op houten planken'. Beide voorbeelden zeggen bijzonder weinig over het geheel.

 

Helaas moet ik op grond van het volledige eisenlijstje concluderen dat ik nog nooit een echte geocache heb gelegd, het is allemaal tweederangs spul! Ook kan mijn loglijst de prullenbak in, want daarop is ongeveer 50% van het type multicache. Wat jammer nou, een cachertje van niks dat nooit zal kunnen toetreden tot de selecte rangen van authentieke geocachers, whoever they may be.

  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het woord authentiek schept verwarring, althans bij mij. Vlinder gebruikt regelmatig die term, maar wanneer slechts een traditional als zodanig kan worden aangemerkt, dan zijn enkele van Vlinder's caches ook niet authentiek. Dus wellicht heeft hij er een andere definitie voor.

In feite heb ik maling aan wat authentiek is, ik loop het liefst multi's in een mooi gebied met verrassende WP's en een regular of large op het eind.

 

En inderdaad Aragorn, authentiek zegt niets over kwaliteit, mooie stelling.

Een pars pro toto is echter iets anders, dat zegt juist wel iets over het geheel. Het is dus niet zo dat WP's pars pro toto kunnen worden genoemd.

Ik heb wel eens een voetbaltoto ingevuld en in dat geval heb je wel gelijk. Iedere voorspelling is een pars pro toto, een goede voorspelling garandeert nog niet dat ik alles goed heb.

Nou moet ik stoppen voordat ik weer uit mijn PPT ga kletsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar ben ik toch even 2 ammo boxen rijker.

Silkwood bedankt, daar maak ik wel wat moois van :)

 

wp8a2ee1e5_0f.jpg

Dat is wat mij betreft toch wel het ideale minimumformaat. Een genoegen om te vinden. Als er tenminste wat in zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het woord 'authentiek' schept juist duidelijkheid, behalve als de strekking van het begrip je ontgaat. Natuurlijk was de eerste cache een traditional, dat impliceert immers de term 'traditional', maar dat betekent niet dat een multi niet authentiek kan zijn. Niet de locatie definieert het concept 'cache', of het feit dat de geografische coördinaten al dan niet gegeven zijn, maar het principe van een verborgen bergplaats met artikelen die geruild kunnen worden. Dat is tenslotte van oudsher de betekenis van het woord 'cache', een betekenis waar de bedenker van het woord 'geocaching' in zijn uitleg aan refereert. Of iets een geocache is wordt dus bepaald door de aanwezigheid van ruilspullen en een logboek (het bieden van gelegenheid tot ruilhandel) en niet door het gegeven dat de eerste geocache:

  • een zwarte emmer was
  • die ondere andere een cassetterecorder en een blik bonen bevatte
  • werd geplaatst door een middelbare heer
  • werd gepubliceerd in een nieuwsgroep.

Kleur en exacte inhoud van de container, leeftijd van de plaatser en de wijze van publicatie zijn geen definiërende kenmerken van een geocache. Definiërend is het bieden van gelegenheid tot het bedrijven van ruilhandel (trade). Het echte geocaching staat of valt dus inderdaad met een doos vol ruilspullen. Juist die doos (cache) maakt het spel uniek en onderscheidt geocaching van andere GPS-zoekspelletjes zoals munzee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed, we weten nu weer eens wat Vlindertjes definitie van de term 'authentiek' is. Volgens het woordenboek is de beste omschrijving van het woord 'authentiek' niet meer en minder dan 'echt'.

 

Ga je af op de oercaches die bedoeld waren om in de wildernis proviand en andere noodzakelijke dingen te kunnen ruilen, dan is waarschijnlijk de aanwezigheid van een logboek niet authentiek. Je maakt mij niet wijs dat al die trekkers in Amerika konden lezen en schrijven.

 

Ga je af op de eerste cache op internet, dan gaat het toch niet alleen om ruilspullen en een logboek. De bijzondere plaats, het kunnen vinden van informatie op een algemeen toegankelijke plaats op internet en het openbaar loggen horen er toch echt bij. Een cache met het keurmerk 'authentiek' die die elementen niet meeneemt kan op een bijzonder oninteressante plaats gelegd zijn, en wanneer er geen openbare logs zijn kan de plaats voor volgende bezoekers bijzonder teleurstellend uitpakken. En dat terwijl een 'keurmerk' juist impliceert dat iets goed is.

 

Ja Od, ik weet dat 'pars pro toto' juist inhoudt dat een onderdeel iets zegt over het geheel. Dat is me vroeger op school uitgelegd. Daarbij werd toen al de kanttekening gemaakt dat het een stijlfiguur was waarmee behoorlijk gesjoemeld kon worden. De reclamewereld geeft er meer dan genoeg voorbeelden van. Lees er een willekeurige Consumentengids op na.

Zo schept ook het 'keurmerk' 'authentiek' verwachtingen die niet waargemaakt kunnen worden.

  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Authentiek betekent voor mij vooral 'oorspronkelijk' maar 'echt' is in dit verband ook een prima kwalificatie. De logboeken van oorspronkelijke caches ('oercaches') bevatten vaak zeer uitgebreide verhalen. Niet alleen werden ruiltransacties zorgvuldig genoteerd, de logger gaf ook aan waar hij vandaan kwam en waar hij naar toe ging. Zo konden bepaalde schaarse artikelen, zoals specifieke onderdelen en gereedschappen, medicijnen of ammunitie van een speciaal kaliber, worden getraceerd door pioniers en voortrekkers die er grote behoefte aan hadden en bereid waren om de vorige bezoeker achterna te reizen. De caches fungeerden ook als communicatiecentra. In de logboeken werden persoonlijke en familiezaken vermeld, zoals geboorten en sterfgevallen, in de hoop dat bezoekers er kennis van zouden nemen om het 'nieuws' bij gelegenheid door te vertellen aan bekenden en belanghebbenden. Hoewel de meeste voortrekkers de edele kunst van het lezen en schrijven wel degelijk enigermate beheersten, beschikten zij niet over mobiele telefoons.

 

Ook moderne overlevingscaches, die overal ter wereld op afgelegen en onherbergzame locaties zijn geplaatst, bevatten soms logboeken met persoonlijke verhalen, al behoort een satelliettelefoon tegenwoordig steeds vaker tot de inventaris. Op deze eeuwenoude cachetradities is het geocachen gebaseerd. Hecht je geen waarde aan een container met ruilspullen en een volwaardig logboek, waar je een reisverslag in kwijt kunt, dan ga je voorbij aan de traditie en essentie van het spel en ben je geen echte of authentieke geocacher. Heb je genoeg aan een logkoker, omdat een cache voor jou slechts een puntje is, dan ben je eerder een munzeeër, ook al sta je ingeschreven bij een site die is genoemd naar het spel geocaching.

 

Maar ach, dit alles zal de veelraper een zorg zijn. Wat hij van geocaching denkt te weten heeft hij immers geleerd van de buurman, die een echt boterhamzakje onder zijn voordeurmat heeft verstopt. En zo is geocaching door onwetendheid en na-aperij verworden van een avontuurlijk oriëntatiespel voor wandelaars en natuurliefhebbers tot een bespottelijk tijdverdrijf voor onnozelaars. Nepcachers, die zich vermaken met het zoeken van nepcaches. En 'nep' is in dit verband het tegengestelde van 'echt' of authentiek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vlinder, verdriet om hetgeen is verloren wat eens is geweest, kun je beter koesteren als een mooie herinnering. Een soort jeugdsentiment. Ik mis soms de flower-powertijd, nu meer dan ooit. Poetin wil geen flowers meer uit Nederland en granaatappels verbouwt hij zelf.

Zowel het tij als het ontij valt niet te keren. Poetin is authentiek, helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het goede oude Wilde Westen, vanavond moeten we maar weer eens een film met Clint Eastwood opzetten. Mooi sfeerbeeld, daar niet van. Maar inhoudelijk wordt niet ingegaan op mijn constatering, dat het keurmerk authentieke geocache niet veel zegt. Een avontuurlijk oriëntatiespel voor wandelaars en natuurliefhebbers vraagt om méér dan om een flinke doos met ruilobjecten aan het eind van de tocht.

 

Voor de middelbare heren onder de forumgangers wil ik daarom wel een ander voorbeeld van een onterecht pars pro toto geven, dat voor hen misschien beter te begrijpen is. Blonde vrouwen, ook diegenen met een wat grotere cupmaat, zijn vaak niet zo dom als ze eruit zien.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...