Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Het gaat om hoe een cache uiteindelijk een afvalbak wordt. M.i. zijn daar niet alleen cachers met kinderen debet aan. Althans als ik naar mijn eigen kids kijk.

Als ik ze aan het lachen wil hebben en volgestopt met lekkers dan ga ik aan het eind van de middag wel even een bakkie doen bij Kruimel. Dan worden ze volgestopt met lekkere dingen en ondanks dat ze wat bleu zijn, gaan ze er altijd weer lachend weg.

Toppie van Kruimel! :thumbdown: Dan krijgt hij van mij Geo d'Or. Dat heeft hij wel verdiend als je daar zo goed kan scoren, in zo'n fijne omgeving. Hij (en Kralenfee) verdient ze zowiezo al door al dat reviewen. Is dat misschien niet een idee.........een "Review d'Or"?

Geplaatst

De strekking van mijn antwoord aan de mailer zou geweest zijn: val mij niet lastig met jouw kinderen.

Zo, we zijn weer op het niveau beland hoor. Daar is waar ieder draadje waar het woord kinderen in genoemd wordt steeds weer op uitdraait.

Je zou natuurlijk ook gewoon eens normaal kunnen reageren op cachers met kinderen. Nee het is geen sport voor kinderen, he he dat weten we nu ook wel weer. Maar kinderen die meegaan zijn ook gewoon cachers. Waarom er toch altijd zo panisch gereageerd wordt als het woord kinderen of geschiktheid voor kinderen genoemd wordt is mij een raadsel. :huh:

Kunnen we weer gewoon on topic verder gaan over de inhoud van een cache?

Het niveau? Volgens mij is dat slechts in het oog van de lezer.... Ik reageer normaal op cachers met kinderen: ik begroet ze vriendelijk, net zoals ik dat met ieder ander doe als ik ze tegen kom. Als ik zin heb in een praatje, maak ik een praatje. Niets mis mee, cachers met kinderen. Panisch? Volgens mij niet, ik ben nog nooit gillend weggerend van een kind, of van cachers met kinderen. Ik hoop op een zekere dag zelf ook kinderen te mogen krijgen, en ik kan niet wachten om ze uit cachen te nemen.

Gezien je reactie zal het je wellicht verbazen dat ik zelf ook regelmatig cache met kinderen. Zelfs met kinderen met een beperking. Voor hen is het de speurtocht die het plezier geeft, ongeacht het resultaat. Let wel: het gaat hier om kinderen met een lichte verstandelijke beperking, gedragsproblemen en afkomstig uit de laagste regionen van de maatschappij. Materialistischer ingesteld dan zij zijn vind je ze niet. Kinderen die de eetkamerstoelen naar je hoofd slingeren als hun stereo een dag wordt ingenomen na een aantal waarschuwingen (als je 'm niet zachter zet, dan...). Waarom vinden ze de speurtocht zelf leuk? Omdat ik ze motiveer om als eerste een aanwijzing te vinden. Omdat ik ze een uitdaging geef. Omdat we iets stiekums doen. Omdat ze met me mee mogen. Omdat ik ze vertel dat we een bakje met een logboekje zoeken. Omdat ze af en toe mijn GPS-ontvanger mogen vasthouden.

On topic was mijn reactie volgens mij wel, aangezien het ging over een bericht dat de topicstarter ontving van iemand wiens kinderen teleurgesteld waren over een bak rommel. Wat mij betreft heeft Peetee het zich niet te gemakkelijk gemaakt, hij heeft immers de moeite genomen om een veklarend antwoord terug te sturen. Mijn reactie zou er een stuk anders uit hebben gezien (zoals gezegd, cynisch, doch vriendelijk). "Wat vinden jullie?" was hier de vraag. Mijn vorige bericht was mijn antwoord daarop, mijn mening, gebaseerd op een gefundeerde pedagogische visie.

Geplaatst

Rotzooi in caches of niet, ik vind het jammer als cache leggers van mooie groene of in een ander geverfde kleuren kistjes over stappen naar glazen potjes, zuigflessen of wat dan ook. Ik beleef er toch meer lol aan wanneer ik een kissie uit de grond trek en die vol verwachting open maak. Wat zit er in? Meestal houdt dat voor mij in dat ik het kissie om keer en alles stuk voor stuk er weer terug in stop. De ene keer zitten er meer leuke dingen in dan de andere keer. Maar dat was tot voor het open trekken van de kist in ieder geval nog een verrassing. De ene keer ruil ik wel de andere keer niet. Voor mij apart zijn het tuperware boxen, mini zuurkool vaatjes of wat dan ook. Indien in een cache omschrijving staat vermeld dat het gaat om een zogenaamde Carrotte-pot dan weet ik in ieder geval al dat die lol er dit keer niet bij zit. Door het plaatsen van caches waar in niet veel ruimte geboden wordt, wordt een cache vinder ook beperkt in het achterlaten goodies. En dat vind ik weer jammer!

Tja, en dan wat zijn leuke goodies? Voor zolang het niet kapot is... Mij best! Ik vind sleutelhangers en koelkastmagneetjes heel leuk, helemaal geweldig vind ik de metalen puzzeltjes daar heb ik al een aantal van gevonden, een ander ziet dat misschien wel weer als troep. Ik ben in ieder geval niet iemand die spulletjes uit een cache haalt omdat ik ze interpreteer als troep en dus maar weggooi, dat laat ik aan de cache eigenaar over. Tenzij ik ook eens stuit tegen half gesmolten lollies etc die zou ik er wel uithalen.

Wat stop je in een cache wat door niemand wordt gezien als troep? Moet dat perse nieuw zijn? Moet dat kindvriendelijk zijn? Er zijn geen vaste regels over te vinden. Dat je naar gelijke waarde ruilt lijkt mij logisch. De uiteindelijke schat voor mij is na het bekijken van de goodies het logboekje gevuld met leuke eigen gemaakte stickertjes en logjes daarin, maar ook daar zijn de meningen weer in verdeeld. Ik vind het jammer na een mooie route een logrolletje aan te treffen. Maar ook hier geldt weer zoveel mensen zoveel wensen. En ik vind het helemaal geweldig er ook TB's en Coins aan te treffen, maar dat heeft niets met de cache inhoudt te maken.

Een cache legger mailen over de inhoud van de kist... Ja en Nee, Ja omdat de eigenaar misschien niet op de hoogte is van de staat van zijn cache. Ik kan me voorstellen dat wanneer jou cache bezocht is door een aantal cachers die de trash in trash out verkeerd begrepen hebben, je die rotzooi uit je kissie wil hebben. Nee indien de mail eerder een aanmaling is de kist opnieuw te vullen met "goede" goodies.

Maar gezien de vele reacties op dit draadje vraag ik me steeds harder af wat goede goodies zijn.

Sunny...

:huh:

Geplaatst
Het gaat om hoe een cache uiteindelijk een afvalbak wordt. M.i. zijn daar niet alleen cachers met kinderen debet aan. Althans als ik naar mijn eigen kids kijk.

Nee, dat bedoelde ik ook door te zeggen dat de ouders er tijdens het loggen en tijdens het ruilen er toch bij staan? En niet iedere cacher neemt zijn kinderen mee en toch wordt de inhoud een afvalbak. Het gekke is dat je nooit iemand leest die gewoon schrijft dat hij eruit haalt wat hij leuk vind en er niets voor teruglegt omdat hij zijn goodies vergeten is.

Eerlijkheid gebied me te zeggend at ik nog niet zo lang geleden een sticker plakte in een logboekje en maar zo, zonder na te denken, het beschermvelletje van de sticker ook in de cachedoos "gooide". ja, dus een uitbrander gehad van de KralenFee die me wist te vertellen dat we daarvoor nu juist altijd een vuiniszak meenamen. dat wist ik wel, alleen ik dacht tot dan dat zij zichzelf daarmee bedoelde ;)

Als ik ze aan het lachen wil hebben en volgestopt met lekkers dan ga ik aan het eind van de middag wel even een bakkie doen bij Kruimel. Dan worden ze volgestopt met lekkere dingen en ondanks dat ze wat bleu zijn, gaan ze er altijd weer lachend weg.

Ow? Ik dacht dat je langs kwam voor een bakkie koffie.

tja, wat moet ik hier nu op zeggen? Probeer ik een beetje een boeman uit te hangen, blijkt dat ik een kindervriend ben?

Wie die kinderen dan laat lachen weet ik niet. ik toch niet? die chagrijn? :no:

En dat volstoppen, eerlijk is eerlijk, dat doet de Fee. Die heeft altijd al dat moeke/tante/oma gedoe gehad ;)

Leuke goodies hoeven echt geen dure dingen te zijn! Ik verbaasde me over de bedragen van caches gevuld met 50 euro aan goodies. Bij de Action vind je leuke dingen voor weinig geld.

Dat moet ik ff uitleggen. Ook wij slaan in bij Blokker, Action, Knakenland en meer van die 1 a 2 euroshops.

Hoe we soms dan toch op 25 tot 50 euro komen? ach, ik heb nog wel 100 van die watervaste boekjes, ik heb een hele lading ongeactiveerde TB's en wel een doos vol ongeactiveerde geocoins. Ik heb geen zin en geen tijd om al die dingen te activeren en op pad te sturen. Of ze nu na een paar kilometer reizen gejat worden, of ik geef ze gewoon mee voor de eerste vinders als goodie, dat maakt ook geen verschil.

En ik heb alle modellen geocachepetten en hoedjes die de Goodieshop te koop heeft. zo nu en dan kocht ik er twee en dan wil de fee weer niet zo'n ding op der kop hebben. nah, dan maar voor de firstfinder in een cache. Tegen de tijd dat de mijne versleten is, is er al weer een ander model te koop. En die dingen kosten al snel tussen de 15 of 20 euro.

Maar het is dus niet zo dat al onze caches met een gelijke inhoud onder een struik gepleurd worden hoor.

Toppie van Kruimel! :huh: Dan krijgt hij van mij Geo d'Or. Dat heeft hij wel verdiend als je daar zo goed kan scoren, in zo'n fijne omgeving. Hij (en Kralenfee) verdient ze zowiezo al door al dat reviewen. Is dat misschien niet een idee.........een "Review d'Or"?

Het is de Fee die met de snoepdoos loopt hoor en het is de Fee die altijd, en genoeg, aandacht voor kinderen heeft. Wie ze laat lachen weet ik niet :)

Maar huh ik zie liever zo nu en dan een aardig berichtje als deze, of een leuke emailtje als de cache online is, dan een review d'or hoor.

Geplaatst

Hmm leuk die draadjes die elkaar enigzins overlappen. We hebben discussies over micro's, geo d'ors en kindvriendelijkheid. Deze discussie gaat duidelijk over de inhoud van de schatkist hoewel er in de mail aan kinderen wordt gerefereerd. Ik denk dat het feitelijk niets te maken heeft met kindvriendelijkheid van caches. Ik zou, als ik ze al zou geven, geo d'ors alleen geven aan caches die op alle vlakken overtuigen kunnen. Dat is dus niet alleen tocht, inventiviteit en allerlei andere normen maar ook de mate van de toestand van de cachebox en dat inclusief de inhoud. Kortom voor mij is de cachebox dus duidelijk wel onderdeel van de cache.

Groeten Haak.

Geplaatst

Wij hebben geen kinderen, en cachen dus altijd met zijn tweeen. De goodies die we bij ons hebben zijn echter wel altijd (kleine, nieuwe) speelgoedjes -- de inhoud van een kistje is voor kinderen toch belangrijker dan voor volwassenen. Soms zit er wel eens iets in de cache dat voor ons interessant is, en dan ruilen we dat gewoon voor iets uit de cache-tas.

Toen we in Denemarken bij mijn zus logeerden, hebben we zo hun collectie koelkastmagneten flink uitgebreid. Da's gewoon leuk: kom je weer thuis, vragen ze hoe het was, en kan je een magneet op de koelkastdeur bijplaatsen. :P

Nee, we gaan niet speciaal voor de inhoud op pad. Maar als je een goed-verzorgde inhoud aantreft, dan is dat voor het gevoel wel wat anders dan een cache die vol zit met troep die vies en stuk is. Ook al zit er niks voor je tussen.

(Overigens heb ik ook iets tegen micro's en Carotte-potten. Ik probeer namelijk altijd een leuk verhaaltje in het logboekje achter te laten. Ik weet het, sommigen interesseert het echt niet, maar ik vind het leuk om ook in het logboekje terug te bladeren en te lezen wat de cachers die voor ons kwamen, zoal hebben meegemaakt. En dan is het toch wel erg fijn als er een logboekje van enig formaat in de cache zit -- op een logrolletje kan ik niks kwijt!)

Geplaatst

REACTIE op de vraag van Sunnydyke omdat ik me, door de vraag "wat is troep?" , wel een beetje aangesproken (maar vooral niet gekrenkt) voel, ik schreef zelf dat ik dat uit de caches haal.

Troep is:

* poppen zonder hoofd * lege aanstekers

* auto's zonder wieltjes * kapotte mac donalds spulletjes

* beschimmelde schrijfblokjes * gebroken mok en beeldjes

* in de lengte gespleten kleurtjes * gescheurde muismat

* kapotte pennen * op 2 bladzijden na vol gekrast kleurboek

Een greep uit de dingen die we verwijderd hebben en netjes nieuwe (ook 2e handse) goodies voor teruggelegd hebben. Wij halen ze ook vaak op 2ehands kleding en speelgoedmarkten in voor en najaar.

Er liggen zelfs regelmatig gratis (nieuwe en nog in verpakking) spulletjes tussen. Ook een welwillende speelgoedwinkel in de buurt verschaft ons af en toe gratis kleine dingetjes omdat ze uit het assortiment gaan of omdat ze er geen plek meer voor hebben.

Doe hier je voordeel mee en je kan erg leuke goodies ruilen.

Geplaatst (bewerkt)
REACTIE op de vraag van Sunnydyke omdat ik me, door de vraag "wat is troep?" , wel een beetje aangesproken (maar vooral niet gekrenkt) voel, ik schreef zelf dat ik dat uit de caches haal.

Troep is:

...

* kapotte mac donalds spulletjes

...

Wat mij betreft mag je het woord 'kapotte' ook weglaten. Alles van McDonalds is troep! Maar ja, je krijgt het er gratis bij, dus... :P

bewerkt door Malyenki
Geplaatst

Troep is:

...

...

Wat mij betreft mag je het woord 'kapotte' ook weglaten. Alles van McDonalds is troep! Maar ja, je krijgt het er gratis bij, dus... :P

En zo verschillen de meningen dus! Ik zie spulletjes van Mac Donalds niet als troep. Goodies achter laten die niet deugelijk meer zijn, tja dat begrijp ik ook niet. Maar als het heel is, waarom niet zelfs als het van Mac Donalds is! Een tijdje geleden KREEG ik een aantal nieuwe flinke grote opblaas dolfijnen, die zijn allemaal in diverse caches gegaan. Leuk voor de kids in het water. Maar dit zou dus ook onder troep vallen want ik heb ze tenslotte gekregen. (???) Ik vind niet dat de definitie gekregen en dus troep is. Ook kreeg ik van iemand een leuk sleutelhangertje van een schaapje, die gaat nu als TB rond, en ach... ja die komt bij Mac Donald vandaan... Ik vond hem gewoon leuk!

Overigens vind ik het best meevallen met de hoeveelheid troep die ik aantref. Ik ben ook wel nieuwe lege kistjes tegen gekomen. In dat geval had de cache legger er niets in gedaan. Is er niets te ruilen dan is er niets te ruilen, als het logboekje er maar in zit! ;o) En toch blijf ik het leuk vinden het kistje om te keren en te bekijken wat er in zit. Ook al zit er niets voor mij bij.

Ik hoop nog steeds eens een cache tegen te komen waar zo'n mooie gele BOB sleutelhanger in zit. Die zijn ook ooit door iemand gekregen, toch is ie felbegeerd door mij! ;o)

Sunnydyke...

Geplaatst

Troep is:

...

...

En zo verschillen de meningen dus! Ik zie spulletjes van Mac Donalds niet als troep. Goodies achter laten die niet deugelijk meer zijn, tja dat begrijp ik ook niet. Maar als het heel is, waarom niet zelfs als het van Mac Donalds is! Een tijdje geleden KREEG ik een aantal nieuwe flinke grote opblaas dolfijnen, die zijn allemaal in diverse caches gegaan. Leuk voor de kids in het water. Maar dit zou dus ook onder troep vallen want ik heb ze tenslotte gekregen. (???) Ik vind niet dat de definitie gekregen en dus troep is. Ook kreeg ik van iemand een leuk sleutelhangertje van een schaapje, die gaat nu als TB rond, en ach... ja die komt bij Mac Donald vandaan... Ik vond hem gewoon leuk!

Overigens vind ik het best meevallen met de hoeveelheid troep die ik aantref. Ik ben ook wel nieuwe lege kistjes tegen gekomen. In dat geval had de cache legger er niets in gedaan. Is er niets te ruilen dan is er niets te ruilen, als het logboekje er maar in zit! ;o) En toch blijf ik het leuk vinden het kistje om te keren en te bekijken wat er in zit. Ook al zit er niets voor mij bij.

Ik hoop nog steeds eens een cache tegen te komen waar zo'n mooie gele BOB sleutelhanger in zit. Die zijn ook ooit door iemand gekregen, toch is ie felbegeerd door mij! ;o)

Sunnydyke...

Ik neem mijn woorden 'ietsje' terug. Het poppetje van Shrek dat je laatste kreeg bij een happy meal (vraag niet hoe ik dat weet) dat kan boeren en lachen als je aan het armpje draait is heel leuk. Alleen zou ik het nooit ruilen in een cache voor iets waar een ander wel voor betaald heeft. Dat vind ik voor m'n gevoel niet gelijkwaardig ruilen.

Als ik met de kinderen ga cachen, vraag ik ze vantevoren iets van hun eigen speelgoed uit te zoeken. Vaak wordt dat iets waar ze niet zo vaak meer mee spelen. Dat is op zich niet erg. Maar het mag geen 'troep' zijn, nu even afgezien van de discussie wat dan 'troep' is. De kids moeten minstens gelijkwaardig ruilen, ander wordt er niet geruild. Maar de grootse kik zit gelukkig in het vinden van de cache (zeker bij de oudste (7, bijna 8)). De jongste kijkt nog wat meer naar de inhoud van de cache, maar dat kan ik me bij kinderen goed voorstellen.

Nu weer even terug naar de discussie 'wat is troep'. Daar wordt nogal verschillend over gedacht blijkbaar. Ook logisch, want smaken verschillen immers. Dat maakt gelijktijdig dat je dus nooit van dit probleem afkomt. De één vind de spullen in een cache troep, de ander vindt het best mooi (zie bericht hierboven). Helaas Sunnydyke, ik kan je niet helpen aan een BOB sleutelhanger :thumbup: .

Geplaatst

Zo ook hoi,

Wat een tijd en energie wordt er hier verspild (mijn mening).

ik ben nu pas een maand of 2 bezig met deze hobby, maar als ik dit zo lees dan gaat aan de ene kant mijn motivatie omlaag om nog te gaan cachen. Aan de andere kant juist omhoog. Ik heb zoiets van "Dit kan ook anders" voortaan gaat er gewoon een klein vuilniszakje en een klein vegertje mee.

Waarom zouden we het onderhouden overlaten aan de "Cache-eigenaar" als we als we toch bij de cache zijn, die aan ons geschonken is, waar iemand over na heeft gedacht en tijd en geld in heeft gestopt. kunnen we toch gelijk zelf even de boel schoonmaken en weer netjes op de plek terug leggen.

Ik zie het wel eens dat een cache half boven de grond ligt, omdat er keer op keer wat zand in het kuiltje is gevallen waar de cache hoort te liggen. volgens mij is het dan een kleine moeite om even het kuiltje weer iets dieper te maken waardoor hij weer netjes onder de grond ligt.

Zo ik ben mijn ei kwijt.

Ik wens iedereen nog heel veel cache plezier en als iedereen de caches gewoon een beetje schoon houdt dan blijft het gewoon leuk.

P.s ik heb een dochter van 2 die ook altijd meegaat en die leer ik delen en geven. daar bedoel ik mee dat zij het niet eens erg vind als er een keer niets leuks in zit, zij vind het leuk om er wat in te doen. want dan maakt ze andere kindjes BLIJ.

Geplaatst (bewerkt)
Zo ook hoi,

Wat een tijd en energie wordt er hier verspild (mijn mening).

ik ben nu pas een maand of 2 bezig met deze hobby, maar als ik dit zo lees dan gaat aan de ene kant mijn motivatie omlaag om nog te gaan cachen. Aan de andere kant juist omhoog. Ik heb zoiets van "Dit kan ook anders" voortaan gaat er gewoon een klein vuilniszakje en een klein vegertje mee.

Waarom zouden we het onderhouden overlaten aan de "Cache-eigenaar" als we als we toch bij de cache zijn, die aan ons geschonken is, waar iemand over na heeft gedacht en tijd en geld in heeft gestopt. kunnen we toch gelijk zelf even de boel schoonmaken en weer netjes op de plek terug leggen.

Ik zie het wel eens dat een cache half boven de grond ligt, omdat er keer op keer wat zand in het kuiltje is gevallen waar de cache hoort te liggen. volgens mij is het dan een kleine moeite om even het kuiltje weer iets dieper te maken waardoor hij weer netjes onder de grond ligt.

Zo ik ben mijn ei kwijt.

Ik wens iedereen nog heel veel cache plezier en als iedereen de caches gewoon een beetje schoon houdt dan blijft het gewoon leuk.

P.s ik heb een dochter van 2 die ook altijd meegaat en die leer ik delen en geven. daar bedoel ik mee dat zij het niet eens erg vind als er een keer niets leuks in zit, zij vind het leuk om er wat in te doen. want dan maakt ze andere kindjes BLIJ.

Kijk , dit is nu een echt zinnige bijdrage ! :lol1:

Ik zou willen zeggen: Leest en zegt het voort !

O ja, en handelt ernaar ! :thumbup:;)

Overigens gebeurt het met enige regelmaat dat geocachers dit soort activiteiten bij een van mijn caches plegen. Of spontaan logrolletjes vervangen, kokertjes vervangen. Zelfs spontaan verdwenen aanwijzingen willen vervangen.

Er gebeuren ook genoeg goede dingen !! B):P

Geopatra

bewerkt door Geopatra
Geplaatst (bewerkt)
Nu weer even terug naar de discussie 'wat is troep'. Daar wordt nogal verschillend over gedacht blijkbaar.

Dat valt mee. Veel cachers voelen dat haarfijn aan. Kijk maar naar de logs. De mooie spullen gaan feilloos mee, de troep wordt feilloos gedropt.

Voorbeeldje is de volgende glijdende schaal. Originele muziek-cd geruild voor kaars geruild voor konijntje geruild voor knikker geruild voor roestige reclamespeld. Een cache vol leuke spulletjes verwordt zo binnen enkele maanden tot een afvalbak. Toppunt is dan dat de owner in de logs nog een uitbrander kan krijgen ook.

bewerkt door gr2
Geplaatst

We zijn samen (plaatser en zoekers) verantwoordelijk voor de inhoud van de cachebox en dus kun je het de plaatser niet aanrekenen als de zoekers er een rommeltje van maken.

Maar toch ... uit de reacties is duidelijk op te maken dat het de volwassenen die een cache vinden niet in de eerste plaats gaat om leuke spulletjes om te ruilen, of te pikken zo je wilt. Nee, een 'afvalbak' aan het eind van een mooie cache is een domper op het geheel. 't Is niet af. Mooie beschrijving, prima WP's, eventueel leuke puzzels en dan ... rotzooi aan het eind! Op een of andere manier kijk je dan minder tevreden terug op de cache in z'n totaliteit.

Daarom vind ik het als plaatser belangrijk om ook de inhoud van de cachebox op peil te hebben. En dus werden bij onze eerste cache 't Heike de goodies regelmatig aangevuld. Dat was een korte wandeling van minder dan 3 km die veel bezocht werd, met name door beginnende cachers en cachers met kinderen - toch de 'risicogroepen'. Het scheelt natuurlijk dat we maar één cache van dat kaliber hadden (de cache is inmiddels gearchiveerd na 3 keer rippen).

Zoals ik al in een eerdere post in dit draadje heb aangegeven: we hebben nu alleen nog maar lange routes (> 9 km) die niet zo vaak bezocht worden, en daarbij lijkt het probleem niet te bestaan. Sinds januari heb ik alleen nog maar Eerste Vinder Certificaten aangevuld bij de cache het Eerste Vinder Gevoel. De cachebox van die cache zit overvol, met o.a. leuke dingen die ik er echt niet in heb gestopt! Dus het kan wel.

Groetjes, Fangorn.

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...