SN@G Geplaatst 26 juli 2007 Geplaatst 26 juli 2007 Heel mooi Tanda. Ik denk dat ik ze ook maar ga gebruiken en niet vertaald, want dan is het ook duidelijk voor cachers uit andere landen.
gr2 Geplaatst 26 juli 2007 Geplaatst 26 juli 2007 Cachebezoekers moeten blij zijn dat de owner de moeite heeft genomen een route uit te zetten, een box te plaatsen en een logboekje met pennen in de cache te stoppen. Goodies zijn een niet-noodzakelijk extraatje. Klagen over de kwaliteit van de goodies geeft dan ook geen pas, zeker niet als je zelf hebt verzaakt het probleem te verhelpen door meegebrachte goodies weeer mee terug te nemen en de verantwoordelijkheid voor die handelwijze bij je kindjes legt.
blazez Geplaatst 26 juli 2007 Geplaatst 26 juli 2007 Als nou iedereen gewoon het principe aanhoudt: Trade Up, Trade Equal or Don't Trade.Dan hoeft iemand anders die niet wil ruilen en dus ook nooit goodies bij zich heeft niets te doen en iemand die wel wil ruilen en m.i. ook mede verantwoordelijk is voor de inhoud, zorgt ervoor dat de inhoud op peil blijft. Dat heeft niets te maken dat men niet wil betalen voor anderen oid. Het probleem is dat er altijd 'rand'-figuren zullen zijn die zich er geen bal van aan trekken. Eeuhm, ja. Maar het grote woord daarin is "ALS". Ervaring en realiteit leert dat dit nou eenmaal niet zo is. Een van de oplossingen is dat mensen gewoon zelf zorgen dat ze af en toe eens wat dingetjes in caches achter laten met alleen maar het doel iets leuks achter te laten en zo cacheinhoud op te krikken is dat een manier die wél werkt.
Gast Team_Maju Geplaatst 26 juli 2007 Geplaatst 26 juli 2007 Wij leggen caches en stoppen er niet eens meer goodies in. Een logboekje en een pen, eventueel met coin?TB en daar houdt het wat ons betreft mee op. Nadat bepaalde caches van ons binnen een maand zo leeggeroofd waren dat de waarde van 25 euro naar 0 is gegaan hebben we besloten er niet meer aan mee te doen. Cachers die goodies achter willen laten, prima, het is aan de volgende cacher om te bepalen of die gelijk wilt ruilen of niet. Ga ik zelf cachen ruil ik niks. Ga ik cachen met de kinderen, dan heb ik een rugzak vol spulletjes mee. Vinden ze de cache en zit er iets leuks in, wordt er tegen iets anders leuks ( lees nieuw, iets van waarde,Heel, schoon) geruild. Komen we bij een cachebox uit vol rotzooi, dan ruilen we niet, en mogen de kinderen zelf iets uitzoeken uit mijn rugtas. Komen we weer op het kindvriendelijke uit van een cache. Ik sleep dus dingetjes mee varierend van leuke notitieboekjes, pennen, fotolijstjes tot houten speelgoed. Maar ik voel me dus totaal niet aangewezen om bij een cacheinhoud van niks, daar de ziekenhuisbezoekkaartjes, de gratis kettinkjes van yves rocher, de meestal kapotte afgeknabbelde mcdonaldspeeltjes uit te halen om te vervangen door iets van "waarde". Zolang bij de eindcache een logboekje ligt vind ik dat de cacher niet mag klagen.
Team jemar Geplaatst 26 juli 2007 Geplaatst 26 juli 2007 deze vond ik op een Canadese cache pagina: http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...ca-518f1e8cbcd8[/img] wellicht vertaald ook te gebruiken in Nederland? Tja, een goede reminder om tijdens het cachen herinnert te worden er geen shit in te stoppen! Wijzelf hebben er gelukkig niet zoveel last van, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het formaat cache of de lengte van de wandeling. Maar we komen het vaak tegen in caches die we gevonden hebben: afgelopen week hebben we nog reclamekaartjes en folders verwijderd uit een cache in Apeldoorn . Maar wat doe je eraan: mijn inziens is het een gezamelijke verantwoordelijkheid om de cache aantrekkelijk te houden. Rommel haal ik uit een cache en stop er dan wat leukers in, maar goed als je dan ziet wat er overblijft van de inhoud van de box....da's triest ! Maar goed het ziet er beter uit dan al die shit die in de box heeft gezeten... Eveneens bestaat er ook nog zo iets van verantwoordelijkheid van de ouders: als het kind iets uit de box wil hebben en de ouders hebben niets te ruilen, dan is het helaas pindakaas. Dan gaat het feestje niet door: het kind zal er heus geen trauma aan overhouden ! Een tijdje geleden werd deze discussie ook al eens gevoerd: hoe houd je een cache aantrekkelijk?
SN@G Geplaatst 26 juli 2007 Geplaatst 26 juli 2007 Ik vind trouwens wel dat er veel gesproken wordt over kinderen, maar ik denk niet dat dit een probleem van cachende kinderen is maar van cachende mensen zowel met als zonder kinderen. Alles heeft te maken met opvoeding maar zeker ook de mentaliteit onder volwassenen (ook die zodner kinderen zijn).
Team jemar Geplaatst 26 juli 2007 Geplaatst 26 juli 2007 Ik vind trouwens wel dat er veel gesproken wordt over kinderen, maar ik denk niet dat dit een probleem van cachende kinderen is maar van cachende mensen zowel met als zonder kinderen. Alles heeft te maken met opvoeding maar zeker ook de mentaliteit onder volwassenen (ook die zodner kinderen zijn). Zeker! Mentaliteit, waarden en normen en opvoeding...
Axel-F Geplaatst 26 juli 2007 Geplaatst 26 juli 2007 Zolang spullen bruikbaar en niet kapot zijn en van een fatsoenlijk formaat zijn ze welkom in mijn ammo’s. Spullen behoeven van mij niet nieuw te zijn. Als er iets te ruilen valt is dat prima, zo niet dan de volgende keer beter. En tja, wat voor de 1 zooi is, kan voor de ander een leuk iets zijn en andersom. Misschien een leuk onderwerp voor een workshop tijdens een event… De weg naar de cache is bij mij igg het belangrijkst. De inhoud van de cache vinden vooral mijn kinderen interessant. Als ik het jammer vind dat er niets te ruilen valt dan ruil ik wel eens iets, en dan ruilen zij weer datgene wat ik er net heb ingestopt . Wat erin of eruit gaat hoeft trouwens wat mij betreft nergens beschreven te worden, niet in het boekje en niet in de cachelogs van mijn caches.
Kruimeldief Geplaatst 26 juli 2007 Geplaatst 26 juli 2007 Zoals GR al aangeeft, goodies zijn een nietszeggende extra's bij een cache. Het is onzin om de kwaliteit van een cache te laten vallen of staan door de aan- of afgwezigheid van leuke goodies. Ik gooi eenmalig een cache vol met goodies en daarna doe ik er niets meer in, vul het niet aan of wat dan ook. Degene die denkt dat mijn cache kwalitatief minder is geworden omdat in de doos alleen nog maar lege 'snoepjespapiertjes" liggen en niet meer de leuke goodies die ik er in het begin heb ingestopt, die moet de cache dan maar als niet gevonden loggen. Als ik bij mijn caches in de logjes zou lezen dat de inhoud van de box wel eens aangevuld of ververst mag worden, vraag ik de eigenaar die onzin aan te passen. Het gaat om de cache, de eventuele route, de cacheplek, en het vinden van de doos. dat is geocachen. de inhoud van de doos is totaal onbelangrijk. Ik maak geen kindercaches, alhoewel de meeste best door kinderen te doen zijn. Het gaat nog steeds om het geocachen. Degene die denkt dat het gaat om de inhoud van die doos, ook de kinderen van de cachers, die weten niet wat geocachen is. Er zal wel teveel gehamerd zijn op het "Schatzoeken" om de kids over te halen een dagje mee te gaan. Het schatzoeken suggereert dat de inhoud van de doos een schat is. Nee, het vinden van het logboekje of de logrol is de "schat". Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat een geocacher, zonder kinderen, zich ook maar kan of wil storen aan de inhoud van het doosje. Dat gezever over de goodies maakt toch ook dat een cache-eigenaar gaat besluiten om er geen kist meer neer te leggen. maar een fotocannister. Er is toch geen zinnig volwassen geocacher die zich drukt maakt om de inhoud van een cachedoos? En het geocachen is geen kindersport/kinderhobby. De geocachers die kinderen meenemen tijdens het geocachen, moeten hun kinderen vanaf het begin duidelijk maken dat het hele gedoe bedoeld is om het doosje te vinden. Niets meer en niets minder. En vooral niet de nadruk leggen op het ruilen van goodies of dat de inhoud van het doosje een 'schat' is. Nog even een aanvulling; Natuurlijk, als je iets ruilt, ruil dan werkelijk iets van vergelijkbare waarde. niet de felbegeerde sleutehanger eruit en een leeg zakje treets erin. Teveel cachers denken dat CITO ook iets te maken heeft met het achterlaten van je eigen afval in een ander zijn cachedoos nadat je de cache gevonden hebt.
SN@G Geplaatst 26 juli 2007 Geplaatst 26 juli 2007 Die kinderen van mij weten inmiddels dat de meeste caches troep bevatten, maar toch zijn ze altijd weer blij als er iets leuks in zit (alhoewel dat na 5 minuten ook onder de bank van de auto ligt).....maar dat terzijde.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 26 juli 2007 Geplaatst 26 juli 2007 Ik vind trouwens wel dat er veel gesproken wordt over kinderen, maar ik denk niet dat dit een probleem van cachende kinderen is maar van cachende mensen zowel met als zonder kinderen. Alles heeft te maken met opvoeding maar zeker ook de mentaliteit onder volwassenen (ook die zodner kinderen zijn). Ja, het is best lief en goed bedoeld als een kindje een lolly in de cache stopt. Ik denk dat de vergezellende volwassenen nog nooit cache onderhoud hebben gedaan aan een natte cache (veroorzaakt door openen bij stromende regen) met een half-vloeibare lolly met schimmel en rotting. Anders zouden ze wel aan het kindje vertellen dat een lolly geen goed idee is.
Goonies Oosterhout Geplaatst 26 juli 2007 Geplaatst 26 juli 2007 Er zal wel teveel gehamerd zijn op het "Schatzoeken" om de kids over te halen een dagje mee te gaan. Het schatzoeken suggereert dat de inhoud van de doos een schat is. Nee, het vinden van het logboekje of de logrol is de "schat".Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat een geocacher, zonder kinderen, zich ook maar kan of wil storen aan de inhoud van het doosje. Nu was ik al vanaf post #1 vingeroefeningen aan het doen om weer een lang relaas neer te typen over andermans kinderen en dat de cacheplaatser daarmee geen donder te maken heeft. Nu heeft Kruimeldief dat al kort en bondig gedaan. De strekking van mijn antwoord aan de mailer zou geweest zijn: val mij niet lastig met jouw kinderen. Als je ze meeneemt voor het cadeautje, dan kun je beter direct naar Intertoys wandelen, of daar op de terugweg langsrijden. Deze boodschap zou ik dan in een cynische, doch vriendelijke wijze gebracht hebben.
blazez Geplaatst 26 juli 2007 Geplaatst 26 juli 2007 De strekking van mijn antwoord aan de mailer zou geweest zijn: val mij niet lastig met jouw kinderen. Zo, we zijn weer op het niveau beland hoor. Daar is waar ieder draadje waar het woord kinderen in genoemd wordt steeds weer op uitdraait. Je zou natuurlijk ook gewoon eens normaal kunnen reageren op cachers met kinderen. Nee het is geen sport voor kinderen, he he dat weten we nu ook wel weer. Maar kinderen die meegaan zijn ook gewoon cachers. Waarom er toch altijd zo panisch gereageerd wordt als het woord kinderen of geschiktheid voor kinderen genoemd wordt is mij een raadsel. Kunnen we weer gewoon on topic verder gaan over de inhoud van een cache?
Peetee Geplaatst 26 juli 2007 Auteur Geplaatst 26 juli 2007 Er zal wel teveel gehamerd zijn op het "Schatzoeken" om de kids over te halen een dagje mee te gaan. Het schatzoeken suggereert dat de inhoud van de doos een schat is. Nee, het vinden van het logboekje of de logrol is de "schat". Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat een geocacher, zonder kinderen, zich ook maar kan of wil storen aan de inhoud van het doosje. Nu was ik al vanaf post #1 vingeroefeningen aan het doen om weer een lang relaas neer te typen over andermans kinderen en dat de cacheplaatser daarmee geen donder te maken heeft. Nu heeft Kruimeldief dat al kort en bondig gedaan. De strekking van mijn antwoord aan de mailer zou geweest zijn: val mij niet lastig met jouw kinderen. Als je ze meeneemt voor het cadeautje, dan kun je beter direct naar Intertoys wandelen, of daar op de terugweg langsrijden. Deze boodschap zou ik dan in een cynische, doch vriendelijke wijze gebracht hebben. Hoewel ik me jullie reactie wel een beetje kan voorstellen, neem ik het de mailer beslist niet kwalijk dat hij mij er op aangeschreven/aangesproken heeft. Want als je als beginnende cacher je kinderen probeert te motiveren om mee te gaan en je leest op de startpagina van .nl: Iemand verstopt op een bijzondere plaats, meestal in de natuur, een waterdichte doos, met daarin een aantal min of meer begerenswaardige voorwerpen en met in ieder geval een logboek en soms ook een wegwerpcamera erin.... Anderen lezen die coördinaten en kunnen op zoek gaan naar de cache ('schat'). Vinden ze hem, dan mogen ze er een voorwerp uitpakken, maar ze moeten er ook weer één bij doen. Zo verandert de inhoud van de cache voortdurend. Vervolgens loggen ze hun bezoek op de speciale cache pagina om hun bezoek kenbaar te maken. Koppel daaraan de opmerking op mijn cache-paginä: Verzoek: Als je van plan bent deze cache te bezoeken en iets in de cache te ruilen, neem dan s.v.p. iets mee dat voor kinderen leuk is. Je zult er onze jonge geocachers een plezier mee doen !Dan wekken die bij kinderen natuurlijk wel een bepaalde verwachting. En laten we eerlijk zijn: vanuit die optiek is het cachen ook gestart. (Dat de praktijk inmiddels veelal anders (micro's/nano's e.d.) is, is een andere zaak) Alleen denk ik dat de gedachte van "ruil een goodie alleen voor iets gelijkwaardigs" domweg niet meer houdbaar is. De praktijk leert immers dat het grootste deel van de bezoekers die in de cache iets ruilen zich er niets van aantrekken. 't Is jammer, maar 't is niet anders ...
keesenanita Geplaatst 26 juli 2007 Geplaatst 26 juli 2007 Wij nemen geen kind mee (eentje van 21 hoeft niet persé iets te ruilen ) dat goodies wil. Wel hebben we altijd een plastic zakje bij om alle rommel in te doen. De troep, shagzakjes, condooms, lege speelgoedverpakkingen, kapotte speeltjes, lege snoepdoosjes, plastic etc, gaat linia recta in de dichtst bijzijnde vuilnisbak. We hebben altijd goodies bij die we ruilen tegen een karabijnhaak of zo áls er zoiets in zit. In volle en goed gevulde caches doen we niets en in belabberde caches doen we meestal wel 2 dingen, ook als we niets meenemen. Dit alleen al omdat het voor een kind een kater is als er niets in zit nadat ze hun best gedaan hebben om de tocht te lopen en de opdrachten te doen. Toch blijft het vullen met troep in- en intriest.
Aanbevolen berichten