Spring naar bijdragen

Rekenen; Wat is de volgorde?


professor & co

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

had problemen om een eind cache van een hele serie te vinden.

en volgens de owner komt dat door een rekenfout.

en dat ging om het volgende

BV. Z=50-20+10

wat is dan het antwoord

kom zelf op 20 uit

maar kreeg van de owner deze reactie:

Door het foefje van Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord denkt men vaak dat optellen voor aftrekken gaat. Dat is niet zo.

Optellen en aftrekken zijn even sterk en gaat daarom gewoon van links naar rechts (tenzij er haakjes staan natuurlijk). Met vermenigvuldigen en delen is het net zo. Die zijn ook even sterk.

en komt dus volgens de owner op 40 uit.

wat is nou de uitrekenprocedure volgens jullie?

 

De regel van meneer van Dale klopt wel degelijk in deze, want je moet hier lezen "- 20" en niet "+20" ! En "-20" + 10 = -10. Ergo 50 -10 = 40.

 

Dit afgezien van de discussies over het regeltje.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ook erg handig is de optie om gewoon een kale rekenfoumule in de Google zoekbalk te geven,

 

b.v. 6 * 122 / 4 + 2 - 7

 

Google zal dan de juiste formule weergeven + antwoord: ((6 * 122) / 4) + 2 - 7 = 178

 

Haakjes geven duidelijkheid.

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

had problemen om een eind cache van een hele serie te vinden.

en volgens de owner komt dat door een rekenfout.

en dat ging om het volgende

BV. Z=50-20+10

wat is dan het antwoord

kom zelf op 20 uit

maar kreeg van de owner deze reactie:

Door het foefje van Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord denkt men vaak dat optellen voor aftrekken gaat. Dat is niet zo.

Optellen en aftrekken zijn even sterk en gaat daarom gewoon van links naar rechts (tenzij er haakjes staan natuurlijk). Met vermenigvuldigen en delen is het net zo. Die zijn ook even sterk.

en komt dus volgens de owner op 40 uit.

wat is nou de uitrekenprocedure volgens jullie?

 

De regel van meneer van Dale klopt wel degelijk in deze, want je moet hier lezen "- 20" en niet "+20" ! En "-20" + 10 = -10. Ergo 50 -10 = 40.

 

Dit afgezien van de discussies over het regeltje.

 

Geopatra.

:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals hierboven al staat, geldt MVDWOA niet meer. De legger van de cache heeft dus helemaal gelijk.

Maar ik denk dat het goed is om als legger elke fout uit te sluiten en ook rekening te houden met oudere cachers. Daarom is het beter om dan maar (overbodige) haakjes te gebruiken. Dan stel je niemand teleur en krijg je een stuk minder mail van mensen die de fout maken de verkeerde regel toe te passen.

 

Maar volgens mij is deze discussie al honderd keer gevoerd.

 

Bestaat er ook zoiets als een "kilovraag"? Misschien kunnen we daar wel voor gaan! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals hierboven al staat, geldt MVDWOA niet meer.

......

Maar ik denk dat het goed is om als legger elke fout uit te sluiten en ook rekening te houden met oudere cachers.

En deze oudere die 55 jaar geleden leerde rekenen ergert zich er aan dat iedere keer weer gesteld wordt dat MVDWOA niet meer geldt.

 

MVDWOA heeft nooit gegolden in de zin dat optellen voor aftrekken of vermenigvuldigen voor delen zou gaan.

Dat is altijd gelijkwaardig geweest. De haakjes zijn dus een service voor mensen die niet goed kunnen rekenen.

Daar is niets mis mee. Maar voor mensen die helemaal niet kunnen rekenen kun je ook de eindcoördinaten opgeven, slechts een gradueel verschil. En dat voorstel heb ik nog nergens gezien.

bewerkt door Lex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals hierboven al staat, geldt MVDWOA niet meer.

......

Maar ik denk dat het goed is om als legger elke fout uit te sluiten en ook rekening te houden met oudere cachers.

En deze oudere die 55 jaar geleden leerde rekenen ergert zich er aan dat iedere keer weer gesteld wordt dat MVDWOA niet meer geldt.

 

MVDWOA heeft nooit gegolden in de zin dat optellen voor aftrekken of vermenigvuldigen voor delen zou gaan.

Dat is altijd gelijkwaardig geweest. De haakjes zijn dus een service voor mensen die niet goed kunnen rekenen.

Daar is niets mis mee. Maar voor mensen die helemaal niet kunnen rekenen kun je ook de eindcoördinaten opgeven, slechts een gradueel verschil. En dat voorstel heb ik nog nergens gezien.

 

Ik heb altijd geleerd dat meneer van dale een ezelsbrug is en geen wet!

 

voor de moeilijke mensen onder ons: onthoudt:

Hey meneer VANDALE wordt OPA

 

Haakje wegwerken als eerste.

van * en / dan worteltrekken dan + en -

 

 

en ik zoek nog een wiskundeleraar die mij (28) weer eens op kan frissen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals hierboven al staat, geldt MVDWOA niet meer.

......

Maar ik denk dat het goed is om als legger elke fout uit te sluiten en ook rekening te houden met oudere cachers.

En deze oudere die 55 jaar geleden leerde rekenen ergert zich er aan dat iedere keer weer gesteld wordt dat MVDWOA niet meer geldt.

 

MVDWOA heeft nooit gegolden in de zin dat optellen voor aftrekken of vermenigvuldigen voor delen zou gaan.

Dat is altijd gelijkwaardig geweest. De haakjes zijn dus een service voor mensen die niet goed kunnen rekenen.

Daar is niets mis mee. Maar voor mensen die helemaal niet kunnen rekenen kun je ook de eindcoördinaten opgeven, slechts een gradueel verschil. En dat voorstel heb ik nog nergens gezien.

Lex, je reageert op een bericht dat nog van februari is. Ik ben inmiddels al overtuigd dat het nooit gegolden heeft. Maar dat er toch legio leraren zijn geweest die dat zo aangeleerd hebben bij hun leerlingen, valt niet te ontkennen. Ik was daar onder andere slachtoffer van en zo met mij velen. Ik ga ervan uit dat tegenwoordig de juiste rekenvolgorde aangeleerd wordt (maar denk dat het sporadisch nog steeds voor komt).

Je hebt gelijk met je uitspraak dat de extra haakjes zijn voor mensen die niet goed kunnen rekenen. Maar ik wil daar dan wel bij aantekenen dat dat niet persee hun eigen schuld is maar omdat het hen verkeerd aangeleerd is. Het is dus een service om te voorkomen dat door een andere rekenmethode de eindcoördinaten niet of fout bepaald zouden (kunnen) worden.

En wat betreft het eindcoördinaat direct geven; dat idee is al oud en noemen ze traditional :thumbup:

 

Ik heb altijd geleerd dat meneer van dale een ezelsbrug is en geen wet!

 

voor de moeilijke mensen onder ons: onthoudt:

Hey meneer VANDALE wordt OPA

 

Haakje wegwerken als eerste.

van * en / dan worteltrekken dan + en -

 

 

en ik zoek nog een wiskundeleraar die mij (28) weer eens op kan frissen!

Volgens mij is het nog niet helemaal duidelijk.

De ezelsbrug die je hier geeft, zet ook weer het worteltrekken na het vermenigvuldigen en delen. Worteltrekken en kwadrateren zijn gelijk aan elkaar en moeten dus eerst uitgevoerd worden. Daarna de andere bewerkingen. (Ja, natuurlijk eerst de haakjes weg werken.)

 

En dat je 28 bent, sterkt mij in de overtuiging dat er nog steeds de verkeerde rekenmethode aangeleerd wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hej,

 

Is het niet verstandig om de rekenenregels die we moeten toepassen op de site neer te gaan zetten.

 

En dan onder het kopje verstop een cache! Zodat iedereen die een cache gaat leggen de zelfde regels gaat toe passen.

 

Greetz Masterchef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...