Spring naar bijdragen

Rekenen; Wat is de volgorde?


professor & co

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Het zit zo:

 

Het is nog NOOIT zo geweest dat optellen voor aftrekken ging. Aftrekken is eigenlijk een optelling van een negatief getal.

(voorb: De aftrekking 6 - 2 = 4 kun je ook schrijven als optelling: 6 + - 2 = 4.)

 

En zo is vermenigvuldigen ook niet sterker dan delen.

(delen door 3 is eigenlijk vermenigvuldigen met éénderde)

 

Hoe is het er dan ooit ingeslopen?

DOOR DIE AKELIGE REKENMACHINE!!!

 

In de eerste rekenmachines was de fout geslopen dat optellen wel voor aftrekken ging, en vermenigvuldigen voor delen. Toen is de regel Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord er in geslopen. (Ik heb ook wel eens de regel Vier Dagen Op Ameland gehoord) De rekenmachines van tegenwoordig zijn gelukkig goed. Helaas is die foute regel er nog wel steeds, maar hij klopt niet.

 

Hier nog één keer de juiste volgorde:

1. alles tussen haakjes

2. machtsverheffen

3. vermenigvuldigen en delen van links naar rechts

4. worteltrekken

5. Optellen en aftrekken van links naar rechts.

 

Overigens ben ik de 'owner' waar de starter van deze topic het over heeft... :ph34r:

(in het dagelijk leven ben ik onder andere wiskundeleraar :beerchug: , en dat is echt heel leuk)

bewerkt door malyenki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zit zo:

 

Het is nog NOOIT zo geweest dat optellen voor aftrekken ging. Aftrekken is eigenlijk een optelling van een negatief getal.

(voorb: De aftrekking 6 - 2 = 4 kun je ook schrijven als optelling: 6 + - 2 = 4.)

 

En zo is vermenigvuldigen ook niet sterker dan delen.

(delen door 3 is eigenlijk vermenigvuldigen met éénderde)

 

Hoe is het er dan ooit ingeslopen?

DOOR DIE AKELIGE REKENMACHINE!!!

 

In de eerste rekenmachines was de fout geslopen dat optellen wel voor aftrekken ging, en vermenigvuldigen voor delen. Toen is de regel Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord er in geslopen. (Ik heb ook wel eens de regel Vier Dagen Op Ameland gehoord) De rekenmachines van tegenwoordig zijn gelukkig goed. Helaas is die foute regel er nog wel steeds, maar hij klopt niet.

 

Hier nog één keer de juiste volgorde:

1. alles tussen haakjes

2. machtsverheffen

3. vermenigvuldigen en delen van links naar rechts

4. worteltrekken

5. Optellen en aftrekken van links naar rechts.

 

Overigens ben ik de 'owner' waar de starter van deze topic het over heeft... :ph34r:

(in het dagelijk leven ben ik onder andere wiskundeleraar :beerchug: , en dat is echt heel leuk)

Aangezien worteltrekken hetzelfde is als machtsverheffen met de reciproke is het onlogisch om tussen machtsverheffen en worteltrekken opeens eerst het vermenigvuldigen voor te trekken....

Want: Wortel(2) = 2^(1/2)

 

logischer is dus:

1) haakjes

2) machtsverheffen, worteltrekken

3) vermenigvuldigen,delen

4) optellen, aftrekken

 

Gelukkig wordt in de praktijk bij machtsverheffen en worteltrekken heel duidelijk aangegeven op wel deel het betrekking heeft dmv haakjes of het 'dakje' van het worteltrekteken.

 

En bij cachen blijkt een veelheid van de formules helaas toch al niet te voldoen aan de wetenschappelijke notatie en komt het dus op boerenverstand aan om te herleiden welke rekenregel er nou precies bedoeld/gebruikt wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach jee... gaan we weer.

Dit is toch al het zoveelste draadje hier over.

 

Het is toch al weer duidelijk.

Als je een rekensom in je cache doet moet hij door iedere boer met een dikke 0 voor rekenen op te lossen zijn.

Niets is zo vervelend om na een lange tocht de cache niet te kunnen vinden door een stomme rekenfout.

KIS = Keep It Simpel.

Z= (50- 20) + 10 zo das duidelijk en nu niet zeuren over haakjes komma's en laat meneer van Dalen maar op antwoord wachten.

Als je er 40 uit wil laten komen zorg dan ook dat er hoe dan ook 40 uitkomt.

bewerkt door Crow & Éowyn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach jee... gaan we weer.

Dit is toch al het zoveelste draadje hier over.

 

Het is toch al weer duidelijk.

Als je een rekensom in je cache doet moet hij door iedere boer met een dikke 0 voor rekenen op te lossen zijn.

Niets is zo vervelend om na een lange tocht de cache niet te kunnen vinden door een stomme rekenfout.

KIS = Keep It Simpel.

Z= (50- 20) + 10 zo das duidelijk en nu niet zeuren over haakjes komma's en laat meneer van Dalen maar op antwoord wachten.

Als je er 40 uit wil laten komen zorg dan ook dat er hoe dan ook 40 uitkomt.

Hoe simpel, maar wel duidelijk. :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hebben jullie al van het nullen-probleem op williii's site vernomen ? :blush:

Nu ik ineens zoveel progressie zie in al die studiebolletjes, denkt ik bij mezelf maar: nog een paar van die frusties eruit. Doe maar eens gek. Wellicht doen we dan de Cito toets nog op tijd met gunstige score doen eindigen. Williii heeft ook nog een relaas over het verschil tussen een getalletje en een cijfertje. Ook niet zo'n gekke materie voor een bijlesje. En mocht je dat niet trekken, dan is er nog een leuk verhaaltje over wat een kesj is. Voor de allerjongsten onder ons, zal ik maar zeggen.

 

Ja kijkbuis kinderen, misschien word het nog wel eens wat, en gaan OOK wij foutloos rekenen en cijferen. Dat zou eens wat wezen, he. Dat willen we best.

 

En als progressie onverhoopt toch achterwege blijft, krijgt iedereen verplicht bijles van me op het GME2007. Ga ik me spontaan voor aanmelden. Ik heb er sin an. :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aangezien worteltrekken hetzelfde is als machtsverheffen met de reciproke is het onlogisch om tussen machtsverheffen en worteltrekken opeens eerst het vermenigvuldigen voor te trekken....

Want: Wortel(2) = 2^(1/2)

 

logischer is dus:

1) haakjes

2) machtsverheffen, worteltrekken

3) vermenigvuldigen,delen

4) optellen, aftrekken

 

Gelukkig wordt in de praktijk bij machtsverheffen en worteltrekken heel duidelijk aangegeven op wel deel het betrekking heeft dmv haakjes of het 'dakje' van het worteltrekteken.

 

Oeps, je hebt gelijk... :no:

 

 

En bij cachen blijkt een veelheid van de formules helaas toch al niet te voldoen aan de wetenschappelijke notatie en komt het dus op boerenverstand aan om te herleiden welke rekenregel er nou precies bedoeld/gebruikt wordt.

 

da's inderdaad waar. Om maar niet te speken over het door elkaar gebruiken van de begrippen 'getallen' en 'cijfers'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou dat zijn nog eens wat meningen zeg,waar voor mijn dank.

zal ze eens op me in laten werken.

zo is duidelijk dat de regel mvdwoa niet meer van toepassing is.

en dat zaterdag dus de laatste keer was dat ik hem heb toegepast.

mag wel duidelijk wezen dat ik hem dus niet heb gevonden,

en dus binnenkort,waarschijnlijk het weekend.(het jeukt)

weer vanuit amersfoort op naar hoogeveen ga.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nog even mijn 2 centen:

 

Vroeger werd er bij Meneer van Dalen altijd uitdrukkelijk en nadrukkelijk gemeld dat Optellen en Aftrekken dezelfde rechten hadden, en dus niet de een voor de ander ging.

 

Tegenwoordig is Meneer van Dalen verhuist, en is op z'n erf een leuk weilandje gemaakt.

Het Mooie Witte Veulentje Draaft Op en Af oftewel Haakjes, Machtsverheffen, Worteltrekken, Vermenigvuldigen, Delen, Optellen en Aftrekken.

 

Valt het op dat Op en Af ook omgedraaid kunnen worden? :yes:

 

Overigens hebben Machtsverheffen en Worteltrekken dezelfde waarde in rekenvolg orde (niet dat het bij deze 2 iets uitmaakt), en dat geldt kennelijk ook voor Vermenigvuldigen en Delen.

 

Toedeloe! :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...