Spring naar bijdragen

Barney de WiFi boef !


Boswijk Posse

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Het betere werk. Handleiding graag.

 

Een 20-jarige man uit Sint-Oedenrode is zondagavond in de Pastoor Teurlingsstraat aangehouden voor oplichting. De man zat in een auto met naast zich een laptop. Vanuit de wijk waren er verschillende meldingen binnengekomen over een verdachte auto die er vaak rondreed. Ook hadden meerdere mensen in de wijk een opvallend hoge telefoonrekening gekregen naar telefoonnummers die ze zelf zeker niet gebeld hadden. Door die twee feiten vermoedde men dat de man via draadloze netwerken belde. De politie is in de wijk gaan zoeken en trof de auto aan met de verdachte achter het stuur. De man is na verhoor heengezonden. Hij bekende dat hij via internet netwerken gebeld had maar ontkende dat dat geld kostte. De laptop is voor onderzoek inbeslaggenomen en de recherche onderzoekt de zaak verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Rechter: bandbreedte aftappen is niet strafbaar. Zie hier.

Die uitspraak is mij ook opgevallen.

Lees ook de commentaren bij het artikel 'Rechter: bandbreedte aftappen is niet strafbaar' op Webwereld.

 

De redenering die volgens mij juist is. En die mij ook aanspreekt is:

"... Zolang als iemand een open netwerk heeft mag iedereen daar gewoon gebruik van maken...."

"... Onze woonwijk heeft diverse open toegang voor internet daar diversen mensen net als ik de router open heb staan...."

 

Denk ook aan FON ('What's FON?') en de vrije toegang in gebouwen en op plekken in de (openbare) ruimte via andere netwerken zoals bijvoorbeeld Wireless Leiden ("... wellicht zelfs het grootste community-Wi-Fi-netwerk ter wereld..."!).

 

Zolang je maar niet 'inbreekt' (zie wet) maak je gebruik van de openbare weg 'bij wijze van spreken'.

 

Update 080913 0:05 Op wetten.overheid.nl vind je een andere versie van het wetsartikel. Zoek 'In de tekst' op computervredebreuk. Daar kwam ik achter na het doornemen van de hele draad...

 

De artikelen bij Arnoud Engelfriet zijn ook interessant:

- De Wet Computercriminaliteit: Computervredebreuk;

- De Wet Computercriminaliteit.

 

Overigens kan ik me (gevoelsmatig) goed vinden in de redenering(en) van Xaa (#131, #133, #138, #142, #196 en #204). Wel jammer dat vaak te weinig duidelijk is wie wel en wie niet z'n netwerk bewust openzet voor anderen. Dat maakt het idee voor een geocachers 'open' Wi-Fi kaart zoals dat is ge-opperd aantrekkelijk.

 

Of hebben de meeste mobiele cachers inmiddels een GPRS / UMTS data-/internet-abonnement? Van een enkeling weet ik dat dat zo is. Van / via de baas geloof ik?!

 

Update: 080913 0:42 Een ander nuttig / aardig draadje: 'Onderweg loggen ed, Maak NL bereikbaar'.

bewerkt door JoGnet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mobiele telefoons kan je tegenwoordig voor tien euro per maand onbeperkt het mobiele gprs netwerk op.

Als je je gsm aan je laptop hangt dan heb je gewoon internet op je laptop al is dat wel langzamer als de breedbandverbinding thuis.

Ik neem geen laptop mee bij het geocachen omdat ik het niet handig vind om met zo'n laptop rond te sjouwen. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben een naast onze gewone mobiele abo een prepaid kaart van Tmobile. Hiermee kunnen we in Nederland internetten voor maximaal € 2,50. Als je maar heel even internet betaal je ook maar een beetje. Maar als je bijv. van 7 uur 's morgens tot 23.45 uur 's avonds online bent, betaal je maar max € 2,50

 

Voor ons een goede oplossing als je geen open netwerk kan vinden en als je niet dagelijks onderweg internet nodig hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...