Spring naar bijdragen

Topo kaarten Nederland


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Hou "goed" zijn de waterwegen eigenlijk?

Ik vraag me af of Topo NL goed te gebruiken op de boot in de NL binnenwateren. Zijn de binnewateren en de meren goed aangegeven?

 

Een routeplanner over water is het natuurlijk niet, maar kun je varend goed zien waar je bent wel? Heeft iemand hier ervaring mee?

 

(Ik gebruik een Quest)

 

Voor dit doel zijn er maritime (GPS) kaarten beschikbaar, daar staat alle info op die voor de scheepvaart/binnenvaart belangrijk is zoals sluizen, boeien, havens en aanlegstijgers.

 

 

 

Voor zover ik kan vinden geven die maritime kaarten (de zg. "Bluecharts") de kustwateren weer en niet de binnenwateren (kanalen, rivieren).

En het gaat mij nu juist om die binnenwateren

(ik durf met mijn sloepje nl. de zee niet eens op....)

 

Heeft iemand al ervaring in het gebruik van de Topokaart(en) op de boot?

Weet iemand bruikbare waterkaarten voor de Garmin (Quest)?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...]

Voor zover ik kan vinden geven die maritime kaarten (de zg. "Bluecharts") de kustwateren weer en niet de binnenwateren (kanalen, rivieren).

En het gaat mij nu juist om die binnenwateren

(ik durf met mijn sloepje nl. de zee niet eens op....)

[...]

Er zijn ANWB VVV Digitale waterkaarten Nederland te koop.

Titels:

Digitale waterkaarten West Nederland

Digitale waterkaarten Grote Rivieren

 

Product-informatie

Eindelijk zijn er digitale waterkaarten! Op de cd-rom ANWB/VVV Digitale waterkaarten Noord Nederland staan de waterkaarten A,B,C,D, en E in digitale vorm, op de cd-rom ANWB/VVV Digitale Waterkaarten West-Nederland staan de waterkaarten E,F,G,H,I en P/R in digitale vorm en op de ANWB/VVV Digitale waterkaarten Grote Rivieren staan de waterkaarten D,J,K,L,M en N in digitale vorm. In combinatie met een GPS (niet bijgeleverd) kunnen watersporters tijdens of na het varen hun positie en route op de kaart plotten en naderhand nog eens bekijken waar ze geweest zijn. Met de digitale kaarten kan ook snel informatie over watersportvoorzieningen worden opgeroepen.

 

Systeemeisen:

 

PC, Pentium II of sneller, de-rom-speler, minimaal 32 Mb intern geheugen, 250 Mb vrije ruimte op harde schijf, minimaal 800x600 schermresolutie en 16-bitskleurdiepte, Windows 98, ME, 2000 of XP.

 

Optioneel: GPS-ontvanger met NMEA 0183-uitgang voor pc en/of pda; PocketPC pda minimaal 64 Mb intern geheugen, Windows Mobile 2003 of hoger, SD- of CF kaart minimaal 512 Mb geheugen; een internetverbinding voor automatische activatie.

 

Let op: een duidelijke handleiding voor pc of pda wordt bijgeleverd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook buiten ons land is veel belangstelling voor onze Garmin Topo.

Zo is er het Brighthand forum waar ze ook e.e.a. berichten over intern-technische zaken. Zoals:

"The dutch map has an innovation though: A church with a tower is shown with both symbols, i.e. the symbol for a religious building plus the symbol for a tower, the same one used for wind turbines and power line pylons(second image). Other churches show no towers, but carry the full label REFORMED CHURCH DIT EN DAT.

 

Wat de vraag op laat komen: is dit een reformatorisch product?

 

"There are a couple of weird things with the NL topo. As can be seen in the attached snagit screenshot done with GPSMapedit, areas are shown in red with the label HEIDE (heath). The polygon object code is 0x0 which appears to be nonsense. These polygons are placed on the background 0x4b and can be changed to other types. When saved into mp and recompiled with cgpsmapper, the polygon disappears."

 

Knutselen aan de topo-info wordt dus heidens werk als ik dit goed begrijp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kaartmateriaal is een succes,

Kun je het kaartje bij de Schans vervangen voor een legale versie :blink: .

Ook dat heeft er niet toe geleid dat topo.nl niet bij me vastloopt. Dus de optie om de kaart op een cachebeschrijving te veranderen werkt niet....

 

Nog meer adviezen?

 

 

Kijk eens in het forum bij:

http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=6349

 

daar vind je bijna alle mogelijke oplossingen voor de fouten die je evt kunt ondervinden bij de installatie.

als je andere dingen tegenkomt dan gaarne per meel en ik probeer een oplossing voor je uit te werken.

Mijn reply was meer een practical joke richting het advies om een vermeende "illegale" kaart van een cache van mij te vervangen voor een kaart van ToPo NL.

 

Maar wat jouw advies betreft, Topo NL draait hier als een tierelier, maar het uppen en downen naar mijn GPS is slecht. 9 v/d 10 x heb ik een vastloper van Topo NL.

Dit heb ik dus niet met Metroguide, GSAK, OziExploren enz enz.

 

Ook heb ik met Topo NL het idee alsof er iets vergeten is. Zoeken wil alleen op plaatsen. De optie om meer gegevens in te voeren blijven oninvulbaar.

Gelukkig heb ik Metroguide erbij en kan ik zelfs op postcode zoeken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgende domme vraag...

 

gisteren tijden het installeren floepte de installatie gewoon door zonder moeilijke activeringscode etc. Komt er natuurlijk van als je online bent en registreerd.

 

Weet iemand hoe ik de activeringscode boven tafel kan krijgen? Als ik hem moet herinstalleren en ik ben NIET online heb ik die immers nodig. Het is toch op 1 PC en niet alleen maar 1 keer op die PC :blink: ?

 

Het verbaasde me trouwens wel dat dit tot in den treure geteste product zulke domme installatieproblemen heeft :D .

 

Los daarvan ziet de kaart er wel erg fraai uit hoewel die niet echt super actueel is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet iemand hoe ik de activeringscode boven tafel kan krijgen? Als ik hem moet herinstalleren en ik ben NIET online heb ik die immers nodig. Het is toch op 1 PC en niet alleen maar 1 keer op die PC :blink: ?

 

Bij herinstallatie geeft je PC dezelfde hashcode, dus kun je opnieuw installeren op dezelfde PC.

 

Tip: Maak een backup van je ..\Garmin\...FAMILY... folder en je de Garmin-registry key. Je kunt dan restoren zonder de installatie-procedure.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil ook effe wat zeggen.

 

Ik vind het belachelijk. Ik wil heel graag die topo kopen, maar zolang die maar op 1 PC kan draaien, koop ik hem echt niet. Over een jaar koop ik een nieuwe PC en dan kan ik weer een nieuwe topo erbij kopen. Als dat met alle software zo gaat, dan moet je dalijk alle software opnieuw kopen als je een nieuwe PC koopt. Ik vind echt dat hier iets aan gedaan moet worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet iemand hoe ik de activeringscode boven tafel kan krijgen? Als ik hem moet herinstalleren en ik ben NIET online heb ik die immers nodig. Het is toch op 1 PC en niet alleen maar 1 keer op die PC :blink: ?

 

Bij herinstallatie geeft je PC dezelfde hashcode, dus kun je opnieuw installeren op dezelfde PC.

 

Dat ligt er aan hoe je de isntallatie laat verlopen. Met mijn zeker 10 malige herinstallatie heb ik gen enkele keer een hashcode voorbij zien komen. Als je kiets voor internetverbinding zie je dus de hashcode niet.

 

Tip: Maak een backup van je ..\Garmin\...FAMILY... folder en je de Garmin-registry key. Je kunt dan restoren zonder de installatie-procedure.

 

Helaas, als je mijn escapades had gelezen, had je geweten dat dit dus niet zo is...

 

Ik heb een aantal keren op verschillende manieren, een volledige copie teruggezet, zowel van C:/Garmin/ als van de volledige registrykey van een werkend Topo.nl (inclusief alle metroguides) en er viel niets te restoren zonder een nieuwe installatie.

 

Deze optie gaat dus niet op (bij mij).

 

De enige manier om alles weer redelijk werkend te krijgen was dus een aantal keren achter elkaar opnieuw installeren en na de zoveelste keer werd de meegeleverde code weer als de gebruikte code gezien dat in samenwerking met de laptop als een paartje werd herkend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ligt er aan hoe je de isntallatie laat verlopen. Met mijn zeker 10 malige herinstallatie heb ik gen enkele keer een hashcode voorbij zien komen. Als je kiets voor internetverbinding zie je dus de hashcode niet.

 

Ik heb een aantal keren op verschillende manieren, een volledige copie teruggezet, zowel van C:/Garmin/  als van de volledige registrykey van een werkend Topo.nl (inclusief alle metroguides) en er viel niets te restoren zonder een nieuwe installatie.

 

Deze optie gaat dus niet op (bij mij).

 

De enige manier om alles weer redelijk werkend te krijgen was dus een aantal keren achter elkaar opnieuw installeren en na de zoveelste keer werd de meegeleverde code weer als de gebruikte code gezien dat in samenwerking met de laptop als een paartje werd herkend.

 

De Hashcode heb ik ook niet voorbij zien komen. Wellicht moet je bij de herinstallatie ff off-line gaan voor het beste resultaat, dan krijg je misschien de hashcode wel te zien...

Een backup/ restore maken werkt overigens wel :blink: hoewel dat niet zo bedoeld is door de makers. Maar goed, heb natuurlijk niet voor niets een boel geld neergeteld, dan wil je het ook officieel goed doen.

 

Met de in deze link beschreven methode kun je overigens ook met mapsource eea doen. Als je de "getranspireerde" :D kaarten gebruikt in Mapsource krijg je nog mooiere kaarten in CN8 bij het gezamenlijk laden in de GPS. Alleen gebruikt topo NL kennelijk andere hoofdwegen. Hier in het dorp liggen er op sommige plaatsen nu extra wegen.. Ook zien de kruisingen er anders uit. Maar goed dat er geen gebruik wordt gemaakt van de dubbele set bij het navigeren!

http://www.gps-info.nl/transparant.html

bewerkt door koedeboe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De enige reden dat een backup bij mij niet werkt is dan dat ik al voor het terugzetten van de backup en na het maken van de backup, een registratieproblem kreeg tijdens een herinstallatie.

Het orgineel was goed :blink:

 

En het klopt, de hashcode krijg je tijdens een installatieprocedure als je aangeeft dat je geen internetverbinding hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...