Spring naar bijdragen

Topo kaarten Nederland


Aanbevolen berichten

Hoogtelijn?

Zou goed kunnen. Maar een pad en een hoogtelijn lijken wel erg op elkaar.

 

Hoeveel hoogteverschil zit er tussen de ene en de andere hoogtelijn (want ik zie er onder nog eentje).

 

Als je met de muis bovenop de lijn gaat staan komt er een tekst tevoorschijn die aangeeft of het een pad dan wel hoogtelijn is. En volgens mij zit er 2,5 meter hoogteverschil tussen 2 hoogtelijnen. Alleen om de 5 meter hebben ze een label die de hoogte aangeeft. En anders is het 'contourlijn'

 

EDIT: ik denk dat een hoogtelijn zich wel een beetje onderscheidt door een grillige loop. Zeker in Nederland zijn er niet zoveel paden die zoveel kronkels zouden maken :cry:

bewerkt door TuuronTour
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het is de hoogtelijn voor 7,5m. Die je eronder ziet liggen is 10m en die boven in de rechterhoek ligt, is 5m. Als je de kaart op je pc hebt, kun je het detail instellen. Bij minder detail vallen die hoogtelijnen weg. Tenminste, op een bepaald zoomniveau.

Op je pc is een hoogtelijn beter te oderscheiden van een weg/pad.

Duidelijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is de hoogtelijn voor 7,5m. Die je eronder ziet liggen is 10m en die boven in de rechterhoek ligt, is 5m. Als je de kaart op je pc hebt, kun je het detail instellen. Bij minder detail vallen die hoogtelijnen weg. Tenminste, op een bepaald zoomniveau.

Op je pc is een hoogtelijn beter te oderscheiden van een weg/pad.

Duidelijk!

 

Waar een klein land groot in is... Als je de NL kaart samen met de D kaart gebruikt krijg je te zien dat er in NL vele hoogtelijntjes lopen terwijl er in D niet over gerept wordt (bijv bij Duivelsberg). Bij de grens houden de hoogtelijntjes opeens op :blink: en blijft er dus weinig over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

wij hebben ook topo nl, maar toen we laats naar een punt wouden fietsen (wat ten zuiden van ons lag) zei de gps "noord via A35"........ :(

alle instellingen gecontroleerd; fietser, vermijd snelwegn, maar hij blijft het doen, ik snap er niks van..... :D

de gps die we hebben is garmin vista c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eh vrij simpel, de topo kaarten bevatten geen route navigatie.

Die auto routing zit in City navigator 8 ofzo, en niet in de topo software.

Het zijn zeg maar gewoon transparante/ overlay kaarten die jij kan zien op je GPS, maar die je GPS route software niet kan zien.

Ga je auto routen, dan pakt ie dus gewoon City Select of City navigator, en die kent geen fietspaden enzo.

bewerkt door Crow & Éowyn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ok, dat is al handig om te weten :(

maar wat ik dan nog steeds niet snap, als het punt waarnaar we toe willen een paar kilometer ten zuiden van ons ligt, dan moeten we eerst nog een paar kilometer naar 't noorden naar een snelweg :D

bewerkt door The Butterflies
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ok, dat is al handig om te weten  :crybaby:

maar wat ik dan nog steeds niet snap, als het punt waarnaar we toe willen een paar kilometer ten zuiden van ons ligt, dan moeten we eerst nog een paar kilometer naar 't noorden naar een snelweg    :D

 

Dan zou je eens goed op de kaart moeten kijken bij het betreffende punt. Het is namelijk mogelijk dat het met de auto het snelst gaat als je eerst naar de autoweg gaat. :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wij hebben ook topo nl, maar toen we laats naar een punt wouden fietsen (wat ten zuiden van ons lag) zei de gps "noord via A35"........ :(

alle instellingen gecontroleerd; fietser, vermijd snelwegn, maar hij blijft het doen, ik snap er niks van..... :D

de gps die we hebben is garmin vista c

 

TopoNL is niet routenavigeerbaar dus navigeert je GPS over de kaart die dat wel is, Basemap of CitySelect of CityNavigator, net wat er geinstalleerd is.

Groeten remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook wij hebben nadat we Topo op onze Garmin Etrex Vista C hebben gezet problemen bij navigeren die we voorheen niet hadden.

We hebben zowel de topografische kaarten en de desbetreffende City Select mappen op onze GPS geladen. Als we naar een bepaald adres willen navigeren dan kent hij deze niet. Tevens is hij helemaal niet meer in staat goed te navigeren naar een waypoint. Het lijkt erop dat je beiden niet tegelijk op je GPS kan hebben.

Klopt dit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Hoogtelijn?

Zou goed kunnen. Maar een pad en een hoogtelijn lijken wel erg op elkaar.

 

Hoeveel hoogteverschil zit er tussen de ene en de andere hoogtelijn (want ik zie er onder nog eentje).

Weet iemand of je die hoogtelijnen kan uitzetten? Ik kan het in ieder geval niet vinden. Ze storen me behoorlijk, want ik vind het absoluut niet interessant of ik nu op 15 of 20 meter hoogte ben. Ze lijken teveel op paden. Of zou je de kleur van die hoogtelijnen aan kunnen passen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een nadeeltje van Topo

 

Nadat je een WP hebt ingevoerd kun je natuurlijk prima op je kaart zien waar je moet zoeken naar het WP. Echter, door onnauwkeurigheid bij het plaatsen van de WP's kan het dus zomaar voorkomen dat het WP op de kaart gezien bijv. rechts van het pad ligt, terwijl het eigenlijk aan de linkerkant ligt. ;)

 

Dit heeft al diverse keren voor aanzienlijke vertraging gezorgd bij het zoeken, omdat je toch enigzins uitgaat van de correctheid van de plaats op de topokaart! :thumbup:

 

Maar verder, nee ons hoor je niet, we hebben er veel plezier van.Ook bijv. toen we op de Utregse Heuvelrug aan het cachen waren vind ik het toch leuk dat die hoogtelijnen erop staan! :P

 

Groeten....De Rijenrakkers ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een nadeeltje van Topo

 

 

 

Dit heeft al diverse keren voor aanzienlijke vertraging gezorgd bij het zoeken, omdat je toch enigzins uitgaat van de correctheid van de plaats op de topokaart! :thumbup:

 

 

 

 

 

Het coordinaat wat je ingeeft wordt wel (met een kleine afwijking) goed op de kaart weer gegeven, alleen de afwijking die de cachelegger en zoeker hebben gooien roet in het eten.......... ;)

 

En overigens totaal geen problemen met CN8 en topo NL, ik zet de kaarten welke ik niet nodig heb wel uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...