Birdie.NL Geplaatst 30 december 2020 Geplaatst 30 december 2020 Ergeren, nou nee. Wel verbazingwekkend dat het er aparte apps nodig zijn voor geocaching en lab caches - maar ja, is dat al niet jaren zo voor het andere weeskindje Wherigo? Rustig het nieuwe jaar in, met zo af en toe een paar caches in de route opnemen. De beste wensen aan iedereen voor 2021
StefandD Geplaatst 30 december 2020 Geplaatst 30 december 2020 Op 29-12-2020 om 00:21 zei Birdie.NL: Nu nog zorgen dat labcaches op de kaart op de pc/laptop tonen tussen alle andere geocaches. Op de smartfoon kijk ik echt zelden naar de GC-app, laat staan de labs-app. Als je GSAK gebruikt: er is een nieuwe macro uitgekomen die via een nieuwe API (jazeker, Groundspeak is er mee bezig!) alle (max. 500) labcaches rond een bepaald coördinaat kan binnenhalen. Daarna kan je ze eenvoudig als POI (helaas niet als geocaches) naar je gpsr (of naar c:geo als je wilt) exporteren. De vraag beantwoorden moet nog steeds via de app, maar dan zie je in elk geval op de kaart van je gpsr waar de labcaches te vinden zijn. Zichtbaar zijn o.a.: coördinaten, beschrijving, vraag, geofencing-afstand, vaste of vrije volgorde. De macro is hier te vinden.
Linkalovers Geplaatst 30 december 2020 Geplaatst 30 december 2020 (bewerkt) 3 uur geleden zei StefandD: Als je GSAK gebruikt: er is een nieuwe macro uitgekomen die via een nieuwe API (jazeker, Groundspeak is er mee bezig!) alle (max. 500) labcaches rond een bepaald coördinaat kan binnenhalen. Daarna kan je ze eenvoudig als POI (helaas niet als geocaches) naar je gpsr (of naar c:geo als je wilt) exporteren. De vraag beantwoorden moet nog steeds via de app, maar dan zie je in elk geval op de kaart van je gpsr waar de labcaches te vinden zijn. Zichtbaar zijn o.a.: coördinaten, beschrijving, vraag, geofencing-afstand, vaste of vrije volgorde. De macro is hier te vinden. Als ze in GSAK staan, dan kan er ook een *.gpx van gemaakt worden. Binnenkort maar eens labcaches in GSAK laden en dan kijken of ze ook in de Ignore-bak te krijgen zijn. Geen zin om me, in het veld, te laten verrassen dat een cache een labcache is. 30 december 2020 bewerkt door Linkalovers
StefandD Geplaatst 30 december 2020 Geplaatst 30 december 2020 (bewerkt) 3 uur geleden zei Linkalovers: Als ze in GSAK staan, dan kan er ook een *.gpx van gemaakt worden. In principe wel, maar zonder aanpassingen wordt dit niet door toestellen van Garmin herkend. Als eerste wordt het type labcache niet herkend. Als tweede heb ik het vermoeden dat caches alleen worden herkend als de code met 'GC' begint, iets dat bij labcaches niet het geval is. Ik heb nooit de moeite genomen om uit te proberen of ik een gpx werkend kan krijgen in mijn Montana. Dat heeft toch geen zin, labcaches loggen kan nog steeds alleen maar met de app. Maar het is wel een handig hulpmiddel om je route te bepalen als er ook labcaches op je gpsr worden weergegeven. Een Garmin gaat qua accuduur veel langer mee dan een smartphone, vooral als de gps gebruikt wordt. 30 december 2020 bewerkt door StefandD
Linkalovers Geplaatst 30 december 2020 Geplaatst 30 december 2020 (bewerkt) 2 uur geleden zei StefandD: In principe wel, maar zonder aanpassingen wordt dit niet door toestellen van Garmin herkend. Als eerste wordt het type labcache niet herkend. Als tweede heb ik het vermoeden dat caches alleen worden herkend als de code met 'GC' begint, iets dat bij labcaches niet het geval is. Ik heb nooit de moeite genomen om uit te proberen of ik een gpx werkend kan krijgen in mijn Montana. Dat heeft toch geen zin, labcaches loggen kan nog steeds alleen maar met de app. Maar het is wel een handig hulpmiddel om je route te bepalen als er ook labcaches op je gpsr worden weergegeven. Een Garmin gaat qua accuduur veel langer mee dan een smartphone, vooral als de gps gebruikt wordt. Een *.gpx file is HTML en dus gewoon tekst, welke met een script eenvoudig is aan te passen. Ik heb begin dit jaar ( als 'vinger-oefening' ) een script gemaakt, die een *.gpx file aanpast, zodat in BaseCamp de caches standaard met GC-codes ( i.p.v. hun vaak lange naam ) te zien zijn en juist ( custom ) icoon hebben. 30 december 2020 bewerkt door Linkalovers
Birdie.NL Geplaatst 1 januari 2021 Geplaatst 1 januari 2021 Een nieuw jaar, een nieuw begin - dus de lab cache macro voor GSAK geïnstalleerd en laten lopen. Het duurt even maar dan heb je ook meteen bijna 3000 'caches' erbij - dat vind ik eigenlijk meteen de ergste fout van GS die ze hebben kunnen maken. Ze pretenderen een kwaliteitsslag te willen maken, maar waarom tel je dan elk waypoint van een lab cache als 1 found . Dan ga je toch weer de kwantiteit opzoeken. Eenmaal geladen was mijn GPS niet helemaal happy - dus volledig gewist en een betrouwbare backup erop, nieuwe (Openfiets)kaart en toen weer een query inclsuief lab caches geladen. Ziet er prima uit: in GSAK zie ik een groen toverflesje als symbool, op de GPS het geocachelogo in mini-formaat. Vanmiddag misschien in het veld uitproberen
Linkalovers Geplaatst 1 januari 2021 Geplaatst 1 januari 2021 3 uur geleden zei Birdie.NL: ...Ze pretenderen een kwaliteitsslag te willen maken, maar waarom tel je dan elk waypoint van een lab cache als 1 found . Dan ga je toch weer de kwantiteit opzoeken. Tussen zeggen en doen, zit natuurlijk een verschil. Het zal GS niet uitmaken hoe het spel gespeeld wordt, als het maar gespeeld wordt en als ze dit op e.o.a. manier kunnen 'aanjagen' dan, dan zullen ze dat niet laten.
ikke Geplaatst 1 januari 2021 Auteur Geplaatst 1 januari 2021 Ach ja ik bedoel alleen maar, het is wel zonde als achteraf blijkt dat er ook labcaches op die plek waren. Bespaard een hoop tijd (en geld) om niet weer daar heen te hoeven reizen. Het is gewoon handig als je in 1 oogopslag kan zien (op pc) wat er allemaal ligt, en niet 2 of 3 apparaten moet gebruiken.
Flo van Co Geplaatst 13 april 2021 Geplaatst 13 april 2021 ... sinds vandaag staan in de app de symbolen toegevoegd van labcache's weliswaar alleen het eerste punt, maar ze staan erop.
Genhenk Geplaatst 13 april 2021 Geplaatst 13 april 2021 ... sinds vandaag staan in de app de symbolen toegevoegd van labcache's weliswaar alleen het eerste punt, maar ze staan erop.Op (mijn versie van) Android nog niet beschikbaar helaas, laatste update is van 9 april.
technetium Geplaatst 13 april 2021 Geplaatst 13 april 2021 Ik snap het enthousiasme over de "Avonturen" niet zo. Bbehalve dat je er heel makkelijk puntjes mee kan scoren. Tc 2
Sivota Geplaatst 14 april 2021 Geplaatst 14 april 2021 Ik snap dat enthousiasme ook niet. Het zijn, wat mij betreft, allemaal multies. Je moet veel te veel doen in het veld, foto's en tekst zijn niet zichtbaar. Van (meer) avontuur is geen sprake. Jammer dat er geen doosje op het eind ligt, maar daarvoor zal men dan de bonus gebruiken. Ik snap de meerwaarde niet. Niet echt mijn ding. 1
Genhenk Geplaatst 14 april 2021 Geplaatst 14 april 2021 In de wintermaanden heb ik er wel lol aan beleefd. Te donker en te koud/nat soms voor een gewone multi, maar AdvLabs gingen prima. De bonuscache heb ik zelfs vanwege de sneeuw wel eens moeten laten liggen voor later .De mogelijkheid van geïntegreerde plaatjes/info per waypoint vind ik best een verbetering tov de basic waypoints op een multi.Ik vind het persoonlijk wel irritant dat alle punten als aparte cache worden geregistreerd, dat mag van mij ongedaan worden gemaakt.
Birdie.NL Geplaatst 14 april 2021 Geplaatst 14 april 2021 2 uur geleden zei Genhenk: Ik vind het persoonlijk wel irritant dat alle punten als aparte cache worden geregistreerd, dat mag van mij ongedaan worden gemaakt. Hartgrondig mee eens - pas na compleet vinden van de diverse waypoints het geheel als 1 found laten tellen.
regenboog2 Geplaatst 14 april 2021 Geplaatst 14 april 2021 Ik ben het met je eens Genhenk. Voor mij zou het ook geen probleem zijn als ik alleen een puntje kreeg bij afronding van de serie. Wij hebben in deze coronatijd aardig wat labcaches gevonden. Voordeel kan zijn dat je niets aan hoeft te raken. Het wisselt per maker, maar vaak is er extra informatie in de app.
Aanbevolen berichten