Spring naar bijdragen

Mijn Eerste Geocache Verstoppen


Natasja71vO

Aanbevolen berichten

het toeval wilde dat ik vandaag heel vroeg ook nog eens bij de molen in de buurt was, en ik besloot zelf om er even langs te gaan voordat ik weer eens het verwijt krijg dat ik niks mag zeggen omdat ik de situatie niet kan,

Had Sancho Panza je lans meegenomen?

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

@Barny: Stiekem vind ik je echt grappig, je hebt wel niet gelogd, maar ben op locatie geweest en je bezig gehouden daar met geocaching zonder uit te stappen, mijn cache heeft zelfs bij jou z'n werk gedaan :thumbup: .

Leuke foto's trouwens, als je morgenochtend langs geweest zou zijn had ik naar je gezwaaid (geel busje toch?) en als je gewild zou hebben een persoonlijke rondleiding gegeven in de molen.

Ps. Je hoeft je niet druk te maken om je mening, ik kan goed incasseren dus van mij mag je schrijven wat je wil, ik denk over elke mening na, doe er wat mee als ik het nodig vind en leg het naast me neer als ik het er niet mee eens ben. Het enige is dat ik net zo recht voor de raap ben als een ander tegen mij is en die kunnen niet altijd evengoed incasseren, wat mij dan vaak weer een grote grijns oplevert. Het leven is te kort om ergens gepikeerd over te worden, zie er liever de humor van in.

 

@Knight of Ni: Op steenworp afstand had gekund, maar dat wil ik niet en een multi ofzo vind ik meer als het gaat om een gebied en niet als het om een specifieke locatie gaat. Tja, keuzes.....

Ben vooral benieuwd wat er morgen gebeurt als de molen open is, zelf ben ik helaas maar tot 13:00 uur daar morgen. Hoop dat het de start wordt van de TB die er nu is.

 

@MarcoDomi: Dankjewel :wink2: .

 

Op het moment lees ik alles wat los en vast zit op het moment over geocaching, vooral het creative caching heeft mijn interesse, in nederland heb ik er nog niet veel van gezien, maar in Amerika lijkt het een een utidaging voor co's de meest creatieve caches te maken, met mechanieken en acties die uitgevoerd moeten worden om uberhaupt een cache te kunnen openen of erbij te kunnen, echt superleuk om te zien, ik vraag me af waarom ik ze hier nog niet tegen gekomen ben.

Deze cache blijft denk ik zoals ie is, maar een volgende.... :cool2:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Knight of Ni: Op steenworp afstand had gekund, maar dat wil ik niet en een multi ofzo vind ik meer als het gaat om een gebied en niet als het om een specifieke locatie gaat. Tja, keuzes.....

Ben vooral benieuwd wat er morgen gebeurt als de molen open is, zelf ben ik helaas maar tot 13:00 uur daar morgen. Hoop dat het de start wordt van de TB die er nu is.

 

Dat is veel gemaakte misinterpretatie van het begrip multi cache. Vandaar ook mijn opmerking dat je cache waarschijnlijk een heel stuk minder gevonden zal gaan worden. Een multi cache hoeft niet het typische rondje door het bos te zijn, waar je na een X aantal WP's de cache vind, om vervolgens nog een klein stukje door hoeft te lopen naar de auto.

 

Elke cache met één of meerdere tussenpunten is in principe een multi cache. Het geeft je de mogelijkheid om de cache ergens anders neer te leggen en daarmee kan dat plekje dat wel geschikt is als cache locatie, maar niet bepaald een toeristische trekpleister is, gelijk goed dienst doen. Bijvoorbeeld die kleine bossage achter dat transformatorhuisje (niet dat dit hier het geval zou zijn, gewoon een kenmerkend typische cachelocatie gekozen).

 

Het is maar een suggestie om je probleem te tackelen en misschien ook andere CO's tot inzicht kan brengen, hoe je met een kleine moeite betere cache kunt maken.

 

Eerlijk gezegd ben ik ook wel ernstig benieuwd, hoeveel cachers zaterdags de moeite zullen nemen om de molen te bezoeken. Maar wees niet getreurd als die aantallen best tegen gaan vallen. Velen pompen hun GPS vol met coordinaten (bij voorkeur van traditionals) en hebben verder alleen maar oog voor hun apparaat en mogen ze niet langer dan 2 minuten per cache bezig zijn, want binnen 10 minuten moeten ze op de volgende locatie zijn.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Op het moment lees ik alles wat los en vast zit op het moment over geocaching, vooral het creative caching heeft mijn interesse, in nederland heb ik er nog niet veel van gezien, maar in Amerika lijkt het een een utidaging voor co's de meest creatieve caches te maken, met mechanieken en acties die uitgevoerd moeten worden om uberhaupt een cache te kunnen openen of erbij te kunnen, echt superleuk om te zien, ik vraag me af waarom ik ze hier nog niet tegen gekomen ben."

 

Er liggen echt behoorlijk wat zeer "creatieve" caches in Nederland, waar je je hart aan op kan halen.

Op de vraag waarom je ze nog niet bent tegen gekomen kan ik helaas geen antwoord geven....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op het moment lees ik alles wat los en vast zit op het moment over geocaching, vooral het creative caching heeft mijn interesse, in nederland heb ik er nog niet veel van gezien, maar in Amerika lijkt het een een utidaging voor co's de meest creatieve caches te maken, met mechanieken en acties die uitgevoerd moeten worden om uberhaupt een cache te kunnen openen of erbij te kunnen, echt superleuk om te zien, ik vraag me af waarom ik ze hier nog niet tegen gekomen ben.

Klopt. Hier in Nederland ligt maar heel weinig op dat gebied. Je moet de caches echt met een lampje zoeken. Ik probeer de mensen hier er wel wat enthousiaster voor te maken, maar dat lukt nog niet erg. De meeste mensen zijn volmaakt tevreden met een bakje van de action aan het eindpunt van een brugboutstapeltelcache. Een creative geocache wordt, niemand weet waarom, hier te lande geassocieerd met een veldpuzzel die veel tijd vraagt, hetgeen ten koste zou gaan van de wandeling. Een hardnekkig misverstand dat zich niet zo eenvoudig uit de weg laat ruimen.

 

Als vrijwillige molenaar ben je vast erg handig, dus ik zie je toekomstige creaties vol belangstelling tegemoet!

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Klopt. Hier in Nederland ligt maar heel weinig op dat gebied. Je moet de caches echt met een lampje zoeken"

 

????? Huh....Ik cache niet zo heel erg veel en snel, maar ik zie jaarlijks tientallen caches die met huisvlijt prachtig in elkaar zijn gezet en met vernuftige mechaniekjes opengaan.

Daarvoor hoef je echt niet naar de VS te kijken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diederikus, ik kan er niet over oordelen, want van de 32.135 caches in Nederland heb ik er slechts 234 gevonden, dat is 0,7 %. Daar zaten naar schatting minimaal 5 zeer creatieve constructies bij. Op een bestand van ruim 32.000 caches komt dat neer op ruim 700 mooie constructies. Afgezien van de vraag of ik een gemiddelde cacher ben en wat ik creatief vind.

 

Wat ik dus wil zeggen is, dat jij met jouw 222 founds niet precies kan weten hoeveel moois er in Nederland ligt.

 

Overigens zal het wel waar zijn dat het percentage schoonheden het ruimschoots moet afleggen tegen het aantal kokertjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"De meeste mensen zijn volmaakt tevreden met een bakje van de action aan het eindpunt van een brugboutstapeltelcache."

 

Nou, op voorwaarde dat de tocht door een mooi gebied gaat! Moet ik kiezen, dan ga ik eerder voor de route dan voor de cacheconstructie. Voorbeeld: we hebben ooit een voortuincache gevonden, waarbij automatisch hondengeblaf begon te klinken als je de cache openmaakte. Op zich niet onaardig bedacht en gemaakt maar ik loop liever 15 km over de hei met desnoods een kokertje aan het eind (al vind je niet vaak slechts een kokertje na een uitgezette tocht van die lengte).

 

Probleem van de ingenieuze constructies is dat het na één keer eigenlijk niet meer origineel is. Neem als voorbeeld het vogelhuisje of meer recent de cryptex. De kans dat een zelfgebouwde creatie beschadigd wordt is bovendien extra groot. Iedereen weet wel hoe je een lock-n-lock doosje moet openmaken maar de werking van een crea-bea kistje is soms erg onduidelijk en dan gaat het (vaak ongewild) kapot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een andere merkwaardige associatie is dat een creative cache zou moeten bestaan uit een of ander ingewikkeld slot wat je moet zien te doorgronden. Ik ga altijd uit van de zwaktes in de menselijke geest. Eén van die zwakheden is dat als men na een lange tocht vermoeid aankomt bij een nodeloos ingewikkeld slot, dat zelfs de meest gezagsgetrouwe burger wel eens heel gefrustreerd een geweldadige handeling zou kunnen uitvoeren. Als legger (niet alleen als legger) neem ik het liefst de mensen tegen zichzelf in bescherming. Dus een slot, in welke vorm dan ook, is wat mij betreft taboe.

 

En inderdaad. Een ingenieuze constructie is niet meer origineel zodra het geïmiteerd wordt. Daarom is imitatie ook taboe. Waarom zou je in vredesnaam iemand anders (of jezelf) willen imiteren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewelddadigheid uit vermoeidheid, dat kan natuurlijk maar dat was niet het probleem dat ik eigenlijk in gedachten had. Iets behoorlijk simpels is bijvoorbeeld dat een rechtshandige andere bedieningsautomatismen heeft dan de minderheid van linkshandigen (waartoe ik zelf behoor). Probeer het maar eens uit met een linkspotig proefkonijn!

Ooit heb ik gedacht in het kader van dat 'probleem' een speciale linkshandigencache te maken (is dat eigenlijk origineel of een al uitentreure gebruikt thema??) maar dat gaat er waarschijnlijk nooit van komen.

 

Een creatieve cache roept bij mij inderdaad associaties op aan mechanische contrapties. Waarschijnlijk bij de meeste mensen? Misschien omdat ik een creatieve cache ook associeer met dingen die ik zelf niet (goed) kan maken. Ooit heb ik een cache gelopen waarbij op ieder WP een kijkdoos was verstopt met een landenthema. Dat is leuk hoor maar valt eerder onder de hogere kleuterschool dan onder creativiteit. Noem zelf eens een voorbeeld van een typische niet-mechanische creatieve uiting Diederikus? Dat lijkt me wel verhelderend.

 

Imitatie taboe, kweenie, een cache doen zou op de eerste plaats een leuk dagje uit in de natuur moeten zijn (imho) en voor de legger een uitgelezen kans om het doelgebied beter te leren kennen. Beter goed gejat dan slecht bedacht, en dan kun je er altijd nog een eigen persoonlijke draai aan geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Noem zelf eens een voorbeeld van een typische niet-mechanische creatieve uiting Diederikus? Dat lijkt me wel verhelderend.

Er is een onderscheid tussen de ingewikkeldheid van de contraptie en de ingewikkeldheid van de bediening.

De ingewikkeldheid van de contraptie is alleen een zaak van de vaardigheden van de maker, daar heeft de cacher geen weet van.

 

Mijn pleidooi is de bediening altijd ultra simpel te houden. Voor waypoints ben ik daarom altijd op zoek naar aansprekende iconische handelingen. Een paar voorbeelden:

  • Knielen
  • Brandslanghaspel uitrollen
  • Schakelaar omzetten
  • Telefoonhoorn opnemen
  • Pianospelen
  • Plant water geven
  • Water oppompen
  • Kraan aanzetten
  • Op trompet blazen
  • Doedelzak spelen
  • Op barometer tikken
  • Kaars doven
  • Kompas aflezen
  • Telraam bedienen
  • Wegen
  • Brood roosteren
  • Stekker in stopcontact doen
  • Vissen
  • Typen
  • Draad door oog naald steken
  • Afwassen
  • Aan oor trekken
  • Met hamertje op knie slaan
  • Luisteren met stethoscoop
  • Hartmassage geven
  • Aan trekpop trekken
  • Sextant bedienen
  • Kies trekken
  • Spijker in hout slaan
  • Gewicht klok ophalen
  • Klok opwinden
  • Spuitbus bedienen
  • Aan stuurwiel draaien
  • Aan pepermolen draaien
  • Smurfen
  • Etc.

Ik geef uiteraard alleen de saaie voorbeelden omdat ik nog allerlei plannen heb die ik wil gebruiken. Voor de leuke voorbeelden moet je mijn caches maar bezoeken.

Deze iconische handelingen zijn simpel en duidelijk, en iedereen kan ze verrichten ongeacht het aantal linkerhanden. De contraptie moet een twist geven aan de de iconische handeling. Zodat iets wat in wezen saai is plotseling onverwacht en grappig is. Ik breng bij voorkeur altijd een dubbele twist aan. Ik kan geen voorbeeld geven, want de leuke dingen heb ik al gebruikt of ga ik nog gebruiken, en als ik een saai voorbeeld geef dan zul je zeggen van, jeetje, wat saai. Het uiteindelijke doel is op de een of andere manier de parameter of code vrij te geven waarmee de weg kan worden vervolgd.

 

Complexe gebruikershandelingen zijn dus taboe. Alle sloten vallen daar ook onder.

Beter goed gejat dan slecht bedacht

Hoeveel vogelhuisjes moet een cacher vinden totdat goed gejat van dezelfde orde wordt als slecht bedacht?

bewerkt door Diederikus
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké, weer een boel gelezen en verschillende gedachtes, sluit mooi aan bij wat ik bedacht heb vandaag op de molen (ik werk er nog even geen hele zaterdagen, maar zolang ik het volhoud, ben herstellende).

De oplossing is gevonden, er komt een grotere cache buiten met plek voor de ruilitems en TB's en lichtelijk creatief, passend bij het thema molen.

Dat wordt dus knutselen van de week en volgende zaterdag proberen het te realiseren.

 

Blijven er een paar vragen open voor me en misschien weten jullie het:

1). Het coördinaat verplaatst ietsje, moet ik dat aanpassen of is het niet nodig binnen de ongeveer drie meter?

2). Moet ik de cache offline halen zodra die veranderd is en opnieuw laten reviewen?

3). Ik neem aan dat ik de hint mag veranderen, maar mag ik ook de grootte van de cache veranderen zonder reviewer dat gemeld te hebben?

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...