Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Een puzzeltje in het veld is leuk voor de afwisseling in mijn ogen. Een reeks van puzzels gaat me al snel irriteren. Ik ga erop uit om te wandelen. Daarom sla ik mis(t)eries ook over. Tegenwoordig is de trend om het de cacher maar zo moeilijk mogelijk te maken en dan sta je al gauw vast na 5 kilometer om helaas de wandeling te moeten afbreken. Voor mij lichamelijk best een probleem. Gelukkig gaat het berichtensysteem wat verbeterd worden waardoor je gauw hulp bij deze treitercaches kunt vinden. Dat lukt mij in het veld doorgaans vrij vlot gelukkig. Maar beleef ik er pret aan? Dat zeker niet.

Geplaatst

Misery en treitercaches (leuk bedacht overigens) mogen wel en vermeend dubieuse cachetitels niet. Tja...

Geplaatst

Ik vind het een aardig verschil. Cachenamen met religies erin is nu eenmaal sowieso de grenzen opzoeken. Ik spreek alleen mijn voorkeur qua caches wat cynisch uit.

Wat zal er gebeuren als ik een cache post met het woord k.nker erin? Ook een prachtig woord tegenwoordig om de grenzen op te zoeken. Kom ik daar ook mee weg als ik gewoon even vermeld dat ik daarmee niemand wil kwetsen?

Geplaatst

En binnenkort omdat we zo'n tolerant stelletje zijn. Moskee-o-caching. Moet toch ook kunnen? De moderne lost place cache, wel meegaan met de tijd hoor! Gewoon met je wandelschoenen vol aarde naar binnen stampen. Tis maar een spelletje.

Geplaatst (bewerkt)

In dezelfde context, ik heb ook meer plezier aan de wandeling naar een doosje in het bos dan naar het zoeken naar een nano op een grote metalen brug in een vinexwijk. Maar sommigen hebben kennelijk veel plezier aan het zoeken zelf op de plek en zien dat als het geocachen.

bewerkt door Twentse Mug
Geplaatst (bewerkt)

Tja, leuk, leuker, leukst, leukerderst. Ik lees hiervoor al een aantal mensen dat niet zo nodig hoeft te puzzelen onderweg. Zelf ben ik daar ook geen groot fan van. Een waypoint hoeft me ook geen wow-moment mee te geven. Ik heb liever een 'hmmm, fijn!-moment'.

Mijn multi-wensenlijstje:

De locatie, daar gaat het me vooral om. Een mooie plek, wellicht voorzien van wat extra informatie in de beschrijving. Gebruik viapunten voor waypoints die slechts ten dienste staan van de route en verder niet aangenaam vertoeven zijn. Liever niet tellen en formules rekenen, maar een verborgen plaatje, paaltje, kokertje of wat dan ook. Bij voorkeur degelijk uitgevoerd en niet te kort op ellkaar. Wel consequent doorgevoerd graag, niet een plaatje op wp 1, een koker op wp 2, een UV-markering op 3, enz. Een navigatieopdracht vind ik leuk, als maar duidelijk is wat er gedaan moet worden en graag volgens geijkte technieken. Soms moet je zo gokken wat de CO nu eigenlijk bedoelde.

Natuurlijk zijn die favoknallers voor creatieve puzzels (zoals hier in de omgeving bijvoorbeeld Hugo's Wraak en De Hel van Loon) best eens leuk om te doen. Maar niet te vaak. Ik kan zo intens genieten van 10 à 20 aluminium plaatjes met coördinaten op rustige plekken (niet op bankjes want daar zitten mensen op!) langs een mooie wandeling tussen de 5 en 25 kilometer en een simpele munitiekist op het eind. Zeker als ik van tevoren al weet wat me te wachten staat. Met een boekje, waarin ik kan schrijven hoe mooi ik het wel niet vond, en wat ik onderweg allemaal gezien en beleefd heb. En dat ik dan ook op mijn gemak kan lezen en schrijven in het logboek, omdat de cachelocatie juist daarvoor met zorg is gekozen.

bewerkt door Goonies Oosterhout
  • Top! 1
Geplaatst (bewerkt)

Misschien dat de lauwe reacties komen doordat de mensen liever enig niveauverschil tussen de caches houden, zodat er duidelijke toppertjes zijn waar men plezier aan kan beleven. De onterechte (?) vrees is wrs dat het wow-factor afvlakt zodra het niveau-verschil tussen de caches qua originele wp's ook afvlakt.

Wat daarnaast ook meespeelt is dat geocaching een hobby is. Meestal zal er een duidelijk verschil zijn tussen een hobbykok en een beroepskok, maar soms komt het voor dat een hobbykok zo goed wordt dat hij er zijn werk van kan maken. Op dezelfde manier zal het met geocaching niet zo vaak voorkomen dat er mensen meedoen die dusdanig goed zijn in handwerk dat ze een geocache van topkwaliteit kunnen neerleggen, en het er ook voor over hebben tijd eraan te besteden. Het is niet realistisch te verwachten dat iedereen min of meer als een "beroeps" een geocache van hoge kwaliteit kan fabriceren. Maar hobbyisten kunnen wel van elkaar leren om het werk naar een hoger niveau te tillen. De kunst is natuurlijk om origineel te blijven en niet domweg elkaar kopieren. Dus bv. niet de zoveelste buis waar je een liter water in moet gieten om te kunnen loggen.

Persoonlijk vind ik het niet erg om af en toe bij een wp even te puzzelen, zolang de wandeltijd maar in verhouding staat tot de puzzeltijd. Het is me wel eens opgevallen dat sommige cacheleggers schijnen te denken dat een multicache "leuker" wordt als er gaandeweg steeds meer variabelen in de rekensommen (bv ((A*B*C)+(D*E*F)/((G*2+H)/(I-J-K))) gebruikt worden waardoor de rekentijd bijna net zo lang wordt als de looptijd naar het volgende wp ;)

bewerkt door TuuronTour
Geplaatst

Het is me wel eens opgevallen dat sommige cacheleggers schijnen te denken dat een multicache "leuker" wordt als er gaandeweg steeds meer variabelen in de rekensommen (bv ((A*B*C)+(D*E*F)/((G*2+H)/(I-J-K))) gebruikt worden.

Het voorbeeld valt wel mee. Aangezien er meer linker dan rechter haakjes zijn, gewoon 0 invullen.

Geplaatst (bewerkt)

De onterechte (?) vrees is wrs dat het wow-factor afvlakt zodra het niveau-verschil tussen de caches qua originele wp's ook afvlakt.

De wow-factor is inderdaad tot extreme hoogten gestegen. Men is zo gewend geraakt aan kokers en bakjes van de action dat bij iedere afwijking daarvan je de favo's om de oren vliegen. Maak een poppenhuisje achter een boom, gebruik in een voortuincache water, elektra of een gasveer en de superlatieven in de logjes doen de co het bloed naar de wangen stijgen.

Inmiddels valt uit de verschillende reacties toch wel iets te destilleren. Met leuk bedoel ik natuurlijk gewoon datgene dat leuk is voor iedereen. De grootste gemene deler, zal ik maar zeggen. Die grootste gemene deler blijkt er wel degelijk te zijn. Een waypoint moet daarvoor niet voor onnodige hoofdbrekens zorgen, niet te veel tijd kosten, het mag de wandeling niet verstoren, het moet goed vindbaar zijn, origineel, verrassend en een glimlach opwekken.

Er is zeker ruimte om hiervan af te wijken, maar dan zal de cache een meer selecte groep liefhebbers trekken. Het gaat dan om caches met moeilijke veldpuzzels of met moeilijk vindbare waypoints. Als dat maar goed valt af te lezen uit de listing dan heeft niemand daar problemen mee.

Het blijkt dat als mensen zich waypoints voor de geest proberen te halen die gerekend kunnen worden tot de grootste gemene deler zoals hierboven gedefinieerd, dat er maar weinig opkomt, zelfs bij mensen met veel gevonden caches. Dat komt ook overeen met mijn eigen ervaring.

Aragorn geeft een verklaring waarom dit soort waypoints zo weinig voorkomen:

Ik denk dat dat te maken heeft met de tijdsinvestering die vaak samengaat met een creatief bedacht/gemaakt WP. Een aanduiding waarin uren werk zit en die hetzelfde oplevert als een simpel aluminium plaatje, kortom iets waar cachers even om glimlachen om vervolgens binnen 5 minuten verder te gaan? Ik weet zelf ook niet of ik zoiets zou willen maken. Plus het extra risico dat er vaker onderhoud moet worden gepleegd, de kans op ontdekking/vandalisme groter is, ...

Als legger maak ik het liefst dit soort waypoints, de logjes die het oplevert maken het voor mij de moeite waard. Als cacher zijn dit ook de waypoints die ik het liefst wil vinden. Vandaar mijn oproep aan andere leggers om meer originele waypoints te maken. Het is die tijds- en geldinvestering dubbel en dwars waard. En zelfs met een paar honderd extra originele caches in Nederland zal de wow-factor nog niet noemenswaardig beïnvloed worden. Daarvoor liggen er domweg veel teveel kokers en actionbakjes met stapeltelwaypoints in dit land. Dat op koningsdag gekochte poppenhuisje achter die boom hoeft voorlopig voor zijn favo's niet te vrezen.

bewerkt door Diederikus
Geplaatst (bewerkt)

Ik volg dit draadje al een hele tijd omdat ik zelf fan ben van originele wp's. Voor mij geldt ook dat originele wp's niet vanzelf komen, daar moet je wel iets voor doen. Ik laat alle ideeën opkomen en streep niets weg. Laat maar komen. Wanneer ik er met anderen over praat, komen er regelmatig aanpassingen. Na verloop van tijd ga ik op internet zoeken naar knutsel materiaal waarbij modelbouw pagina's favoriet zijn. Inmiddels zijn dan al een aantal ideeën gesneuveld en blijven de beste over. Het is net als met goede wijn: het heeft tijd nodig, het idee moet rijpen. Veel geduld en de rem erop houden. Niet overhaast een wp gaan maken.

Het kost gewoon tijd en dat moet je er voor over hebben. Daar zit het probleem. Iedereen is zo gehaast dat tijd zeldzaam is geworden.

Mijn eerste cache had een voorbereidingstijd van een jaar, de tweede zelfs 2 jaar. Ben nu met de derde bezig maar het kan nog alle kanten op. Misschien wel een nachtcache dus een aantal dingen maak ik nog niet af. Dat hangt natuurlijk af van het feit of ik ergens een geschikte route vind waarvoor ik ook toestemming krijg. De tijd zal het leren......

bewerkt door BeeksePythagoras
  • Top! 2
Geplaatst

Oh ja, en iedereen is creatief. Als kind heeft iedereen een rijke fantasie maar waar je niets mee doet, zakt weg. Dus por die fantasie, laat hem opbloeien en verwerk het in mooie wps.

Ik kon als kind aardig tekenen maar ik kan nu veel meer....een 3d mal maken, kunsthars verwerken, een klei ontwerp maken en daar een spatelmal van maken, hout bewerken, vogelhuisjes maken...enz Allemaal opgezocht via internet en mij de technieken eigen gemaakt. Soms mislukt het en dan beginnen we gewoon opnieuw, of het wp is toch niet zo mooi. Schrappen dan maar.

Alleen de electrotechniek, daar ben ik een nitwit in. Hopelijk komt dat nog. Ik ben dan wel wiskundige van huis uit maar met gereedschappen om gaan vind ik ook wel leuk. Bedankt MarcoDomi voor het compliment. Hij nadert de 100 favo's en dat binnen 5 maanden.

Geplaatst

Ik ben van huis uit elektrotechnicus, heb weinig met wiskunde, maar heb wel een goed heilig oog. :cool2: Beek is wel wat ver weg om mee te helpen met je creaties.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...