Spring naar bijdragen

Nieuwe Zoekfunctie Op Gc


Geo-Brein

Aanbevolen berichten

Sinds 11 maart werd de nieuwe zoekfunctie gelanceerd op geocaching.com. Als Premium lid kon je deze al geruime tijd daarvoor "testen". Ook konden we via een vragenlijst onze bevindingen doorgeven evenals eventuele verbeteringen of nodige aanpassingen.

 

Mijn bevindingen en ervaring:

 

Voor premium leden zijn er een aantal zaken toegevoegd aan de zoekfunctie. Zaken die in het verleden al vele malen werden geopperd, maar niet onmiddellijk een gehoor werd aan gegeven. Met de nieuwe zoekfunctie is daar wél gehoor aan gegeven.

 

Maar wat blijkt nu? Voor de basis leden onder ons zijn er heel wat opzoekfuncties verwijderd. Het is te zeggen dat deze zijn overgeheveld naar het premium lidmaatschap. Zo kon men tot voor kort als basis lid een cache zoeken met de functie "Geocache begint met..." Die functie is nu weggehaald en toegevoegd als zijnde een premium feature. Ook de functie "Verborgen door..." is er niet meer voor basis leden.

 

Wanneer ik als basis lid een opzoeking wil doen, kan ik enkel nog zoeken via een Land, Provincie, Stad, enz. MAAR met een maximum radius van 50km. Dit werd ingebouwd om de GS servers minder te belasten. Daarenboven komen de laatste nieuwe geocaches niet meer bovenaan te staan zoals met het oude systeem. Ook worden de caches niet meer van dichtbij (thuiscoördinaten) naar veraf gesorteerd.

En daar stopt het verhaal jammer genoeg voor een basis lidmaatschap.

 

Laat me even aantonen via een screenshot wat voor Premium leden voorhanden is en wat voor Basis leden (niet meer) voorhanden is.

 

gcNewSearchFeature_zpsk9fzjbjc.jpg

De onderliggende gedachte van mijn ervaring: ik vind het jammer dat basis leden ineens zo langs de kant worden geschoven. Of dit een goede manier van reclame is, laat ik nog in het midden. Positief is dan weer de extra functies die Premium leden worden aangeboden.

 

Maar dit is mijn ervaring. Ik ben wel eens benieuwd wat jullie (zowel premium als basis) ervaringen zijn met dit nieuwe zoeksysteem van gc.com.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb de nieuwe zoekfunctie nog niet gebruikt. De oude zoekfunctie was redelijk waardeloos, dus ik gebruik alternatieven als GAPP, Gsak en Project GC. Om lekker te kunnen werken met die programma's is het nodig om premium te zijn, die paar tientjes per jaar heb ik daar graag voor over.

 

Als ik de nieuwe functie gebruikt heb zal ik me weer melden :-)

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die functie heb ik nog niet gebruikt en ik denk dat ik 'm ook niet zo veel zal gebruiken.

Als Basic Member die niet zo vaak cachet, gebruik ik meestal de gc.com kaart. Rond de thuislocatie beginnen en dan verschuiven naar het gebied waar ik wil wandelen (meestal niet ver van huis). Je ziet in één oogopslag waar de multicaches liggen, en of ze op een plek liggen waar je een leuke wandeling kunt verwachten.

Net even getest, die kaart kan ik nog steeds oproepen. Dus het zal best blijven lukken als Basic Member.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het nadeel dat je op de kaart de 'filters en al gevonden caches' tabblad (aan linker zijkant) niet meer te zien is.

Dus dat ik mijn gevonden Caches uit kan zetten in de kaart.

 

Dat werkt wel nog gewoon als je via een Cache pagina de kaart aanklikt trouwens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het geen reclame dat er functies overgeheveld zijn van gewoon lid naar premiumlid. Ik had het netter gevonden alleen de nieuwe functies voor betalende leden te reserveren.

Hoewel ik premiumlid ben, gebruik ik maar heel weinig functies, dus ik kan niet al je vragen beantwoorden.

De functie 'cachenaam bevat' zal ik niet echt missen, maar dat is persoonlijk. Ik heb niet vaak een cache via die functie kunnen vinden, ik vond dat je er nogal precies voor moest zijn. Vaak wist ik maar één belangrijk woord en was dat toch te weinig.

Wat betreft zoeken, ik doe dat meestal net zoals Aragorn beschrijft. Gewoon bedenken naar welke omgeving ik wil en daar op de kaart zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het geprobeerd. Zal wel aan mij liggen, maar het werkt voor geen meter.

Ik probeerde miss piggy's eenvoudige puzzeltje te vinden. Dus heb ik bij cachenaam bevat ' miss piggy's ' ingetypt. Verder heb ik niks ingevuld of veranderd.

Ik krijg een DNF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'Gewoon' zoeken op naam lijkt niet meer te kunnen. Bij het hoofdmenu moet je een locatie aangeven. Daarna kan je bij advanced search rond die locatie (max straal 50 km) op naam zoeken. Dit werkt nog wel.

 

Als je geen locatie opgeeft en direct naar 'add filters' gaat staat er 'Searching without a location'. Als ik hier op naam zoek dan wordt er nooit iets gevonden. Wereldwijd zoeken lijkt dus via gc,com niet meer te kunnen. Beetje jammer dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'Gewoon' zoeken op naam lijkt niet meer te kunnen. Bij het hoofdmenu moet je een locatie aangeven. Daarna kan je bij advanced search rond die locatie (max straal 50 km) op naam zoeken. Dit werkt nog wel.

 

Als je geen locatie opgeeft en direct naar 'add filters' gaat staat er 'Searching without a location'. Als ik hier op naam zoek dan wordt er nooit iets gevonden. Wereldwijd zoeken lijkt dus via gc,com niet meer te kunnen. Beetje jammer dus.

Klopt. Wereldwijd zoeken werd uitgeschakeld om het verkeer op hun servers te dempen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt ik mis als, basic member, wel wat zoek mogelijkheden.
Ik vond het altijd leuk om op provincie te zoeken. Dan zie je altijd de meest nieuw uitgekomen cache's bovenaan de lijst.

Dat kan ik nu dus niet meer met deze wijziging :(

De link om via in de provincie Utrecht te zoeken heb ik als favoriet bewaard, maar die van de andere provincie's heb ik nooit als bewaard. :(

 

Ik ga die tip van Zendmasters eens proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...