Spring naar bijdragen

Oplaad Batterijen In Gps-Ontvanger ?


Caduke7577

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Eneloops zijn veruit de beste batterijen. In die zin dat ze hun capaciteit héél lang bewaren bij niet gebruik. Zo kan je Eneloops werkelijk een jaar laten liggen én behouden ze nog steeds 80% van hun capaciteit. Dat is bij andere merken wel anders.

 

Maar het belangrijkste bij oplaadbare batterijen is de manier van opladen. De meesten onder ons gebruiken de snellader die wordt meegeleverd of die wordt aangekocht. De batterijen moeten immers héél snel worden opgeladen, want ze moeten héél snel kunnen gebruikt worden. Echter gaat hun levensduur dan ook héél snel achteruit.

De beste manier om batterijen op te laden is door gebruik te maken van een druppellader. Met een druppellader kan je zelf de capaciteit instellen waarmee je de batterijen wenst te laden. In principe moet je batterijen opladen tegen maximaal een derde van hun totale capaciteit.

 

Voorbeeld:

Batterijen van:

  • 1900 mAh moet je laden tegen max. 1900/3 = 600 mAh
  • 2400 mAh moet je laden tegen max. 2400/3 = 800 mAh
  • enz.

Merk hierbij op dat je gerust tegen minder mag laden. Hoe trager een batterij oplaadt, hoe langer deze zal meegaan.

 

Wij hebben voor het merendeel ook Eneloop batterijen. Maar we hebben ook setjes uit de Aldi. Die Aldi batterijen doen het ook heel goed. Deze worden ook geladen met een druppellader (Powerex). Echter is de capaciteit van die goedkope batterijen, wanneer je ze enige tijd niet gebruikt, veel minder tot niks vergeleken met de Eneloops.

 

Veel meer info kan je HIER nalezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey TT, staan je laarzen in het vet?

 

On topic. Ik gebruik al een paar jaar eneloops. Erg tevreden over. Doe met 1 setje de hele dag, soms langer.

 

Hoi Helmine.... De schoenen werden na 6 jaar en meer dan 2200 berichtjes erg dun... Je keek bijna door het plaatje heen.... Tijdens een cachewandeling in het voorjaar op het eiland Marken aten we op een bankje een broodje en toen kwam dit musje op mijn knie zitten en ging niet meer weg, voordat hij gezellig mee mocht eten.... Dat gebeurde en toen besloot ik, dat hij mocht blijven..... Vandaar!

 

Ik heb de Sanyo NI-MH Charger Model MQR06W. Daarin kun je zowel snel als langzamer opladen. Aardig compromis denk ik. Van 560mA (indien 4) tot 1120 mA (indien 2 aan de zijkanten) en 1680mA (indien 1 aan de linkerzijde). Althans, dat staat achterop de lader. Ik laad altijd 4 tegelijk (GPS en camera), dus dan is tie meestal een uurtje of drie bezig. Bovendien worden de batterijen apart opgeladen en niet op basis van "als er één vol is zijn ze allemaal vol", wat bij veel laders gebeurt. Dat leidt nogal eens tot onnodig capaciteitsverlies.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

Hey TT, staan je laarzen in het vet?

 

On topic. Ik gebruik al een paar jaar eneloops. Erg tevreden over. Doe met 1 setje de hele dag, soms langer.

Hoi Helmine.... De schoenen werden na 6 jaar en meer dan 2200 berichtjes erg dun... Je keek bijna door het plaatje heen.... Tijdens een cachewandeling in het voorjaar op het eiland Marken aten we op een bankje een broodje en toen kwam dit musje op mijn knie zitten en ging niet meer weg, voordat hij gezellig mee mocht eten.... Dat gebeurde en toen besloot ik, dat hij mocht blijven..... Vandaar!

 

Ik heb de Sanyo NI-MH Charger Model MQR06W. Daarin kun je zowel snel als langzamer opladen. Aardig compromis denk ik. Van 560mA (indien 4) tot 1120 mA (indien 2 aan de zijkanten) en 1680mA (indien 1 aan de linkerzijde). Althans, dat staat achterop de lader. Ik laad altijd 4 tegelijk (GPS en camera), dus dan is tie meestal een uurtje of drie bezig. Bovendien worden de batterijen apart opgeladen en niet op basis van "als er één vol is zijn ze allemaal vol", wat bij veel laders gebeurt. Dat leidt nogal eens tot onnodig capaciteitsverlies.

Dat is bij de Powerex die ik gebruik ook zo. Elke batterij moet afzonderlijk worden ingesteld. Maar je hebt per batterij ook verschillende functies. Zo kan je laden, ontladen, een cyclus van beiden én een functie om een batterij die stuk blijkt te zijn, nieuw leven in te blazen. Dat laatste lukt niet altijd, maar in de gevallen dat ik het al geprobeerd heb, is het steeds gelukt (nog niet nodig gehad met Eneloops).
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken de Powerex. Mooi apparaat. Maar na 14 maanden gaf hij de pijp aan Maarten..... Gewoon pech. Er zijn genoeg goede opladers te koop, maar het belangrijkste advies geef jij zélf: Probeer je batterijen niet in een half uurtje vol te krijgen, want na een paar maanden heb je dan nog nauwelijks capaciteit over en moet je weer nieuwe batterijen kopen.... Dat schiet niet op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar zit er nu echt een wezenlijk verschil tussen 1900 en 2450mAh? M.a.w. merkbaar verschil in het veld?

We hadden 2450 van Duracell, maar die hebben niet de verwachte kwaliteit, het konijn van niet oplaadbare batterijen zit niet verwerkt in oplaadbare batterijen van genoemd fabricaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@technetium je bewering klopt niet helemaal. Op de site van IKEA staat dat hun LADDA's wel tot 500 keer opgeladen kunnen worden. Maar de Eneloops kunnen tot wel 2100 keer opgeladen worden. Dus je moet 4 sets van IKEA vergelijken met 1 set van Eneloop en dan loopt je opmerking over de prijs mank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wedden dat IKEA's ook tot 2100 keer opgeladen kunnen worden? :wink2: Dat Eneloop beweert dat ze wel 2100 keer opgeladen kunnen worden zegt me niets over de kwaliteit. Wellicht trekken ze zo snel leeg dat ze al weer snel aan de lader moeten, dan haal je dat aantal wel. Verschil tussen 2500 en 2000 mAh ga je met een GPS niet merken. Dat merk je bijvoorbeeld wel met grote digitale camera's.

 

Voor GPS-en gewoon de goedkoopste batterij nemen. Een goede lader is veel belangrijker, eentje die met een laag amperage laadt. Haastige spoed is zelden goed, gaat op voor oplaadbare batterijen. Goed leegtrekken en niet tussentijds opladen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb niet zo veel verstand van druppelladers etc, maar heb volgens mij een ouderwetsche lader van ReCyKo. In de gebruiksaanwijzing staat dat de batterijen 12 uur in de oplader moeten (dus wel erg slow). Maar de bijbehorende batterijen gaan wel nog steeds heel lang mee, ook wanneer ze lang stil gelegen hebben.

Langer ook dan die van mijn partner, die wel een ReCyKo snellader heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...