Spring naar bijdragen

Gewetensvraagje


Gewetensvraagje  

55 leden hebben gestemd

  1. 1. Stel dat je bij de laatste 7 caches die je gedaan hebt géén puntje zou krijgen. Verder is alles hetzelfde. Hoeveel van die caches zou je dan toch gedaan hebben?

    • 1
      1
    • 2
      1
    • 3
      2
    • 4
      0
    • 5
      1
    • 6
      3
    • 7
      39
    • 0
      8


Aanbevolen berichten

De vraag kwam op toen ik een stipje wegwerkte.

Wat betekent "een stipje wegwerken" dan voor jou? Bedoel je het cynisch of gewoon bij wijze van spreken?

Ik kan je nog niet altijd doorgronden, Diederikus, en dat gaat me waarschijnlijk ook nooit lukken. Gelukkig maar. :lol:

Maar vandaar de verhelderingsvraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het gegeven ligt er nu eenmaal, dat wanneer je een bezoeklogje plaatst, geocaching.com automatisch je gevonden aantal verhoogt. Wat is daar nou zo vreselijk mis mee, dat er om de week weer met een draadje op terug gekomen moet worden?

 

Het maakt het verschil tussen avontuur en onbenul, tussen een geocacher en een zwakzinnige die in de struiken bij een school kleuters de stuipen op het lijf jaagt, tussen een kaart vol geocaches en een kaart vol bermprullen, tussen het verslag van een spannende speurtocht en 'tftc', tussen geocaching en munzee. Belangrijk genoeg om er DAGELIJKS op terug te komen. Jaar in, jaar uit; zo lang er puntenjagers zijn die zichzelf geocacher durven te noemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Team Tabak, dank je voor je lieve woorden! Ik ben ook gek op melk. Mag warme chocomel (met een scheut rum) ook?

 

Eerlijk gezegd vind ik de vraag op zich gewoon interessant voor mezelf.

Of ik nu wel of niet geheel vrij ben van puntjes, daar denk ik dan over na. Zonder waardeoordeel, want ik kan me mijn puntjesdrang nog levendig herinneren toen deze nog hevig was, en ik kijk daar bij anderen ook absoluut niet op neer. Volgens mij is het iets heel menselijks.

 

Ik merkte wel dat de drang naar grote aantallen me minder vrij maakte in het cachen en soms het plezier ook minder maakte. Dan legde ik mezelf een soort doel op wat ik dan natuurlijk ook probeerde te halen. Een lijstje dat je af wil vinken. Waardoor je gehaast gaat cachen en dat is niet fijn.

 

Vandaar dat ik blij ben dat dat nu bij mij minder speelt. En vandaar dat ik ook het nadenken over hoe ik daar nú in sta, boeiend vind. Ben ik vrijer of minder vrij dan ik dacht? Volgens mij is dat ook voor een deel wat Diederikus boeit in deze discussie. Meer de filosofische kant.

 

Ondertussen cache ik gewoon door op de manier waar ik op dat moment zin in heb.


@Vlinder: zijn er tussen zwart en wit volgens jou echt geen grijstinten te bespeuren?

bewerkt door MarcoDomi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind de vraag absoluut niet interessant. Als ik achteraf moet gaan nadenken waarom ik naar Drimmelen ben gereden om daar met heel veel plezier het rondje te gaan lopen, dan ben ik niet goed bezig. Ik had dat vooraf moeten bedenken. En dat héb ik ook gedaan door de logjes te lezen, die over het algemeen zeer enthousiast over kwamen. Natuurlijk waren die logjes geschreven door onbenullen, zwakzinnigen en potloodventers (want er waren tijdens dat rondje iets van 15 puntjes te behalen meen ik) , maar toch waren ze voor mij overtuigend genoeg om de auto uit de garage te rollen en naar Drimmelen te gaan. En natuurlijk hebben wij ook wel eens caches gedaan, die we niet bijster interessant vonden (wie niet), maar wat doet het er toe? Het verandert mijn insteek niet. Die is en blijft.... Heerlijk banjeren met mijn vrouw door de natuur (heel verrassend in Drimmelen trouwens, ik had dat daar niet verwacht), gedachten uitschakelen, genieten van planten en beestjes die je onderweg tegenkomt en dan achteraf bij thuiskomst even lekker achter de computer om te loggen en GSAK bij te werken! Er gaat een wereld voor je open als potloodventer!!! Ik had dat niet verwacht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat er meer bedoeld wordt waarom iemand ook de minder interessant uitziende caches bezoekt.

Tenminste zo heb ik het opgepakt.

 

Natuurlijk bekijk je van tevoren de "hoofdmoot" van je dag. Tenminste, de meeste mensen doen dat denk ik als ze echt een dagje erop uit gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als er geen puntjes gegeven zouden worden, zou ik nog ALLE caches doen die bij mij in de buurt liggen. Al zouden dat 200 carpool of kokertjes in de stront caches zijn. Misschien dan om alles om te zetten in smileys. En als er dan geen smileys gegeven zouden worden, zou ik het nog doen. Gewoon om ze gevonden te hebben. Dat vind ik nou eenmaal leuk. Ik zal niet in de auto springen en €50,- aan benzine besteden om 1 enkele zeer fraaie, originele cache op te zoeken. Ik zoek ze niet uit op kwaliteit, maar ook niet zozeer op hoeveelheid. Gewoon op caches die goed te doen zijn in buurt waar ik op dat moment ben.

Ik heb een tijdje ook munzee geprobeerd en vond dat toen ook leuk. Ben er nu al een poos mee opgehouden omdat voor mij de lol er af was. En bij cachen zit de lol er nog steeds in. Dus daar ga ik lekker mee door. Of ik er nu puntjes of smileys mee krijg of niet. Ik vind dat je niet moeilijk moet doen over dingen waar je niet moeilijk over moet doen. Het is, was en blijft slechts een vermakelijk zoek en vind spelletje. Niet een activiteit die je naar hoger intellectueel of cultureel niveau of bewustzijn moet brengen (gebeurt dat toevallig wel, is dat natuurlijk mooi meegenomen).

bewerkt door no-name
  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat betekent "een stipje wegwerken" dan voor jou? Bedoel je het cynisch of gewoon bij wijze van spreken?

 

Ik kan je nog niet altijd doorgronden, Diederikus, en dat gaat me waarschijnlijk ook nooit lukken. Gelukkig maar. :lol:

Maar vandaar de verhelderingsvraag.

Ik bedoel dat niet cynisch. Ik refereer aan de "Met stip op de kaart van Lelystad" als stipje dat ik laatst heb weggewerkt.

 

De reden dat ik moeilijk te doorgronden lijk is omdat hier een paar onbezoldigde uitleggers van mijn woorden rondlopen die regelmatig een cursus begrijpend lezen aan mijn posts en logs verbinden. Daarom is het verleidelijk de meningen van deze mensen op mij te projecteren. Dat schept verwarring waardoor ik nu zelfs wordt uitgemaakt voor cachepurist. In werkelijkheid log ik ook allerlei andere soorten caches zoals kokertrails, munzees en voortuincaches naar het zo uitkomt, om allerlei redenen waartoe puntjes dan net weer niet behoren. Ik voel mij niet geroepen om deze exegeten van mijn geschriften iedere keer te corrigeren. Wel hoop ik dat men onderscheid blijft maken tussen mijn mening en die van anderen, ook als die mening, geheel toevallig, wat punten van overeenkomst vertoont hier en daar.

 

De vrijheid waar je aan refereert is inderdaad de kern van mijn betoog. Dat is trouwens ook de kern van de Wijze Lessen. Ik ga daar nog wel een keer op in, maar nu zijn er eerst wat andere zaken die mijn aandacht nodig hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Diederikus, wat zijn dan voor jou de beweegredenen om te cachen zoals je het doet? Kijk, dat vind ik nou interessant.

 

No-name heeft dat al uitgelegd: gewoon om ze te vinden, omdat het vinden op zich leuk is.

Ik heb er ook al een antwoord op proberen te geven.

 

Misschien heb je het al diverse keren uitgelegd, maar dat was dan voor mijn tijd. Een link volstaat dan.

Ik hoor het wel als je weer tijd vindt om hierop te antwoorden.

bewerkt door MarcoDomi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de enquête niet ingevuld, omdat ik de vraag niet goed begrijp. Wat word bedoeld met "een puntje je krijgen"? Kan de vraag duidelijker geformuleerd worden? Om wat voor punten gaat het?

Van wie kun je die puntjes krijgen? Ik weet wel dat er andere spelletjes zijn, met telkens weer andere regels voor het verkrijgen van punten. Ik doe daar niet aan mee, ik doe alleen aan geocachen. Dus waarschijnlijk is het niet de bedoeling dat geocachers deze enquête invullen? Maar voor degenen die wel aan punten doen, is het wel handig te weten over welke punten het hier gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het wel of niet loggen van de vondst van een cache is voor mij geen "gewetensvraag".

Wat de motivatie van verschillende cachers is om een gevonden cache al dan niet te loggen op internet is op dit forum in talloze topics al aan de orde geweest.

Dit is, wat mij betreft dan ook een herhaling van zetten oftewel "bladvulling".

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diederikus, ik begrijp je verhaal en je hebt nog gelijk ook. Je hebt het volste recht te corrigeren, indien de uitleg van een betoog van jou enigszins gekleurd overkomt. Die verkleuring komt uiteraard voort uit een stukje ergernis en dat heb ik al eens vaker aangekaart.

 

Heel veel draadjes hier eindigen uiteindelijk altijd in een woordenstrijd over het wel of niet cachen vanwege de puntjes, het wel of niet cachen vanwege multies, tradi's of mysteries, het bewust oppikken van kokers en petlings etc. etc. en het leidt tot polarisatie, hetgeen ik ongewenst vind. Ik zou willen dat dit zou stoppen, dat we elkaar in onze waarde laten en we we dit platform gaan gebruiken als een trefpunt van mooie verhalen, aanbevelingen, technische vragen en wat dies meer zij. Ik heb zat van die verhalen, maar ze passen gewoon niet in dit soort draadjes.

 

Keer op keer zie jij kans om draadjes te openen, waarvan jij - als buitengewoon intelligent mens - kunt weten, dat deze binnen de kortste keren gaan leiden tot datgene, wat ik (en velen met mij denk ik) zo verafschuwen. Weeerrrrr dat neerzetten van elkaar..... weeeerrrrr dat elkaar benoemen als onbenullen en zwakzinnigen.... weeeeerrrr dat neerbuigende over en weer.

 

Ik begrijp dat gewoon niet. Welk doel dient het? De polls zijn niet representatief, de meningen vaak niet eerlijk (tussen wat men hier schrijft en wat men doet zit nogal eens een behoorlijk verschil) en uiteindelijk beklaag jij jezelf, dat je draadjes iedere keer gekaapt worden. Vind je het gek?

 

Doe je het om dit forum vol te krijgen? In dat geval neem ik graag genoegen met wat minder berichten, maar wél berichten waar ik wat aan heb, waar ik om kan lachen en waar ik mijn voordeel mee kan doen als cacher.

 

Je hebt een kennelijke drang de psyche en de denkwereld van je mede-cachers te willen ontleden en er voor je zelf iets mee te gaan doen. Dat is je goed recht, maar accepteer alsjeblief dat die behoefte bij mij absoluut niet leeft. Dan kun je zeggen.... antwoord dan niet, hou je muil, bemoei je er niet mee, maar dan valt er hier nog maar weinig te zeggen, want de meeste draadjes eindigen steeds weer bij datzelfde punt.... En dat punt is hier al zo vaak aan de orde gekomen. Te vaak, als je het mij eerlijk vraagt.

 

Dat is de reden, dat ik jou wellicht wat harder bejegen dan ik zou willen. Jij hebt het vermogen om te kunnen bedenken wat er gebeurt als je de draadjes plaatst zoals je ze plaatst. Jouw woorden verdraai ik niet, omdat ik ze niet begrijp. Integendeel, ze zijn zo ontzettend duidelijk. Er wordt een draadje geopend en je WEET, dat binnen 5 berichtjes de goegemeente hier weer over elkaar heen valt om welke onbenullige reden dan ook. Natuurlijk omkleed je het met mooie woorden, die ik heus wel begrijp, maar daar wordt dwars overheen gelezen zodra het woord puntje weer aan de orde komt. Dat woord werkt als een rode lap op een stier en gaat er uiteindelijk toe leiden (ook weer in dit draadje Diederikus), dat hobbyisten elkaar gaan uitmaken voor zwakzinnigen. Dat is niet wat jij wilt, dat weet ik oh zo zeker, maar het is wel wat er gebeurt!

 

Ik hoop, dat je na de voorrang verdienende werkzaamheden hier toch eens over nadenkt, vooral niet kwaad wordt en in het vervolg draadjes plaatst die wél een doel kunnen dienen en waar we allemaal met plezier en zonder elkaar voor oud vuil te hoeven neerzetten aan mee kunnen doen. Ik zou jouw betogen voor geen geld willen missen, maar dan moeten ze wel leiden tot een plezierig verblijf achter mijn computer en niet tot de conclusie dat ik me moet vereenzelvigen met een smerig vies mannetje die kinderen de stuipen op hun lijft jaagt in een obscuur bosje bij een school.... Begrijp je? En zeg niet... dat ligt aan die ander, dat is niet mijn mening. Dat weet ik Diederikus, maar je lokt het wél uit bij die anderen.

 

Nou zit ik net het stukje van Sivota te lezen en denk ik.... Jezus....Waarom heb ik nou gaddamme 600 woorden nodig om te zeggen wat zij in drie regels neerpent..... Niet alleen jij, Diederikus, ook ik kan hier nog veel opsteken van ervaren cachers, barstend van levenservaring en vermogen tot relativering!!!!

bewerkt door Team Tabak
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de enquête niet ingevuld, omdat ik de vraag niet goed begrijp. Wat word bedoeld met "een puntje je krijgen"? Kan de vraag duidelijker geformuleerd worden? Om wat voor punten gaat het?

Van wie kun je die puntjes krijgen? Ik weet wel dat er andere spelletjes zijn, met telkens weer andere regels voor het verkrijgen van punten. Ik doe daar niet aan mee, ik doe alleen aan geocachen. Dus waarschijnlijk is het niet de bedoeling dat geocachers deze enquête invullen? Maar voor degenen die wel aan punten doen, is het wel handig te weten over welke punten het hier gaat.

 

De beste reactie tot dusver. Het waanidee dat je met geocachen punten kunt verdienen bestaat immers alleen tussen de oren van personen die weinig tot niets van geocaching begrijpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...