Spring naar bijdragen

Wat Kan Een Natuurcache Extra Leuk Maken?


Team Aragorn

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Kijk, nu komt de discussie meer in een richting waar ik wat aan heb. En inmiddels is er in ieder geval één ideetje opgeborreld dat eerst nog diep onder water zat.

 

IVN staat inderdaad voor educatie, ff denken, tegenwoordig zijn we Instituut Voor Natuureducatie en duurzaamheid ... Heel vaak staat daarbij het enthousiast maken van kinderen centraal, dus zo gek is het niet om aan een kindercache te denken. Vooral omdat ik de indruk heb dat er weinig volwassen cachers zonder kinderen zijn die uit principe niet aan een kindercache beginnen - lees de logs bij een willekeurige kindercache maar na.

 

Hoewel veel mensen er niet in lijken te geloven, is het voor mij een uitdaging om een natuurcache te gaan maken die niet uitsluitend natuurcachers (laten we ze zo maar noemen) aantrekt. Daarbovenop is het een uitdaging - en de lol - om niet telkens aan hetzelfde wiel te draaien. Da's het plezier van de cachelegger. Alleen maar een mooie route uitzetten met een paar WPs onderweg is voor één of twee keer leuk en daarna niet echt interessant. Hoe mooi het natuurgebied ook is.

 

Om een rare vergelijking te maken: eigenlijk wil ik zoiets als het fenomeen Sinterklaas. Voor kinderen gaat het om de cadeautjes, voor pubers om de surprises en voor volwassenen om de traditie. Een Baboesjka.

 

Vooruit maar met de tips, ik vind dit wel een aardig draadje worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Diederikus

Mond op mond reclame heeft in principe niets te maken met een natuurcache. Vergelijk het met de positieve reacties die er op jouw 'Wijze Lessen' te lezen waren op dit forum. Daar komen anderen op af die anders mogelijk niet van jouw cache geweten hadden. Ik heb de neiging om enkele teams een PM te sturen, of uitgebreid mondeling te vertellen wanneer ik een mooie cache heb gedaan. Krijg ik soms leuke reacties op.

Het is ook wel eens in verschillende draadjes geprobeerd, maar dat loopt niet goed.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om een rare vergelijking te maken: eigenlijk wil ik zoiets als het fenomeen Sinterklaas. Voor kinderen gaat het om de cadeautjes, voor pubers om de surprises en voor volwassenen om de traditie. Een Baboesjka.

 

 

Als ik dit letterlijk neem 'cadeautjes' voor de kinderen, een eindcache met 'spinnen of kevertjes' of een 'gouden eikeltje' dat je kan 'winnen' als je alle opdrachten goed hebt en de eindcache vindt. Of een soort 'diploma' in de cache.

 

Wat ik zelf ook leuk vond: ik heb in Duitsland een cache gelopen waar je bij de start een vogelgids moest vinden. Onderweg kon je daarmee de vragen over vogels beantwoorden (wandeling langs een meer) en na afloop natuurlijk weer de gids terugleggen. Er was ook een WP op het terrein van natuurvereniging waar vanalles te zien was, bijvoorbeeld kasten met verschillende soorten vogelnesten en eieren erin, info over de flora en bijbehorende insecten, verkoop van eigengemaakte honing etc. We vonden dit zo leuk dat we nog eens teruggegaan zijn omdat we de cache in eerste instantie niet konden vinden.

Misschien heb je in jouw IVN afdeling ook zulke mogelijkheden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie waypoints vind ik als volwassene (of ben ik gewoon altijd kind gebleven) leuk. Cloudcachen/wherigo vind ik minder. De problemen met de techniek zijn veel grotr dan de beperkte eventuele meerwaarde die daarmee mogelijk zou kunnen zijn.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Regenboog. [off topic] Sorry, ik werd weer even getriggerd door die mond op mond reclame vs. mond tot mond reclame. Af en toe laat ik me meeslepen door mijn taalkundige fascinatie. Ik heb die fout trouwens zelf ook wel eens gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom wil je een natuurcache aantrekkelijk maken voor mensen die liever geen natuurcache lopen? Zonder iemand op de tenen te willen trappen, maar dat is hetzelfde als proberen een kokerraper te interesseren voor geocaching (het klimvis-principe). Wil je mensen die liever geen natuurcaches lopen de natuur in krijgen, zoek dan een heidegebied met een paaltjesroute en leg bij elk paaltje een koker. Succes (bewezen) gegarandeerd. De extraatjes die jij zoekt heten 'puntjes'.

@Vlinder. Zoals jij mensen die nog nooit een authentieke geocache hebben gevonden probeert weg te trekken voor de poorten van de kokerraaphel door ze een goed voorbeeld te laten zien, zo kun je ook mensen die nog nooit een natuurcache hebben gelopen proberen daarvoor te interesseren door ze eens deze andere kant te laten zien. En misschien kun je ze verleiden met iets dat ze al wel kennen. Zelf ben ik een liefhebber van waypoints die een glimlach opwekken. Daar zou ik desnoods de bebouwde kom voor trotseren. Voor ik op mijn vijftigste voor het eerst kennis maakte met geologische excursies kon je mij ook niet vinden in de natuur. Na vijf jaar ben ik er aan verslaafd in de natuur te lopen.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer het gaat om het enthousiast maken van kinderen dan zou ik zeggen dat je ze iets moet laten doen onderweg.

Veel kinderen vinden dat erg leuk en het kan leerzaam zijn ook.

Waypoints waarbij met water moet worden gewerkt om de aanwijzing te pakken te krijgen, een manier in het veld om de lengte van een boom te schatten, aangebrachte prenten van dieren leren herkennen en volgen, de juiste aanwijzing bij het juiste (nep) insect uit een pot verschillende insecten halen, in een boom klauteren om een aanwijzing te zoeken etc.

Maak gebruik van het terrein en de mogelijkheden en maak de tocht niet al te lang, dan is de cache voor verschillende leeftijden te doen.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, ik ben een enorme liefhebber van wandel- of fietscaches in een mooi natuurgebied. Wat me dan het meest aanspreekt is afwisseling in de route. Dan weer een slingerpad, dan weer langs water, dan weer bos en heide, of door de heuvels (Limburg), de duinen of door de polder, enz.

 

Het benutten van de aanwezige elementen in het landschap verhogen dan het cacheplezier. Bv een waypoint juist bovenop een heuvel met mooi uitzicht, of een waypoint op het uiterste punt van een uitloper in het water, enz.

 

Ook opdrachten/ vragen bij informatieborden in de natuur vind ik prima. Dan heeft de tocht ook nog een educatieve waarde.

 

En dan nog wat spannende elementen (om een wp te vinden/ bereiken), zoals een wp op een mooi bruggetje, of een uitkijktoren, in een grot of bij of op het water, maken een cache helemaal af.

 

Horeca onderweg is soms ook een belangrijke optie. Zeker wanneer het een wat langere tocht is. Maar geen must, want ik geniet nog meer van een boterhammetje eten aan de waterkant of een ander mooi en/of rustig plekje.

 

En als de cache dan ook nog verstopt is op of in een mooie plek in de natuur (zonder onnodige schade teweeg te brengen), dan ben ik helemaal happy.

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant onderwerp voor een enquête: bent u door geocaching natuurliefhebber geworden?

 

Kennelijk kijk je er negatief tegenaan, maar ik denk Vlinder. dat je je wel eens flink kunt vergissen. Jouw kringetje om je heen wordt misschien te klein en te oogklepperig (mooi woord) om je in te kunnen leven in de beleving van de talloze nieuwe cachers, die er bij zijn gekomen gedurende de laatste jaren. Natuurlijk zitten daar (te) veel kokerrapers bij en natuurlijk zit daar ook volk bij, dat kokers uitzet met behulp van mobieltjes, waardoor er ergernissen gaan ontstaan, maar als ik in mijn omgeving kijk naar mensen, die mede door onze en andere verhalen met geocachen zijn begonnen (veelal ouderen en gezinnen met kinderen) en die sindsdien heel enthousiast kilometers en kilometers afleggen om caches te gaan doen in natuurgebieden, waarvan we er helaas in onze omgeving iets te weinig hebben, dan is er door de hobby geocaching heel veel gewonnen op dat gebied! Inzichten kunnen veranderen en alhoewel bij jou kennelijk alle hoop vervlogen is, is dat naar mijn idee toch echt niet nodig. Als er van iedere 10 nieuwkomers 2 of 3 met heel veel plezier en genietend de natuur intrekken dan is er door de hobby "geocaching" heel veel gewonnen! En die andere 7 laat ik graag aan jouw uitzichtloze bekeringsdrang over.

 

Overigens heeft een enquête op dit forum niet zoveel zin. Ik ken geen cachers in mijn omgeving, die aan geocachen doen en op dit forum komen. Met een enquête bereik je alleen die mensen, waarvan de interesse in geocaching net iets verder gaat en die dus af en toe op dit forum komen. Dat zijn mensen die doorgaans sowieso wel in de natuur zijn te vinden denk ik.

 

Ik vind het inititiatief van Team Aragorn om eens te vragen naar wat de voorkeuren zijn als het om dergelijke caches gaat lovenswaardig. Dat kan caches en bijbehorende waypoints heel aantrekkelijk maken. Ik heb nog wel één opmerking. De multi is binnen dit forum volstrekt heilig verklaard. Wie minder dan een multi uitzet of er één loopt is bij voorbaat voor velen hier een loser... Voor mij is bewezen, dat het uitzetten van een mooie ronde door een natuurgebied met behulp van traditionals (mits met mate) hetzelfde effect kan hebben als een mooie multi. Ook die traditionals kunnen op een leuke manier geplaatst worden met een vorm van educatie of wat dan ook. Overdaad kan soms schaden, zoals in het geval van de Ermelose Heide waar jij op doelt, maar als de formule met zin en verstand wordt toegepast, dan hoeft deze niet onder te doen voor een multi en is het dé ultieme manier om cachers de natuur in te lokken en er vermoedelijk uiteindelijk ook enthousiast voor te maken. Je kunt de puntjes wel willen ontkennen, maar heel veel cachers vinden het nu eenmaal ontzettend leuk om na afloop van zo'n dag lekker achter de computer een paar "puntjes" te loggen. Gelukkig zijn er al leggers, die op dit gegeven inhaken en er op een prachtige manier invulling aan geven. Geocaching evolueert. Dat gaat niet altijd de gewenste kant op (dat erken ik), maar soms ook wel. En daar houd ik me aan vast.

 

Team Aragorn! Succes en laat ons weten wat het geworden is.

bewerkt door Team Tabak
  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb enorm genoten van de cache http://www.geocaching.com/geocache/GC45JNH_banken-en-voor-uitzichten.

 

Dit is een cache die voor een groot gedeelte gaat over het Wekeromse Zand op de Veluwe. Het is een fotocache van 10km, waarbij op 10 waypoints bekeken moet worden welke foto je daar herkent. Het aantal waypoints was precies voldoende om optimaal van de natuur te kunnen genieten en omdat de foto's niet te moeilijk waren bleef dit ook leuk. Door de foto's was je op de waypoints juist nog eens extra met de natuur bezig.

 

Wat ik prettig vind bij een multi door de natuur is dat ik niet veel tijd kwijt wil zijn aan het berekenen van het volgende waypoint. Het liefst heb ik alle waypoint al vooraf en moet alleen maar het waypoint van de eindlocatie berekend worden.

Na een mooie multi door de natuur in Nederland bedenk ik mezelf achteraf altijd weer "Wat kan Nederland soms toch ontzettend mooi zijn".

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

persoonlijk vind ik een goed geplaatste tradie veel belangrijker dan een hedendagse multy

het valt mij steeds meer op dat de geocacher zich laat leiden zonder zelf op avontuur te gaan.

men raffelt een multy af en klaagt dan dat de multy zo "kort" was

bij tradies word geklaagd dat er best wel een muty had kunnen liggen.

wat is er op tegen om buiten de cache eens een keer gewoon een willekeurige kant op te gaat, kijken wat er achter de heuvel is?

laat je niet beknellen door routes, borden, wegen, zoek je eigen weg!

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, TT je hebt het zo vaak over mijn stokpaardjes, maar zelf heb je ook een stal vol. Ik reageerde op Diederikus, die schreef dat hij door geologische excursies een fervent natuurwandelaar is geworden. Diederikus suggereerde dat ook geocaching dat effect op mensen kan hebben. Ik stelde een enquête voor omdat ik denk dat Diederikus met zijn ommezwaai niet alleen een Vale Gier maar ook een Witte Raaf is.

 

Zodra jij het niet met mij eens bent, wat ik omwille van de discussie alleen maar toejuich, begin je over dat kleine oogklepperige kringetje waarin ik mij beweeg. Besef je niet hoezeer de wens hier de vader van de gedachte is? Je stelt je graag voor dat ik in mijn opvattingen nagenoeg alleen sta, want dat impliceert dat jij algemeen geaccepteerde denkbeelden koestert en daarmee het gelijk aan je kant hebt. Sta je er dan helemaal niet bij stil dat mijn kringetje wel eens groter zou kunnen zijn dan jij denkt, puur en alleen omdat je tijdens 12 jaar geocachen nogal wat mensen leert kennen? En dan laat ik het feit dat ik gedurende de helft van die tijd al meerdere geocaching-sites bestier nog buiten beschouwing. Dat zijn geen verdiensten, daar gaat het niet om, maar is het niet een beetje naïef om mij voortdurend neer te zetten als een roepende in de woestijn, die is vervreemd van de geogemeenschap?

 

Ik ken honderden geocachers persoonlijk en weet hoe zij over het spel denken. Velen zijn trouwe bezoekers van dit forum. Zo kun je de correspondentie, die ik met Team Aragorn over geocaching heb gevoerd, bundelen tot een lijvig boek. Over het grote educatieve potentieel van het spel denken we exact hetzelfde. En om de natuurwandelingen te tellen, die ik met Team Aragorn heb gemaakt, kom jij vingers te kort.

 

Heeft dit forum de multi heilig verklaard? Veel leden hebben zich ingeschreven in een tijd dat het geocachen, zoals Ringeling dat in postje #26 beschrijft, de gangbare manier van cachen was. Dat je eens per week een mooie multi uitkoos om een dag in de natuur door te brengen. Dat je aan geocaching deed zoals de bedenker van het spel het heeft bedoeld. De bedenker, die in zijn kampeerwagen door Amerika reist op zoek naar de mooiste plekjes, die hij in spelvorm onder de aandacht wilde brengen van internet-nerds die zelden of nooit achter hun computer vandaan kwamen.

 

De geest van het oorspronkelijke geocachen leeft sterk op dit forum, net als het onbegrip voor nieuwkomers die denken dat geocaching draait om statistieken en die hun neus ophalen voor multi's zodat plaatsers hun multi's versnipperen tot trails omdat elk waypoint dan als een 'puntje' telt. Veelrapers en puntenpakkers krijgen hier regelmatig de wind van voren, niet omdat hen geen spelplezier en mooie fietstochten worden gegund, maar omdat zij een ander spel spelen terwijl dit een forum voor geocachers is.

 

Voor jou is iemand met een account bij geocaching.com automatisch een geocacher. Voor mij is iemand pas geocacher als hij of zij aan geocaching doet. En iemand die een 'cache' louter als een puntje beschouwt en voortuintjes afstroopt tijdens Vinex-trails is absoluut geen geocacher. Jij noemt de ontwikkeling van een container vol ruilspullen in een natuurgebied naar een koker onder een kliko evolutie. Voor mij is dat devolutie, stompzinnig verval en een voorbeeld van hoe een combinatie van onwetendheid, na-aperij, infantiele scoringsdrift en commerciële manipulatie kan leiden tot belachelijke taferelen, zoals mensen die van boom naar boom fietsen om filmkokertjes vol papier-maché te scoren. Die mensen wil ik niet 'bekeren', dat lukt nooit (het klimvis-principe), ik wil dat ze gaan Munzeeën. Bij Munzee.com kunnen ze hun puntenhonger stillen met een spel dat speciaal voor hen is ontworpen, in plaats van hier met logkokers te strooien alsof het paaseieren zijn en te kleuteren met statistieken, plakplaatjes en D/T-grids.

 

Maar ... het voorjaar staat voor de deur! Hoog tijd voor jou om eens naar het zuiden af te zakken en de Bedevaartcaches te lopen, zoals we vorig jaar min of meer hebben afgesproken. Maar laat jouw stokpaardjes alsjeblieft in de Alblasserwaard. Ik heb er zelf genoeg en die van jou zijn te kreupel om een flinke natuurwandeling te kunnen maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...