Spring naar bijdragen

Wat Kan Een Natuurcache Extra Leuk Maken?


Team Aragorn

Aanbevolen berichten

Ach, TT je hebt het zo vaak over mijn stokpaardjes, maar zelf heb je ook een stal vol. Ik reageerde op Diederikus, die schreef dat hij door geologische excursies een fervent natuurwandelaar is geworden. Diederikus suggereerde dat ook geocaching dat effect op mensen kan hebben. Ik stelde een enquête voor omdat ik denk dat Diederikus met zijn ommezwaai niet alleen een Vale Gier maar ook een Witte Raaf is.

Ik ben opgegroeid in de grote stad, tot mijn 50ste 's-avonds en in het weekend altijd van huis. Nooit gelegenheid gehad echt kennis te maken met de natuur. Ik kende twee soorten vogels, sijzen en drijfsijzen. Ooievaar, ree en vos kende ik alleen uit een boekje. Een egel was zo'n langgerekt beest dat je wel eens langs de snelweg zag liggen. Geen idee hoe vaak het voorkomt dat mensen pas op latere leeftijd kennismaken met de natuur. Als Aragorn een goed antwoord krijgt op de vraag, dan is dat zeker een doelgroep die te verleiden zou zijn. Ik vermoed dat dit ook één van de doelstellingen van het IVN is.

 

Uiteindelijk lijkt me de voorlichtingsijver van Vlindertje ook slechts gericht op de witte raven onder de klimvissen. Gericht op een doelgroep die net zo zeldzaam of veel voorkomend is als de doelgroep van Aragorn.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Nou, tot nu toe zijn er in ieder geval al de nodige zienswijzen en suggesties langsgekomen, sommige zelfs tamelijk origineel van aard!

Net als Diederikus vermoed ik dat er best mensen zijn die - al is het maar voor tussendoor - best een keer een tocht door de natuur willen proberen en daar dan ook nog plezier aan kunnen beleven. 't Is net als met spruitjes eten, één keer een verrassend gerecht met die dingen en daarna is het misschien voor altijd je favoriete groente.

 

Verwacht alleen niet volgende week een nieuwe cache ... die trouwens in ieder geval een multi wordt. Niet omdat het hier 'moet' maar omdat ik dat toevallig zelf de leukste variant vind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Regenboog. [off topic] Sorry, ik werd weer even getriggerd door die mond op mond reclame vs. mond tot mond reclame. Af en toe laat ik me meeslepen door mijn taalkundige fascinatie. Ik heb die fout trouwens zelf ook wel eens gemaakt.

:oops: Punt voor jou Diederikus! Ik ben nu wakkerder dan gisteren, snap hem nu pas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel leuk, zo'n vraag. Het laat me niet los. Het heeft niets met geocachen te maken, maar vanmorgen dacht ik ineens aan hoe ze bij 'ons' op school aandacht besteden aan de wisseling van de seizoenen. Er wordt dan met de jongste kleuters een boswandelingetje gemaakt aan de hand van een speurtocht, ze noemen het Kabouterpad. Alle kinderen die al wat langer bij ons zijn weten dan meteen wat er wordt bedoeld. Met eenvoudige opdrachten wordt er dan aandacht gevraagd voor de kenmerken van het seizoen, bijvoorbeeld de blaadjes die weer aan de bomen komen of paddenstoelen. Als afsluiting is er altijd een beloning in de vorm van het zoeken naar de paashaas, paddenstoelenkoekjes etc.

We hebben dit vast niet zelf verzonnen, ik heb op het internet ook wel eens zoiets langs zien komen. Je komt dan vast uit op de site van een juf of een school. Misschien is dat we iets waar je inspiratie op kunt doen. Iets lekkers in de cache mag natuurlijk niet, maar misschien een kleurplaat die aan het seizoen of het thema gebonden is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een multi in de natuur moet de aandacht liggen op die natuur. Niet zo zeer op de waypoints. Het staan klooien met potlood, papier, iphone of wat dan ook bij een polletje heide leidt af van datgene, wat je graag wilt beleven.... de natuur. Hou het dus simpel en laat de waypoints voornamelijk een leidraad zijn voor een fijne dag in een mooie omgeving. De eindcache doet er voor mij niet zoveel toe.

 

Precies mijn idee van een mooie cache: het genieten van de natuur staat voorop, de waypoints dienen vooral om de mooiste plekjes van het gebied te laten zien, en de simpele opgaafjes leiden je niet af van waarvoor je gekomen bent. Dat is mijn ideale cache.

 

Maar dat laat onverlet dat sommige cache owners hun waypoints wel heel erg mooi vorm hebben gegeven. Ook dat maakt een cachetocht extra mooi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gezinnen met kinderen zijn een doelgroep. Ik heb ook over dit draadje nagedacht onder het wandelen. Toevallig twee multi's gelopen waarbij gerekend moest worden. Helaas bij beide niet tot de cache gekomen. Ik ben misschien toch wat te ongeduldig voor dat gereken. Bij de eerste cache waren de kinderen mee, bij de tweede niet. Ze genieten, op hun manier, van het wandelen en de natuur om hen heen. We proberen ze te wijzen op de bijzonderheden onderweg. Het ene spreekt ze meer aan dan het andere. Maar wat ze uitermate verveelt, is wachten tot wij het volgende wp hebben uitgerekend.

 

Stel dat je zou kunnen samenwerken met een informatiecentrum van een SBB of zo. Je zou dan vanuit dat centrum kunnen starten, eventueel met een stukje educatie in de vorm van een folder of een gesealde infosheet (bij ons hangen daar diverse van. je kunt ze niet meenemen, alleen lezen). Onderweg zou je een app of een mp3-speler kunnen gebruiken, die je informeert en vogelgeluiden of andere dierengeluiden laat horen. Ook kunnen daarmee opdrachten worden gemaakt of gedaan. En uiteindelijk weer terugkomen bij het info-centrum waar de apparatuur eventueel weer ingeleverd kan worden.

 

Verder hebben we - als gezin - een voorkeur voor doe-opdrachten ipv reken- en stapeltelopdrachten. Ik merk ook dat de weg naar de cache belangrijker is dan de cache zelf. Maar verrassingen worden zeer gewaardeerd. Helaas ben je ook afhankelijk van wat de zoekers weer terugplaatsen. Mijn nog niet zo omvangrijke ervaring zegt dat juist dat enorm tegenvalt. Maar, zoals ik al zei, de wandeling er naartoe is het meest belangrijk, denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Syled, als de cache niet belangrijk is, zijn er legio mogelijkheden op het internet te vinden voor mooie interessante, uitdagende leerzame wandelroutes

je zit hier namelijk wel bij een site die wel iets met "geocaches" heeft, een geocache heeft altijd een cache en een wandeling niet, dat is een duidelijk verschil tussen het wandelen of het "geocachen"

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Barny, Syled zegt niet dat de cache niet belangrijk is, maar dat de weg naar de cache belangrijker is dan de cache zelf.

Hoe mooier de wandeling, hoe minder belangrijk de cache, maar ook de cache blijft belangrijk.

Ook hier geldt: 1+1=3.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vraag was toch wat een cache interessanter zou kunnen maken? Ik heb geprobeerd om daar een antwoord op te geven. Als ik alleen maar wil wandelen, hoef ik inderdaad niet te gaan cachen. Odlaniger, je hebt gelijk. 1 + 1 = 3.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen die tot dusver heeft gereageerd: bedankt voor het meedenken!

De wensen en uitgangspunten zijn heel divers (dat had ik niet gedacht ;) ) dus van tevoren is het belangrijk om te bedenken voor welke doelgroep je zo'n natuurcache maakt. Open deur ...? Nou nee, zelfs als je doelgroep 'natuurliefhebbers' is, zijn de wensen nog divers.

Wie verder nog opmerkingen heeft: zet ze vooral in dit draadje. Hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...