Spring naar bijdragen

Wat Kan Een Natuurcache Extra Leuk Maken?


Team Aragorn

Aanbevolen berichten

Een natuurcache gaat (vanzelfsprekend?) door de natuur. Maar wat voor extra dingen kunnen een natuurcache nóg leuker of interessanter maken? Zelf heb ik daar natuurlijk wel ideeën over, maar dat is vanuit mijn IVN-achtergrond. Ik ben benieuwd naar wat het 'publiek' graag zou zien. Dus kom maar op met die tips!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Een team heeft bij een van mijn caches wel eens een vosje gezien. Dat lijkt me prachtig, maar is natuurlijk moeilijk te regelen voor een CO. Wat vanuit je IVN achtergrond m niet zo moeilijk lijkt: Uitleg wat er nu zo bijzonder aan het gebied is. Bij voorkeur per WP: Waarom laat je de route nu juist hier langs lopen, het liefst krijg ik die informatie ook op het WP zelf.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4e Quick & Flupke CITO EVENT "Beegderheide"

 

http://www.geocaching.com/geocache/GC4X52V_4e-quick-flupke-cito-event-beegderheide?guid=32eb6fd9-b1db-4211-890f-15d929a350a9

 

Eerst werken in de natuur en aansluitend een multy met een aantal bezoeken (traditional's) die aandacht besteden aan bijzondere of zeldzame dieren of planten
die voorkomen op de Beegderheide.

 

Bekijk de fotogalerij

http://www.geocaching.com/seek/gallery.aspx?guid=63170075-3838-497f-a354-ebae2f056de8

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat er precies omgaat in de hoofden van "het" publiek is me niet bekend, maar ik zie wel dat er ongeacht de streek of de vorm veel volk afkomt op veel nieuwe trads achter elkaar in een gebied van relatief beperkte omgang. Veeeeeeeel meer dan een multi van vergelijkbare lengte in een vergelijkbaar gebied.

 

Persoonlijk zie ik graag dat datgene wat op de cachepagina verteld of getoond wordt niet strijdig is met datgene wat ik in het veld tegenkom.

Dat vergemakkelijkt het filteren van wat mij persoonlijk aanspreekt enorm. Zeker als ik voor de natuur ga.

Een verrassingselement is ook welkom, zolang het maar die natuur betreft.
Ik knap enorm af op een mooie natuurwandeling die na 10 km geheel onverwacht eindigt met het vragen naar een cache vanachter de toog van het hotel op het eindpunt. Dat is ook een verrassing maar voor mij een van het onaangename soort.

Vooral als men als legger of medecacher teleurgesteld is of geirriteerd dat ik dan afzie van een found-it log als ik de moeite niet wil nemen om dat hotel in te gaan en naar die cache te vragen.

Ik ga graag de natuur in, dus een van de middelen die ik gebruik om een cache op natuurwaardigheid te beoordelen is de foto's die de bezoekers gemaakt hebben zodat ik een indruk krijg van het landschap. Als je een soort compilatie-indruk als cachemaker op de cachepagina zet trekt (mij) dat in ieder geval aan.

 

Voorbeeld 1: Landschap Dommelvallei
Voorbeeld 2: Kraftakt

Als het de vormgeving van de cache zelf betreft en ik graag de natuur wil beleven vind ik het prettig om in een mooie omgeving te lopen zonder teveel aandacht aan gps of coordinaten of opdrachten te besteden. Zodat de volle aandacht naar de omgeving kan gaan.
Een oplossing daarvoor is ofwel heel weinig waypoints te gebruiken in geval van een multi, ofwel alle waypoints tevoren geven en de opdrachten of het te zoeken gegeven zo eenvoudig mogelijk te houden.

Omdat ik in een mooie omgeving graag wat langer verblijf en in NL er zelden tradis zijn over langere afstanden zal ik in het buitenland of op vakantie eerder een tradi vinden die me echt veel aanspreekt dan in eigen land.

  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een multi in de natuur moet de aandacht liggen op die natuur. Niet zo zeer op de waypoints. Het staan klooien met potlood, papier, iphone of wat dan ook bij een polletje heide leidt af van datgene, wat je graag wilt beleven.... de natuur. Hou het dus simpel en laat de waypoints voornamelijk een leidraad zijn voor een fijne dag in een mooie omgeving. De eindcache doet er voor mij niet zoveel toe. Een ammobox is mooi, maar als het een kleiner doosje is, dan is het ook goed. Een fotodoosje past niet in een natuuromgeving. En ik ben het helemaal met Bloedworst eens. Als de tocht zou eindigen bij een bar van een horecagelegenheid, dan zou ik moeite hebben om mijn broek op te houden.....

 

Afgelopen zondag hebben wij het rondje Wekeromse Zand nabij Otterlo gedaan. Een gebied, dat wij nog nooit bezocht hadden, want vanuit de Alblasserwaard kom je hier niet alle dagen. Het ging hier om een rondje van 7 caches en een bonus, Het had ook net zo goed een multi kunnen zijn met zeven waypoints. Op een route van ca. 8 km is dat geen probleem. We hebben genoten van de omgeving en de zaken, die we onderweg tegenkwamen. We konden ons er helemaal op richten. De waypoints hebben ons geen moment afgeleid en de eindcache was zoals die moet wezen. Een mooie doos met leuke ruilspulletjes. We hebben ons van te voren wél verdiept in het gebied en wat we mogelijk te zien zouden krijgen. Dat is wel belangrijk. Je moet zélf ook een beetje je best doen om het idee van de cache-eigenaar uit te diepen.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie bijdragen. Het valt mij op dat (bijna?) iedereen die heeft gereageerd al regelmatig natuurcaches loopt.

 

Zonder iemand op de tenen te willen trappen: dat is eigenlijk niet mijn beoogde doelgroep. Hebben jullie ook nog ideeën voor een natuurcache 'met iets extra's' die juist door de extraatjes aantrekkelijk zou kunnen worden voor mensen die anders liever geen natuurcache lopen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom wil je een natuurcache aantrekkelijk maken voor mensen die liever geen natuurcache lopen? Zonder iemand op de tenen te willen trappen, maar dat is hetzelfde als proberen een kokerraper te interesseren voor geocaching (het klimvis-principe). Wil je mensen die liever geen natuurcaches lopen de natuur in krijgen, zoek dan een heidegebied met een paaltjesroute en leg bij elk paaltje een koker. Succes (bewezen) gegarandeerd. De extraatjes die jij zoekt heten 'puntjes'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb afgelopen zomer een cache gelopen in een hele bijzondere omgeving samen met iemand van het IVN ( afsluiting van het schooljaar en met een aantal juffen en meesters een cursus geocaching). Een ontzettend geslaagde combinatie, alleen duurde de wandeling wel ontzettend lang. Namelijk bij sommige waypoints uitleg over geocaching met daarbij het oplossen van een puzzel. Tussen de waypoints dan weer uitleg van de enthousiaste IVN-er, over wat er allemaal te zien was.

 

Persoonlijk denk ik dat de combinatie natuurbeleving - geocaching ( zoals ik denk dat team Arargorn bedoelt) niet voor het grote publiek is weggelegd. Want dat ben ik dan wel met vlindertje eens: de puntjesjagers gaan voor de aantallen, niet voor de info.

 

Echter ik ben op dit moment ook een echte kokerraper. En dat komt door het volgende: ik wandel ontzettend graag en het nadeel van de meeste multi's is dat je niet echt lekker kunt doorlopen, vanwege de vele waypoints. In de zomermaanden vind ik dat niet zo'n probleem, maar in dit jaargetijde wel.

 

Wat ik nu doe: ik maak zelf een (lange) wandelroute die langs een aantal tradi's gaat. Ik moet zeggen dat ik al hele mooie routes heb gelopen in voor mij verrassende gebieden. Uiteraard ben ik dan niet echt aan het geocachen, maar ik geniet er wel ontzettend van. Wellicht dat je dus tochten zou kunnen uitzetten met weinig tussenpunten met vragen, maar enkel met info over het gebied. Dan spreek je de authentieke geocacher en de wandelaars (en eventueel fietsers) onder de geocachers aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aragorn, je spreekt met een IVN-achtergrond, dus wellicht heeft jouw vraag een opvoedende bedoeling.
Als dat het geval is, dan zou ik mij richten op gezinnen met kleine kinderen. Die kunnen een wandeling in het bos met leuke WP's wel waarderen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de helaas gearchiveerde cache Hans & Grietje (GC38FQM). Kinderen zijn niet geïnteresseerd in puntjes, maar des te meer in oogstrelende en tot de verbeelding sprekende WP's.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar heb je zeker een punt. Eén van onze eerste caches was destijds "Rijtjeshuis" GCZBNG nabij Baarn/Lage Vuursche. Daar krijg je ieder kind mee de natuur in! Ieder waypoint een meesterstukje van huisvlijt. En dan niet onderweg, maar na afloop naar Mc Donalds..... Kwou dat ik weer kind was..... :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel suggesties betreffen caches in het algemeen. Maar wat maakt een natuurcache nou bijzonder? Voor mij is het de vorm van een multi. Geen copy-paste kokertjes bij copy-paste boompjes met copy-paste listings, maar een mooie tocht van waypoint naar waypoint met achtergrondinformatie over het desbetreffende punt. Dus een samenhangend verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moeilijke vraag Aragorn, om te bedenken wat anderen leuk zouden vinden aan natuurcaches. Van degenen die nu geantwoord hebben en die regelmatig natuurcaches lopen varieert het antwoord al veel. Ik vind het leuk als de wandeling informatie geeft over het thema, of als er opdrachten zijn over het thema. Jullie vlindercache is daar een mooi voorbeeld van. Lijkt me ook zeker interessant voor kinderen, wat een van de vorige schrijvers adviseerde. Aan de andere kant schrijft er ook iemand 'ik wil niet veel tijd per WP kwijt zijn. Dan past de vlindercache weer niet, dat is middagvullend. Een middellange wandeling met mooie WP's, met eenvoudige opdrachten kan mij ook bekoren. Fietsen door de polder, door het hoogveen, de boswachterij in Drenthe etc vind ik ook geweldig. Dat is niet een natuurcache zoals jij het bedoelt, maar ik beleef dat toch wel zo.

Misschien moet je maar doen wat je zelf leuk vindt en wat je goed kunt. Misschien komen er dan wel niet zo veel mensen, maar de mond op mond reclame doet dan vast wel zijn werk.

 

TT, jullie zijn jong van geest toch zeker?? Ik zou adviseren, blijf genieten van kindercaches.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...