Spring naar bijdragen

Fc Geocaching


Aanbevolen berichten

2005, Het jaar waarin jij begon met cachen, was het jaar waarin geocachers beseften dat het verval van hun hobby onomkeer was. Voortuinen en hondenpoepparkjes werden toegevoegd aan het speelveld. Toen werd duidelijk dat kokerkneuzen en puntenjagers het spel hadden gekaapt en werden de door jou aangehaalde initiatieven ontplooid in een poging de teloorgang te vertragen. Dat was overigens lang na de Gouden Jaren 2001 - 2003, die ik beschouw als de 'Ouwe Stompen' tijd.

 

Dit forum heeft door georganiseerde pogingen om het kapot te maken moeilijke jaren gekend, maar is na het bannen van enkele querulanten opgeleefd en nu populairder dan ooit. De discussies over kwaliteit en het wezen van geocaching duren voort, en dat blijft hopelijk zo. Ze zorgen ervoor dat het kokervolk, dat puur voor de aantallen gaat, een spiegel met een weinig flatterend beeld wordt voorgehouden. Helemaal verdwenen zijn de puntenpakkers overigens niet, al zijn ze nooit lang actief omdat ze snel op hun spel zijn uitgekeken. Blader één jaar terug op het forum, kijk wie toen hoog van de toren bliezen met hun scores, trails en series. De meesten zijn verdwenen. Hun loglijsten spreken boekdelen: enkele maanden fanatiek rapen en daarna afknappen op het onbenul. In hun laatste bijdrage aan het forum bieden ze hun GPSr te koop aan. En zo gaat het al sinds 2005.

 

Het mooie is dat de hele geschiedenis van geocaching in Nederland op dit forum terug te vinden is, inclusief hetgeen jij en ik hier aankaarten. Eentonig is het forum beslist niet. Er lopen diverse interessante draadjes, met soms felle discussies, maar ook met humor en beschouwingen van enkele voortreffelijke schrijvers en filosofen. Een vreemd spel, dat vreemde mensen aantrekt, maar juist daarom enorm boeiend.

 

  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Door een postje te lezen in het topic "mooiste log" werd ik doorgelinkt naar de site van qualitycaching. Daar heb ik even rondgeneusd en kwam op een pagina terecht, genoemd de leestafel. Daar las ik een bijdrage van Team Arargorn. Dat ging over het uitzetten van een Multi, waarbij tips vermeld staan om zogenaamde leunstoelcachers van je route te weren. Denkende dat ik een recente bijdrage aan het lezen was, vond ik het een hele interessante tekst.

 

Wat schetste echter mijn verbazing? Dit was in 2006 geschreven, binnen vijf jaar na de intrede van geocaching in Nederland. In mijn beleving werd de hobby op dat moment bedreven door de zogenaamde oude stompen. Nu lijkt het mij dat een leunstoelcacher dat met name doet om zo snel mogelijk naar een eindcoordinaat te kunnen gaan, om zo snel mogelijk een puntje te kunnen scoren.

 

Het lijkt mij dat Team Arargorn pas enige tijd na het ontdekken van dit fenomeen zijn of haar bijdrage heeft geschreven. Dan bereken ik dus gemakshalve dat de leunstoelcacher reeds in 2004 of 2005 zijn intrede heeft gedaan.

 

Dan is mijn vraag heel simpel: Is het niet zo dat de eerste leden zelf er voor hebben gezorgd dat het voetbalspelletje zoals door vlinder in zijn eerste post omschreven, is veranderd?

 

 

Dat artikel ...! Tips om leunstoelcachers te weren? Eigenlijk meer bedoeld om CO's te laten beseffen waar je op moet letten, als je graag wilt dat jouw inspanningen om een multi uit te zetten worden 'beloond' met cachers die je multi ook werkelijk lopen.

Let wel, dat was dus in een tijd dat het fenomeen CC database (mij) onbekend was. En er een online cachersblad genaamd Spoiler (what's in a name) was, waarin de redacteuren juist probeerden om caches en cachers die er wat ons betreft positief uit sprongen, meer bekendheid te geven. Geen idee of de oude issues nog ergens op internet rondzwerven.

In 2006 ging het al lang niet meer om een klein groepje cachers, ook toen al was de aanwas behoorlijk. En ook toen al zat daar een percentage mensen tussen, die het alleen om het vinden ging. Vooral veeeel vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tot 2005 kon ik alle cache's uit mijn hooft, en in welke buurt ze lagen, meestal ook wie de CO was

ergens in 2005 ging het mis, de interesse verviel, te veel "oninteressante" cache's kwamen online , het begin van het verval

 

nu moet je eerst tijden achter de computer zitten om enkele "interessante" cache's uit te zoeken, de tijd van de echte verrassing wat te vinden heb ik achter me gelaten, te veel te vaak teleurgesteld in hetgeen wat ik vond, denkende "heb ik hier mijn tijd aan verknoeit"

 

het spelletje is omstreeks 2005 anders geworden, zeker niet beter er op geworden

 

nu weet je vaak van te voren al wat je aantreft, het "wild cachen" is te risico vol, en niet goed voor de toon van mijn logjes die ik er over schrijf, en daarmee krenkte ik de kleinzielige tere zieltjes van de cachelegger, had ik dat weer!

 

Barny

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja helemaal gelijk, daarom doe ik het ook een stuk minder, het "spontane" is er af, ik moet nu eerst een hoop weg selecteren om uiteindelijk een cache te treffen waarvan ik niet teleurgesteld van word.

dat betekent dat ik om een outdoor hobby te willen blijven doen zelf veel meer achter de computer moet zitten om er lol in te blijven houden alle zooi voorbij ziet komen om dan een beslissing te maken waar naar toe te gaan om te zien wat ik al op de pagina heb gezien heb om te concluderen er een breed pad naar de afgelikte boterham (cache) toe gaat omdat er al hele haastende volksstammen voor mij geweest zijn.

dat was vroeguh wel anders

 

barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het de moeite waard om er een kokertje van achter een verkeersbord vandaan te plukken of zeg je, laat maar?

Ik vind het een mooi souvenir, of je er een kokertje achter het verkeersbord voor vandaan moet halen weet ik niet. Je kunt natuurlijk net zo goed een mooie cache uitkiezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...