Spring naar bijdragen

Favo's Aan Logs Kunnen Geven


MacDD

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Maar zoals ik eerder memoreerde, TS heeft het volgens mij over de kwaliteit van logjes, niet van caches.

Tevens vermoed ik dat het cacheleggers niet aan het denken zal zetten, misschien wel de logwriters. En dat zou winst zijn.

Weer een statistiek erbij, maar wel een leuke.

 

Edit: zie in dit verband ook berichtje 12.

bewerkt door Geoman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie er niets in. Waar het om gaat zijn de caches, niet de logjes. Als je mooie verhalen wilt schrijven moet je naar een schrijversforum of een site over Nederlandse taal gaan. Het is bovendien niet iedereen gegeven om zich zodanig uit te drukken in de Nederlandse taal, dat daar automatisch favorietjes op volgen. Ik zou best logjes kunnen schrijven over slechte caches, die mogelijk een favorietje zouden kunnen krijgen, maar heb ik daarvoor caches zoeken als hobby gekozen? Als ik mij had willen onderscheiden op schrijversgebied dan had ik een andere hobby en ook andere mogelijkheden moeten zoeken om mijn kwaliteiten (zo ik die zou hebben) in deze te tonen....

 

Bovendien... wie gaat dat beoordelen? De één vindt Simon Carmiggelt leuk en de ander Wilbur Smith of Ian Fleming (ik noem maar wat) ? Niets is zo subjectief als dat. Wat moeten we daarmee? En bovendien zie ik de logjes van andere caches zelden of nooit. Iemand in het Noorden van het land kan mogelijk geweldige logjes schrijven, maar ik krijg ze hier in de Alblasserwaard niet te zien.... Alleen de logjes op mijn eigen geplaatste caches krijg ik doorgaans onder ogen? Wie beoordeelt dan wat leuk, goed of helemaal niks is? Alleen de cacheowner kan dat dus doen. En die hééft toch de mogelijkheid om wat te doen? Als je een log krijgt waar je blauw om ligt of waar je een traan om weg moet pinken omdat het je emotioneel pakt, dan heb je toch de vrijheid om de schrijver van het proza te benaderen en hem of haar daarmee te complimenteren?

 

De basis van onze hobby is en blijft de cache. Die kun je beoordelen op de indruk die je er via de listing van krijgt, de hoeveelheid favorietjes, die hij gekregen heeft en de logjes, die je erover leest, maar dat hoeft beslist geen adembenemend proza te zijn... Dat kan ook in heel eenvoudige bewoordingen tot uitdrukking worden gebracht.

 

Een volgende stap gaat dadelijk zijn dat een cache beoordeeld wordt op grond van de leuk geschreven listing.... Er zijn er hier genoeg die een listing kunnen schrijven, waarbij je blauw ligt van het lachen, geroerd bent om de inhoud of begeesterd over het taalgebruik..... Maar als de onderliggende cache in de schrijver zijn voortuin eindigt, dan mag hij van mij dat hele verhaal in het lokale suffertje plaatsen maar mij er -terwijl ik met mijn hobby bezig ben- niet mee lastig vallen.

 

Ik ben niet van plan om een medehobbyist te gaan beoordelen op grond van zijn of haar logjes. Ik wil hem of haar beoordelen op de caches die hij of zij plaatst. Daar gaat het hier om. De rest is bijzaak.

 

Overigens is het wel zo, dat ik net als iedereen hier logjes met alleen TFTC verafschuw. Iedere cacheowner verdient een passend logje. Dat ben je als cacher verplicht aan je mede-hobbyisten. Dat is een kwestie van fatsoen, maar fatsoen hoeft niet extra beloond te worden. Dat heb je via je opvoeding meegekregen.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

 

Overigens is het wel zo, dat ik net als iedereen hier logjes met alleen TFTC verafschuw. Iedere cacheowner verdient een passend logje. Dat ben je als cacher verplicht aan je mede-hobbyisten. Dat is een kwestie van fatsoen, maar fatsoen hoeft niet extra beloond te worden. Dat heb je via je opvoeding meegekregen.

 

De realiteit is volgens mij toch, dat 'gewenst gedrag' (is het schrijven van een log die wat uitgebreider is dan TFTC dat? ja toch?) bevorderd wordt als het beloond wordt. Het schijnt beter te werken dan het afstraffen van ongewenst gedrag. Vraag het aan iedere leerkracht!

Dus waarom niet? Trouwens ook iets om je als cachelegger achter de oren te krabben, wanneer een cacher met een goede reputatie op het gebied van logs schrijven, jouw cache waardeert met 'TFTC'!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Positieve bekrachtiging is nog altijd de beste stimulans. En dat creeer je als CO zo. Kan geen opvoeding tegen op.

Trouwens, op het forum is er toch ook een vind ik leuk knop?

bewerkt door MacDD
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar dat kún je toch! Als ik op één van jouw caches een leuke log plaats, dan kun je mij toch laten weten dat jij dat leuk vindt? Mijn probleem is, dat behalve jij slechts heel weinigen dat "leuke logje" van mij zullen zien. Hier op het forum kan iedereen de bijdragen lezen. Dat is het verschil.

 

Maar begrijp me niet verkeerd. Het is me volstrekt duidelijk wat je bedoelt en wat je achterliggende redenen zijn. Die zijn goed! Maar in de praktijk gaat een dergelijk systeem niet werken (denk ik).

 

Ik heb eens een hartstikke leuke en hartelijke log gekregen op één van de caches van ons toenmalige Rondje Alblasserwaard. Ik heb daar toen op gereageerd en mijn waardering geuit. Het contact dat daaruit is ontstaan bestaat nog steeds! Daar kan geen favorietje tegenop!

bewerkt door Team Tabak
  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

...

 

Overigens is het wel zo, dat ik net als iedereen hier logjes met alleen TFTC verafschuw. Iedere cacheowner verdient een passend logje. Dat ben je als cacher verplicht aan je mede-hobbyisten. Dat is een kwestie van fatsoen, maar fatsoen hoeft niet extra beloond te worden. Dat heb je via je opvoeding meegekregen.

 

De realiteit is volgens mij toch, dat 'gewenst gedrag' (is het schrijven van een log die wat uitgebreider is dan TFTC dat? ja toch?) bevorderd wordt als het beloond wordt. Het schijnt beter te werken dan het afstraffen van ongewenst gedrag. Vraag het aan iedere leerkracht!

Dus waarom niet? Trouwens ook iets om je als cachelegger achter de oren te krabben, wanneer een cacher met een goede reputatie op het gebied van logs schrijven, jouw cache waardeert met 'TFTC'!!

 

Dat ben ik best wel met je eens. De meeste honden draaien ook op hun rug, als ze een koekje krijgen.... (grapje) Het probleem is alleen, dat ik niet weet wie de cachers met die goede reputaties zijn. De enige van wie ik met veel plezier regelmatig zijn blogs doorlees is Wilxlii Carotte. Hij maakt er op alle gebied iets moois van. Maar goed, voor hem is geocaching "a way of life", terwijl het voor de meesten onder ons een invulling van wat vrije tijd is. Maar wat we nu dus willen, is dat jij achter je cachenaam een cijfertje krijgt met een beoordeling over je loggedrag. Zo wordt het hier toch bedoeld? Dat moeten we niet willen denk ik. Dat zal veel mensen, die wat minder handig met de pen omgaan afschrikken. Het gaat toch om het zoeken van caches, het krijgen van beweging en het plezier van de blosjes op de wangen na afloop? Niet om het schrijven van essays die mogelijk beloond gaan worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben het ten dele met je eens Tabak.

Niet iedereen is in staat mooie logs te schrijven. Maar ook niet iedereen is in staat mooie caches te maken of lange wandelingen te maken of in bomen te klimmen.

Inderdaad heb ik geocachen niet als hobby gekozen om leuke logs te schrijven. Maar ook niet om TB’s te verhuizen, kokertjes te zoeken, op het forum te bekvechten met andersdenkenden, statistieken te vullen of FTF-aspiraties te hebben.

Het hoeft geen adembenemend proza te zijn, zeg je. Daar leg je de knuppel op mijn zwerende vinger, ik hou van adembenemend proza.

Blauw liggen van het lachen en geroerd zijn, daar hou ik van. En als de onderliggende cache van een mooie listing in de voortuin van de schrijver eindigt, dan hoop ik dat hij een heel mooie tuin heeft en mij uitnodigt in zijn prieel om samen het glas te heffen op een mooie hobby. En nog leuker, geen schrijver, maar schrijfster.

Alleen TFTC? Daar is misschien wat op te vinden: “Uw log moet tenminste 25 woorden bevatten om te worden geplaatst. Copy/paste bwordt gesignaleerd en niet geaccepteerd.”

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, ik wil geen cijfertje achter een naam. Ik wil enkel een like bij een log. Niet meer, niet minder. Maar ik weet nu waar ik mijn voorstel kan indienen en ga dat dus doen.

Succes. Als je een handtekeningenactie start, dan heb je er al één.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over het algemeen laten cacheleggers het wel blijken via mail als ze een log leuk vinden. Dat vind ik prettiger dan een puntje. Puntjes nodigen uit tot sparen. Puntjes sparen neemt het natuurlijke weg van het schrijven. Van veel puntjes krijg ik last van hoogmoedsverplettering en ga ik naast mijn schoenen lopen. En dat is heel slecht voor mijn schoenen. Liever dus zoals het nu is.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diederikus, jij krijgt een vrijstelling voor het verkrijgen van puntjes. Jij behoort tot de buitencategorie. Jouw hoogmoed zal niet voor de val komen, want voor die tijd zakt de moed jou in de schoenen. En als je naast de pot piest en naast je schoenen loopt, dan heb je kans dat je in je schoenen plast.

 

Zoals de rijdende rechter zegt: dit is mijn uitspraak en hier zult u het mee moeten doen.

 

Edit: ik vind dit een leuk draadje en dat mag ook wel eens gezegd worden door mij en aanverwanten.

bewerkt door Odlaniger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...