Spring naar bijdragen

Telefoon Versus Gps


olevany

Aanbevolen berichten

toen ik een paar maanden geleden begon met geocachen heb ik een gps aangeschaft. garmin etrex20. nu heb ik onlangs de app op de iphone van mijn man en de app op mijn blackberry gedownload.

dat werkt eigenlijk prima. sommige dingen zijn juist handiger. want je hoeft niet meer van te voren te beslissen wat je wilt gaan doen. je kunt ter plekke kijken welke caches er liggen. bovendien heb je ook messcherpe foto's bij de hand.

Nu begin ik te denken dat ik mijn gps eigenlijk helemaal niet nodig heb. wat voor voordelen zitten er nu aan het cachen met mijn gps? natuurlijk is ie minder kwetsbaar kan tegen vocht ed. maar ja, als je gewoon voorzichtig doet laat je je telefoon ook niet vallen of natregenen ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

toen ik een paar maanden geleden begon met geocachen heb ik een gps aangeschaft. garmin etrex20. nu heb ik onlangs de app op de iphone van mijn man en de app op mijn blackberry gedownload.

dat werkt eigenlijk prima. sommige dingen zijn juist handiger. want je hoeft niet meer van te voren te beslissen wat je wilt gaan doen. je kunt ter plekke kijken welke caches er liggen. bovendien heb je ook messcherpe foto's bij de hand.

Nu begin ik te denken dat ik mijn gps eigenlijk helemaal niet nodig heb. wat voor voordelen zitten er nu aan het cachen met mijn gps? natuurlijk is ie minder kwetsbaar kan tegen vocht ed. maar ja, als je gewoon voorzichtig doet laat je je telefoon ook niet vallen of natregenen ofzo.

Met de zoekfunctie kun je een aardig aantal draadjes over dit onderwerp vinden. Belangrijkste nadeel is het energiegebruik. De batterij van een telefoon houdt het maar een paar uurtjes vol, een GPS veel langer. Daarnaast is de positiebepaling van een GPS onder moeilijke omstandigheden beter.

En vallen: ik ben ook voorzichtig met mijn GPS, maar die is ook al een paar keer hard op de grond gevallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn volgorde was andersom, eerst altijd alleen met de telefoon en nu een gps erbij. Het voordeel van de gps is de nauwkeurigheid, zeker in een bos. Ik heb de gps pas een paar dagen maar heb al caches gevonden die met de telefoon niet gelukt waren. Toch heb ik de gps nu nog voor 'erbij', het werkt namelijk erg prettig met de telefoon en ik ben nog niet zo thuis in de gps. Batterijen van gos gaan inderdaad langer mee, maar grootste + is toch de nauwkeurigheid. En ook al sla je offline op in je telefoon, je gebruikt toch data met bijv. Direct loggen, kijken wat er in de buurt ligt etc. De app is ideaal en ik heb bedacht dat ik beide gewoon gebruik. Opslaan in tel. Globaal navigeren met telefoon. Ter plaatste de gps en dan loggen met telefoon. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga op pad met de iPhone en de Garmin 62s. Ideale combinatie. :thumbup:

 

Zoals je al schreef is het ideaal om via de Groundspeak GC-app ter plekke te kunnen kijken welke caches er liggen in je gebied + de beschrijvingen lezen en foto's en logs bekijken.

 

De iphone gaat kwa batterij best een hele dag mee, in gecombineerd gebruik met een gps-apparaat. Maar voor de nauwkeurigheid van de gps vertrouw ik vooral op mijn 62s en minder op de iPhone. De laatste heeft in het bos of in de stad vaak een behoorlijke afwijking.

Maar als ik m'n 62s niet bij me heb en ik wil geocachen, kom ik er met de gps van de iPhone meestal toch wel uit.

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Apps voor op mijn telefoon gebruik ik met name om de cachebeschrijvingen te lezen. Wat ik standaard doe met de Gps, als ik weet naar welk gebied ik ga, dan haal ik via GSAK alle caches in een bepaalde straal van dat gebied op, en zie ik later ter plekke wel, welke caches we gaan doen. Diezelfde filter bebruik ik voor GDAK, zodat ik dezelfde caches op mijn mobiel heb. Groot voordeel van GPS ten opzichte van telefoon, naast de nauwkeurigheid, vind ik het vasthouden. De GPS ligt lekkerder in de hand dan een telefoon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ik kwam als beginneling al snel achter de app. van Geocaching voor de iPhone. Ja heel makkelijk om alles bij de hand te hebben. Had ook ook een Garmin Dakota 10 besteld via MediaMarkt online. Misschien te snel beslist. Ik vond dit toestel zo klein en moeilijk alles op te zoeken, dat ik het weer snel heb teruggebracht. Mijn iPhone is inderdaad bij een multicache zonder goede voorbereiding behoorlijk snel leeg als je hem de hele tijd laat navigeren. Een extra accu is dan geen luxe. Ik moet hem bij multichages nog goed controleren of de coördinaten precies genoeg uitkomen. Voor mijn eerste keer ging het vrij nauwkeurig op enkele meters van het doel. Als blijkt dat ik toch een GPS nodig heb, welke moet ik dan bestellen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als blijkt dat ik toch een GPS nodig heb, welke moet ik dan bestellen ?

Kijk ook eens naar de eTrex 10 / 20 / 30 serie

 

Als je de Dakota 20 al te klein vindt, dan de etrex-serie helemaal. Je kunt dan beter kijken naar de Oregon, of (nog duurder) de Montana

 

Zelf denk ik dat als je toch al gewend bent aan de iphone voor het opzoeken van de benodigde gegevens, dat je prima uit de voeten kunt met een kleiner toestel puur voor het navigeren. Bijvoorbeeld toch een etrex. En dan je iphone voor het paperless-gedeelte van de cache-tocht

bewerkt door Fotogravinnetje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al vast bedankt voor de adviezen. Ik probeer eerst maar alles te vinden met mijn telefoon die tot nu toe redelijk nauwkeurig werkt. Wanneer de multicaches mij te veel tijd kosten kan ik ook nog een extra accu meenemen. Al doende zal me wel duidelijk worden of ik nog de gps er bij zal nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...] En dan je iphone voor het paperless-gedeelte van de cache-tocht

 

...en voor de buienradar en het raadplegen van de verzekeringspolis uiteraard. Serieus, echt cachen doe je met een outdoor GPSr ... de Kilimanjaro beklim je ook niet met het werptentje dat jou op Lowlands droog de nacht door hielp immers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...