Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Het likt me nog wat vroeg om al conclusies te trekken, 35 gebruikers uit de meer dan duizend is nog maar een heel klein aantal.

Overigens lijkt de technische haalbaarheid me niet zo een probleem, eerder het overtuigen van GC.com, zij zijn tenslotte de beheerders (en eigenaars) van de database.

Geplaatst
Overigens lijkt de technische haalbaarheid me niet zo een probleem, eerder het overtuigen van GC.com, zij zijn tenslotte de beheerders (en eigenaars) van de database.

Ik denk dat het dan handig is om e.e.a. op het forum van de .com bespreekbaar te maken.

Ik heb ook ooit eens via mail een suggestie voor een kleine verandering gedaan. Ze vroegen me toen om dat niet via mail, maar op het forum te doen.

Geplaatst

Ik volg dit draadje met belangstelling. Ik heb namelijk een vermoeden wie er in actie moet komen voor eventuele aanpassingen. :beerchug:

Laat ik het eens over een andere boeg gooien.

Er zijn op individuele basis goede initiatieven ontplooid om bij een cache beschrijving indicaties op te nemen over van alles en nog wat. Toegankelijk voor buggies, rollators, teken, en noem maar op. Die informatie staat helaas ongestructureerd op sommige pagina's en daar kun je geautomatiseerd geen moer mee. Je moet dus nog steeds alle pagina's doorlezen om te weten hoe lang het lopen is. Waarom kan dat belangrijk zijn? Niet alleen voor Hit en Run: Mijn moeder is 80, heeft een PC en ik vind het leuk om met haar te gaan cachen. Ze loopt moeilijk, dus heb ik een probleem. Ik moet namelijk weten of een cache ver lopen is. Nou is de classificatie "Leuk" en "Niet leuk" erg subjectief. Het aantal meter dat je moet lopen is meestal redelijk objectief vast te stellen.

Als ik met mijn moeder op pad ga, dan selecteer ik caches in de buurt van Haarlem en met een afstand lopen van minder dan 100 meter. Ik kom dan uit bij b.v. "Vlieg er eens uit". Zij vind het prachtig en ik ook. Precies wat ik zocht.

Als ik zin heb in een eind wandelen in de buurt van Amersfoort selecteer ik afstanden van minimaal 5Km en kom ik op "Tankbaan", "Flaporen route" of "Het hoogtepunt" uit. Ik weer blij.

Het feit dat een cache minder dan 100 meter lopen is zegt niets over de "kwaliteit" van de cache. "Autumn" van Pyne is ook minder dan 100 meter lopen, onder voorwaarde dat je weet waar je moet gaan zoeken. Het is zelfs een micro.

(Stond oorspronkelijk "Winter, maar dat is fout. RdeV)

Voorwaarde om dit alles mogelijk te maken is wel dat de informatie correct moet worden ingevuld. Omdat ik verwacht dat we .com hiervoor niet gaan mee krijgen zou het een .nl actie gaan worden die we echter niet kunnen afdwingen. Of dat zou gaan lukken is dan dus afhankelijk van de eigenaren van de verschillende caches.

Geplaatst
Ik volg dit draadje met belangstelling. Ik heb namelijk een vermoeden wie er in actie moet komen voor eventuele aanpassingen. :beerchug:

Laat ik het eens over een andere boeg gooien.

Er zijn op individuele basis goede initiatieven ontplooid om bij een cache beschrijving indicaties op te nemen over van alles en nog wat. Toegankelijk voor buggies, rollators, teken, en noem maar op. Die informatie staat helaas ongestructureerd op sommige pagina's en daar kun je geautomatiseerd geen moer mee. Je moet dus nog steeds alle pagina's doorlezen om te weten hoe lang het lopen is. Waarom kan dat belangrijk zijn? Niet alleen voor Hit en Run: Mijn moeder is 80, heeft een PC en ik vind het leuk om met haar te gaan cachen. Ze loopt moeilijk, dus heb ik een probleem. Ik moet namelijk weten of een cache ver lopen is. Nou is de classificatie "Leuk" en "Niet leuk" erg subjectief. Het aantal meter dat je moet lopen is meestal redelijk objectief vast te stellen.

Een heel goed punt. Als een systeem als op http://lecour.net/geocaching/icons/ opgenomen wordt in het aanmeldings-formulier van een cache zou dit eenheid brengen in de indicaties, en veel extra zoek en selectie opties met zich mee brengen. Het zou ook het huidige systeem met sterren kunne vervangen cq. aanvullen.

Het is dan wel een klein beetje extra werk bij het aanmelden van een cache, maar ik denk dat je er een hoop mensen een plezier mee zou doen.

Geplaatst
. Het aantal meter dat je moet lopen is meestal redelijk objectief vast te stellen.

Het feit dat een cache minder dan 100 meter lopen is zegt niets over de "kwaliteit" van de cache.

Dat lijkt mij nou een mooi uitgangspunt. Dit is nou een typering die jou cache niet in een hokje stopt. Het lijkt mij geen probleem om de hoeveelheid meters te vertellen, maar ja, er zit ook hier weer een addertje onder het gras. Maar dat is vast op te lossen.

Kijk, mijn tocht is namelijk 8 km lang. Een heerlijke wandeling, vind ik. Maar je kan hem grotendeels met de auto doen, zodat de te lopen afstand in totaal nog geen 100 meter is. Wat ga ik nu invullen???

Geplaatst

.

Er is maar één criterium: de bedoeling van de plaatser. Is die bedoeling ‘snel scoren en wegwezen’, dan is er sprake van H&R.

Een discussie over technische mogelijkheden en medewerking van geocaching.com is niet opportuun, omdat:

- technische aanpassingen niet nodig zijn; de toevoeging (H&R) aan de cachenaam volstaat

- alles staat of valt met de medewerking van de H&R-plaatsers.

Alleen een H&R-plaatser kan bepalen of het om een H&R-cache gaat. En als een H&R-plaatser achter zijn of haar cache staat, is de toevoeging (H&R) een eretitel. Iedereen is met deze duidelijkheid gebaat. Zowel de liefhebbers als de minder-liefhebbers kunnen de cache direct herkennen, zonder de pagina op te vragen.

Zo lang de H&R-plaatsers niet overtuigd zijn van dit collectieve voordeel, en zich tegen de aanduiding verzetten, is elke discussie over de technische uitwerking zinloos.

.

Geplaatst
Kijk, mijn tocht is namelijk 8 km lang. Een heerlijke wandeling, vind ik. Maar je kan hem grotendeels met de auto doen, zodat de te lopen afstand in totaal nog geen 100 meter is.  Wat ga ik nu invullen???

8 kilometer.

Of je het nou loopt, zwemt, fietst, skeet (skate), schaatst, vliegt of kruipt, is is en blijft 8 kilometer.

Het vervoermiddel moet een ieder voor zichzelf kiezen.

Geplaatst
.

Er is maar één criterium: de bedoeling van de plaatser. Is die bedoeling ‘snel scoren en wegwezen’, dan is er sprake van H&R.

Een discussie over technische mogelijkheden en medewerking van geocaching.com is niet opportuun, omdat:

- technische aanpassingen niet nodig zijn; de toevoeging (H&R) aan de cachenaam volstaat

- alles staat of valt met de medewerking van de H&R-plaatsers.

Alleen een H&R-plaatser kan bepalen of het om een H&R-cache gaat. En als een H&R-plaatser achter zijn of haar cache staat, is de toevoeging (H&R) een eretitel. Iedereen is met deze duidelijkheid gebaat. Zowel de liefhebbers als de minder-liefhebbers kunnen de cache direct herkennen, zonder de pagina op te vragen.

Zo lang de H&R-plaatsers niet overtuigd zijn van dit collectieve voordeel, en zich tegen de aanduiding verzetten, is elke discussie over de technische uitwerking zinloos.

.

Zo beschouwd is nee stemmen in de poll dus stemmen tegen meer duidelijkheid ;)

Eigenlijk heeft stemmen helemaal geen zin want de runners willen dat we hun paginas lezen en met een icoon hoeft dat niet meer dus dat zullen ze toch nooit doen :(

Geplaatst
.

.

Je bekijkt het nog steeds eenzijdig, dat is jammer. Wat voor de één snel scoren en wegwezen is voor de ander weer een mooie cache. Ik heb zelf een cache neergelegd hier in Zoetermeer, bij een Molen. Je bent in staat deze cache te vinden binnen twee minuten, de te lopen afstand is nog geen 50 meter, dus binnen vijf minuten ben je weer verder. Iemand die wil gaan scoren zal deze cache inderdaad beschouwen als een hit en run, maar zo beschouw ik hem als legger helemaal niet en vind het ook een belediging als ik mijn cache zo zou moeten noemen.

De bedoeling waar jij het over hebt, ligt in dit geval dus bij de cacher en niet bij de maker. Want als je de tijd neemt, kan je de molen bezichtigen, je zit in de oude dorpkern etc.

Maar het is wel duidelijk dat er een groep cachers, misschien best wel een grote groep cachers, een betere typering van de cache wensen. De makers moeten daar hun ogen niet voor sluiten. Als ik de poll goed volg is het op dit moment de helft voor zo'n aanduiding. Dat vind ik best wel een grote groep en wil ik dus niet negeren. Maar de andere helft mag dus ook niet genegeerd worden.

Laten we dan met zijn allen goed nadenken over een typering waar we mee kunnen leven. Zo als ik het nu bekijk is de typering Hit&Run voor de makers uitgesloten. Heb hier dan respect voor en laten we op zoek gaan naar een andere typering. En dan vind ik die van Reintje erg goed.

Het aantal meter dat je moet lopen is meestal redelijk objectief vast te stellen.Het feit dat een cache minder dan 100 meter lopen is zegt niets over de "kwaliteit" van de cache. "Winter" van Pyne is ook minder dan 100 meter lopen, onder voorwaarde dat je weet waar je moet gaan zoeken. Het is zelfs een micro

Alle respect voor je cache blijft behouden. Het lijkt mij dus ook zinvol om hierop door te gaan.

Geplaatst

Ik schaar mij achter de mening van Andemo wat dit betreft. Mijn inziens zou het zo moeten zijn dat de maker van een cache iets mee wil geven aan de vinder. Al is het een mooie plek die hij wil laten zien of een goed café. Daarbij hoeft niet iedere cache uit een kilometerslange route en een uitgebreide box met goodies te bestaan. De Molen in Zoetermeer is idd een goed voorbeeld. Maar zo zijn er nog wel meer.

De kwalificatie 'Hit and run' o.i.d. is mij te subjectief en zou ik niet gauw hanteren als ik een cache zou neerleggen. Zeker niet als mensen het dan express links laten liggen. Bovendien is de term nogal beladen.

Wat ik vaak mis bij caches is inderdaad de lengte van de route. Soms staat het in de tekst, soms niet. In ieder geval is het objectief. Deze zou ik wel willen (laten) toevoegen als selectiecriterium. Goed idee!

Geplaatst
Op dit moment staat de simpele poll voor een onderscheid cq aparte aanduiding voor hit&run op 60% Ja, 40% Nee, (na een 35 tal stemmen.)

Kortom, laat maar komen een aparte aanduiding. De meerderheid is voor en degene die tegen zijn hebben er verder geen last van, zij selecteren daar namelijk niet op. Althans als dit technisch haalbaar is.

Op dit moment is de stand 22 stemmen voor Ja, en 21 stemmen voor Nee.

Het valt dus nogal mee met die 'meerderheid' die een aparte aanduiding wil...

groeten,

Biertje

Geplaatst
Op dit moment is de stand 22 stemmen voor Ja, en 21 stemmen voor Nee.

Hmmm, wat zou toch de bedoeling zijn dat niet stemmers niet eerder kunnen zien wat de score is als ze ook gestemd hebben?

GRTZ

Kruimeldief ;) Een groot acteur kan u tot tranen bewegen, maar dat kan een automonteur ook.

Geplaatst
Kijk, mijn tocht is namelijk 8 km lang. Een heerlijke wandeling, vind ik. Maar je kan hem grotendeels met de auto doen, zodat de te lopen afstand in totaal nog geen 100 meter is.  Wat ga ik nu invullen???

Daar hoeft geen icoontje voor te zijn. Gewoon vermelden in de beschrijving.

De plaatser kan wel de bedoeling hebben dat de afstand gelopen wordt. leuk voor de cacher die in een rolstoel zit......

Gewoon melden en ieder voor zich en God voor ons allen. Mensen die snel willen scoren, slecht ter been zijn of andere onvolkomenheden hebben, ga lekker met de auto.

Diegene die lekker wil wandelen, er de conditie voor heeft, gezond genoeg is, ga vooral wandelen.

De bedoeling is dat een ieder geniet van zijn manier van cachen. het hoeft niet jouw manier te zijn.

Ik zelf vind de stop and go echt helemaal niets. Die mogen van mij op een ander kaart komen en hoeven voor mij niet. Maar dat is mijn mening.

Wij zijn niet gezond, maar doen liever 10 uur over de 8 kilometer van jou en dat we aan het eind van de dag 1 cache hebben dam dat we in de auto kunnen blijven zitten tijdens het loggen en er zo een tiental gescoord hebben.

En over fotorolletjecaches durf ik al helemaal niet meer te praten hier op het forum :(.

Klein wil niet zeggen dat het gemakkelijk is.

Klein en gemakkelijk is 3x nix

GRTZ

Kruimeldief ;) Geld lijkt op vet: van beide is er genoeg alleen op de verkeerde plaats.

Geplaatst

Ik heb er nog eens over nagedacht.

De cache is niet alleen het doosje. De cache is het doosje en de route die er naar toe leidt.

Waarom deze twee onderdelen dan niet tot uitdrukking laten komen in de typering?

Wat wil je als cacher weten voordat je een cache gaat zoeken?

1. Wat voor soort cache je mag verwachten.

2. Hoeveel tijd er mee gemoeid gaat.

=Wat voor soort cache je mag verwachten=

een ruilcache, een microcache of een virtuele cache.

=Hoeveel tijd je er mee bezig bent=

De tijd is direct afhankelijk van de afstand en omstandigheden en vervoermiddel: 10 km kost meer tijd dan 100 meter, met kinderen duurt het langer dan zonder, met auto duurt het langer dan lopend. Omstandigheden en vervoermiddel zijn afhankelijk van de cacher. Aldus wordt deze grootheid niet die van tijd, maar die van afstand (km). En ik denk dat, in Nederland, de afstand evenredig is met de moeite die het kost.

Een cache kan dus zijn een virtuele over 2 km, of een ruilcache of 40 km, een microcache over 10 meter

Als we alleen van deze twee kenmerken uitgaan, soort en afstand, dan hebben we niet meer nodig aanduidingen als traditioneel, multi en Hit&Run. Dat is geen verlies, want:

Hit& Run wordt een ruil- of microcache binnen 100 meter (afstand als voorbeeld)

Multicache wordt een ruil-, of micro-, of virtuele cache met afstand van 10 km (afstand als voorbeeld).

Tradioneel of multi bepaalt eigenlijk alleen HOE de coördinaten verkregen worden en dat kan nog altijd uit de beschrijving van de cache blijken.

Dan is er nog één probleem: wat bepaalt de afstand. Bij een multicache wordt de afstand bepaald door de route die de cacheplaatser uitzet. Bij een cache waar alleen de eindcoördinaten door de cacheplaatser worden gegeven is dat wat lastiger. Een optie is om hiervoor de kortste afstand te hanteren tussen de dichtstbijzijnde, door de cacheplaatser aan te geven, parkeerplaats en de cache. Ook voor hen die met de fiets komen kan dan de afstand tussen parkeerplaats en cache worden gehanteerd als richtlijn voor de tijd / moeite.

Het is al eerder opgemerkt, maar zolang de .com niet meedoet, zitten we luchtkastelen te bouwen. Maar voor niets hoeft het echter niet te zijn, want als wij tot iets hanteerbaars komen, dan zijn wij in Nederland klaar voor de toekomst.

Geplaatst

Nadere cache anduidingen hoeven niet te wachten tot gc.com meedoet.

Ik zou zeggen kijk eens naar de Engelse site. GeocacheUK.Com

Ik zou zeggen: klik eens wat rond daar. Ze hebben ook statistieken en een kaart met aanklikbare zaken. Ik geloof dat sinds kort je met een cache aanklikken niet alleen de page van gc.com binnen krijgt maar ook toegevoegde Britse waarden. Welke extra kenwerken ze aanbieden weet niet. Ik hebniet zo bijgehouden wat daar de laatste tijd gebeurd is.

Wat ik zeker als extraatje waardeer is: cache posities in UK Grid.

M.a.w. technisch is het mogelijk om bij opvraag via gc.nl van een gc.com cachepage extra info aan de vrager te bieden. Maar of dat simpel te programmeren valt en wat die info moet zijn, dat kan kwa moeilijkheid en werk (en discussie) nog heel wat voeten in de aarde hebben. En meer bandbreedte is ook zo'n heikel punt.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...