Spring naar bijdragen

Pas Op Voor Jagers


Bas2

Aanbevolen berichten

Vandaag was ik een multi-cache aan het lopen te noorden van Twello. Onderweg werd ik al gewaarschuwd door een boer dat er jagers in de velden aanwezig waren. Alleen wist hij niet waar. Na 10 minuten kwam ik de eerst tegen. Hij stond met zijn dubbelloops jachtgeweer verdekt opgesteld tussen de bomen. Pas op het allerlaatste moment zag ik hem. Eventjes geïnformeerd waar hun jachtgebied lag. Gelukkig liep de route niet door dat gebied. Eenmaal uit het zicht hoorde ik ze een paar keer schieten. Daarna kwam ik nog een hele groep tegen die aan het jagen waren.

 

Dus zorg dat je gezien word en draag een beetje opzichtige kleding. Zij doen het niet!

Je weet maar nooit...

 

Groet, Bas2

bewerkt door Bas2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik vind de tip om wat zichtbaars aan te trekken wel een zinvolle.

Als geocacher sta je er misschien niet zo bij stil, maar ook Nederland kent jagers en een jachtseizoen.

Een groot deel van het jaar kun je overal jagers tegen komen.

Soms zijn natuurgebieden daarom ook (deels) voor een periode gesloten.

De eisen aan de jacht verbonden zijn in Nederland o.a. ondergebracht in de flora en fauna wet van 2002.

In Nederland mag men alleen jagen als men in het bezit is van een geldige jachtakte.

Aan jagen is een aantal voorwaarden verbonden.

Er gelden bijvoorbeeld beperkingen voor de jachtmiddelen en jachtvelden moeten aan bepaalde eisen voldoen.

Ook is de jager verplicht om bij het jagen het wild niet onnodig te laten lijden.

 

Jachtseizoen

Per wildsoort is vastgesteld wanneer erop gejaagd mag worden.

Dit wordt vastgesteld door het ministerie van Landbouw en Visserij.

 

Bijvoorbeeld in 2010-2011:

 

- Wilde Eend: van 15 augustus tot en met 31 januari;

- Haas: van 15 oktober tot en met 31 december;

- Fazanten hen: van 15 oktober tot en met 31 december;

- Fazanten haan: van 15 oktober tot en met 31 januari;

- Houtduif: van 15 oktober tot en met 31 januari;

- Konijn: van 15 augustus tot en met 31 januari;

- Patrijs: jagen is niet toegestaan, de patrijs staat op de Rode Lijst.

 

Jagen is in deze perioden toegestaan tussen zonsopgang en zonsondergang.

Voor de wilde eend is jagen in die periode toegestaan van een half uur voor zonsopgang tot een half uur na zonsondergang.

Daarnaast geldt dat Provincies en Natuurbeheerders vergunningen ter beheer of beheersing van een bepaalde soort kunnen afgeven.

Voorbeeld daarvan zijn de vergunningen die worden afgegeven om de populatie Everzwijnen op en rond de Veluwe in toom te houden.

In dat geval wordt (ook) 's nachts gejaagd

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat toch vreemd is bij dit verhaal van Vagebond is dat in de latere logs niet één maal gesproken is over eenzelfde ontmoeting met de man met geweer en snor.

 

Mogelijk is de man een stroper geweest die zich betrapt voelde en daarom dit gedrag aannam.

 

Ik ben zelf ooit aangesproken door een man in een landrover, nadat ik een weiland overgestoken was om bij een cache te komen. De man deed zich voor als boswachter, maar droeg geen uniform. Toen ik het niet vertrouwde en de man om legitimatie vroeg kon hij me die niet tonen. Toen heb ik vriendelijk goeiendag gezegd en ben vrolijk doorgewandeld. Het was pure bluf!

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

...dat in de latere logs niet één maal gesproken is over eenzelfde ontmoeting met de man met geweer en snor.

Mogelijk is de man een stroper geweest die zich betrapt voelde en daarom dit gedrag aannam.

 

Ik herinner me dat avontuur nog als de dag van gisteren. Denk dat je gelijk hebt en het een stroper of een andere hapsnurker betrof die stoute dingen deed; het was in ieder geval beslist geen boswachter of andere official. Knap overspannen leek hij me echter wel... Vreemd was ook dat hij halverwege de - lange... - terugwandeling een vriend belde die me aan aan het eind bij de uitgang stond op te wachten. En die knakker was gegarandeerd ook geen boswachter. Het ging om agressie en intimidatie en alhoewel ik wel erger heb meegemaakt en me daar uitstekend mee kan redden geldt in al dit soort gevallen: de man met het geladen vuurwapen heeft altijd gelijk.

 

Groet,

Vagebond

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...