Spring naar bijdragen

Cache Onderhoud


Kopfdorf-Rangers

Aanbevolen berichten

Hallo mede cachers

Inmiddels hebben wij een aantal caches geplaatst. We begrijpen heel goed dat we verantwoordelijk zijn voor droge rolletjes, op tijd een nieuw rolletje en eventueel de wp's. Toch hebben we hier nog vragen bij:

* Soms blijft er een tb achter die niet meer gelogd wordt maar wel weg is. We lezen dan in logjes tb niet aanwezig maar blijft wel in de inventory

* Goodies veranderen van kleine spullen naar gevonden schelpen en bedrijfsstickers

Maw zijn wij ook verantwoordelijk voor de inhoud van onze caches?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Volgens mij zit het zo:

TB's en Coins: Niet verantwoordelijk, weg handig om een owner te informeren als een TB (of coin) al een half jaar (oid) onterecht in de inventory zit.

Goodies: Niet verantwoordelijk (maar een regelmatige controle/opschoning/aanvulling?? is wel handig).

bewerkt door Heracross
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee! (is mijn bescheiden mening)

Alle geocachers die de cache bezoeken zijn verantwoordelijk voor wat ze eruit halen en er weer in stoppen. Dat wat er inkomt meestal goedkope reclamebagger is, interesseert de meesten niet. Ik ga als cache-eigenaar echt niet het afval uit de cache halen en de goodies weer aanvullen tot leukere speeltjes. Een regel is dat je spullen ruilt van gelijke waarde of hogere waarde (Trade Equal, Trade Up, or DON'T TRADE).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als een TB of coin volgens de inventarislijst in de cache moet zitten, maar daar niet aangetroffen wordt, dan moet je eerst geduld hebben. Soms duurt het een hele poos voor een cacher zijn "Retrieved" logje maakt. Als er na een hele tijd nog steeds niets is gebeurd, dan kun je op de pagina van de TB of coin gebruik maken van de optie "Mark Item Missing". Hiermee verdwijnt het item uit de inventarislijst van de cache. Ik zou dit zelf pas doen na overleg met de eigenaar van de TB of coin (die dit ook zelf kan doen), of als overleg met de eigenaar niet mogelijk blijkt.

 

Wij doen af en toe een ronde langs de caches en halen de grootste rommel er uit. Soms, als er weinig anders overblijft, vullen we de inhoud aan met iets aardigs.

 

Toevoeging:

Inhoeverre moet je je verantwoordelijk/verplicht voelen voor dit soort acties? Er is een grijs gebied. Ik vind het jammer als mensen op een coin of TB afkomen, terwijl ik weet dat die er niet meer is. Dan voel ik wel enige verantwoordelijkheid om te proberen dat recht te zetten. Maar ik zou er niet zo zwaar aan tillen dat je altijd zo snel mogelijk moet ingrijpen als iemand een TB of coin niet aantreft. Vaak komt het vanzelf goed.

 

Voor de inhoud geldt iets dergelijks. Bijvoorbeeld: Sommige zaken, zoals etenswaren, worden expliciet verboden in de regels, omdat ze ongedierte aantrekken. Toch tref ik regelmatig verdroogde of verzopen etenswaren aan in onze caches. Ik voel dan wel enige verantwoordelijkheid om dat weg te halen, maar ook alleen als ik dat bij een onderhoudsronde zo aantref. Dat doe ik trouwens ook wl bij andere caches. Maar ik voel niet zo'n zware verantwoordelijkheid, dat ik mijn caches daar wekelijks op ga controleren.

 

Toevoeging 2:

Veel mensen schrijven wel in de log van de cache dat ze de trackable niet hebben aangetroffen, maar doen dat niet in een log op de pagina van de trackable. De eigenaar van de trackable weet dan dus van niets. Dus vind ik het wel zo aardig als je als eigenaar van de cache dit na een poosje doorgeeft aan de eigenaar van de trackable.

 

Zelf hebben we een TB die al drie maanden in een event cache zat, samen met nog twintig andere TBs en coins. Toen we bij de organisatoren van het event vroegen of er nog gelegenheid was voro cachers om deze trackables uit de cache te halen, vertelden ze me dat na afloop van het event alle overgebleven trackables meegegeven waren aan de verschillende deelnemers en dat blijkbaar niet alle deelnemers dat gelogd hadden. In zo'n geval had ik het wel zo aardig gevonden dat ik als eigenaar van zo'n trackable daar op de een of andere manier iets van gehoord zou hebben. Dus probeer ik zelf als eigenaar van een cache ook zo te handelen naar eigenaars van een trackable.

bewerkt door wirholt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij houden onze caches graag netjes en verwijderen daarom wel reclametroep, defecte en vieze zaken en lege snoeppapiertjes e.d., en vullen eventueel de goodies aan met leuke spullen. Ongeveer 2-3 keer per jaar.

 

Is ook maar een mening en wij verwachten niet dat andere cache eigenaren dat ook doen.

bewerkt door De Oliva's
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Regelmatig haal ik troep uit een cache, zeker als het echt afval is. Het 'trade up or equel' wil niet zeggen dat de voorwerpen steeds groeter moeten worden. Dus af en toe wil ik er ook wel eens wat uithalen als de cache dicht is geslipt en niet meer normaal dicht kan. Helaas heb ik niet altijd iets anders (of kleiners)om terug te stoppen, maar in zo'n cache zit dan toch al voldoende voor de volgende vinders. Reclame is naar mijn idee "not done" en haal ik dus ook weg (ben ik nou een cache - ripper?)

 

Als een coin of TB en niet meer inzit en het is al meer dan een week of twee drie, kan de cache eigenaar hem dacht ik wel uit de inventorie verwijderen. Maar zelf maak ik me er niet zo druk om als de inventorie online anders is als de fysieke cache. Er kan net iemand voor mij bij een cache zijn geweest en dit nog niet gelogd heeft (ik doe het ook niet; onderweg loggen, maar pas later thuis). Maar er zijnwel mensen die zich eraan storen dat een coin of TB al maanden in de lijst staat terwijl die al verschillende malen "niet aanwezig" gemeld is.

 

Als het mijn eigen cache zou zijn (nee, ik heb er (nog) geen) dan zou ik het wel prettig vinden als deze ook een beetje fatsoenlijk bleef. Dan zou ik zo af en toe toch even gaan kijken denk ik, hoe het er voor staat. Maar ik kan me voorstellen dat als je er meerdere hebt, hier niet zo gauw aan toe komt. (of dat je dit er niet bij vind horen, kan ook natuurlijk)

bewerkt door JackHoe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

waar moet ik dan aan denken als ik dingetje wil kopen voor in de caches. Ik heb nu notitieblokjes gekocht en minipuzzeltjes. En uit caches heb ik tot nu toe een sleutelhanger gehaald en een wk buddy. Waar mijn dochter overgens heel blij mee was

 

groetjes

marlies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@mikky131

 

Wat leuk is in een cache is ook persoonlijk.

Jouw dochter is heel blij met de WKbuddy, mijn dochter vind het altijd heel leuk om een bungel van de supermarkt te vinden.

Blijkbaar vindt Malyenki dat dus rommel.

Ik bedoel maar, het is maar wat je zoekt.

Ik vindt echter wel, gelijk ruilen is naar goed geweten wel de bedoeling. Maar wat is gelijk, een (duurder/groter/mooier) autootje kan misschien helemaal niet opwegen tegen ringetje waar iemand zich een prinses mee voelt. Nogmaals, het is maar wat je in een cache zoekt.

De spulletjes die je gekocht hebt, klinken in mijn oren als een mooi ruilmiddel.

Veel plezier met leuke dingen zoeken!

 

PS: het is voor mij bijna een obsessie geworden.... ik zie bijna overal iets "leuks voor in een cache" in :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de "caches" die ik heb gemaakt heb ik bewust geen "goodies" achter gelaten.

Het is natuurlijk een leuk idee maar wat je over het algemeen als "goodies" tegenkomt is veelal bagger.

 

De "caches" heb ik dus zuiver gemaakt voor het "cachen".

Wel heb ik gisteren drie "cachers" gemaild over "coins" die in één van mijn "caches" moesten zitten.

Deze "coins" zijn 2 maanden geleden in deze cache achter gelaten en ik heb ze via de optie wat voor "cache owners"

geboden wordt op de pagina van de bewuste "coin" of "TB" als vermist gemeld.

 

Het is natuurlijk te gek voor woorden als je een "TB" of "coin" mee neemt uit een cache dat je deze niet of

veel te laat logt.

Want je kunt er vanuit gaan dat deze weer verder op reis gaat.

En als je dan toch niet in de gelegenheid bent om te loggen laat ze dan liggen en kies voor de optie "discoveren".

 

Maar waar het onderwerp eigenlijk over gaat was de verantwoordelijkheid over deze "coins" en "TB's".

Ik vind dat je als eigenaar van "caches" best eens even kunt gaan checken of ze er nog wel in zitten.

Dan kun je ook actie ondernemen als ze er werkelijk niet meer aanwezig zijn.

Uiteindelijk wil de eigenaar van zo'n ding ook graag weten hoe de zaken er bij staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee! (is mijn bescheiden mening)

Alle geocachers die de cache bezoeken zijn verantwoordelijk voor wat ze eruit halen en er weer in stoppen. Dat wat er inkomt meestal goedkope reclamebagger is, interesseert de meesten niet. Ik ga als cache-eigenaar echt niet het afval uit de cache halen en de goodies weer aanvullen tot leukere speeltjes. Een regel is dat je spullen ruilt van gelijke waarde of hogere waarde (Trade Equal, Trade Up, or DON'T TRADE).

 

 

Kijk hier ben ik het helemaal mee eens!!

En dan zeker als je veel caches hebt liggen blijf je aan de gang.

Als ik een nieuwe cache plaats gaat er voor ca €5,00 aan goodies in en dat doe ik een keer en daarna nooit meer anders wordt het wel een hele dure hobby.

 

Enne ja er is genoeg aan goodies te koop bij de Action, zeeman, wibra voor zeer schappelijke prijzen.

 

Trade Equal, Trade Up, or DON'T TRADE

 

Masterchef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is wishful thinking dat er alleen gelijkwaardig of 'omhoog' wordt geruild. Na 2,5 jaar cachen ben ik er wel achter dat dat over het algemeen een achterhaald concept is waar men zich toch niet aan houdt. Helaas.

 

Als een cache verslonst (wat elke cache uiteindelijk zal doen, gezien de klaarblijkelijke neiging om 'naar beneden' te ruilen), dan hoef je niet zelf nieuwe goodies in een cache te gaan doen.

Ikzelf doe dat wel. Bij de grotere caches (o.h.a. munitiekisten) ga ik 1, of 2 maal per jaar langs en stop er nieuwe dingetjes in. Ik weet dat een aantal van mijn multicaches veel worden gelopen door gezinnen met kinderen en ik weet uit ervaring hoeveel lol kinderen beleven aan het vinden van frisse, nieuwe, mooie goodies. Wat ik meestal doe is bij Bart Smit of Intertoys dingetjes kopen tot 1 euro. Die moeten dan wel in een verpakking zitten, dat ziet er beter uit en het wordt niet vies. Meestal zijn het puzzeltjes, schminck, stuiterballen, etc. Bij de Bart Smit staat altijd zo'n uitstalling met goedkope spullies, waar ik graag gebruik van maak. Met de WK was het helemaal goed scoren. 0,85 euro voor een opblaashamer. Altijd goed.

 

Maar, het is geen verplichting, want het kost ook geld, en niet iedereen hoeft geld te steken in het onderhouden van de goodiestandaard in de eigen caches.

Het is je eigen keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee! (is mijn bescheiden mening)

Alle geocachers die de cache bezoeken zijn verantwoordelijk voor wat ze eruit halen en er weer in stoppen. Dat wat er inkomt meestal goedkope reclamebagger is, interesseert de meesten niet. Ik ga als cache-eigenaar echt niet het afval uit de cache halen en de goodies weer aanvullen tot leukere speeltjes. Een regel is dat je spullen ruilt van gelijke waarde of hogere waarde (Trade Equal, Trade Up, or DON'T TRADE).

 

 

Als cache eigenaar sluit ik me volledig aan bij Malyenki's standpunt !

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...