Spring naar bijdragen

Brandnetel Cachen


Broosha

Aanbevolen berichten

Ik zal me ongetwijfeld niet geliefd maken met dit onderwerp, maar na vandaag weer eens 30 minuten door de brandnetels te hebben geploeterd kon ik het even niet laten hierover wat te zeggen.

Ik beschouw me zeker als een aanvanger met nog geen 50 founds en ik ben al zeker geen hard-core maar eerder een recreatief cacher. Mijn mening zal daarom zeker worden afgekeurd door de die-hards en doorgewinterde cachers. Maar ik begin me te verbazen over de fantasieloosheid van sommige cacheleggers.

 

Ook deze keer heb ik met gezin een multi ondernomen die ons voerde door bossen, langs reservaten en weilanden. De diverse tussenpunten uiteraard opgelost en zo doende tussen de 5 en 10 km te voet afgelegd. Prachtig. Totdat je het eindpunt nadert. Die blijkt (en ik zeg het maar zoals ik het ervaar) in de rimboe tussen de brandnetels gemikt. Dan kruip en glibber je weer door het vuil van medemens (flesjes, blikjes, spatborden, plastic zakken etc. etc) over verotte stronken en takken en door metershoge brandnetelhagen. Het bladerdak bemoeilijkt dan bovendien de exacte locatie meting. Zo'n enorme deceptie na een prachtige multi.

 

Op zo'n moment vraag ik me in alle rede af of het nou werkelijk niet mogelijk was met wat meer aandacht een 'normale' plek te bedenken die echt net zo min "toevallig" vindbaar zou zijn door dreuzels. (ja, ik begin het jargon te kennen) Nu lijkt het dan soms van: "zo, pletter hier maar neer, weer een cache klaar".

Erg jammer allemaal en helaas merk ik dit toch wel vaak. Totdat het tegendeel bewezen wordt ben ik er stellig van overtuigd dat met wat meer aandacht dit soort brandnetelgeploeter gewoon voorkomen kan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

langs reservaten

5 en 10 km te voet

rimboe

metershoge brandnetelhagen

helaas merk ik dit toch wel vaak

dat met wat meer aandacht dit soort brandnetelgeploeter gewoon voorkomen kan worden.

 

46 found, allemaal brandnetels, reservaten, rimboe ? Waar heb jij al die tijden gezeten man ? Niet in Nederland. Zit je niet op hjet verkeerde forum ?

 

Korte aanvulling: je hebt amper multi's gelopen zie ik.

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een observatie van mij: mijn caches die tussen de brandnetels liggen zijn nog nooit geript. Je kunt dus wel raden wat je op de cachelocatie van mijn nieuwe cache zult aantreffen.

 

 

 

 

juist: brandnetels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast JackHoe

Je hoeft niet veel caches gelopen te hebben om oog te hebben voor al dan niet kwaliteit van een cache. Ook ik loop niet graag tussen troep te zoeken en vermeld dit dan ook wel in mijn log, of ik de cache vind of niet. In een troep rijke omgeving hou ik ook eerder op met zoeken, want ik hecht meer waarde aan een mooie tocht dan aan het loggen op een vervuilde plek die mij niet blij maakt. Dan maar geen found. Het probleem van de brantnetels kun je omzeilen door in een ander jaargetijde terug te gaan naar de plek.

bewerkt door JackHoe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hoeft niet veel caches gelopen te hebben om oog te hebben voor al dan niet kwaliteit van een cache. Ook ik loop niet graag tussen troep te zoeken en vermeld dit dan ook wel in mijn log, of ik de cache vind of niet. In een troep rijke omgeving hou ik ook eerder op met zoeken, want ik hecht meer waarde aan een mooie tocht dan aan het loggen op een vervuilde plek die mij niet blij maakt. Dan maar geen found. Het probleem van de brantnetels kun je omzeilen door in een ander jaargetijde terug te gaan naar de plek.

:thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kan het natuurlijk ook zijn. Een cachelegger legt de cache op een leuk plekje neer, omdat deze de natuur niet wil beschadigen wordt dat een plekje dat niet zo mooi is als de rest (want mooie plekken wil je natuurlijk niet aantasten). En later blijken ineens de brandnetels tot in de hemel te reiken.... Die krengen groeien nogal hard...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeker weten... ik heb ook een cache liggen die in de zomer plotselig amper nog bereikbaar was doordat in een paar weken tijd de brandnetels de lucht in waren geschoten... Nooit mijn bedoeling geweest om hem achter zo'n natuurlijke barrière neer te leggen :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Brandnetels, bramenstruiken, overijverige horsels, modder en water partijen, prikkeldraad, ik ben het allemaal al tegengekomen. Soms met korte broek aan en dan kon ik thuis de striemen en bultjes als aandenken aanschouwen. Geen probleem want het stond duidelijk in de cache beschrijving dat het er wemelde van de bramenstruiken.

 

Dit soort natuurlijke barrières hoeven het voor mij niet minder leuk te maken. Het staat soms in de cache beschrijving zelf dat je ze tegen gaat komen en anders vertellen de logjes je het wel. Dan kan je dus de keus maken, wel doen of op een ander moment in het jaar doen als die barrière niet aanwezig is.

 

Verder schrijf je over rotzooi die je tegenkomt. Ooit gehoord van CITO? Als alle cachers wat van de troep meenemen dan is het zo weer schoon daar. Nu heb ik ook uitzonderingen gezien. Dat zijn structureel verzamelplaatsen van jongeren en daar is dan ook niet door de troep heen te komen, maar deze caches vielen dan ook weer tussen de groep kokertjes onder aan een picknickbank, en die missen toch vaak alles wat het cachen zo leuk maakt.

 

Verder ben ik het wel met je eens dat steeds meer oprapertjes de moeite niet waard zijn. Deze doe ik dus ook bijna niet meer. Dat je de cacheplaats soms niet zo spectaculair vind snap ik niet helemaal, wat zoek je dan, de omgeving of de manier van verstoppen? Soms liggen de caches op super mooie plekken en soms is er zelfs verrassend omgegaan. Het is en blijft echter het spelletje van het kistje verstoppen in de natuur.

bewerkt door Cernunnos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stekels, muggen, honden, zwalkende satalieten het kan me allemaal niet boeien maar wie brandnetels heeft uitgevonden moeten ze maar eens door zo'n struikje sturen. Dan kan hij/zij zie wat de wereld voor leed is aangedaan.

Gister hebben we de eerste brannetelcache gedaan (rondje alblaserdam). Een bijzonder fraaie serie met de bonus in de brandnetels. En gezien het fraaie weer kan dit allemaal nog best erger worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Brandnetelgeploeter
:)

=nieuwe woord voor de Carotte lijst en geeft een ster meer in moeilijkheidsgraad, of was het nu verbrandingsgraad ;)

 

Brandnetels, bramenstruiken, overijverige horsels, modder en water partijen, prikkeldraad, ik ben het allemaal al tegengekomen. Soms met korte broek aan en dan kon ik thuis de striemen en bultjes als aandenken aanschouwen. Geen probleem want het stond duidelijk in de cache beschrijving dat het er wemelde van de bramenstruiken.

 

Dit soort natuurlijke barrières hoeven het voor mij niet minder leuk te maken. Het staat soms in de cache beschrijving zelf dat je ze tegen gaat komen en anders vertellen de logjes je het wel. Dan kan je dus de keus maken, wel doen of op een ander moment in het jaar doen als die barrière niet aanwezig is.

 

Verder schrijf je over rotzooi die je tegenkomt. Ooit gehoord van CITO? Als alle cachers wat van de troep meenemen dan is het zo weer schoon daar. Nu heb ik ook uitzonderingen gezien. Dat zijn structureel verzamelplaatsen van jongeren en daar is dan ook niet door de troep heen te komen, maar deze caches vielen dan ook weer tussen de groep kokertjes onder aan een picknickbank, en die missen toch vaak alles wat het cachen zo leuk maakt.

 

Verder ben ik het wel met je eens dat steeds meer oprapertjes de moeite niet waard zijn. Deze doe ik dus ook bijna niet meer. Dat je de cacheplaats soms niet zo spectaculair vind snap ik niet helemaal, wat zoek je dan, de omgeving of de manier van verstoppen? Soms liggen de caches op super mooie plekken en soms is er zelfs verrassend omgegaan. Het is en blijft echter het spelletje van het kistje verstoppen in de natuur.

 

Hier heb ik helemaal niets meer aan toe te voegen, chapeau :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het heeft waarschijnlijk ook te maken met het (in mijn ogen) feit dat Nederland vol is. Op elke vierkante meter in die land moeten mensen wonen, werken en/of recreëren. Omdat je als cache-eigenaar natuurlijk niet elke week een geripte cache wil vervangen, lijkt me de de keuze van plaatsen van de container redelijk beperkt. Dit in tegenstelling tot veel landen om ons heen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal me ongetwijfeld niet geliefd maken met dit onderwerp, maar na vandaag weer eens 30 minuten door de brandnetels te hebben geploeterd kon ik het even niet laten hierover wat te zeggen.

Ik beschouw me zeker als een aanvanger met nog geen 50 founds en ik ben al zeker geen hard-core maar eerder een recreatief cacher. Mijn mening zal daarom zeker worden afgekeurd door de die-hards en doorgewinterde cachers. Maar ik begin me te verbazen over de fantasieloosheid van sommige cacheleggers.

 

Ook deze keer heb ik met gezin een multi ondernomen die ons voerde door bossen, langs reservaten en weilanden. De diverse tussenpunten uiteraard opgelost en zo doende tussen de 5 en 10 km te voet afgelegd. Prachtig. Totdat je het eindpunt nadert. Die blijkt (en ik zeg het maar zoals ik het ervaar) in de rimboe tussen de brandnetels gemikt. Dan kruip en glibber je weer door het vuil van medemens (flesjes, blikjes, spatborden, plastic zakken etc. etc) over verotte stronken en takken en door metershoge brandnetelhagen. Het bladerdak bemoeilijkt dan bovendien de exacte locatie meting. Zo'n enorme deceptie na een prachtige multi.

 

Op zo'n moment vraag ik me in alle rede af of het nou werkelijk niet mogelijk was met wat meer aandacht een 'normale' plek te bedenken die echt net zo min "toevallig" vindbaar zou zijn door dreuzels. (ja, ik begin het jargon te kennen) Nu lijkt het dan soms van: "zo, pletter hier maar neer, weer een cache klaar".

Erg jammer allemaal en helaas merk ik dit toch wel vaak. Totdat het tegendeel bewezen wordt ben ik er stellig van overtuigd dat met wat meer aandacht dit soort brandnetelgeploeter gewoon voorkomen kan worden.

 

Inderdaad een bekend gegeven wat steeds meer lijkt voor te komen, maar de verhouding tussen goede en slechte caches vinden we nog steeds goed genoeg om deze hobby voort te zetten.

Probeer in ieder geval in je log zo duidelijk en zo eerlijk mogelijk te zijn. Als je het een slechte cache vindt, vermeld dit dan gewoon. Wel duidelijk met inclusief je redenen en argumenten uiteraard.

Dit is denk ik de beste boodschap aan de cache legger. Aan de hand van de informatie kan hij dan eventueel de cachelocatie en/of cachebeschrijving aanpassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...