Spring naar bijdragen

Brandnetel Cachen


Broosha

Aanbevolen berichten

Ik heb ook een hekel aan caches in de brandnetels. Kort geleden stond ik nog bij een een carpoolcache met meer brandnetel dan cache. Ik was ook van plan hier een topic over te starten.

 

Misschien is het goed te bedenken dat die brandnetels wellicht door ons (cachers) zelf zijn gekomen.

Brandnetels groeien namelijk graag op plaatsen waar de oorspronkelijke planten (milieu) zijn verstoord.

Brandnetels zijn overigens niet alleen lastig maar ook erg belangrijk.

 

Ondermeer op de site van de heemtuin van Arnhem is er wat over te lezen:

 

Ruigte

Ze ontstaan op plekken waar de oorspronkelijke vegetatie is verstoord of verwijderd. Kenmerkende planten zijn brandnetels, distels, teunisbloemen, toortsen en bramen. Deze planten zijn snelle groeiers en hebben een voorkeur voor verstoring. Ruigtes zijn een toevluchtsoord voor allerlei dieren. Insecten en hun larven vinden er voedsel (de rupsen van de dagpauwoog, kleine vos, gehakkelde aurelia en distelvlinder bijvoorbeeld eten uitsluitend brandnetels).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ach jullie hebben allemaal gelijk. Uiteraard zou ik haast zeggen. Iedereen heeft zo zijn / haar invalshoek en argumenten ter verdedeging van lastige situaties.

Vooral het argument dat brandnetels groeien (en er dus niet per se geweest hoeven te zijn tijdens de plaatsing) vind ik zeer valide. Daar had ik niet bij stilgestaan.

Ik was gisteren gewoon in de moppermodus. Teleurgesteld dat we na het voltooien van een prima tocht niet in staat waren tot afronding vanwege brandnetels en troep. Terwijl er (en daar ben ik nog steeds volledig van overtuigd) met wat kleine moeite er wel 10 plekken denkbaar waren die net zo veilig maar meer toegankelijk waren.

 

Ik kar er van de winter nog wel eens langs. De natuur heeft het eigenlijk maar raar geregeld;

Als je in winterpak bent met lange mouwen, broek, stevige schoenen etc. dan staan die krengen er niet.

Kom je 's zomers met korte broek en teenslippertjes dan wuiven die krengen je al van verre tegemoet.

 

Stomme dingen, die brandnetels. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Broosha. Het siert u dat u in uw laatste post schrijft dat uw reactie deels aan teleurstelling te wijten is. Ik denk dat dit bij een heleboel forum-posts het geval is maar dat niet iedereen er eerlijk voor uit durft te komen.

Ik heb het ook niet zo op brandnetels. Ik heb voor het cachen van die fijne sneldrogende outdoorbroeken. Die zijn flinterdun. De brandnetels steken daar dwars doorheen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet altijd te voorkomen, dat caches tussen de brandnetels liggen. Ga je trouwens onderweg in korte broek en T-shirt, dan kun je problemen verwachten. Een lekkere outdoorbroek en een shirt met lange mouwen, die je desnoods op kunt rollen kan wonderen verrichten, maar ook mijn handen tintelen aan het einde van de dag. Vandaag in de polder boven Vlaardingen bezig geweest. Had niet het gevoel in een bijzonder brandnetelrijke omgeving terecht gekomen te zijn, maar toch voel ik het her en der.... Het is eigenlijk niet te voorkomen.

 

Superstein schrijft hier iets over het rondje Alblasserwaard. Een mooi voorbeeld! In januari heb ik de ronde uitgezet en naar plekken gezocht, die goed toegankelijk waren, maar nou ook weer niet direct erg ripgevoelig zijn. Dat is voor de 9 plekken onderweg aardig gelukt. (hoop ik). Maar voor de eindcache moest er een kistje opgeborgen worden en die hang je nou eenmaal niet aan een lantaarnpaal langs de A 15.... Zeven van de tien eindcaches van multi's en fietsrondjes vinden wij in parkachtig of bosrijk gebied. (Ik vond het al bijzonder knap, dat we in de Alblasserwaard een formatie van drie of meer bomen hebben aangetroffen, die we als "bos" kunnen betitelen!!!) Overigens hebben we even rondgevraagd, maar het netelgehalte bij de Bonuscache valt erg mee. Niemand heeft daar problemen mee. Bij cache no 6 staan wél brandnetels en er zitten veel kikkers, maar die hebben we in januari ingehuurd als bewakers van de cache. Dan kun je verwachten dat ze nu doen, waarvoor ze betaald zijn..... Gelukkig maken kikkers veel herrie, maar bijten en steken ze niet.... Hun contract wordt met een maand verlengd!

 

Het blijft dus altijd een zaak van compromissen. En gelukkig heeft Superstein (gezien de geo d'or, waar we heel erg blij mee zijn!!!) het Rondje Alblasserwaard toch wel weten te waarderen..... En de straf, die hij heeft bedacht (alhoewel ik ze niet heb uitgevonden natuurlijk)? Welnu, die ondergaan ook wij iedere dag, waarop we in de zomermaanden lekker gaan cachen.... Het is niet anders.

 

:P

bewerkt door Gerrit Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het ook niet zo op brandnetels.

 

Wie het wel heeft op stekende brandnetels is niet goed snik. Dat mag soms wel zo wezen, maar die discussie zullen we hier niet volgen (niet persoonlijk hoor :P ).

Maar we zijn wel echte bikkels he ;) En echte bikkels zeuren niet, en laten zich niet door een groen plantje naar huis sturen, al kietelt hij in je oksel.

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken het "probleem". Je zet in het najaar of de winter een route uit door een mooi gebied en vind een cachelokatie , die niet direct in het vrije zicht ligt.

Vervolgens bemerk je dat in voorjaar/zomer de betreffende plaats wordt overwoekerd door brandnetels. Puur natuur, dus wat wil je nog meer.

 

Als je al een tijdje mee draait in dit wereldje, dan weet je dat je a. niet moet gaan geocachen op slippers oid. en b. dat je ook niet moet gaan geocachen met een korte broek aan. En dat niet alleen vanwege mogelijke brandnetels , distels en dergelijke , maar ook vanwege insectenbetenrisico mn van teken.

 

Ik heb al lang afgeleerd 's zomers te gaan cachen met korte broek. Met slippers zal ik uberhaupt de natuur niet ingaan. En gaan zitten op de grond, op een dode boomstam oid laat ik ook achterwege. Teken, teken, teken !

 

Ik vermoed dat de topicstarter op dit gebied nog wel wat te leren heeft.

 

En ook zwerfvuil, blikjes ed. zij niet altijd te voorspellen.

 

Leer ervan en denk ook eens na over de geneugten van de natuur !

 

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De naam van mijn cache 'Brandneteleiland' spreekt voor zichzelf.

Ze groeien aan het eind van de zomer tot boven je hoofd.

GCG6JV

 

Die kennen we nog. Dat van de brandnetels is waar en was een extra uitdaging om 'm toch te doen.

 

We hebben nooit zoveel problemen met netels, doornen en zo. Het hoort er een beetje bij en je kan aan het eind van de dag tenminste voelen dat je in de natuur bent geweest. ;)

 

Een ander iets wat de topicstarter aanroert en wat ons wel hogelijk irriteert is het zwerfafval dat je veel ziet, zelfs in de mooiste bossen zie je nog plastic zakjes en zo. Wat een zwijnen zijn wij nederlanders eigenlijk. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk dat we dat allemaal wel nodig hebben die lange broeken en shirt's want als je niet gestoken wordt door brandnetels dan zijn het wel andere ongedierte die je aanvallen en waar je waarschijnlijk nog meer last van hebt dan brandnetels

ik heb ook gehoord dat brandnetels juist goed zijn zeker als je reuma hebt althans gehoord in de wandelgangen en aangezien dat ik ook altijd "pijntjes heb"ga ik gewoon door de brandnetels lopen hoor :lol:

bewerkt door Trixie66
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag ook een cache gelopen waarbij ik last van brandnetels had. Cache lag op een prima plek waar je best bij kunt komen zonder last te hebben van brandnetels. Maar Boomer vond het nodig om een duik te nemen en had moeite om op de kant te komen, waar het vol stond met brandnetels... Had wel dichte schoenen en een spijkerbroek aan, juist vanwege doornen, netels, stekels en beestjes, maar daar boven alleen een t-shirtje en natuurlijk geen jas, want het is veel te lekker weer.... Voel ze nog op m'n elleboog.

 

En toch hoort het er gewoon bij, dus ik klaag er niet over. Als je niet van insecten of prikplanten houdt, dan moet je niet gaan cachen tussen maart en oktober, en in de buurt van sommige planten moet je dan nooit gaan cachen :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon de jeuk negeren werkt op zich ook wel. Zeker niet gaan lopen wrijven/krabben! En anders schijnen weegbree, hondsdraf en dovenetel ook goed te werken. Maar heb zelf meestal binnen een paar minuten geen jeuk meer, dus ik neem de moeite niet om plantjes kapot te maken :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...