Spring naar bijdragen

Gedrag op forum


Lepman

Aanbevolen berichten

Natuur of aangeleerd, beiden kloppen wel, waarbij we echter niet moeten vergeten dat de omgeving daarbij ook een niet te bagateliseren onderdeel van vormt. Het wordt helaas maar al te vaak voetstoots aangenomen dat slechts ouderlijke opvoeding verantwoordelijk is voor het al dan niet gewenste gedrag.

Hierbij wil ik opmerken dat ongewenst gedrag niet per definite rigide hoeft te zijn en dus kan openstaan voor verbetering onder deskundige leiding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Natuur of aangeleerd, beiden kloppen wel, waarbij we echter niet moeten vergeten dat de omgeving daarbij ook een niet te bagateliseren onderdeel van vormt. Het wordt helaas maar al te vaak voetstoots aangenomen dat slechts ouderlijke opvoeding verantwoordelijk is voor het al dan niet gewenste gedrag.

Hierbij wil ik opmerken dat ongewenst gedrag niet per definite rigide hoeft te zijn en dus kan openstaan voor verbetering onder deskundige leiding.

Dat is precies het punt. Verplaats iemand die als een eerlijk, verstandig of wat dan ook persoon te boek staat naar een andere omgeving en het roer kan compleet omslaan. Volgens wikipedia gaat het nature vs nurture debat over aanleg of opvoeding, maar mijns inziens is dat wel erg kort door de bocht. Vandaar ook dat ik het op aangeleerd houd. Leren doe je niet alleen van je opvoeding maar van je gehele omgeving.

En internet is een prima voorbeeld van zo'n andere omgeving...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt het gedrag van een ander niet veranderen. Het enige waar je direct invloed op hebt is jouw eigen gedrag.

 

Gedrag van een ander is niet zo moeilijk te veranderen. Zoek maar ff op skinner. (Positieve conditionering werkt dan nog het beste) Probleem is dat je als buitenstaander hier geen vat op heb. Als opvoeder is het zo moeilijk nog niet.

 

En geen gedrag komt vanzelf, elk gedrag is opgedragen, aangeleerd of gekopieerd. Of volgt na een bepaalde ervaring/situatie. Dus ergen moet er een kink in de kabel zitten. (En zoals KarelKraak dus zegt, niet per se alleen in de opvoeding maar ergens de leefomgeving)

 

Om dit te koppelen aan de topicstart, gedrag op een forum is ook best te veranderen. Goed optreden van mods en duidelijke regels van het forum dragen hier aan bij. De persoon die zich "misdraagt" wordt op zijn fouten gewezen en kan dan zelf de keuze maken. Aanpassen of merken dat dat gedrag hier niet gewenst is.

bewerkt door roderick_schmitz
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En geen gedrag komt vanzelf, elk gedrag is opgedragen, aangeleerd of gekopieerd. Of volgt na een bepaalde ervaring/situatie.

Dat is dan ook weer niet waar. Er is genoeg gedrag dat aangeboren is. Misschien wel meer dan je lief is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is genoeg gedrag dat aangeboren is.

 

Nieuwsgierigheid.......vandaar mijn fascinatie voor verborgen schatten :thumbsup: !

Mooi draadje, met mooie voorbeelden en uiteenzettingen over "ons" gedrag.

Ook fijn om te weten dat dit forum zo slecht nog niet is.

vraagteken.gif

bewerkt door Team Professor X
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En geen gedrag komt vanzelf, elk gedrag is opgedragen, aangeleerd of gekopieerd. Of volgt na een bepaalde ervaring/situatie.

Dat is dan ook weer niet waar. Er is genoeg gedrag dat aangeboren is. Misschien wel meer dan je lief is...

 

Dat is inderdaad waar. Het aangeboren gedrag, instinct. Bijvoorbeeld het moederinstinct (waarvan ik denk dat dit toch wel een van de sterkste instincten is). Maar zelfs deze gedragingen zijn te veranderen. Bewust of onbewust. Denk bijvoorbeeld aan kindermishandeling of iets dergelijks. Dan is er toch wel ergens iets goed fout gegaan.

 

Ik ben er wel van overtuigd dat het grootste deel van misdragingen niet aangeboren zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een ander gedrag: Ik heb/ben een draadje gevolgd/aan het volgen in de Noob-sector. Iemand start een topic met een vraag die hij/zij zelf zou kunnen oplossen maar kiest toch voor de weg van een draadje openen. Er komen een aantal opmerkingen op en tevens een aantal raadgevingen. Vervolgens gaat het draadje over alles behalve de vraag en lijkt het meer een chatsessie te worden dan zoeken naar een oplossing.

Op zich was de vraag van topicstarter niet verkeerd. We kunnen daarover van mening verschillen maar dat staat nu even niet ter discussie. Waar ik een punt maak is het feit dat menig draadje ontaardt in een chat-achtige omgeving waar geen antwoord wordt gegeven of discussie ontstaat voor wat betreft de vraag van topicstarter. Het uiteindelijk resultaat is een ellenlang verhaal met opmerkingen waar niemand wat aan heeft. Door geen enkel Noob meer wordt gelezen omdat hij/zij zijn antwoord niet direct kan terugvinden: resultaat weer een nieuw draadje openen omdat deze geen zin heeft om de soms ellenlange off-topic verhalen te lezen (en dat kan ik me goed voorstellen).

 

[off topic]Is er al iemand in de 'zaal' die een idee heeft wat 'we' met de bijdragen in dit topic gaan doen? Centrale lijn zoeken? (daarna)Aanbieden aan de mod's en/of administrator?[on topic]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[off topic]Is er al iemand in de 'zaal' die een idee heeft wat 'we' met de bijdragen in dit topic gaan doen? Centrale lijn zoeken? (daarna)Aanbieden aan de mod's en/of administrator?[on topic]

Ik denk dat de mods het zelf al wel gelezen hebben :D

Ga er maar vanuit, dat je de forumbezoekers niet kunt veranderen door dit draadje. De actie zal toch echt bij de moderators liggen indien je dit al nodig zou moeten vinden.

Je kunt niet in het algemeen iets zeggen over gedrag op het forum. Daar zijn in principe de forumregels voor. Hou je je daar niet aan, dan moet de moderator optreden. Doen ze hier ook, geen probleem, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een zijsprongetje over iets of een opmerking van iemand anders moet ook kunnen. Maar het moet inderdaad niet zo zijn dat uiteindelijk meer dan de helft van het draadje niet meer over de oorspronkelijke vraag gaat. Ook iemand anders dan de mod. kan het draadje weer terug op de rails brengen, gebeurt dat niet dan zal de vraagsteller voeg of laat inderdaad afhaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[off topic]Is er al iemand in de 'zaal' die een idee heeft wat 'we' met de bijdragen in dit topic gaan doen? Centrale lijn zoeken? (daarna)Aanbieden aan de mod's en/of administrator?[on topic]

Ik denk dat de mods het zelf al wel gelezen hebben :D

Ga er maar vanuit, dat je de forumbezoekers niet kunt veranderen door dit draadje. De actie zal toch echt bij de moderators liggen indien je dit al nodig zou moeten vinden.

Je kunt niet in het algemeen iets zeggen over gedrag op het forum. Daar zijn in principe de forumregels voor. Hou je je daar niet aan, dan moet de moderator optreden. Doen ze hier ook, geen probleem, toch?

 

Zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Tismilucas: je hebt wel een punt: het gebeurt geregeld dat een vraag wordt gesteld en vervolgens er tussen de antwoorden veel offtopic staat. Is dit een probleem? Soms wel, soms niet...Wel als het voorbij gaat aan de vraag die de topicstarter stelt; niet: als het snel weer ontopic wordt. Persoonlijk voel ik er weinig voor om alle offtopic bijdragen te 'verwijderen'; in principe moet de vraag om ontopic te blijven genoeg zijn om het geheel weer in het gareel te brengen. Het gevaar wat schuilt in het 'verwijderen' is dat je een vrij strak gereguleerd forum krijgt en de vraag is of je dat moet willen...

 

Forumgebruikers niet veranderen? Nee, denk het niet: maar je kunt mensen wel bewust maken van hun gedrag: en dat is mijn inziens zowel een taak van de moderators als van de forumgebruikers. Maar inderdaad: de moderator zal er een grotere bijdrage in moeten leveren.

 

Forumregels? Dat zijn de richtlijnen, die wij als moderators toepassen: hou je je niet hieraan, dan brengen wij je hiervan op de hoogte. Overtreedt je de regels een tweede keer, dan mag je even afkoelen. Bij een derde keer begeleiden wij de overtreder vriendelijk naar de uitgang en delen hem mede dat hij (voorlopig) niet meer welkom is op dit forum...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Tismilucas: je hebt wel een punt: het gebeurt geregeld dat een vraag wordt gesteld en vervolgens er tussen de antwoorden veel offtopic staat. Is dit een probleem? Soms wel, soms niet...Wel als het voorbij gaat aan de vraag die de topicstarter stelt; niet: als het snel weer ontopic wordt. Persoonlijk voel ik er weinig voor om alle offtopic bijdragen te 'verwijderen'; in principe moet de vraag om ontopic te blijven genoeg zijn om het geheel weer in het gareel te brengen. Het gevaar wat schuilt in het 'verwijderen' is dat je een vrij strak gereguleerd forum krijgt en de vraag is of je dat moet willen...

 

Forumgebruikers niet veranderen? Nee, denk het niet: maar je kunt mensen wel bewust maken van hun gedrag: en dat is mijn inziens zowel een taak van de moderators als van de forumgebruikers. Maar inderdaad: de moderator zal er een grotere bijdrage in moeten leveren.

 

Forumregels? Dat zijn de richtlijnen, die wij als moderators toepassen: hou je je niet hieraan, dan brengen wij je hiervan op de hoogte. Overtreedt je de regels een tweede keer, dan mag je even afkoelen. Bij een derde keer begeleiden wij de overtreder vriendelijk naar de uitgang en delen hem mede dat hij (voorlopig) niet meer welkom is op dit forum...

 

Het gaat me niet zozeer om verwijderen. Het gaat me om de (zelf)discipline een topic niet al te zeer te laten vervuilen. Ik kan me nl. goed voorstellen dat je slechts op zoek (via de zoekfunctie) naar een antwoord op de vraag 'welke gps?' en dan niet geïnteresseerd [overdreven modus in] in dat iemand tijdens een erg lange multi last kreeg van aambeien en daardoor kiest voor oppikkers. [overdreven modus uit] hoe goed bedoeld misschien ook. We werken het vaak zelf in de hand lees ik door heel het forum heen. Dus: een beter forum begint (inderdaad) bij jezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...