Spring naar bijdragen

Gedrag op forum


Lepman

Aanbevolen berichten

Ben enigszins verbaasd dat hier zo enorm veel reacties worden gegeven op iets waarover we het volgens mij allemaal eens zijn....

 

En ik (ben) weer niet (verbaast). We weten blijkbaar allemaal wel wat de regels(=normen) zijn maar lappen die ook regelmatig aan onze laars. Kijk maar eens in het verkeer, het voetbalveld of dus hier op dit forum.

Op straat zullen we niet zo gauw roepen dat de moeder van iemand een **** is maar als we dat in een stadion doen met z'n 45.000 dan is het blijkbaar niet zo erg.

Normvervaging. Al een poosje een hot item maar op de softe manier natuurlijk nooit op te lossen. Democratie is leuk maar als je te ver doorslaat in de rechten van het individu krijg je hele andere problemen. Kijk maar naar ons rechtsstelsel. Een vormfout en de crimineel loopt weer vrij rond.

 

Je merkt dat men snakt naar herstel van de normen maar of men dan ook zal stemmen op iemand die je je rechten ontneemt is de vraag. Af en toe is een beetje dictatuur zo erg nog niet in plaats van al dat gepolder. ;)

 

EDIT: kleine toevoeging om een verkeerde uitleg van mijn betoog te vermijden

bewerkt door delta123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ben enigszins verbaasd dat hier zo enorm veel reacties worden gegeven op iets waarover we het volgens mij allemaal eens zijn....

Je merkt dat men snakt naar herstel van de normen maar of men dan ook zal stemmen op iemand die je je rechten ontneemt is de vraag. Af en toe is een beetje dictatuur zo erg nog niet in plaats van al dat gepolder. ;)

Ik hoop dat je daadkracht in een parlementaire democratie bedoelt?

 

Ik vind een dictatuur ook niet erg, als de dictator maar exact zo denkt als ik ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben enigszins verbaasd dat hier zo enorm veel reacties worden gegeven op iets waarover we het volgens mij allemaal eens zijn....

 

En ik weer niet. We weten blijkbaar allemaal wel wat de regels(=normen) zijn maar lappen die ook regelmatig aan onze laars. Kijk maar eens in het verkeer, het voetbalveld of dus hier op dit forum.

Op straat zullen we niet zo gauw roepen dat de moeder van iemand een **** is maar als we dat in een stadion doen met z'n 45.000 dan is het blijkbaar niet zo erg.

Normvervaging. Al een poosje een hot item maar op de softe manier natuurlijk nooit op te lossen. Democratie is leuk maar als je te ver doorslaat in de rechten van het individu krijg je hele andere problemen. Kijk maar naar ons rechtsstelsel. Een vormfout en de crimineel loopt weer vrij rond.

 

Je merkt dat men snakt naar herstel van de normen maar of men dan ook zal stemmen op iemand die je je rechten ontneemt is de vraag. Af en toe is een beetje dictatuur zo erg nog niet in plaats van al dat gepolder. ;)

 

Ik mag hopelijk aannemen dat ook jij dit niet roept in een stadion??? Stel dat ik het in mijn hoofd haal om naar een stadion te gaan, dan nog zal ik zulke dingen nooit roepen.

Blijf bij jezelf mensen. Het is zo makkelijk om anderen de zwarte piet toe te schuiven.

OK, dan respecteert iemand je eens een keer niet. Jammer dan!! De wereld vergaat echt niet!

 

Vind het ook veel te makkelijk om de politiek de schuld te geven. Blijf bij jezelf en zorg dat je respectvol met anderen omgaat. Laat een ander in zijn waarde. En als de ander dat niet bij jou doet, so be it. Verlaag jezelf dan niet tot hetzelfde lage niveau.

Zo'n persoon probeert een reactie uit te lokken van je en als hij de reactie van jou rijgt krijgt hij het gevoel dat hij gelijk heeft. Reageer je zef nog steeds respectvol, dan zal de ander niet meteen weten wat hij met je aanmoet, maar weet wel dat jij niet zo snel uit het veld geslagen bent. Maar wat nog belangrijker is, hij of zij zal je nooit kunnen beschuldigen van gebrek aan respect.

 

Deze manier van reageren kun je overal toepassen. Of dit nu in een stadion is, op straat of op het forum. Blijf bij jezelf en geef anderen niet de schuld. neem je eigen verantwoordleijkheden.

Als je die verantwoordelijkheden niet wil nemen dan moet er ook niet geklaagd worden dat men niet respectvol wordt bejegend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

............

Op straat zullen we niet zo gauw roepen dat de moeder van iemand een **** is maar als we dat in een stadion doen met z'n 45.000 dan is het blijkbaar niet zo erg. ...............

En dat is het nou juist! Op een internetforum is het niet zozeer de opvoeding die het gedrag van de poster bepaald, het is de anonimiteit, net als in een (voetbal)stadion. De anonimiteit op internet is zelfs groter dan waar ook. Men kan een hele andere identiteit aannemen als men dat wil. Denk aan "vieze oude" MSN'ers die zich voordoen als leeftijdsgenootjes van jonge kinderen.

Op internet kan je dus ook gedrag vertonen dat je graag (af en toe) zou willen vertonen, maar normaal niet doet om niet buiten "de groep" te vallen.

(compulsieve gedachten). Het kan ook betekenen dat je in een stadion juist mee gaat roepen met de rest om deel te blijven van een groep.

Kortom, iedereen heeft het in zich om zich te misdragen of ongepast gedrag te vertonen op een forum maar de een onderdrukt het beter dan de ander.

Mijn bovenstaande mening betekend overigens niet dat ik misdragingen/ongepast gedrag op een forum goedkeur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik mag hopelijk aannemen dat ook jij dit niet roept in een stadion??? Stel dat ik het in mijn hoofd haal om naar een stadion te gaan, dan nog zal ik zulke dingen nooit roepen.

Blijf bij jezelf mensen. Het is zo makkelijk om anderen de zwarte piet toe te schuiven.

OK, dan respecteert iemand je eens een keer niet. Jammer dan!! De wereld vergaat echt niet!

 

Vind het ook veel te makkelijk om de politiek de schuld te geven. Blijf bij jezelf en zorg dat je respectvol met anderen omgaat. Laat een ander in zijn waarde. En als de ander dat niet bij jou doet, so be it. Verlaag jezelf dan niet tot hetzelfde lage niveau.

Zo'n persoon probeert een reactie uit te lokken van je en als hij de reactie van jou rijgt krijgt hij het gevoel dat hij gelijk heeft. Reageer je zef nog steeds respectvol, dan zal de ander niet meteen weten wat hij met je aanmoet, maar weet wel dat jij niet zo snel uit het veld geslagen bent. Maar wat nog belangrijker is, hij of zij zal je nooit kunnen beschuldigen van gebrek aan respect.

 

Deze manier van reageren kun je overal toepassen. Of dit nu in een stadion is, op straat of op het forum. Blijf bij jezelf en geef anderen niet de schuld. neem je eigen verantwoordleijkheden.

Als je die verantwoordelijkheden niet wil nemen dan moet er ook niet geklaagd worden dat men niet respectvol wordt bejegend.

 

Ik ben het met het bovenstaande eens. Jou houding zal het belangrijkste zijn van alles. probeer dat nu in mijn klasje ook in die koppies te krijgen. Actie vraagt voor reactie. Aan jou de keus hoe te reageren, vaak zorg je er zelf voor hoe het verder verloopt.

bewerkt door roderick_schmitz
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Proefloper
.....Kortom, iedereen heeft het in zich om zich te misdragen of ongepast gedrag te vertonen op een forum maar de een onderdrukt het beter dan de ander.

 

Klinkt allemaal heel (psycho)logisch maar dit laatste geloof ik toch niet echt.

Naar mijn mening heeft niet iedereen het in zich om zich te misdragen.

Wie het van nature NIET in zich heeft zal zich niet misdragen, of hij / zij nou anoniem is of niet, omdat het hoe dan ook tegen zijn / haar natuur (inborst) indruist.

bewerkt door Proefloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

.....Kortom, iedereen heeft het in zich om zich te misdragen of ongepast gedrag te vertonen op een forum maar de een onderdrukt het beter dan de ander.

 

Klinkt allemaal heel (psycho)logisch maar dit laatste geloof ik toch niet echt.

Naar mijn mening heeft niet iedereen het in zich om zich te misdragen.

Wie het van nature NIET in zich heeft zal zich niet misdragen, of hij / zij nou anoniem is of niet, omdat het hoe dan ook tegen zijn / haar natuur (inborst) indruist.

Iedereen heeft het in zich.

Sterker nog, iedereen is in staat een moord te plegen, maar voor de een is de drempel wat hoger dan voor een ander.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vind het ook veel te makkelijk om de politiek de schuld te geven. Blijf bij jezelf en zorg dat je respectvol met anderen omgaat. Laat een ander in zijn waarde. En als de ander dat niet bij jou doet, so be it. Verlaag jezelf dan niet tot hetzelfde lage niveau.

Zo'n persoon probeert een reactie uit te lokken van je en als hij de reactie van jou rijgt krijgt hij het gevoel dat hij gelijk heeft. Reageer je zef nog steeds respectvol, dan zal de ander niet meteen weten wat hij met je aanmoet, maar weet wel dat jij niet zo snel uit het veld geslagen bent. Maar wat nog belangrijker is, hij of zij zal je nooit kunnen beschuldigen van gebrek aan respect.

 

Deze manier van reageren kun je overal toepassen. Of dit nu in een stadion is, op straat of op het forum. Blijf bij jezelf en geef anderen niet de schuld. neem je eigen verantwoordleijkheden.

Als je die verantwoordelijkheden niet wil nemen dan moet er ook niet geklaagd worden dat men niet respectvol wordt bejegend.

 

Heel prachtig, alleen vergeet je even dat er ook een groep mensen is die in geen enkel hokje te plaatsen is en wiens reacties mogelijk niet zullen verlopen volgens de door jou getrokken lijn.

Reageer je zelf nog steeds respectvol, dan zal de ander niet meteen weten wat hij met je aanmoet, maar weet wel dat jij niet zo snel uit het veld geslagen bent

...., ja en dus slaat hij jou wellicht uit het veld ! :D

 

Theorie vs. praktijk , weet je .

 

Geopatra.

bewerkt door Geopatra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

.....Kortom, iedereen heeft het in zich om zich te misdragen of ongepast gedrag te vertonen op een forum maar de een onderdrukt het beter dan de ander.

 

Klinkt allemaal heel (psycho)logisch maar dit laatste geloof ik toch niet echt.

Naar mijn mening heeft niet iedereen het in zich om zich te misdragen.

Wie het van nature NIET in zich heeft zal zich niet misdragen, of hij / zij nou anoniem is of niet, omdat het hoe dan ook tegen zijn / haar natuur (inborst) indruist.

Ik wou dat je gelijk had. Maar ieder mens, zelfs de meest rustig en beschaafde (wie bepaalt dat trouwens) mensen, hebben een beest in zich.

 

Dat beest kan bij ieder mens getriggered worden. Echter bij de een is een rode lap voldoende en bij een ander gebeurt dat niet als ie gekleineerd, onder grond geschoffeld en door de strond geschoffeld wordt, maar wel als men net te vaak aan zijn met veel zorg opgestelde tuin komt.

 

Wat ik hiermee dus wil zeggen is dat er mensen zijn bij wie het onwaarschijnlijk lijkt dat ze door het lint gaan, maar als je hard genoegd duwt, trekt, slaat of scheld krijg je ze uiteindelijk zo ver en exploderen ze vaak het hardst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar heeft Nemelis wel een punt. Het zou me verbazen als er mensen rondrennen zonder 'lontje'. Echter zegt dit meer over de grens waar je als mens mee te maken hebt als je moet kiezen tussen 'aanval' of 'vlucht'. Het zegt naar mijn idee minder over het feit dat we elkaars grenzen niet respecteren. De link die sommigen onder ons met de wereld/maatschappij om ons heen leggen is niet onlogisch. Immers hoe wij ons in de grote omgeving gedragen heeft ook invloed hoe wij ons in de kleine omgeving gedragen. Zou het kunnen zijn dat degene die zich alle ruimte en vrijheid neemt omdat hij/zij vindt daar recht op te hebben dat ook op een forum doet? Vanuit de overtuiging dat dit zijn/haar vrijheid is waar iedereen vanaf moet blijven. Zich daarbij niet realiseert dat hij/zij daarmee de vrijheid/ruimte van anderen beperkt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn inderdaad geen mensen zonder lontje, alleen kunnen sommige mensen de brandsnelheid van hun lontje zelf regelen, andere kunnen dat weer niet . Ik moet toegeven dat dat soms ook zeer moeilijk is, maar ik denk dan steeds, wat zou ik zelf willen horen/lezen. Soms helpt dat, maar ook soms niet. Daarnaast is het nodig om niet haatdragend te zijn, want anders wordt de brandsnelheid van het lontje alleen maar groter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vind het ook veel te makkelijk om de politiek de schuld te geven. Blijf bij jezelf en zorg dat je respectvol met anderen omgaat. Laat een ander in zijn waarde. En als de ander dat niet bij jou doet, so be it. Verlaag jezelf dan niet tot hetzelfde lage niveau.

Zo'n persoon probeert een reactie uit te lokken van je en als hij de reactie van jou rijgt krijgt hij het gevoel dat hij gelijk heeft. Reageer je zef nog steeds respectvol, dan zal de ander niet meteen weten wat hij met je aanmoet, maar weet wel dat jij niet zo snel uit het veld geslagen bent. Maar wat nog belangrijker is, hij of zij zal je nooit kunnen beschuldigen van gebrek aan respect.

 

Deze manier van reageren kun je overal toepassen. Of dit nu in een stadion is, op straat of op het forum. Blijf bij jezelf en geef anderen niet de schuld. neem je eigen verantwoordleijkheden.

Als je die verantwoordelijkheden niet wil nemen dan moet er ook niet geklaagd worden dat men niet respectvol wordt bejegend.

 

Heel prachtig, alleen vergeet je even dat er ook een groep mensen is die in geen enkel hokje te plaatsen is en wiens reacties mogelijk niet zullen verlopen volgens de door jou getrokken lijn.

Reageer je zelf nog steeds respectvol, dan zal de ander niet meteen weten wat hij met je aanmoet, maar weet wel dat jij niet zo snel uit het veld geslagen bent

...., ja en dus slaat hij jou wellicht uit het veld ! :beerchug:

 

Theorie vs. praktijk , weet je .

 

Geopatra.

 

Ik trek geen enkele lijn! Je kan alleen je eigen lijn trekken. Dan is het vervolgens belangrijk hoe jij gaat reageren op bepaalde prikkels. Weglopen dan wel weggaan uit bepaalde situaties is ook altijd nog een oplossing. De confrontatie agressief opzoeken veroorzaakt sowieso problemen. Mensen aanspreken op hun gedrag moet altijd kunnen.

Als je namelijk stelt dat een ieder een lontje heeft en dus getriggerd kan worden, mag je ook stellen dat een ieder verantwoordelijkheid en gezond verstand in zich heeft.

Ik bekijk het graag van een positieve kant en ga ook graag de confrontatie aan. Wel met mijn eigen waarde en wel met respect voor de ander zodat mij achteraf niet iets kwalijk genomen kan worden door mezelf. Wat de ander daar vervolgens van vindt is afhankelijk hoe belangrijk die persoon voor mij is. is het een volslagen onbekende, dan lig ik er niet wakker van dat die persoon boos op me zal zijn of wat dan ook.

Is de ander wel belangrijk voor mij, dan zal ik er persoonlijk voor willen zorgen dat eventuele onduidelijkheden uitgesproken worden zodat die lucht wel helder blijft.

 

Redenatie is toch iets wat ons als mensen onderscheidt van de andere zoogdieren.

Ook een aap kan een stok in zijn hand nemen en klappen uitdelen... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Redenatie is toch iets wat ons als mensen onderscheidt van de andere zoogdieren.

 

Positief bedoeld: je bent een grenzeloze optimist ! En je hebt gelijk zolang de ratio het wint van de emotio.

Ik ben ook een optimist, maar niet grenzeloos

Ik onderschrijf dat redeneren ons onderscheidt van andere zoogdieren, maar helaas lijkt niet iedereen die capaciteit te (kunnen) benutten, hetgeen leidt tot het bestaan van ongeleide projectielen met het uiterlijk van een mens.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Redenatie is toch iets wat ons als mensen onderscheidt van de andere zoogdieren.

Ook een aap kan een stok in zijn hand nemen en klappen uitdelen... :beerchug:

Typisch gevalletje van nature vs nurture, ofwel aangeboren of aangeleerd.

 

Neem elke vorm van een zogenaamde beschaving weg en we zullen eens zien wat er overblijft van dat redenatievermogen.

Voorbeelden genoeg, zowel 'natuurlijk' als kunstmatig.

 

edit: Mocht je nog twijfelen dan kan ik 'Lord of the Flies' van William Golding aanbevelen. Geen zware wetenschappelijke kost maar het slaat de spijker wel precies op zijn kop...

bewerkt door KarelKraak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook een aap kan een stok in zijn hand nemen en klappen uitdelen... :beerchug:

Waarom moet je gelijk mijn moeder er weer bij halen?

 

 

...en ja, ik weet ik ben de zoon van...

 

Ik trek geen enkele lijn! Je kan alleen je eigen lijn trekken. Dan is het vervolgens belangrijk hoe jij gaat reageren op bepaalde prikkels. Weglopen dan wel weggaan uit bepaalde situaties is ook altijd nog een oplossing. De confrontatie agressief opzoeken veroorzaakt sowieso problemen. Mensen aanspreken op hun gedrag moet altijd kunnen.

Als je namelijk stelt dat een ieder een lontje heeft en dus getriggerd kan worden, mag je ook stellen dat een ieder verantwoordelijkheid en gezond verstand in zich heeft.

Ik bekijk het graag van een positieve kant en ga ook graag de confrontatie aan. Wel met mijn eigen waarde en wel met respect voor de ander zodat mij achteraf niet iets kwalijk genomen kan worden door mezelf. Wat de ander daar vervolgens van vindt is afhankelijk hoe belangrijk die persoon voor mij is. is het een volslagen onbekende, dan lig ik er niet wakker van dat die persoon boos op me zal zijn of wat dan ook.

Is de ander wel belangrijk voor mij, dan zal ik er persoonlijk voor willen zorgen dat eventuele onduidelijkheden uitgesproken worden zodat die lucht wel helder blijft.

Je leert het bijna in elke cursus (persoonlijke effectiviteit, seven habbits etc, en niet dat het mij geholpen heeft). Je kunt het gedrag van een ander niet veranderen. Het enige waar je direct invloed op hebt is jouw eigen gedrag.

Dus, ja, dan is de slogan van Team jemar toch goed: Een beter forum begint bij jezelf.

 

Allemaal leuk en aardig, maar mijn idee is toch dat de moderator het allemaal in goede banen moet leiden. Het is nu eenmaal nodig. Al is het alleen al om mij te corrigeren ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...