Spring naar bijdragen

Gedrag op forum


Lepman

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik weet niet wat er zo moeilijk is om gewoon een normaal en dus vriendelijk bericht te plaatsen. Of dit dan een vraag is of een reactie, ik let altijd op of ik niet carambalig of arrogant of op wat voor manier dan ook vervelend overkom. Dat lijkt mij gewoon vanzelfsprekend.

 

Vriendelijk, als je daarmee bedoeld niet kwetsend of anderszins direct op de persoon spelen, dan ja. Als iemand een pertinente onwaarheid blijft verkondigen, komt een reactie op een gegeven moment waarschijnlijk ietwat kleinerend over denk ik.

 

Net als in een 'gewone'discussie, als iemand een vraag stelt en hij/zij krijgt niet het antwoord dat hij/zij verwacht, komt dat ook vaak als niet vriendelijk over, maar dat moet op zich kunnen. Er zit tenslotte een hele weg tussen vriendelijk en respectloos. Althans, dat vind ik dan weer.

 

En, zoals al gezegd, behandel elkaar met respect. Iedereen geeft zijn mening op een forum in het kader van zijn eigen waarheid...... En die is voor iedereen anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als mensen geprikkeld raken omdat ze een vraag stellen waar ze geen antwoord op schijnen te krijgen, of men raakt verhit in een discussie, gewoon proberen het beste te doen, en dat is naar mijn idee: Ookal ben je nog zo geirriteerd of boos of wat dan ook ventileer die gevoelens op een andere manier dan door vervelend op het forum te gaan doen. Dan stook je de boel alleen maar op en is er niks gezelligs meer aan en is er ook geen houden meer aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee het is mij totaal niet duidelijk wat je nu eigenlijk wilt zeggen. Dit draadje gaat toch over het gedrag op het forum van geocacing.nl? Waar doelt jouw oratie dan op?

Voor iemand die zo goed taalfouten kan opzoeken (ik laat de jouwe gewoon staan, want ik heb mijn k**kammetje al jaren geleden weggegooid) valt mij dat een beetje tegen.

 

Maar in een notendop: Het probleem zit veel dieper dan dit forum, en daarom zul het op deze "bovenste" laag dus niet snel zien veranderen.

 

Voor wat betreft je visie op de middeleeuwen, nodig ik je graag uit om het genoemde discussie-event op te starten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar in een notendop: Het probleem zit veel dieper dan dit forum, en daarom zul het op deze "bovenste" laag dus niet snel zien veranderen.

Het is inderdaad breder maar het is dit forum waarin we geconfronteerd worden.

De topic-titel zou aangescherpt kunnen worden: hoeveel ruimte krijgt hufterig gedrag op ons forum.

 

Ik zal jullie een voorbeeld geven: Op een forum waar ik ook lid van ben schrijft iemand mee die dyslectisch is. Zijn bijdragen moet je (soms) heel goed lezen wil je begrijpen wat er wordt bedoeld. Nieuwe forumleden willen nogal eens badinerend over de taalvouten of constructies zijn... Resultaat: een corrigerende tik van of een ander forumlid of moderator. Resultaat: een nette verontschuldiging en over tot de orde van de dag.

Op een heel acceptabele manier wordt er corrigerend naar elkaar toe opgetreden. En wordt er dan niet op het scherpst van de snede gediscussieerd? Zeker wel. Zijn we het altijd eens met elkaar of moderator/administrator. Zeker niet.

 

Ik denk niet dat de forum een stap zou kunnen zetten de wereld (onze samenleving) te veranderen. Ik wil er wel aan werken, om er in onze community niet aan toe te geven. Ik denk velen met ons. Er moet alleen iemand de eerste stap zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar in een notendop: Het probleem zit veel dieper dan dit forum, en daarom zul het op deze "bovenste" laag dus niet snel zien veranderen.

Het is inderdaad breder maar het is dit forum waarin we geconfronteerd worden.

De topic-titel zou aangescherpt kunnen worden: hoeveel ruimte krijgt hufterig gedrag op ons forum.

 

Ik zal jullie een voorbeeld geven: Op een forum waar ik ook lid van ben schrijft iemand mee die dyslectisch is. Zijn bijdragen moet je (soms) heel goed lezen wil je begrijpen wat er wordt bedoeld. Nieuwe forumleden willen nogal eens badinerend over de taalvouten of constructies zijn... Resultaat: een corrigerende tik van of een ander forumlid of moderator. Resultaat: een nette verontschuldiging en over tot de orde van de dag.

Op een heel acceptabele manier wordt er corrigerend naar elkaar toe opgetreden. En wordt er dan niet op het scherpst van de snede gediscussieerd? Zeker wel. Zijn we het altijd eens met elkaar of moderator/administrator. Zeker niet.

 

Ik denk niet dat de forum een stap zou kunnen zetten de wereld (onze samenleving) te veranderen. Ik wil er wel aan werken, om er in onze community niet aan toe te geven. Ik denk velen met ons. Er moet alleen iemand de eerste stap zetten.

Group hug!

 

 

..nah, maar niet doen...

 

Wat je hier zegt (naar mijn idee) is eigenlijk dat de moderator hier een hele belangrijke rol in speelt. Daar ben ik het zeker mee eens.

Vergelijkingen gaan vaak mank, maar ik doe dan toch maar een poging door het te vergelijken met voetballen. Hier zie je ook hufterigheid. Als een scheidsrechter teveel toestaat kan een wedstrijd helemaal ontaarden in een slachtpartij. Houdt een scheidsrechter het strak in de hand, dan weten de spelers de grenzen en houden ze zich meer koest. Eigenlijk hetzelfde met de opvoeding van kinderen.

Teveel doorschieten in betutteling moet natuurlijk ook niet, want dan ontaard het ook in chaos.

 

Ik wil hiermee niet zeggen dat hier alleen een rol is weggelegd voor de moderator, maar hij/zij (is er wel een zij?) heeft hier wel een belangrijke taak/invloed op het forum. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het in het algemeen niet zo slecht vind hier. Natuurlijk ben ik het niet altijd eens met een actie van een moderator. Maar zoals al vaker gezegd is, doe je het toch nooit goed. (Het ligt altijd aan de scheidsrechter).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zeg ik eigenlijk wel zo'n beetje. Maar laat hem/haar dan ook z'n werk doen. Als we het zonder konden, prima toch! Maar de praktijk wijst anders uit. Een lastige en vaak ondankbare rol.

 

In principe ligt de verantwoordelijkheid bij degene die het forum bezoekt, er in post etc. Wat is de mores, hoe gedraag ik me etc. Voel ik me daar thuis of moet iedereen zich maar bij mij thuis voelen... Pas als er 'gefloten' moet worden komt de scheids (mod) in beeld. Toch...?

bewerkt door Tismilucas
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoeveel ruimte krijgt hufterig gedrag op ons forum.

 

Ik ben het duidelijk met je eens dat het een samenspel van iedereen is.

 

De kracht zit er in, dat als je een hufter aanspreekt op zijn gedrag, en dat niet blijkt te werken, er een niet al te lange tijd tussen moet zitten voordat er "gefloten" wordt door een modje.

 

Die tik op de vingers moet er bij het stelen van het eerste koekje zijn, en niet pas bij het 12e.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens Van Dale:

 

---------------------------

huf·ter

de hufter (mannelijk), de hufters

 

(informeel) grof en gemeen persoon

betekenisverwante termen

synoniem:

lomperd

----------------------------

 

En volgens mij (maar daar heb je het al...) komt het in die zin van het woord niet zo veel voor. Maar: dat ligt volkomen aan de beleving van de ontvangende partij...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat is het probleem, tegen de ene kan je heerlijk verbaal uitleven, terwijl bij een ander de eerste de beste mopperuiting al te ver vind gaan, het ligt zeker ook geheel aan hoe de ontvanger op dat moment in zijn vel zit.

Iemand aanspreken op zijn gedrag vind ik helemaal oké, maar ook daar zijn grenzen aan. En daar zijn juist de motdjes voor.

Laten we zelf niet voor rechter en beul spelen

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoeveel ruimte krijgt hufterig gedrag op ons forum.

 

Ik ben het duidelijk met je eens dat het een samenspel van iedereen is.

 

De kracht zit er in, dat als je een hufter aanspreekt op zijn gedrag, en dat niet blijkt te werken, er een niet al te lange tijd tussen moet zitten voordat er "gefloten" wordt door een modje.

 

Die tik op de vingers moet er bij het stelen van het eerste koekje zijn, en niet pas bij het 12e.

 

Het is inderdaad een samenspel van iedereen. Maar iemand corrigeren is schijnbaar niet iedereens zaak, alhoewel dat wel zou moeten zijn.

 

Het corrigeren dient dan ook direct te gebeuren, na meerdere misstappen heeft het weinig of geen effect meer, dan helpen ook de correcties door de mod. niet meer en werken alleen nog drastische maatregelen.

 

Die zullen door de mod genomen moeten worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...