Spring naar bijdragen

Gedrag op forum


Lepman

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ja, ik denk dan meteen ook aan risico dat je loopt als je mensen op slecht gedrag aanspreekt, maar met een bus vol mensen zullen toch wel de vriendelijke mensen in de meerderheid zijn?

 

groetjes geoVlinder

 

 

Dat zou je denken ja. Helaas werkt het niet zo. Manlief heeft ook eens jongelui aangesproken op hun gedrag. Na afloop van de avond werd hij buiten opgewacht en in elkaar geslagen. :rolleyes: Omstanders zijn zelf bang en doen dus niets. Het liep af met een gebroken neus en een angst voor de rest van je leven. Achteraf had het veel en veel slechter kunnen aflopen, zie de slachtoffers van zinloosgeweld.

 

Oké, maar moeten we dan echt maar altijd ons mond houden en slecht gedrag stilzwijgend goedkeuren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké, maar moeten we dan echt maar altijd ons mond houden en slecht gedrag stilzwijgend goedkeuren?

Tuurlijk niet, maar als we dat willen veranderen, zullen we eerst onze basis moeten veranderen.

Nederland gaat op dezelfde manier als Amerika naar de klote, en om dezelfde redenen. Aan de bovenrij zitten de mensen aan wie wij ons bestuur toevertrouwen, maar die doen niets anders dan graaien.

Tijd dus voor leiders die zichzelf weer inzetten voor het volk, zoals dat de bedoeling is.

Democratie is ook niet alles, want "ja" of "nee" resulteert voornamelijk in "misschien", en dus gebeurt er niets.

Verschillende referenda hebben al aangetoond dat dit niet werkt, en als er dan eens een eenduidig "ja" of "nee" voorkomt, dan zijn het weer de zakken met geld die alle principes opzij zetten.

 

Ook de basis mag wel eens anders. Men heeft het heel vaak over "opvoeders", maar dan bedoelt men de ouders. Toch zijn er een kleine club opvoeders, die onze kinderen heel wat vaker per dag onder handen hebben, nl. de leraren, en dan met name die op de lagere school.

Juist op die plek wordt er heel erg weinig aan respect gedaan. Iedere leraar op het middelbaar onderwijs zal dat beamen.

Vooruitzichten zijn er niet. In plaats van te kunnen klimmen naar een andere, "hogere" school, zoals je vroeger van de kleuterschool naar de "grote" school ging, wordt je gedropt in een "groep", en met een beetje pech meer dan 8 jaar lang. Soms zit je zelfs 8 jaar of meer achter hetzelfde tafeltje, op dezelfde plek, omdat de school het "zo handig" vindt.

Misschien om te beginnen maar weer eens terug naar "juf" en "meester". Kinderen zijn geen gelijken van leraren. Kinderen zijn volwassenen in opleiding.

Als we dat verschil weer terug kunnen krijgen, vinden we misschien ook weer eens wat nieuwe leraren, want geld is leuk, maar leuk werk is veel beter dan geld.

 

Zomaar een onder- en bovenkant van de samenleving vandaag waar een flinke schoen wringt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen alom, maar wij, als mens, zien nou eenmaal zelden het goede, en irriteren ons aan het slechte.

In iedere krant of nieuwsprogramma kun je daar het bewijs van zien. Grote branden, massamoord en criminaliteit moet in brullende letters op de voorpagina, en de berichten waar mensen elkaar helpen vindt je slechts in komkommertijd terug tussen de reclames voor je 58ste mobieltje en de volgende smaakloze datingsite. En dat terwijl je juist nu wat meer goed nieuws nodig hebben.

 

Ook werkt de politiek niet mee aan de juiste irritatiepunten van onze samenleving. Grote steden lopen leeg door verpaupering, en "het lagere volk" (die weinig vooruitzichten en weinig te besteden hebben) worden in de resten gepropt op een kluitje. Vervallen buurten worden ghetto's, en aldus gevaarlijk geacht. Toch wonen daar dezelfde mensen als elders, alleen hebben die minder keuzemogelijkheden.

Het gevolg is meer verkeer, want bedrijven nemen liever goedkope panden (in tegenstelling tot de steeds duurder wordende woningen), en die vindt je alleen in grote steden.

Meer files, en meer drukte in de treinen, maar geen investeringen op dat gebied. Aldus doe je over een ritje van 15 minuten 1.5 uur, en kun je je goed voorstellen hoe slachtvee op weg naar het abbatoir zich voelt, mocht je het openbaar vervoer nemen.

Dat is niet erg voor een keertje, maar 200+ dagen per jaar is een beetje teveel van het goede.

 

En zo kan ik nog wel een flink tijdje door gaan, maar het punt is denk ik duidelijk.

Hopelijk voelen de lezers van dit stukje zich niet persoonlijk aangesproken op de punten die ik aankaart.

Lees richting het grote geheel, en niet naar het individu wat de uitzondering op de regel moet zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dmace, hoewel ik het met sommige punten roerend met je eens ben zijn er ook een paar "kortzichtige" punten te benadrukken, die zou ik hier maar niet uitdiepen, om dat ik ook de motjes hun rust gunt :beerchug: , maar ik heb het gevoel dat we een ooit pracht van een discussie kunnen voeren met genoeg argumenten en tegen argumenten.

tijd voor een discussieevent?

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch zijn er een kleine club opvoeders, die ...
Misschien had jij ook wat beter naar die juf of meester moeten luisteren? 'Een kleine club' is echt enkelvoud.
Soms zit je zelfs 8 jaar of meer achter hetzelfde tafeltje, op dezelfde plek, omdat de school het "zo handig" vindt.
Zeker al heel lang niet meer ìn een school geweest? In elk geval heb je de laatste 10 jaar de ontwikkelingen binnen het onderwijs niet echt goed gevolgd.
Kinderen zijn volwassenen in opleiding.
Dat standpunt had men in de Middeleeuwen, je loopt echt een beetje achter. Kinderen zijn geen volwassenen, en ze worden veel te vaak juist op die manier benaderd. Een grotere fout kun je niet maken.
Grote branden, massamoord en criminaliteit moet in brullende letters op de voorpagina, en de berichten waar mensen elkaar helpen vindt je slechts in komkommertijd terug tussen de reclames voor je 58ste mobieltje en de volgende smaakloze datingsite. En dat terwijl je juist nu wat meer goed nieuws nodig hebben.
Helemaal mee eens!
En zo kan ik nog wel een flink tijdje door gaan, maar het punt is denk ik duidelijk.
Nee het is mij totaal niet duidelijk wat je nu eigenlijk wilt zeggen. Dit draadje gaat toch over het gedrag op het forum van geocacing.nl? Waar doelt jouw oratie dan op?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

De laatste opmerking van Smurfin & Grote Smurf... dat was meen ik ook de topic-titel.

Op het gevaar af dat ik een giga-knuppel in een hoenderhok gooi... Het forum lijkt af en toe wel op een chatbox.... met al z'n uitwassen. We kunnen het wel over respect hebben, maar respect moet je verdienen. Een forum is dus geen chatbox, geen 'dump-maar-even-een-vraag-want-ik-heb-geen-zin-in-het-zoeken-met-de-zoekfunctie-en-dan-een-heel-draadje-door-te-lezen', geen afrekenomgeving, geen etc.

De afgelopen tijd heb ik wat rondgelezen op het forum en kom tot de conclusie dat er echt wel de bezem door moet. Ik kan me dan ook goed voorstellen (alhoewel ik dat in eerste instantie afdeed als 'gezeiver van oude mannen/vrouwen') dat er medecachers/gebruikers van het forum zijn die er bij blijven dat het 'vroeger' allemaal beter was.

De discussies die over het (waarom van) cachen gaan zijn typerend. Opmerkingen waarin je tussen de regels door leest dat men 'scheit' heeft aan de ander zijn mening. 'Ik doe het zoals ik dat wil en verder kan iedereen mijn rug op'. 'Wie maakt voor mij uit wat ik leuk moet vinden?' etc. Niemand natuurlijk, maar het zou het er wel gemakkelijker op maken als we gezamenlijk tot de conclusie kunnen komen dat het voor iedereen leuk moet zijn. Vrijheid in gebondenheid...

Mijn mening: als je op een relatief veilige afstand achter je pc kunt schelden, ben je eigenlijk wel heel erg zielig en daar bedoel ik geen verhitte discussie mee...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bloodwoosj, we bedoelen allebei hetzelfde maar kiezen daarbij een verschillende benadering. Het lijkt wel geocachen...

Iets anders is het om respectloos te schreeuwen om respect en dat zie ik nogal eens gebeuren. Op een forum gelden andere wetmatigheden in de communicatie en interactie met elkaar dan aan de 'stammtisch'. Ik vraag me wel eens af of iedereen zich dat realiseert. In een direct confrontatie kijk je de ander aan, je kunt reageren op zijn of haar non-verbale communicatie. Het forum maakt dat niet mogelijk dus is het daar behoorlijk lastig om 'over te komen zoals je het bedoeld te zeggen'. Deelnemen aan een discussieforum vergt nogal wat vaardigheid. Om maar met de woorden van Dirty Harry te spreken:"opinions are like assholes, everybody has one." De kunst is daar doorheen te kijken, de gezamenlijke waarde te ontdekken en die in te zetten tot nut van het algemeen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is respect iets dat je niet moet verdienen, maar iets dat je van nature van anderen hoort te krijgen en dat je door (wan)gedrag kwijt kunt raken als je er niet zuinig op bent.

Toch?

 

Greetz, Bloodwoosj.

 

 

Hier kan ik mij direct in vinden.

Ieder ander behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden, dat voorkomt veel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bloodwoosj, we bedoelen allebei hetzelfde maar kiezen daarbij een verschillende benadering. Het lijkt wel geocachen...

Iets anders is het om respectloos te schreeuwen om respect en dat zie ik nogal eens gebeuren. Op een forum gelden andere wetmatigheden in de communicatie en interactie met elkaar dan aan de 'stammtisch'. Ik vraag me wel eens af of iedereen zich dat realiseert. In een direct confrontatie kijk je de ander aan, je kunt reageren op zijn of haar non-verbale communicatie. Het forum maakt dat niet mogelijk dus is het daar behoorlijk lastig om 'over te komen zoals je het bedoeld te zeggen'. Deelnemen aan een discussieforum vergt nogal wat vaardigheid. Om maar met de woorden van Dirty Harry te spreken:"opinions are like assholes, everybody has one." De kunst is daar doorheen te kijken, de gezamenlijke waarde te ontdekken en die in te zetten tot nut van het algemeen.

Heel mooi gezegd!

 

Ik moet zeggen dat ik mij soms ook schuldig maak aan verkeerde uitdrukkingen hier op het forum. Als ik ze later weer terug lees denk ik soms ook wel eens van: oei, dat kan wel eens verkeerd opgevat worden of oei, dat is niet handig. Soms stuur ik dan even een PB. Ik heb natuurlijk wel een goed excuus, want ik ben een typische techneut en heb dus de communicatieve vaardigheden van een garagedeur.

 

Het probleem met fora is nu eenmaal dat je vanuit je luie stoel vaak annoniem (nick) "ongefundeert, tendentieus en kwetsent" kunt loggen. De drempel is zeer laag hiervoor.

 

Overigens geldt dit niet alleen voor fora, maar ook voor mail en PBs. Zo heb ik een PB gekregen van [whom we do not speak of] wie mij echt voor alles en nog wat heeft uitgemaakt. De dikke vandale kon aardig aangevuld worden hiermee.

bewerkt door De broekies
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet wat er zo moeilijk is om gewoon een normaal en dus vriendelijk bericht te plaatsen. Of dit dan een vraag is of een reactie, ik let altijd op of ik niet carambalig of arrogant of op wat voor manier dan ook vervelend overkom. Dat lijkt mij gewoon vanzelfsprekend.

bewerkt door lucius
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier kan ik mij direct in vinden.

Ieder ander behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden, dat voorkomt veel.

 

Daarin geef ik Remunj volkomen gelijk in.

Echter, moet je hufterig gedrag dan ook met hufterig gedrag beantwoorden? (om het zwart-wit te stellen) Of mag je (laten) corrigeren en zelfs zo ver gaan dat je een (tijdelijke) ban op gaat leggen. Een 'cordon sanitaire' is vaak niet de beste oplossing.

 

@De Broekies: dank je wel, ook voor de openhartigheid.

bewerkt door Tismilucas
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hahaha naja! Ik zag dat ookal staan dat woord toen ik mijn berichtje over las toen ie geplaatst was..Ik dacht: heb ik dat geschreven? Ik bedoel het woord: l u l l i g maar als ik dat aan elkaar geschreven hou dan staat er carambalig :beerchug:

bewerkt door lucius
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...