Spring naar bijdragen

Een Geo D' Or intrekken...waarom gebeurt dat?


Bounce Team

Aanbevolen berichten

Ik vind het persoonlijk leuker om te kunnen zien waarom een Geo d'Or is toegekend: lokatie/landschap. de cache-opzet, verstopmethodiek e.d. Dan kan je beter selecteren welke Geo d'Ors aan je smaak voldoen om te willen lopen.

 

Ik kijk er daarom vanop dat zelfs events een Geo d'Or krijgen, immers die zijn eenmalig en daarna niet meer te doen voor anderen. Is natuurlijk een leuk compliment aan de organisatie, maar laat je waardering dan blijken uit je log. Bewaar de Geo d'Ors liever voor de actieve caches.

Het kan nog gekker.

Ik kreeg ooit postuum een Geo d'Or voor een cache die al ruim een jaar in het archief zat. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het was ook een voorbeeld.

Maar ik kan me zo voorstellen dat wanneer ik een cache aanbeveel en ik lees na verloop van tijd het ene "mopperlogje" na het andere, dat ik mijn aanbeveling terug zou trekken.

 

Spirit

Gelukkig bevelen jullie heel vaak leuke caches aan. Als wij zien dat Pentagram deze heel goed vind dan is dat voor ons een teken om deze ook te gaan doen. Ooit zijn ze helaas te moeilijk voor ons en moeten we ze laten liggen.

Een Geo d'Or uitgedeeld door Pentagram zou voor ons gemakkelijker zijn maar het lukt nu ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn begrip van het GeoD'or gebeuren is dat er een lijst ontstaat die de best gewaardeerde caches ook op de eerste plaatsen zet.

Dat betekend wat mij betreft dat, naarmate je meer caches doet en meer een uitgesproken smaak ontwikkeld je ook beter gaat leren wat een "goede" cache is .

 

Na 10 caches te hebben gedaan is de kans erg groot dat je over "een erg mooie cache" een ander idee hebt dan na 100 caches. En dat beeld kan er na 500 caches weer heel anders uitzien lijkt me.

De kans dat de mooiste caches dus bovenaan de lijst eindigen is bij een flexibel systeem zoals dat hier geldt dus het het grootst, want je gaat als cacher mee in het aanpassen ( en waarderen) van je smaak en inzicht.

 

Prima systeem dus want met je voorschrijdende kennis pas je ook een voortschrijdende waardering toe !

 

Wat ik verrassend aan sommige reacties hier vind is dat men weet heeft van de de bedoeling en mogelijkheden van het systeem. Maar pas als het op de eigen caches van toepassing blijkt te worden er ineens een probleem ontstaat.

Terwijl de regels duidelijk waren. En nou juist NIET "eens gegeven altijd gegeven" hier van toepassing is.

 

Ik kan me het best vinden in de reactie van Vinnie1 die duidelijk maakt dat je kan gaan zitten huilen, maar dat het misschien wel veel leuker is om juist de uitdaging aan te gaan en een nog VEEL betere cache te gaan maken.

 

Daar hebben we namelijk allemaal wat aan !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me het best vinden in de reactie van Vinnie1 die duidelijk maakt dat je kan gaan zitten huilen, maar dat het misschien wel veel leuker is om juist de uitdaging aan te gaan en een nog VEEL betere cache te gaan maken.

 

Daar hebben we namelijk allemaal wat aan !!

 

Was dit niet ooit de insteek van het hele gebeuren? Dat mensen beter hun best gingen doen om mooie caches te leggen en ze goed te blijven onderhouden.

 

In eerste instantie ging het idee om een negtieve waarderinglijst, die al snel werd omgezet naar positief. Om mensen positief te stimuleren, eens gegeven blijft gegeven zou die positieve stimulans wegnemen, denk ik.

 

Dus .... in het begin van dit draadje dacht ik nog, dat het misschien beter zou zijn als ze de mogelijkheid om er één terug te nemen, zouden verwijderen.

Nu weet ik zeker dat die mogelijkheid moet blijven bestaan! :thumbup:

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het Geo d'Or systeem is gewoon niet fijnmazig genoeg. Je kunt een beperkt aantal caches nomineren, bovendien ook nog afhankelijk van hoe actief je bent (geweest), èn er zijn geen gradaties.

 

Zelf houd ik toch meer van het geven van punten aan caches, dan kun je die gradaties wel aanbrengen. 'n 8 is voor herhaling vatbaar, 'n 9 is voor een cache die je je na jaren nog met veel bewondering voor de geest kunt halen, enz.

 

Ik heb nooit Geo d'Ors uitgedeeld en weet ook niet of, en hoeveel onze eigen caches er verdiend hebben. Uit de logs haal ik wel of mensen plezier aan de wandelingen hebben beleefd. Andersom kunnen degenen die mijn logs bij andermans caches lezen daar uit halen of ik de tocht de moeite waard vond.

 

Wat ik persoonlijk ook een aardige graadmeter vind, is het aantal TB's enz dat in de loop van de tijd een cache passeert. Een cache van een jaar oud waar nog steeds regelmatig een of meerdere TB's in zitten, is meestal de moeite waard (TB hotels uitgezonderd natuurlijk).

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt me ook niet vreemd om een Geo d'or terug te trekken. Mijn redenen zouden zijn, een cache is in het archief beland, maar vooral voortschrijdend inzicht in de nieuwe caches die ik doe. Zo lang ik er nog heb geen probleem, als ze op zijn en ik wil er perse een uitdelen, zal er eentje 'sneuvelen'.

 

Niet dat ik die dan minder leuk vind, maar de nieuwe is gewoon leuker/beter/mooier/origineler/nieuwer/...... naar mijn mening dan (uiteraard).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt me ook niet vreemd om een Geo d'or terug te trekken. Mijn redenen zouden zijn, een cache is in het archief beland, maar vooral voortschrijdend inzicht in de nieuwe caches die ik doe. Zo lang ik er nog heb geen probleem, als ze op zijn en ik wil er perse een uitdelen, zal er eentje 'sneuvelen'.

 

Niet dat ik die dan minder leuk vind, maar de nieuwe is gewoon leuker/beter/mooier/origineler/nieuwer/...... naar mijn mening dan (uiteraard).

 

De opmerking van team Gelaen - die ik op zich heel logisch vind - geeft ook gelijk een van de zwaktes van het systeem aan: oudere "topcaches" zullen het mogelijk gaan afleggen tegen nieuwere enkel en alleen omdat iets dat vers in het geheugen staat het oudere snel kan verdringen. Dat zou jammer zijn, want voor de Geo d'Ortijd werden er ook heel originele en mooie caches gelegd.

Dit losstaand van de subjectiviteit van het systeem waar gunnen/vriendschap of juist geen vriendschap een stevige rol speelt.

Ook het feit dat een relatief klein deel van de cachers er aan meedoet. Ook mijn team RedRocks doet er niet aan mee oa. omdat wij bij het begin van de Geo d'Ors al aardig wat caches hadden gelopen en daardoor oudere caches zouden benadelen.

Tenslotte , zoals Fangorn al aangeeft: het systeem is niet fijnmazig genoeg en niet transparant: geen heldere criteria en dus zeer subjectief.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien is het een idee om een verplicht waarderings veld op te nemen in het log formulier. Dit waarderings veld kan dan verschillende gradaties hebben. Net zoals dat bij de moeilijkheidsgraad en terrein moet worden opgegeven door de cache legger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb al mijn geo d'ors ingetrokken en geef ze ook niet meer uit ik ben,

de diverse lijstjes gewoon zat.

 

Een log zegt voor mij meer dan een geo d'or.

 

En dan erbij een ander kan voor mij niet bepalen wat ik een leuke cache vind.

Mischien is er wel een cache met 100 van die dingen en vind ik er geen reet aan.

 

Dus ik laat me er ook niet door sturen om juist die ene cache wel te gaan doen,

laat je lekker verassen wat er gaat komen tijdens je wandeling.

 

Masterchef

 

Eerlijk gezegd kan ik me daar ook steeds meer in vinden Masterchef. De status van een geo d'or wordt m.i. enigszins te groot gemaakt. Laten we gewoon lekker gaan cachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zelf heb 1 x een Geo d'or ingetrokken omdat de cache in het archief gegaan was.Wel heb ik eerst een mailtje gestuurd naar het betreffende team met de reden waarom ik hem wou intrekken.n.m.l dat ik de cache geweldig vond maar aangezien hij niet meer te doen was voor andere ik de geo d'or liever voor een cache wou gebruiken die nog te doen was.Pas na reactie van het team (die het heel goed kon begrijpen)heb ik de geo d'or ingetrokken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien is het een idee om een verplicht waarderings veld op te nemen in het log formulier. Dit waarderings veld kan dan verschillende gradaties hebben. Net zoals dat bij de moeilijkheidsgraad en terrein moet worden opgegeven door de cache legger.

Een goed idee van Pfotzsche! En dan het liefst meerdere waarderingsvelden, bijvoorbeeld voor het idee (en de presentatie ervan op de cachepagina), de eigenlijke tocht en de manier waarop de container is verzorgd en verstopt. Een rapportcijfer voor elk en het gemiddelde is de waardering voor de cache. Dan heb je een fijnmazig systeem, waarbij de oudere 'topcaches' niet achter worden gesteld. Het gaat immers om gemiddelden. En je kunt nog eens leuke selecties maken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien is het een idee om een verplicht waarderings veld op te nemen in het log formulier. Dit waarderings veld kan dan verschillende gradaties hebben. Net zoals dat bij de moeilijkheidsgraad en terrein moet worden opgegeven door de cache legger.

Een goed idee van Pfotzsche! En dan het liefst meerdere waarderingsvelden, bijvoorbeeld voor het idee (en de presentatie ervan op de cachepagina), de eigenlijke tocht en de manier waarop de container is verzorgd en verstopt. Een rapportcijfer voor elk en het gemiddelde is de waardering voor de cache. Dan heb je een fijnmazig systeem, waarbij de oudere 'topcaches' niet achter worden gesteld. Het gaat immers om gemiddelden. En je kunt nog eens leuke selecties maken!

Bedenk wel even dit.

De Geo d'Ors is een aangelegheid van .nl.

De cachepagina en de logpagina zijn een aangelegenheid van .com, ik denk niet dat de yanks zitten te wachten op een aanpassing zodat wij dutchies een waardering aan caches kunnen toevoegen.

 

Mijn persoonlijke mening is de volgende:

Ik vind de Geo d'Ors leuk om uit te delen en te krijgen. Maar als we gaan cachen selecteer ik er niet op. Als ik dan een cachepagina lees en ik zie dat die een Geo hheft, wordt ik wel nieuwsgieriger :thumbup: .

 

Misschien is het een optie om wanneer een Geo d'Or cache tegen valt een negatieve Geo uit te delen ;);):eek:;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toppie!!!

 

Ik kan alleen maar zeggen iedere Geo D'or die wij krijgen maakt ons blij!!! Dus mensen mag je er één geven en je vindt de cache de moeite waard, lekker doen, je maakt er alleen maar iemand blij mee. En dat is toch helemaal Toppie!!

 

De Toppies, :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch vond ik het leuk dat je mijn rondje met een Geo d'Or had gewaardeerd.

 

En dat was ' ie waard ook! :thumbup:

 

Ik vraag me af waarom mensen er zo'n fuzz ver maken dat een geo d'or kan worden ingetrokken. Een geo d'or is ook maar een ding. Ik heb veel caches gedaan die geen geo d'or hadden en die ik ook heel goed vond. Het blijft een kwestie van smaak. Smaak kan overigens veranderen over een periode. Het intrekken van een gegeven geo d'or beantwoorden met 'eens gegeven blijft gegeven' zou ik als iets te serieus willen betitelen. Volgens mij is het een erkenning van de cacher aan de legger, waarbij de cacher later van mening mag wijzigen.

 

De discussie op zich vind ik prima, maar ik denk dat er veel te serieus wordt omgegaan met de lijstjes. Daar kan ik wel wat moe van worden. Ik denk overigens dat het overgrote deel van de geocachers in Nederland de lijstjes deels links laten liggen. Het gaat om de kern van het spelletje. Zoeken en (hopelijk) vinden. Niet dat ik de gegeven geo d'ors intrek hoor, nee, dat vind ik verspilde moeite. Ik houd wel wat op reserve voor de mooie toekomstige caches.

 

Ik blijf de geo d'ors wel uitreiken omdat ik het zie als een bevestiging aan de cache-legger dat 'ie een bijzonder mooi exemplaar live heeft laten gaan. Rondje Kerken verdient 'm zeker.

 

Greetings to you all.

bewerkt door Fire5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...