Spring naar bijdragen

welke soort


onneb

Aanbevolen berichten

Daar ben ik het in principe ook mee eens, maar in werkelijkheid komt toch heel vaak voor dat op een cacheplek die wat 'onder de maat' is zo'n fotorolletje ligt, gemiddeld veel vaker dan bij caches die vanwege de bijzondere locatie lang in het geheugen blijven hangen.

Dus moet ik eerlijk zeggen, als ik zie dat de cachesize 'micro' is ben ik tegenwoordig geneigd om het doosje gewoon te laten liggen. Daarmee mis ik vast enkele bijzondere plekken maar bespaar ik mezelf ook veel ergernis.

 

Groetjes, Fangorn.

 

Beste Fangorn,

 

Daar kan ik 2 dingen op antwoorden:

1: dan zul je je wel eens dubbel bekocht voelen als je een door jou gewenst cacheformaat vind op een plaats cq. aan het eind van een route die "onder de maat" is . :blush:

 

2: je waarneming aangaande "onderdemaatse"-locaties en het formaat van de cachedoos lijkt mij een heel persoonlijke die minimaal wat gekleurd is. Voor hetzelfde geld neemt een ander het tegenovergestelde waar , dunkt mij. :eek:

Maw. het moet haast wel een absoluut niet aantoonbare relatie zijn, gestoeld op een niet positieve kijk op caches van het formaat micro. :offtopic:

Dat is je goed recht overigens.

 

Mijn mening is dat het cacheformaat niets te maken heeft met de kwaliteit van de locatie. Dit ondanks het feit dat het onmiskenbaar zo is dat geen enkele van de topmulti's voorzien is van een micro. :thumbup:

 

Groet,

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Zolang er een logrol cq logboekje te vinden is en ik ben op een leuke plek geweest, dan vind ik het goed. Daar gaat het om toch? Iemand laat een ander een leuk stukje natuur, architectuur of iets anders zien... de goodies die je heel soms aantreft in een cache spelen hier toch duidelijk een ondergeschikte rol. ( dan kan je beter naar een winkel gaan en daar zelf iets halen van 50 cent, weet je zeker dat het schoon en heel is).

Dus al die poeha over de grootte van de cache... zolang je kan loggen is aan alle eisen voldaan.

 

Ik ben blij dat jij het zo mooi kan verwoorden :thumbup::offtopic:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cachegrootte en inhoud van de doos moet je los van elkaar zien. Hoe mooi de goodies die de allereerste logger bij het openen van de doos ziet ook zijn, na 20 bezoeken is daar meestal weinig meer van over. Daarover zijn al heel veel draadjes geweest.

 

Ik zoek niet bij voorkeur grotere cachedozen omdat ik zo graag wil ruilen. Als er geruild wordt, gaat het in 99% van de gevallen toch alleen om TB's of coins.

Wat ik heb geprobeerd te verwoorden is het gevoel (mijn gevoel, inderdaad ...) dat een cachelegger die de moeite neemt om een flinke doos te kopen en daarin een notitieboekje met wat goodies te doen, dat doet omdat hij/zij vindt dat dat past bij de rest van de cache. Zoals Geopatra al aangaf, geen enkele van de topmulti's is voorzien van een micro! Hij heeft vast nooit overwogen om MIJNOPOLIE te laten eindigen met een fotorolletje, of wel?

 

En ja, inderdaad, soms tref je een ondermaatse route aan waar wèl een flinke kist aan het einde ligt. :offtopic: Gelukkig gebeurt me dat niet zo vaak want logjes lezen is een goede extra manier om te schiften.

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het blijft toch een punt, de grootte van de eindcache.

 

Het gaat er toch om dat je de cache weet te vinden en dat je je naam op het gevonden logrolletje noteren kan.

 

Ik ben veel grotere caches tegen gekomen, en veel van die grotere caches zaten propvol rotzooi, kapotte speeltjes en nog meer. Doe mij dan maar liever zon micro die je gratis op kan halen, krijg je tenminste niet zo'n smerige handen van als je die er probeert in te steken.

 

Zolang er een logrol cq logboekje te vinden is en ik ben op een leuke plek geweest, dan vind ik het goed. Daar gaat het om toch? Iemand laat een ander een leuk stukje natuur, architectuur of iets anders zien... de goodies die je heel soms aantreft in een cache spelen hier toch duidelijk een ondergeschikte rol. ( dan kan je beter naar een winkel gaan en daar zelf iets halen van 50 cent, weet je zeker dat het schoon en heel is).

 

Dus al die poeha over de grootte van de cache... zolang je kan loggen is aan alle eisen voldaan.

 

Komt er niet wat meer bij kijken, dan 'voldoen aan alle eisen'? Meer hoeft niet, maar draagt die extra zorg niet bij aan het spelplezier van velen? Is waardering oogsten geen kwestie van net iets meer doen dan een ander verwacht? En waarom zo achteloos voorbij gaan aan het feit dat je met een micro anderen de kans ontneemt om uitgebreid te loggen, goodies te ruilen of TB's achter te laten?

 

Ja, hoor, er zijn ook flutcaches die eindigen met een grote container. Net zoals er rokers zijn die negentig worden. Maar dat doet niet af aan het gegeven dat roken ongezond is en dat rokers, statistisch gezien, eerder overlijden. Statistisch gezien duidt een micro op een cache waar minder werk van is gemaakt. Ga maar cachebeschrijvingen lezen. Gaat het om een zorgvuldig opgemaakte pagina met achtergrondinformatie en een lange avontuurlijke speurtocht in een mooi gebied, dan wacht aan het einde meestal een ruime kist of doos. Betreft het een simpele oppikker voor de puntjes, die in een uurtje in elkaar is gezet, dan gaat het meestal om een micro. En dat staat volkomen los van het feit wat iemand LEUK vindt om te doen.

 

Er zijn wel degelijk caches waar duidelijk werk van is gemaakt en die eindigen met een micro, maar die vormen een kleine minderheid. Zij die beweren dat grootte er niet toe doet, dat een echt logboek en goodies niet belangrijk zijn, dat er soms geen ruimte is voor een grotere cache en dat ook een micro heel creatief kan worden verstopt, hebben volkomen gelijk, maar zij moeten zich ook eens afvragen hoe het komt dat 'micro' zo vaak als synoniem voor 'flutcache' wordt gebruikt. Dat is simpelweg omdat het bij een micro, statistisch gezien, ook vaak om een flutcache gaat.

bewerkt door Vlindertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

wij vinden de multi's leuk,rekenen maar,puzzelen zitten we pas op 2-3 sterren.

maar we ;) leren hier zeker nog een hoop.een micro vind ik goed om een (niet gevonden) mee te kompenzeren,zijn we niet helemal voor niets op stap geweest. :D

het mooiste is natuurlijk dat je km's (of onze hond dat ook vind?)in de mooie natuur maakt.. dus kwaliteit voor snelheid :dribble: Een plaats waar je anders nooit zou komen, maar waar je dank zij de cachelegger op eenvoudige of ingewikkelder weg - of wat dan ook - nu toch komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het eigenlijk vooral belangrijk dat er een duidelijke hint is, zeker als de verstopplek niet zo voor de hand ligt of te traceren door een cacherspaadje. Dan hoeft niet het gehele landschap omgevoeld te worden of zal het beter lukken de micro/nano in de gevraagde stealth mode te loggen. Al krijg je na een paar caches vaak wel een beeld hoe de serielegger te werk gaat :lol: .

 

Ik zie ze het liefst vanaf formaat small en groter

 

Dat is zeker waar maar niet alle caches hebben goede hints. Maar goed een cache verstoppen is een vak apart. :thumbup:

 

Maar goed ik vind een mooie plek priro 10 hebben. De cache grote is afhankelijk van de plek. Zo kan je een munitiekist moeilijker verstoppen ( voor rippers) dan een micro. Maar ik heb toch liever een mooie regular... :P

bewerkt door razor151987
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begin een beetje een hekel te krijgen aan van die "prikstokcaches".

Waar op de grond echt helemaal niets te zien is. Geen "brandstapel", geen steen, geen "gekke" boom of struik. Maar waar je een half uur lang moet prikken tot je een keer 'tok' hoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welke soort cache vind je het leukst om te zoeken en te vinden:

 

-nano

-micro

-regular

-groot

 

ik ben benieuwd.

 

Goh wat kan een eenvoudige vraag toch een hoop losmaken, vooral onder de mensen die hier al wat langer draadjes posten. Wat deze mensen niet moeten vergeten is dat niet iedereen al zo lang dit forum bezoekt, dus niet alles weten van iedereen, uiteraard kan je ook een zoek item intikken om op die manier je vraag te beantwoord te krijgen, alleen is het ook wel leuk als je als nieuweling (of betrekkelijk nieuw) gewoon een vraag kan stellen en contact kan hebben met mede forum gebruikers, als je het dan als "die hard" zo saai vind om deze vraag te zien verschijnen op het forum lijkt het mij eenvoudig.... dan beantwoord je hem gewoon niet. Als ik zelf vragen of opmerkingen op het forum zie die ik irritant vind doe ik er gewoon helemaal niks mee.

 

Om kort te gaan, ik zou me niet belemmerd moeten voelen om een vraag te stellen of interesse te tonen naar andere gebruikers omdat de "die hards" dit wel of niet leuk vinden.

By the way ik vind cache zoeken op een leuke en interesante plek in nederland ook het leukst, en het gaat mij er niet om dat als ik een cache ga verstoppen, dat ik daar nou wel of niet veel finders op heb, dat was niet mijn insteek, het was gewoon puur interesse naar de voorkeuren van andere geocachers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welke soort cache vind je het leukst om te zoeken en te vinden:

 

-nano

-micro

-regular

-groot

 

ik ben benieuwd.

 

Goh wat kan een eenvoudige vraag toch een hoop losmaken, vooral onder de mensen die hier al wat langer draadjes posten. Wat deze mensen niet moeten vergeten is dat niet iedereen al zo lang dit forum bezoekt, dus niet alles weten van iedereen, uiteraard kan je ook een zoek item intikken om op die manier je vraag te beantwoord te krijgen, alleen is het ook wel leuk als je als nieuweling (of betrekkelijk nieuw) gewoon een vraag kan stellen en contact kan hebben met mede forum gebruikers, als je het dan als "die hard" zo saai vind om deze vraag te zien verschijnen op het forum lijkt het mij eenvoudig.... dan beantwoord je hem gewoon niet. Als ik zelf vragen of opmerkingen op het forum zie die ik irritant vind doe ik er gewoon helemaal niks mee.

 

Om kort te gaan, ik zou me niet belemmerd moeten voelen om een vraag te stellen of interesse te tonen naar andere gebruikers omdat de "die hards" dit wel of niet leuk vinden.

By the way ik vind cache zoeken op een leuke en interesante plek in nederland ook het leukst, en het gaat mij er niet om dat als ik een cache ga verstoppen, dat ik daar nou wel of niet veel finders op heb, dat was niet mijn insteek, het was gewoon puur interesse naar de voorkeuren van andere geocachers.

 

Ik ben het met Onneb eens.

Er zijn ook nieuwe geocachers, die al de antwoorden nog niet kennen.

Als de gevestigde orde het zo vervelend vindt om te antwoorden, dan doe je dat toch niet?

Het zal toch niet de bedoeling zijn, om een soort ontmoedigingsbeleid te gaan voeren?

En anders kan het ook handig zijn voor ons nieuwelingen, als er dan even de moeite wordt genomen om te verwijzen naar een eerder draadje, want soms kom je er met de zoekfunctie ook niet uit, omdat er een ander woord wordt/is gebruikt.

Op zo'n manier kunnen de kennelijke "kenners" van dit forum de nieuwe generatie toch (nog) beter helpen?

 

Om op de vraag te antwoorden: wij hebben niet echt een voorkeur voor de grootte, want we merken al, dat het meer aan de verstopplaats ligt, of je hem al dan niet vindt, dan aan de grootte.

Het leukst vinden wij als we een lekkere wandeling hebben met een originele verstopplaats.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met uitzondering van de nano vind ik dat het formaat van de cache bepaalt wordt door de route die eraan vooraf gaat al dan niet gecombineerd met een interessante plaats.

Wij hebben achter een multi altijd een grotere cache liggen. Het is inderdaad zo dat de mooie goodies die je er in het begin in stopt al snel verdwenen zijn. Wij denken wel te merken dat er na een route die goed gewaardeerd wordt ook mooiere goodies in de cache komen te liggen. :(

Op deze manier laat de bezoeker ook merken dat hij/zij de cache waardeert. :no:

 

Heb je niets of weinig te bieden en wil je de bezoeker toch een cache aanbieden, neem dan een micro.

Waarmee ik de mening van Geopatra niet wil ontkrachten want een cache hoort op een interessante plaats te liggen of een mooie route af te sluiten. :thumbup:

Volgens mij laat je door de soort cache ook zien wat je zelf van je cache(locatie) vind.

Bij een van onze (tradi) caches ligt een ronde witte ton in de grond. Dit heeft alleen te maken met het feit dat we deze gratis kunnen krijgen en zegt verder helemaal niets over wat ik hierboven zelf schreef. Dus ook mijn vlieger gaat niet altijd op.

 

Mijn mening: Kijk naar de locatie, naar het doel (multi, traditional, mistery) en naar de ripgevoeligheid en verwacht op een logrolletje in een micro geen grote log. :thumbup:

Aan het eind van een multi een micro leggen vind ik not done. :yes: Een multi is alleen compleet met een fatsoenlijke cache aan het eind.

Wij zijn trouwens nog nergens een micro tegen gekomen aan het eind van een multi dus ik denk dat de meningen hierover wel gelijk gestemd zijn.

 

Verder zeg ik: “Maak je niet druk en leg een cache waarvan je denkt dat die het beste is. Je kunt het formaat later altijd nog aanpassen als blijkt dat het niet de goede keuze is geweest”.

 

Rini

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"maar doet ook afbreuk aan wezenlijke spel-elementen zoals de mogelijkheid tot het schrijven van een (meerregelig) logje"

Ah! Zelf heb ik niet zoveel met schrijven in die boekjes of op logrolletjes. Voor mij is het alleen maar een formaliteit, als bewijs dat ik er geweest ben. Wat heeft het nu voor zin om na vele maanden (micro's) of jaren (boekjes) te lezen wat men van die cache vond op die dag. Liever een leuk logje op de cachesite die ik meteen kan lezen. Wat ik vaak wel doe, als ik zo'n logboekje of rolletje in mijn hand heb, is kijken wat voor stickertjes men gebruikt heeft (gebruik ik zelf ook, als de ruimte het toelaat) en of er wat bekende namen tussen zitten. De verhalen lees ik wel op het scherm.

Verder maakt de soort mij niet uit. Als mensen de moeite hebben genomen om iets te leggen, waardeer ik dat wel. En dat er mensen zijn die er iets veel mooiers, spannenders en uitdagenders van maken dan anderen is dat prima. Verschil moet er zijn.

Het minst leuk vind ik zelf de mystery caches van 3* of meer. Maar dat is gewoon mijn frustratie. Ik kan ze meestal niet oplossen omdat ik er niets van begrijp en heb dan vaak hulp/hints nodig anders kom ik er niet uit (maar ik doe ze toch omdat ik dat stipje wil wegwerken!).

En ik vind dat een cache, zeker aan het eind van een multi, goed/makkelijk te vinden moet zijn, eventueel met behulp van een heel duidelijke hint. Als er bij een cache een aantal "not founds" staat, terwijl hij er wel is, klopt dat m.i. niet.

Mensen, veel plezier met het spelletje! Want dat is het slechts. :yes:

bewerkt door no-name
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij persoonlijk zijn de multi's favoriet. Dit brengt je vaak door gebieden waar je van kunt genieten.

Traditionals waarbij je een eind door een mooie natuur moet lopen vindt ik ook prima.

Oppikkers is even leuk, maar weinig interessant.

Als mijn zoontje meegaat kiezen we vaak een multi uit met een regular cacheinhoud. Dit is altijd de kroon op zijn speurwerk om goodies te kunnen ruilen.

Ik hoop dan ook dat de kwaliteit van de goodies hoog blijft, alhoewel ze vaak niet eens een euro kosten.

Al met al, we cachen lekker door en als het erg slecht weer is doen we een virtual.

Cirkel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo in de winter mogen we graag thuis even puzzelen. Mystery`s liefst drie sterren of meer.

Avonden aan avonden wordt er op internet gespeurd, logjes gelezen, vrienden geraadpleegd.

Het houdt je van de straat, zeg maar. :yes: (en soms slapeloze nachten)

Maar als we gaan voor een lekkere wandeling, dan liefst een multi met leuke vragen, zodat je onderweg nog eens je hersenen moet gebruiken.

Als de kids mee zijn, is het wel leuk als er wat leuke goodies in zitten. Maar zoals al eerder geschreven, dat is helaas vaak een uitzondering. We proberen zelf altijd wel wat leuke goodies erin te leggen (soms proppen)

Micro`s vinden wij minder. Meestal toch lastig om te vinden en dan het gepiel op dat logrolletje.

Maar we kunnen het toch niet laten als we ergens naar toe onderweg zijn om de zogenaamde oppikkertjes mee te nemen.

Het voornaamste voor ons is dat we even lekker buiten zijn geweest en met een voldaan gevoel weer thuis komen.

 

Spiderwoman & Co.

Astrid

bewerkt door astridjojo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...