Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Wij houden ons aan het gelijk ruilen of niet ruilen. Altijd leuke dingen bij ons, maar enkel indien er iets gelijks in zit of als de cache gewoon echt heel goed bleek te zijn. Dat heet "trade up"?

Geplaatst

Het is niet mijn bedoeling om kinderen te weren bij caches. Het is niet mijn bedoeling om caches voor kinderen onaantrekkelijk te maken. Het is niet mijn bedoeling om kindonvriendelijk over te komen.

Maar... als kinderen meegaan met de cachende ouders, dan moeten die kinderen meegaan om het cachen op zich. de intentie moet dus zitten in het gaan geocachen. Als men de kinderen verleidt mee te gaan omdat er misschien wel een leuke goodie in de schat zit, dan is men verkeerd bezig omdat die kinderen gegarandeerd een sneue neus krijgen.

wil je niet hebben dat je kinderen een sneue neus krijgen tijdens het vinden van de cache, zul je je kinderen duidelijk moeten maken dat het vinden van de cache "de schat" is, niet de inhoud van de cache.

Als er dan niets te ruilen is, is "de ramp" te overzien.

Ik kan me namelijk er helemaal niets bij voorstellen dat een stel volwassen cachers, zonder aanwezige kinderen, ook maar een keer er bij stil staat of er nog wel of niet een goodie aanwezig is die het ruilen waard is.

Ik ga er vanuit dat geen enkel kind alleen gaat cachen. Tenminste een kind dat in de leeftijd is dat goodies belangrijker zijn dan het vinden van de cache zelf.

Als ik dan een goed gevulde cache plaats, ongeveer een 25/50 euro aan goodies erin heb zitten, de inhoud na 20 a 30 bezoeken is veranderd in een vuinisbak. De goodies verdwenen zijn en er lege "snoepiepapiertjes en nietszeggende reklamewaardebonnen" voor in de plaats liggen, dan zijn het toch de volwassen die hier mee bezig zijn of de verantwoording hebben voor wat er geruild wordt.

Pap en mam staan er toch bij als een van de kids mag ruilen?

Als er geklaagd wordt over de inhoud, jammer dan "jullie' zijn er zelf verantwoordelijk voor (geweest).

ik kan me namelijk er niets bij voorstellen dat er zoveel kinderen zijn die alleen cachen en dat die verantwoordelijk zijn dat de niet geactiveerde TBtags, niet geactiveerde geocoins, zaklantaarns, watervaste logboekjes, geocachingpetjes of hoedjes en andere redelijk 'kostbare' goodies ruilen voor een leeg treetszakje.

Je leest dan vaak NiNu, een enkele keer lees je niets en een enkele keer lees je wat men geruild heeft. war blijft dan de "duurdere" goodie? Men kan me niet wijsmaken dat van veel van mijn caches alleen de inhoud geript wordt door niet geocachers en ze de doos en de minder aantrekkelijke goodies en het logboekje laten zitten.....

Dat is de reden dat ik geen zin meer heb in het verstoppen van een cache met goodies of dat ik mijn leeggeroofde caches weer ga aanvullen. En dan mag er nog zo leuk op de site staan dat je begerenswaardige voorwerpen kunt ruilen. ruil dan ook echt. Wat mij betreft mag die tekst vandaag nog verwijderd worden.

Geplaatst

Als ervarings-deskundige :thumbdown: zowel qua leggen als qua vinden, word ik steeds meer gesterkt in de gedachte, dat de uitvinding (niet door mij...) van de zogenaamde Carrotte-pot nog zo gek niet is.

Ik zie ze steeds meer verschijnen.

Geen problemen met goodies, want die zitten er nauwelijks in.

fe42d1b5-d58e-4d72-8513-5b70689949a8.jpg

Ik hoef toch niet de voordelen weer op een rijtje te zetten, hè?

Heb ik al zo vaak gedaan. :huh:

Geplaatst
Als ervarings-deskundige :thumbdown: zowel qua leggen als qua vinden, word ik steeds meer gesterkt in de gedachte, dat de uitvinding (niet door mij...) van de zogenaamde Carrotte-pot nog zo gek niet is.

Toch krijg ik bij die potjes een gevoel van "is dit nou alles". De 'spanning' van een groene kist, waar die niets van de inhoud verraad, maakt het net iets 'echter'. Wortelpodjes kopen we wel bij de AH.

Geplaatst

Onze kinderen gaan idd mee om het cachen zelf en het vinden ervan. Ze zijn lekker buiten, krijgen beweging... ze zijn al blij met het feit als ze een kistje zelf vinden. Soms wordt er wat geruild en in die gevallen gaat er altijd iets in van gelijke of meerwaarde. En ja, het gaat ons ook om het loggen, niet om het ruilen. De oudste, 5 jaar, vraagt na het loggen altijd hoeveel punten we nu hebben :thumbdown: ! Dus, zo kan het ook als je gaat cachen met kinderen.

Geplaatst

uhh, beetje off topic;

Excuseer, ik bedoelde natuurlijk wortelpotjes, en geen wortelpodjes...

Was en op het forum aan het kijken en op zoek naar info over de Ipod. Ja, dan gaat het fout ;-)

Geplaatst

Het gaat om hoe een cache uiteindelijk een afvalbak wordt. M.i. zijn daar niet alleen cachers met kinderen debet aan. Althans als ik naar mijn eigen kids kijk.

Als ik ze aan het lachen wil hebben en volgestopt met lekkers dan ga ik aan het eind van de middag wel even een bakkie doen bij Kruimel. Dan worden ze volgestopt met lekkere dingen en ondanks dat ze wat bleu zijn, gaan ze er altijd weer lachend weg.

Geplaatst

Wij (pa en ma Solletjes) vinden het gewoon leuk om te wandelen, te puzzelen, en een cache te vinden. Micro's na een puzzel of langere wandeling maakt ons echt niet uit. Het vinden van de cache geeft voldoende kick.

Maar dan bestaat ons team ook uit twee opgroeiende tegenpartijen :thumbdown: die wij graag willen opvoeden als verantwoordelijke burgers die mens en natuur waarderen en respecteren. Nou zijn dat echter allemaal geen woorden waarmee je kinderen motiveert. Maar, al schatzoekend, vinden ze het werkelijk geweldig om van alles te leren. Over de natuur waar we doorheen wandelen, of over het onderwerp waar de cache over gaat. Maakt niet uit. Uit deze kennis groeit dan vervolgens het respect. Tja, en dat hun drijfveer die goodies in de cache zijn... ach, het zijn nu eenmaal kinderen. En later kunnen ze er vast wel om lachen.

Oh, bij het ruilen, zijn we natuurlijk weer druk bezig met opvoeden:

* gelijkwaardig ruilen.

* eerlijk delen (de strijd van 2 kinderen om de mooiste goodie).

* omgaan met teleurstelling als de buit tegenvalt.

* hebberigheid in toom houden.

* etc

Maar voor de kinderen gaat het dus wel degelijk om die goodies. De teleurstelling bij een "troepcache" is dan echt groot. En daardoor wordt het voor ons dus steeds lastiger om hen te motiveren om weer mee te gaan cachen en dus de natuur e.d. te leren respecteren.

En probeer ze maar eens uit te leggen dat wij ons netjes moeten gedragen, terwijl je aan de inhoud van de cache ziet dat anderen dat niet doen…

Leuke goodies hoeven echt geen dure dingen te zijn! Ik verbaasde me over de bedragen van caches gevuld met 50 euro aan goodies. Bij de Action vind je leuke dingen voor weinig geld. Wij hebben thuis een bak vol staan met van die nieuwe! spulletjes. Daarvan nemen we er dus altijd een aantal mee als we gaan cachen. Wij proberen dus de caches voor de kinderen na ons leuker te maken. Hopelijk willen meer mensen dat zo doen.

Opvoeding en hobbie mogen best wel wat kosten.

Gast Team_Maju
Geplaatst

Toch krijg ik bij die potjes een gevoel van "is dit nou alles". De 'spanning' van een groene kist, waar die niets van de inhoud verraad, maakt het net iets 'echter'. Wortelpodjes kopen we wel bij de AH.

Nadat de zoveelste groene kist (zelfs in onooglijke kleuren gespoten) ook gezien werd als ruilgoodie zijn we erg blij met de carottepot. Er kunnen idd minder goodies in, maar het is nog altijd meer dan bij een fotocanister. Er is ruimte voor TB's en coins, een groter logboek en hele kleine ruilgoodies.

Het verbaasd me trouwens wel weer.. dat er steeds teruggevallen wordt naar inhoud of grootte van de eindcache. Vaak heeft de cachelegger je een erg mooie wandeling bezorgd. Waarom dan een treurlip als er aan het eind alleen een logboekje ligt? Dat is tenslotte de ultieme beloning.. na het lopen van een leuke tocht je krabbel in het logboekje/rolletje. En zolang die er ligt, is al het extra's leuk meegenomen.

Geplaatst

Misschien een gek idee, maar wij halen onze "ruilgoodies" altijd op rommelmarkten. Koninginnedag is hier een geweldige bron voor..

Bakken met uitzoeken 10 stuks voor een euro leveren hele goede en goedkope spulletjes op. hierdoor blijft het leuk om te doen en wordt de drempel om de cache iets te verrijken ook laag....

Geplaatst

even off topic:

De 'carotte pot' heeft nog meer voordelen:

hij kost niets en is toch waterdicht,

en.....hij is niet interessant om te stelen

Wij hebben inmiddels bij een aantal van onze caches 'carotte-potten' liggen, nadat de munitiekisten (soms bij dezelfde caches meerdere keren) waren ontvreemd. Kennelijk vinden de toevallige 'vinders' de munitiekisten zodanig leuk, dat ze zich niet kunnen beheersen en hem mee moeten nemen.... Het gaat hen dan niet om de inhoud, maar alleen om het kistje zelf. Ik denk dat dit bij 'carotte-potten' niet het geval is.

on-topic:

De kwaliteit qua inhoud van onze caches wordt tot dusver aardig goed in stand gehouden. Het komt (nog) niet vaak voor dat we moeten 'bijvullen' bij cache-controle.

Het is denk ik wel van belang dat nieuwe cachers goed geinformeerd worden over het trade up or trade equal-idee, dus zo'n logo als ze in Canadese caches gebruiken (zie eerder log hierover), lijkt mij wel een goed idee! Volwassene of kind: als je nieuw bent in onze sport, moet je goed geinformeerd worden over de 'regels', zodat iedereen blij naar huis kan na een dagje cachen: de een om het puntje, de ander om de mooie wandeling en een derde om de leuke goodie....

T(vanTandA)

Geplaatst (bewerkt)

Deze discussie is al meerdere keren langs gekomen maar ik het (nog eens) duidelijk zwart op wit zeggen:

De cache eigenaar is tot niets anders verplicht dan te zorgen dat er een cache te loggen valt.

Dus een container met daarin een zo droog mogelijk logboekje, eventueel schrijfgerei, en dat is het.

De rest is luxe. De stashnote voor de muggles, goodies voor de cachers, FTF beloning, enz.

Dat ik liever een regular of flinke small plaats (en vind) dan een micro heeft vooral te maken met de vindbaarheid en de duurzaamheid. Probeer maar eens zo'n micro te gaan zoeken in het bos, en de inhoud van een micro is binnen een paar maanden nat.

Als ik nog ergens in een kast wat spullen vind, of iemand zo vriendelijk is geweest om een van mijn caches zo vol te proppen dat er wel iets uit kan, dan wil ik nog wel eens genoeg hebben om wat van die spullen in een nieuwe cache te stoppen. Leuk toch? Dat betekent niet dat ik de cache dan ook ga bijvullen. Het ruilen laat ik aan de cachers, en dan bedoel ik de bezoekende kinderen. Als die het verprutsen door de inhoud van de cache te laten verslechteren (niet dat er aan het begin veel van waarde in zat) dan zoeken ze het zelf maar uit.

Mocht ik een melding krijgen dat er troep in een van mijn caches zit, dan ga ik er naar toe, haal de ergste troep (lees afval) er uit, en de cache is weer in orde.

Dit is ook al 100x gezegd, maar het gaat bij een cache om de weg daarnaartoe. Meestal een wandeling door een mooi gebied. Of bij een oppikker om een bijzondere of mooie locatie. En het loggen van de cache bij het vinden, als beloning.

bewerkt door Goedweerloper
Geplaatst (bewerkt)
Als ervarings-deskundige :huh: zowel qua leggen als qua vinden, word ik steeds meer gesterkt in de gedachte, dat de uitvinding (niet door mij...) van de zogenaamde Carrotte-pot nog zo gek niet is.

Ik zie ze steeds meer verschijnen.

Geen problemen met goodies, want die zitten er nauwelijks in.

fe42d1b5-d58e-4d72-8513-5b70689949a8.jpg

Ik hoef toch niet de voordelen weer op een rijtje te zetten, hè?

Heb ik al zo vaak gedaan. :P

Inmiddels heb ik wel meer kleinere verpakkingen ontdekt (wat te denken van een oude kinderzuigfles, uiteraard zonder speen maar met dop en van kunststof?). Nadeel van jouw Carottepot vind ik dat het glas is. Kwaadwillenden kunnen het eenvoudig breken en ik weet niet wat mee uitspoken. Bij onze boscaches dan liever kapot plastic (dat op te rapen is) dan kapot glas (dat ook op te rapen is maar minder veilig voor o.a. de wilde beesten van de Veluwe :)

Bij de kringloop oid verkopen ze tegen een schijntje o.a. goedafsluitbare keukenopbergdozen Maar sorry dat is :thumbdown:

Afhankelijk van kwaliteit cache en plezier dat we eraan beleefd hebben, vullen we caches aan met iets leuks voor kids en volwassenen, we halen er eigenlijk nooit wat uit. (behalve een keer een antislipmatje voor op dashboard, hartstikke handig, geen schuivende gps, pda,pen enz.) Oja en natuurlijk rotzooi, dat gaat mee naar de eerstvolgende prullenbak.

bewerkt door The Scorpios
Geplaatst

Er zal wel teveel gehamerd zijn op het "Schatzoeken" om de kids over te halen een dagje mee te gaan. Het schatzoeken suggereert dat de inhoud van de doos een schat is. Nee, het vinden van het logboekje of de logrol is de "schat".

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat een geocacher, zonder kinderen, zich ook maar kan of wil storen aan de inhoud van het doosje.

Nu was ik al vanaf post #1 vingeroefeningen aan het doen om weer een lang relaas neer te typen over andermans kinderen en dat de cacheplaatser daarmee geen donder te maken heeft. Nu heeft Kruimeldief dat al kort en bondig gedaan.

De strekking van mijn antwoord aan de mailer zou geweest zijn: val mij niet lastig met jouw kinderen. Als je ze meeneemt voor het cadeautje, dan kun je beter direct naar Intertoys wandelen, of daar op de terugweg langsrijden. Deze boodschap zou ik dan in een cynische, doch vriendelijke wijze gebracht hebben.

Deze twee quotes sluiten aardig aan bij mijn al vaker geventileerde mening hierover.

Bij plaatsen van een nieuwe cache die geen micro is doe ik wat spulletjes erin, die overigens meestal geen kinderspullen zijn, en daarna bekijkt de geocachende familie het maar. Ik hecht er zelf geen enkele waarde aan.

Overigens heb ik een mooie - echt als kindvriendelijk ontworpen - cacheroute gemaakt in een park in Waalwijk onder de naam "Kindvriendelijk" en zelfs voorzien van mooie dingetjes voor kinderen. Als je denkt dat het storm loopt met al die ouders met kinderen die hier maar zeuren over de kindvriendelijke inhoud van cachedozen: ho maar. Hij is al weet ik het hoe lang niet meer gelogd.

Geopatra.

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...