Spring naar bijdragen

Topokaarten


Peetee

Aanbevolen berichten

De nieuwe NL topokaarten voor de Garmin gps'en zijn inmiddels geruime tijd in gebruik. Ik heb ze zelf (nog?) niet, maar ik ben wel heel benieuwd naar de ervaringen die een flink aantal cachers er inmiddels mee op moet hebben gedaan.

Hoe heeft het je cache-ervaringen veranderd? Of juist niet?

 

Wie steekt van wal? :(

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De nieuwe NL topokaarten voor de Garmin gps'en zijn inmiddels geruime tijd in gebruik. Ik heb ze zelf (nog?) niet, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen die een flink aantal cachers er inmiddels mee op heeft gedaan.

Hoe heeft het je cache-ervaringen veranderd? Of juist niet?

 

Wie steekt van wal? :(

 

Ik gebruik de Topo-kaarten pas een paar weken en eigenlijk gelijk al enthousiast :P Op de eerste cachetocht kwam ik alleen een vrij breed pad tegen die er niet opstond, maar een echt smal cachepaadje stond er weer wel keurig op, heel verrassend!

 

Vervolgens een cache uitgezet, door eerst op de PC de route uit te stippelen en vervolgens echt de route te lopen. Thuis op de PC kwam ik erachter dat de route met nog een kilometer te verlengen was :)

 

Derde ervaring was van de week met het uitzetten van de Kerstcache. Lekker makkelijk achter de PC een geschikte plaats gevonden. Niet meer hoeven rondrijden voor een leuke plek, maar gelijk een mooie omgeving. Dankzij de Topo-kaarten nog een gemenigheidje kunnen inbouwen van 5 kilometer extra :P Ter plaatse klopte alles heel nauwkeurig, net als bij het uitzetten van die andere cache.

 

Wat mij wel opviel is dat het kruimelspoor wat je in het veld opmeet, toch wat afwijkt van de paden, maar voor de rest is het absoluut een aanrader!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik het al een tijd, heb ook de stafkaarten, maar met topo op de gps is het nog gemakkelijker.

Echt een aanrader.

 

Je kunt wat werder kijken in de omgeving en dat is best gemakkelijk.

Gebruik ze ook om wandeltochten uit te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De nieuwe NL topokaarten voor de Garmin gps'en zijn inmiddels geruime tijd in gebruik. Ik heb ze zelf (nog?) niet, maar ik ben wel heel benieuwd naar de ervaringen die een flink aantal cachers er inmiddels mee op moet hebben gedaan.

Hoe heeft het je cache-ervaringen veranderd? Of juist niet?

Voor mij niet.

Een dubbele set kaart in de Quest steken met slechts 243 mb schiet wel op met het geheugen, moet ik ook weer nieuwe kaarten laden als ik wat verder Duitsland in moet.

Ik heb 1x een niet routerende kaart in de Quest gehad, toen kon de Quest alleen maar routeren met de basiskaart en dan was gewoon 3x niks.

Voor de Quest heb ik 2 kaarten sets geselecteerd; een voor de vakantie en een voor thuis.

Die Topo nl heeft minder detail dan die oude bekende topo kaarten.

Ik blijf het liefste werken met een redelijk recente citynavigator en de oude topo kaarten.

Waarbij ik ook nog het idee heb dat paden in natuurgebieden eigenlijk niet zo snel veranderen, dus dat daarvoor een oudere kaart nog heel bruikbaar is, voor onderweg in de Quest gaarne een wat recentere kaart.

Meestal maak ik ff een afdruk van een oude topo kaart als ik een cache in een natuurgebied ga doen en ach is er een slootje dan fiets ik wel om.

Bovendien gebruik ik voor de multies vaak de Gek0 201, omdat de Geko lekkerder in de hand ligt dan de Quest.

bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zodra de topo kaart beschikbaar was hebben we die aangeschaft en daar hebben we nog geen seconde spijt van gehad. Heerlijk om op je gps de bospaadjes te zien en daarmee je wandel of fietsroute te bepalen. Wat mij betreft is de topo kaart een aanrader.

Groeten,

Wietze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De nieuwe NL topokaarten voor de Garmin gps'en zijn inmiddels geruime tijd in gebruik. Ik heb ze zelf (nog?) niet, maar ik ben wel heel benieuwd naar de ervaringen die een flink aantal cachers er inmiddels mee op moet hebben gedaan.

Hoe heeft het je cache-ervaringen veranderd? Of juist niet?

 

Wie steekt van wal? :P

Ik gebruikte ze al voor augustus op de PDA. Toen vond ik al dat het handiger was als OziCE. Toen ik eind augustus de 60CSx heb aangeschaft ben ik de kaarten ook gelijk op de GPS gaan gebruiken. Eigenlijk is er maar een woord te zeggen over de kaarten: FANTASTISCH! :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb op de pc vanaf m'n begin de bekende oude kaarten gebruikt maar de pda mogelijkheid daarmee is er nooit van gekomen. Topo-NL ben ik redelijk snel na uitkomen ervan gaan gebruiken.

Bij voorbereiden op de pc gebruik ik Topo-NL altijd maar meestal vergelijk ik ook wel met die oude kaarten.

Die hebben toch meer detail (wat jandebehanger ook al opmerkte).

De Topo-NL is naar mijn ervaring wel erg accuraat. Zo her en der staat er een paadje niet op maar daarmee heb ik tot nu toe goed kunnen leven.

In de GPS (gpsmap60c) in het veld zijn ze bijzonder gemakkelijk. Nooit meer twijfel of je links of rechtsom moet als je pijltje door het midden wijst. Vooral bij multi's zijn ze handig als je wel eens twijfelt aan de juistheid van een berekend wp. Gewoon even kijken of het wel een logische plaats is. Midden in het water of geen pad in de buurt? > foute berekening.

Bij een paar caches kreeg ik wel de indruk dat ze te gemakkelijk zijn geworden als je Topo-NL op je GPS gebruikt. Dat zijn dan de caches waar het eerst de 'uitdaging' was om de route erheen te vinden.

 

Al met al gebruik ik de Topo-NL met veel plezier en zou ze niet meer willen missen. Ik zie het wel als een aanvulling en dan gezien de prijs ook nog als een luxe-aanvulling (met een papieren kaart, potlood en lineaal lukt het ook).

Doe anders eens een cache met iemand die de Topo-NL al heeft, dan kun je je wellicht beter een beeld vormen.

 

groeten, JOS

de nachtbraker

bewerkt door NachtbrakeR
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik de TOPO kaarten ook. Vind het een perfecte aanvulling. Soms als ik met andere cachers ben die alleen op de pijl lopen en dan ook nog bijna altijd het goede pad kiezen, denk ik wel eens dat er met kaarten misschien wat van het 'echte'cachen en avontuurlijke verloren gaat, maar ik zou ze niet meer willen missen.

Sommige caches zijn zonder kaarten ook vrijwel niet te doen, bijv. 'Eerste vinder'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de kaart alleen op de pc draaien. Ik gebruik het voornamelijk om routes en caches uit te zetten en om te controleren of een gevonden coördinaat van een puzzelcache een beetje kan kloppen. Verder gebruik ik het ook om misterys waarbij getekend moet worden, op te lossen. Op de GPS gebruik ik het dus niet. Maar als ik in staat ben om een 60Cx aan te schaffen, zal ik ze wel gaan gebruiken.

 

Sommige caches zijn zonder kaarten ook vrijwel niet te doen, bijv. 'Eerste vinder'.

En dat klopt dus niet. Wij hebben hem gedaan met zo'n mooie gele 60. En wel als eerste proeflopers. Met gewoon gezond verstand gebruiken, kun je die goed oplossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Topo NL erg makkelijk, wegen kloppen goed, ook de bospaden :thumbup:

alleen staan er heel veel POI 200 tot 400 meter verkeerd. :thumbdown:

Komt er ooit een versie 2, kunnen we ergens POI opgeven?

Groeten PAULUS B)

bewerkt door paulus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gebruik ze nu ruim 6 maanden en ben er erg tevreden over :thumbdown:

Het is wel jammer dat de paadjes op het scherm bijna allemaal dunne lijntjes zijn, ook al is het ene pad veel breder dan het andere. Niet zoals in OZI dus.

 

Ook valt me het aflezen van het scherm een beetje tegen maar dat kan ook aan mijn GPS liggen (60CS).

Vooral onder de bomen of bij donker weer is dat een probleem, in het volle licht of de zon is het scherm heel goed afleesbaar.

 

Ik laad meestal ook de City Navigator kaarten van het gebied voor de navigatie. Het is altijd wel een heel gedoe om te switchen tussen de kaarten. Bestaat er een snellere manier?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij mogen ons ook schar_en onder de gebruikers van het eerste uur.

Het maakt het allemaal een stukje makkelijker niet alleen bij het bepalen van de te lopen route.

Maar ook het kijken waar een volgende coördinaat uitkomt geeft veel inzicht in de juistheid van je berekening of peiling.

 

City Navigator of zo gebruiken we niet, daar is TomTom voor.

En over de juistheid van POI kan ik je niets vertellen want die gebruik ik ook nooit.

 

Het is bij ons dus puur als achtergrond en als hulpmiddel.

 

Vroeger toen we net begonnen met cachen hadden we een PocketPC met niet nader te noemen kaarten.

Na een paar maanden ons gerealiseerd dat we verslaafd waren en een eTrex Venture gekocht.

Toen hadden we de voordelen van een kaart niet meer, en dat maakte het cachen een stuks avontuurlijkere.

 

Maar tegenwoordig doen we meer de langere caches en als je weet dat je nog 10 kilometer moet lopen wil ik toch graag de juiste weg kiezen.

Daarom staat er zo een 800 MB aan Topo kaarten in de 60CSx en natuurlijk kon daar de Nederlandse versie niet aan ontbreken.

 

Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk aan een kopietje proberen te komen.

Was het niet zo dat er maar een beperkt aantal van gemaakt zouden worden ?

 

Waarom staat er "schar_en" als ik " s c h a r e n " in tik ?

bewerkt door deBruineBeren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik laad meestal ook de City Navigator kaarten van het gebied voor de navigatie. Het is altijd wel een heel gedoe om te switchen tussen de kaarten. Bestaat er een snellere manier?

 

Jazeker, zoek maar eens op forum naar het "transparant" maken van de kaarten.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sind gisteren topo op de pc staan, vandaag dus uitproberen. Ik weet niet of het wel allemaal zo duidelijk is op een E-trex Vista, heb er een beetje mijn twijfels over.

Wat me wel opviel in vergelijking met Metroguide is dat je er in Mapsource geen routes mee kan maken, of doe ik iets verkeerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...