Spring naar bijdragen

Wat voor caches?


Dieckske

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Er is ontzettend veel veranderd. Bedenk dat als er in dit oude draadje over een cache wordt gesproken, het bijna altijd gaat over een in de natuur verstopte container met een logboek en ruilspullen. Multi's waren in de meerderheid en micro's waren er nauwelijks. Van puntenjagers, trails en voortuincaches had niemand gehoord. Als je veel caches had gevonden dwong dat respect af omdat je voor de meeste caches een prestatie van betekenis moest leveren, meestal in de vorm van een urenlange speurtocht vol uitdagingen. En wat was toen veel? Kort tevoren was de recordhouder voor Europa, tevens de enige reviewer voor heel Europa, gehuldigd voor zijn honderdste vondst.

 

Maar ... goed dat nieuwkomers zich verdiepen in het verleden. Heel leerzaam. Dit forum is een ware schatkamer van informatie en een venster op een tijd dat iedereen die zich geocacher noemde ook daadwerkelijk een geocacher was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik merk inderdaad dat hoe ouder de cache, des te vaker deze de moeite waard is. Zo is Adders Paradise nog steeds een van de mooiste caches die ik gevonden heb. Wat overigens niet wil zeggen dat er de laatste tijd niks moois meer bij komt. Ik kan bijvoorbeeld eenieder http://coord.info/GC3M7H6 en http://coord.info/GC4CPAC van harte aanbevelen. (Deze twee als voorbeeld, er zijn er het laatste jaar wel meer online gekomen die echt wel de moeite waard zijn.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed gezien, hidde109. In de begintijd was de motivatie om een cache te maken de intentie om medespelers een unieke en uitdagende ontdekkingstocht te bieden, waar ze minstens een halve dag mee bezig waren. Moderne kokerstrooiers bieden slechts snelle puntjes aan puntenjagers. Een heel ander spel, want zowel kokertjes als puntjes hebben niks met geocachen te maken. De bezigheden van kokerkneuzen (strooiers en rapers) staan diametraal tegenover de uitgangspunten en grondregels van het spel geocaching.

 

Niemand beweert dat er de laatste tijd niks moois meer bij komt. Er worden nog steeds caches gemaakt die tot de verbeelding spreken en zeer de moeite waard zijn. De meest bijzondere cache van Nederland, waar jaren werk in zit, komt binnen 24 uur online.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

<knip> De meest bijzondere cache van Nederland, waar jaren werk in zit, komt binnen 24 uur online.

"Waar jaren werk in zit"... is dat daadwerkelijk jaren werk, of is dat gedurende een aantal jaren af en toe een paar minuten... :wistling:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet bij die verhalen van @Vlindertje altijd weer denken aan één van de "oudste" cachers van Nederland, de door Ma Tabak en mij als cacheplaatser zeer gewaardeerde Zuurtje uit de streken rond Deventer. O.a. zijn caches ter plekke hebben ons heel enthousiast gemaakt voor dit spel. Ik zal hem nooit meer vergeten vanwege één van de oudste caches van Nederland (geplaatst in 2001) in een klein moerassig aandoend gebiedje achter Deventer... Mooi plekje, echte box... Niets mis mee. Het bosje was op het moment dat wij er waren echter vergeven van de rupsen en die vielen met trossen tegelijk in mijn nek.... Gevolg, twee weken lang eerst pijn, gevolgd door brand, gevolgd door jeuk etc. etc..... Veertien dagen ellende.... Het is nog steeds de oudste door ons gevonden cache en ooit waren we er trots op. En eigenlijk nóg wel. En de cache levert dus altijd een mooi, zij het pijnlijk verhaal op....

 

Ik wijk af.... Waar het mij om ging, is dat uitgerekend deze Zuurtje (stomp onder de stompen en dat bedoel ik uiterst positief, want de man heeft heel veel goeds gebracht binnen het Deventer Cachersgilde) met het fenomeen powertrail is begonnen. Toegegeven, beter verzorgd, dan vele trails die er ná kwamen, maar een trail is een trail..... Destijds had de lokale VVV de bossen rondom Deventer en Diepenveen niet beter kunnen promoten dan hij dat deed met zijn nieuwtje. De cachers vlogen er op af als vliegen op de strooppot..... Ik betreur het nog steeds, dat wij die trail door omstandigheden nooit gedaan hebben.

 

Wat wil ik er mee zeggen.... Oh ja... ik weet het weer.... Heus @Vlinder, ik ga een heel eind met je mee in het gegeven, dat vroeger alles beter was (hoe kan je ook anders denken als je 66 bent...), maar het zijn wél een goed deel van dezelfde oude stompen, waar jij altijd aan refereert die in de periode 2005 / 2009 een fikse draai aan het cachegebeuren hebben gegeven. Dat de latere nieuwkomers (en dan refereer ik voornamelijk aan de iphone/Samsung/Nokia generatie) die trends hebben overgenomen en uitgemolken doet verder niet meer ter zake. Dat was een logisch gevolg van dit gebeuren. Nieuwkomers bedenken echter geen trails, geen stippen op de kaart, geen fotokokertjes achter bomen.... Nee, zij kopiëren datgene, dat ze zien bij hun voorgangers en geven er een hedendaagse draai aan. En zij hebben dat gedaan als een oude doorgebrande Xerox copier, waar de "uit" knop is verdwenen en waardoor we nu met de door jou (vaak terechte) gehate overdaad aan zooi zitten.

 

Verwijt ik Zuurtje wat? Ik zou de allerlaatste zijn. Wij hebben in 2009, toen één van onze kinderen in Deventer woonde genoten van zijn caches! Hij is gewoon (net als vele oude stompen rondom hem) met zijn tijd meegegaan en heeft aangegeven, dat geocachen veel facetten kent, waar ieder op zijn of haar manier blij van kan worden. Wij tenminste wél.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Vlinder: En hoe noem je dan iemand die regelmatig op pad gaat om mooie multi's te lopen en tussen de bedrijven door ook nog wel eens wat kokers meepikt. Zo'n koker is idd wat anders dan het eindpunt van een mooie multi. En, als je dat graag wilt, een ander spel. Maar een profvoetballer (om nog eens in je metaforen te blijven) die tussen de trainingen en wedstrijden door een partijtje tafelvoetbal of golf speelt, blijft een voetballer. De meeste cachers die ik ken spelen het spel (of spelletjes) op deze manier.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 7 Islands van Zuurtje heb ook ik bezocht. De uitdaging daar is om de juiste toegangsroute te vinden. Als je tenminste prijs stel op droge voeten. :-)

 

 

Absoluut. Ik kan mij herinneren van "eiland" naar "eiland" gehopt te zijn, omdat wij te vroeg waren afgeslagen.... haha.... Zulke caches vergeet je niet meer zo snel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nieuwkomers bedenken echter geen trails, geen stippen op de kaart, geen fotokokertjes achter bomen.... Nee, zij kopiëren datgene, dat ze zien bij hun voorgangers en geven er een hedendaagse draai aan.

Het idee voor Stip op de kaart is ontstaan tijdens het oplossen van de mystery De eeuwige strijd http://coord.info/GC130W0

Ik dacht dat het ging over Arnhem en Nijmegen, maar het had met voetballen te maken.

Maar aldoende viel het op dat plaatsen ook een coördinaat hebben in GoogleEarth en aanverwanten.

 

Iedereen kon en kan zelf bepalen hoe ze invulling geven aan de cache. Er is nergens iets voorgeschreven over de uitvoering.

Dat het overigens zo'n vlucht zou nemen had ik nooit verwacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@TT: je weet heel goed dat ik met de 'ouwe stompen tijd' de Gouden Jaren 2000 - 2004 bedoel en dat ik het omslagpunt, het inzetten van het verval en de opkomst van het koldercachen leg in 2005. En als je een beetje moeite doet kun je op dit forum het berichtje vinden waarin Zuurtje uitlegt waarom hij zijn powertrail heeft gemaakt. Je zult merken dat zijn motivatie een heel andere is dan die van de 'bedenker' van de gemiddelde Vinex- of Josti-trail. Maar misschien wil Zonnig Spoor het nogmaals toelichten.

 

@hidde109: een profvoetballer die tussen de voetbalwedstrijden door een partijtje tafelvoetbal speelt is op dat moment een tafelvoetballer. En tafelvoetbal is een heel ander spel, dat zul je niet ontkennen. Wie een mooie multi loopt is bezig met geocachen. Raapt de persoon in kwestie tussen de bedrijven door een koker, dan is hij op dat moment een kokerraper, net zoals hij een munzeeër is op het moment dat hij met zijn smartphone een sticker scant.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2000 -2004 is van voor mijn tijd. Daar kan ik niet over meepraten. In die periode zette ik wandelingen en fietstochten uit met mijn Garmin Vista, die je in dichtbegroeide bossen ver boven je hoofd moest houden, om nog een beetje ontvangst te hebben.... Die wandelingen en fietstochten plaatste ik (compleet met foto's en beschrijvingen) op mijn site en dat was een behoorlijk succes. Totdat in de jaren daarna de wandel en fietssites als radijsjes uit de grond schoten en sommigen zelfs geld vroegen voor een route....Mijn plezier verdween en ik besloot iets anders te gaan doen.....

 

Wat de motivatie ook geweest mag zijn voor Zuurtje, hij had er een groot succes mee! Steve Jobs zal ook wel eens een andere afloop van zijn gedachtenwereld voorzien hebben. Maar ook hij had een groot succes, zij het dat hij dat succes in een bepaalde fase van zijn leven wellicht liever geruild had voor een goede gezondheid!

 

Als ik bij iedere bezigheid, die ik verricht mijn identiteit moet gaan veranderen, word ik een gespleten persoonlijkheid. Te ingewikkeld! Dus benoem ik me zelf vanaf vandaag een "gpsvasthouder".... Kan dat jouw goedkeuring wegdragen??? :-)

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...