Spring naar bijdragen

Topo kaarten Nederland


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Leuk staat hij op je pc thuis, kan hij niet mee onderweg op je notebook.

Dit is enigsinds te omzeilen door TopoNL onder VMware te installeren. Volgens mij is dit niet illegaal, je installeert de software immers op één machine (een virtuele). Er staat niet in de licentie dat het een fysieke PC moet zijn waarop TopoNL geactiveerd wordt.

Zolang je maar geen meedere kopien van de virtuele machine tegelijk gebruikt denk ik niet dan het illegaal is.

 

Nadeel is wel dat je altijd eerst je virtuele machine moet starten, voordat je de kaarten op de PC kunt bekijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je ook het ''Aambos'' (Heerlen) en de Rode beek (Brunssummer heide) als topo in de aanbieding?  :dribble:

 

Als je de Bloesemtocht toch gaat lopen, ben ik erg benieuwd naar een screendumpje van de Marienwaerdt. Wij hebben daar een cacheroute en ik ken de omgeving daar vrij goed.

 

Hebben jullie hier wat aan? Of geef even coordinaten, dat is makkelijker.

 

 

Ziet er goed uit, zelfs de kleinere paadjes staan er als kleine stippeltjes op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk staat hij op je pc thuis, kan hij niet mee onderweg op je notebook.

Dit is enigsinds te omzeilen door TopoNL onder VMware te installeren. Volgens mij is dit niet illegaal, je installeert de software immers op één machine (een virtuele). Er staat niet in de licentie dat het een fysieke PC moet zijn waarop TopoNL geactiveerd wordt.

Zolang je maar geen meedere kopien van de virtuele machine tegelijk gebruikt denk ik niet dan het illegaal is.

 

Nadeel is wel dat je altijd eerst je virtuele machine moet starten, voordat je de kaarten op de PC kunt bekijken.

 

 

VMware wordt gezien als een fysieke machine :dribble: je hebt dus een licentie nodig voor alle software die je erop draait. Dus ook voor TOPONL. Zelfs voor windows.

 

laat je niet voor het lapje houden door de uitspraak dat het allemaal virtueel is. VMware en de microsoft versie daarvan gaan er vanuit dat je de juiste licenties bezit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de boel inmiddels geïnstalleerd en op m'n GPSr gezet. Op het eerste gezicht ziet het er goed uit!  :dribble:

Ik ga zo even een rondje skaten, kijken of het een beetje klopt allemaal.

 

Hier een screendumpje uit MapSource (strand en duinen bij Zoutelande):

 

topoNL.jpg

Ik heb deze eens gelegd op Ozi, dan zie je toch het verschil. De topokaart is veel meer gedetaileerd dan Ozi. Dus toppie.

bewerkt door bitte ein bit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

VMware wordt gezien als een fysieke machine :dribble: je hebt dus een licentie nodig voor alle software die je erop draait. Dus ook voor TOPONL. Zelfs voor windows.

 

laat je niet voor het lapje houden door de uitspraak dat het allemaal virtueel is. VMware en de microsoft versie daarvan gaan er vanuit dat je de juiste licenties bezit

Precies. Dus als je alleen installeert onder VMware dan heb je één installatie op één machine. En dat is volkomen legaal.

Je mag de virtuele machine alleen niet op meerdere fysieke machines tegelijk draaien. Het gaat er mij echter alleen om dat ik de software kan blijven gebruiken na een upgrade van m'n PC (en dat gaat zeker meer dan één keer voorkomen in de periode dat ik de software wil gaan gebruiken).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat met trouwens opvalt is dat gebouwen als zwarte blokjes worden weergegeven. Ik vraag me af waarom voor die kleur gekozen is. Het lijkt een beetje alsof er gaten in de kaart zitten.

Misschien heeft het te maken met een beperkt aantal beschikbare kleuren (hoewel mijn GPS in principe 256 kleuren kan weergeven, d8 ik).

In MapSource ziet de kaart er ook anders uit dan op de GPSr. Een boomgaard is in MapSource bijvoorbeeld gearceerd, op de GPSunit zijn het een soort groene vlekjes (wat wel mooier is).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat met trouwens opvalt is dat gebouwen als zwarte blokjes worden weergegeven. Ik vraag me af waarom voor die kleur gekozen is. Het lijkt een beetje alsof er gaten in de kaart zitten.

Misschien heeft het te maken met een beperkt aantal beschikbare kleuren (hoewel mijn GPS in principe 256 kleuren kan weergeven, d8 ik).

In MapSource ziet de kaart er ook anders uit dan op de GPSr. Een boomgaard is in MapSource bijvoorbeeld gearceerd, op de GPSunit zijn het een soort groene vlekjes (wat wel mooier is).

 

Ik denk omdat gebouwen op de papieren topografische kaarten ook als zwarte blokjes worden weergegeven. Maar donkergrijs had er wellicht wel wat mooier uitgezien op de GPSr

 

Vanmiddag reis ik ook maar even af naar Utrecht. Ik ben erg benieuwd. De screenshots die je gemaakt heb, zien er trouwens erg mooi uit.

 

 

André

bewerkt door mathlener
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hem hier ook voor me liggen. Is netjes per TPG thuisgestuurd :dribble:...

Ben alleen een beetje huiverig met de installatie.. Ik heb afgelopen 4 maanden al 4 of 5 x een complete herinstallatie van alle software inclusief Windows moeten doen op mijn laptop na vreemde onduidelijke volledige crashes....

Zal je mar gebeuren dat het vandaag geïnstalleerd wordt en ik morgen weer een crash heb.

Ik heb dit gedoe al eens eerder gehad met ander software. In plaats van 1x een nieuwe licentie te krijgen heb ik na smeken het ook een 2e x gekregen. Daarna mocht ik gewoon een nieuwe kopen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruimel, een vorige bijdrage sprak hierover

Met de aanschaf van dit product en het akkoord gaan met de voorwaarden en bepalingen in de licentie heeft u het recht om de software op bijgeleverde CD-ROM, te installeren en te gebruiken op één computer (desktop of notebook) en één GARMIN GPS ontvanger. U mag de software en database onder géén voorwaarde gebruiken op meerdere computers en of GPS ontvangers. Wij garanderen dat u, na het activeren, de software en database onbeperkt kunt herinstalleren op dezelfde computer. Mocht u genoodzaakt zijn de software op een andere computer te installeren (als gevolg van bijvoorbeeld een hardware defect of wijziging, verlies of diefstal) heeft u recht op één vervangende activering. Activering van de software op de oude computer is dan niet meer mogelijk. U bent verplicht om alle software, vallend onder deze licentie, te verwijderen voordat u de nieuwe software herinstalleert.

Als ik het goed begrijp kun je dus onbeperkt op deze ene machine herinstalleren zolang je maar niets (of niet te veel, waar ligt hier de grens, modem, moederbord, bijprikken geheugen?) aan de hardware vervangt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder ben ik stinkend jaloers dat jij hem al hebt en ik niet B)

Als je het niet aandurft wil ik hem wel voor een zacht prijsje over nemen, nee echt, neem het zekere voor het onzekere, ik kom zo wel langs, niet gaan installeren nu :lol1:

bewerkt door arie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe zit het precies met VMware?

Waar kan ik het downloaden en hoe te gebruiken?

Ik zit er namelijk absoluut niet op te wachten dat de (veel te!) dure toposoftware waardeloos wordt bij de aanschaf van een nieuwe computer of vervanging van hardware.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het goed begrijp kun je dus onbeperkt op deze ene machine herinstalleren zolang je maar niets (of niet te veel, waar ligt hier de grens, modem, moederbord, bijprikken geheugen?) aan de hardware vervangt.

Dat klopt helemaal. Ik denk dus eerder aan een hardwarewisseling van bv moederbored. Ik kan me namelijk niet indenken dat een modewisseling al voor gevoelige hardwarewisselingen zorgt. :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe zit het precies met VMware?

Waar kan ik het downloaden en hoe te gebruiken?

Ik zit er namelijk absoluut niet op te wachten dat de (veel te!) dure toposoftware waardeloos wordt bij de aanschaf van een nieuwe computer of vervanging van hardware.

 

Ik zou maar even oppassen met dit soort vragen en met het aanprijzen van VMware. De hele bedoeling van VMware kan namelijk ook uitgelegd worden als illegaal.

 

Ik denk niet dat Garmin een optie als VMware in de gedachten had met het verstrekken van 1 licentiecode.

 

 

Graag alleen legale manieren hier bespreken, omdat we anders problemen gaan krijgen met softwareleveranciers, maar ook tussen posters en modjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nieuw moederbord in laptop? ik weet niet hoe handig je bent, en hoe oud je laptop, maar bij laptops valt dat niet mee volgens mij. Een nieuwe laptop is dan misschien meer voor de hand liggend.

(te duur? verkoop je toch gewoon je topo B) ), sorry flauw :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...