Spring naar bijdragen

Topo kaarten Nederland


Aanbevolen berichten

Is dat niet wat duur EUR 135,-- voor alleen Nederland?

 

Bij mijn Garmin Quest heb ik al Mapsource. Bij het wandelen kom ik er altijd wel uit, want ik heb op mijn Quest ook een kaartscherm; weliswaar niet met wandel- en fietspaden, maar dat is ook wel weer de fun om je weg te zoeken.

Ach en Nederland is zo klein. Voor je het weet zit je weer op op een bewegwijzerde pad of weg. Als we het nou over Duitsland, Frankrijk of Italie hebben, dan is het een ander verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Is dat niet wat duur EUR 135,-- voor alleen Nederland?

 

De prijzen verschillen (afh. van gebruikte kaartschaal) nogal per land:

Belgie: € 99,-

Duitsland: € 199,-

Zwitserland: € 349,-

 

Als je het tegen Zwitserland afzet hebben we nog mazzel. Da's weer een voordeel van zo'n plat landje als hier. Daarvoor hoeven ze amper hoogteverschillen in het kaartmateriaal te verwerken, vergeleken met Zwitserland.

 

Toch blijf ik het veel geld vinden. :)

bewerkt door hiker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch blijf ik het veel geld vinden.  :)

 

Helemaal mee eens. Daarom twijfel ik ook of ik hem ga aanschaffen. Ik schat in dat je de kaarten in Nederland, zeker bij het cachen, niet of nauwelijks nodig zult hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dat niet wat duur EUR 135,-- voor alleen Nederland?

 

 

Ik had wel intresse in die kaarten, omdat mijn legend veel op de fiets

gebruikt, maar 135 euro voor alleen Nederland vind ik wel wat duur.

Er wordt vergeleken met Zwitserland, maar vergelijk het eens met

Belgie, 99 euro en daar zijn toch ook flink wat hoogte verschillen:

de Ardennen, Vlaamse Ardennen.

Ik ga afwachten wat de defefinitieve prijs wordt en dan nog eens goed

nadenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het is misschien wel redelijk wat geld maar duur....nee dat vind ik het niet....

zeker niet als je bedenkt wat alle papieren kaarten kosten........

302 kaarten a 7 euro gemiddeld.....

 

Of € 49.95 voor alle topo-kaarten van Nederland (1:50.000) in de ANWB topografiche atlas van Nederland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of € 49.95 voor alle topo-kaarten van Nederland (1:50.000) in de ANWB topografiche atlas van Nederland.

 

Kleinschalige kaarten (1:50.000) zijn altijd goedkoper (want minder details) dan grootschalige kaarten (1:10.000)

 

De Topokaarten zijn een samenstelling van de vlakken uit de 1:50.000 en de topografische lijnen (wegen, water, enz) uit de 1:10.000. Dat heeft het dus duurder gemaakt dan wanneer het puur 1:50.000 zou zijn geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Topokaarten zijn een samenstelling van de vlakken uit de 1:50.000 en de topografische lijnen (wegen, water, enz) uit de 1:10.000. Dat heeft het dus duurder gemaakt dan wanneer het puur 1:50.000 zou zijn geweest.

 

Specificaties - Topo Nederland

Basis - 1:50.000 (Topografische Dienst Kadaster)

Aanvullingen voornamelijk

in stedelijke gebieden - 1:10.000 (Topografische Dienst Kadaster)

poi’s / interessante punten - TeleAtlas en objecten uit TOP50

Geheel NL in MB’s  - tussen 100 en 150 MB

Bron: www.toponederland.nl.

 

Hieruit blijkt dus duidelijk dat de 1:10.000 kaarten voornamelijk gebruikt worden in stedelijke gebieden. Of je als geocacher daar nou op zit te wachten ... :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We laten Peetee lekker met een boek rondlopen :lol1: en wij laden de kaarten in onze GPS :). Wedden dat hij binnen de korste keren om is. :lol:

 

Daar kon je wel eens gelijk in hebben. :D

 

Ik ben ook zeker niet van plan om met de topografische atlas op mijn rug te gaan geocachen. Natuurlijk is het veel handiger om de kaarten in je gps bij je te hebben.

 

Mijn bewering was dan ook meer een reactie op:

302 kaarten a 7 euro gemiddeld.....

 

Even snel gerekend kom ik dan op een bedrag van € 2.114,--. Een bedrag van € 49.95 ziet er dan toch wel iets anders uit. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Topokaarten zijn een samenstelling van de vlakken uit de 1:50.000 en de topografische lijnen (wegen, water, enz) uit de 1:10.000. Dat heeft het dus duurder gemaakt dan wanneer het puur 1:50.000 zou zijn geweest.

Specificaties - Topo Nederland

Basis - 1:50.000 (Topografische Dienst Kadaster)

Aanvullingen voornamelijk

in stedelijke gebieden - 1:10.000 (Topografische Dienst Kadaster)

poi’s / interessante punten - TeleAtlas en objecten uit TOP50

Geheel NL in MB’s  - tussen 100 en 150 MB

Bron: www.toponederland.nl.

Hieruit blijkt dus duidelijk dat de 1:10.000 kaarten voornamelijk gebruikt worden in stedelijke gebieden. Of je als geocacher daar nou op zit te wachten ... :beerchug:

Met andere woorden, waar die nieuwe kaarten het meest gedetailleerd is dus het bebouwde gebied en het platteland is het minst gedetailleerd.

Dat schiet dus lekker op!

bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peetee,

 

Wat betreft het kaartmateriaal: De 1:50.000 wordt grotendeels afgeleid van de 1:10.000. Dan worden met name in de steden veel kleine straten weggelaten omdat het anders niet zou passen op een gedrukte kaart. Want op een gedrukte kaart worden de vectorlijnen altijd een paar millimeter dik in een bepaalde kleur (wit, rood, geel) afgebeeld.

 

Op het scherm van een GPS geeft dat minder problemen omdat alleen hartlijnen worden weergegeven. Daarom is er meer ruimte om ook de kleine straten in de stad op te nemen.

 

Misschien was er veel minder gegeneraliseerd op het platteland dan in de steden, dus ik zou niet zo gauw willen beweren dat het platteland minder gedetailleerd is. Daar valt eigenlijk alleen iets zinnigs over te zeggen als je de topo-kaarten in de gps vergelijkt met de gedrukte kaarten.

 

Wat de prijs betreft: bedenk wel dat je de topokaarten dan digitaal hebt. Je kan op de pc routes uitzetten en uploaden naar je gps of juist tracks inlezen en zien hoe je hebt gelopen. Je kan een printje maken van een bepaald gebied. Die mogelijkheden heb je niet of minder met een gedrukte versie. Dat is wel wat meer geld waard, al zou een prijs meer in de richting van 100 euro zeker redelijker zijn.

 

Want Topomap Belgie is ook gebaseerd op 1:50.000 en kost maar 99 euro. Al weet ik dan weer niet uit hoeveel Mb data dat bestaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...