Spring naar bijdragen

Geocafé "het Opkikkertje" 2021


regenboog2

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei regenboog2:

Wij hebben ook niet veel Wherigo’s gedaan. Wij waren met twee telefoons en een GPS. Ik vond het wel leuk, maar ook wij hebben geworsteld met de ontvangst. Dan weer konden we verder met het ene apparaat, dan weer met het andere. Ligt waarschijnlijk ook wel aan ons, want wij vonden het ook lastig met de Oregon. 
Onze ervaring is van jaren geleden, in de begintijd van de Wherigo en sindsdien hebben we het niet meer geprobeerd.



Ik geocache juist om zo min mogelijk te moeten en daardoor die grijze massa ( ergens daar in het hoofd ? ) bijna geheel uit te kunnen zetten. Lekker simpel met een gps, het liefst met de pijl ( i.p.v. met de kaart ) door de natuur te slenteren.. T'is dat het ook voor mijn eigen veiligheid belangrijk is, maar anders blijft de smartphone ook thuis. Grote kans, dat die altijd pingelt op het verkeerde moment en zo mijn ( ! ) rust verstoort.

Ik wil onderweg helemaal niet lopen stoeien met een onwillige app en me daarover ( als IT'er ) irriteren. Dus zal het blijven bij die ene WherIgo, een cache type dat gelukkig de 'hype' status al voorbij is ( waarschijnlijk door dezelfde problemen ).

Misschien binnenkort maar eens een labcache proberen, want daarvan komen er steeds meer en zo eens kijken of dat wel een toegevoegde waarde voor het geocachen is.
Grote kans dat GS daar wel meer energie in gaat steken, als zijnde de toekomst voor het geocachen. Want virtueel is natuurlijk veel meer mogelijk ( meer is blijkbaar altijd beter ) en is men qua spel o.a. verlost van de regel dat het om een mooi plekje en een fysiek eindcache moet gaan. Want zo is zelfs een grote vlakke parkeerplaats om te toveren in een cache paradijs :unsure:.
 

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

We hebben wel al wat meer labcaches gedaan. In feite lijken ze meer op een multi (alleen krijg je elk wp een puntje).

Of je ze leuk vindt, is een kwestie van uitproberen. De kwaliteit varieert (net als bij 'gewone' caches trouwens). Bij sommige caches bezoek je echt leuke plaatsen in de stad of in de natuur en krijg je ook interessante informatie of leuke weetjes te zien in de app bij de wp's. Maar we zijn ook wel eens teleurgesteld geweest over de opzet of de route. Wat betreft het navigeren vind ik de telefoon ook niet echt fijn, ik gebruik liever de GPS (wel met kaart :))

Ik ben wel benieuwd wat je ervan vindt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om ongeveer 16:45 gaat de eerste Nederlandse satelliet de ruimte in: Live stream.

NOS.nl : "Nederlandse krijgsmacht gaat de ruimte in: 'We moeten mee met onze tijd'.
 

Royal Netherlands Airforce Payload

The Royal Netherlands Air Force will be launching their first ever satellite called BRIK-II. BRIK-II’s name comes as a homage to the first ever airplane operated by the Royal Netherlands Airforce called “Brik”. BRIK-II will provide vital data and intelligence to the Royal Netherlands Air Force including navigation and Earth observation. The main goal is to provide a testing platform for military applications with small and nano satellites.

brik-ii, royal netherlands air force
BRIK-II satellite during software testing. (Credit: Isispace)


The satellite was built by Innovative Solutions in Space with an almost three million dollar budget, which covered both the research and development as well as launch. Future plans include adding other satellites to the fleet. For the Royal Netherlands Air Force’s purposes, a total of about 24 satellites will be needed.




Overigens wordt vanavond ook weer een SpaceX Falcon 9 gelanceerd en maar weer hopen dat de eerste trap weer netjes land, zoals we ondertussen gewend zijn. Ongelofelijk dat dát zo snel went en normaal is.

bewerkt door Linkalovers
  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Linkalovers:

Overigens wordt vanavond ook weer een SpaceX Falcon 9 gelanceerd en maar weer hopen dat de eerste trap weer netjes land, zoals we ondertussen gewend zijn. Ongelofelijk dat dát zo snel went en normaal is.

Net even bekeken. Het pakte weer precies zo uit. :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het artikel van defensie had ik toevallig ook in de krant gelezen. Wat een satellieten weer, zou men niet verplicht moeten worden om de oude weer op te ruimen? Met de techniek van tegenwoordig zou dat toch moeten kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het blijft maar miezeren hier. Niet echt weer om er op uit te trekken. Ik denk dat ik maar naartoe tour ga kijken. De tijdrit vind ik niet echt leuk om te kijken, maar gisteren wel het slot gezien. Knap hoe Mathieu het geel heeft gehouden. Misschien lukt dat vandaag nog wel een keer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei regenboog2:

Het blijft maar miezeren hier. Niet echt weer om er op uit te trekken. Ik denk dat ik maar naartoe tour ga kijken. De tijdrit vind ik niet echt leuk om te kijken, maar gisteren wel het slot gezien. Knap hoe Mathieu het geel heeft gehouden. Misschien lukt dat vandaag nog wel een keer.

Waardeloos weer de laatste dagen. Als het dan nog regent, dan heeft de natuur er nog wat aan. Maar dat gesputter heeft geen nut/zin.

Maar ondanks dat, geen tour voor mij. Misschien is rondjes rijden op een circuit voor sommigen ook eentonig, maar om nu een hele middag naar fietsers te kijken, nee bedankt. Het is overigens wel topsport en knap wat ze doen, maar het gaat me gewoon te langzaam ;).

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei regenboog2:

Wat een satellieten weer, zou men niet verplicht moeten worden om de oude weer op te ruimen?

Tegenwoordig moet een satelliet zodanig zijn ontworpen dat deze na zijn werkende leven weer terugvalt op aarde of naar een kerkhof-baan gestuurd wordt. zie bv ISO 16164:2015 Vanuit een lage baan (zeg tot 800km) zal een satelliet binnen 25 jaar automatisch terugvallen naar de aarde (door het hele kleine beetje luchtwrijving dat daar optreed)

Een uitgebreid artikel met verschillende opties staat bv op de nasa site: https://www.nasa.gov/smallsat-institute/sst-soa-2020/passive-deorbit-systems

bewerkt door kalkendotters
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Linkalovers:

Waardeloos weer de laatste dagen. Als het dan nog regent, dan heeft de natuur er nog wat aan. Maar dat gesputter heeft geen nut/zin.

 

Ik ben het eens Linkalovers, maar hier in het zuiden heeft het de laatste dagen echt genoeg geregend voor de natuur. En in Limburg zelfs veel te veel.

De tour kijk ik vooral ook voor de mooie plaatjes, dat doet de Franse regie toch altijd weer goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei regenboog2:

...De tour kijk ik vooral ook voor de mooie plaatjes, dat doet de Franse regie toch altijd weer goed.

Inderdaad, die plaatjes zijn soms echt mooi !! Dat glooiende landschap is, voor ons platlanders, ongekend en met die wuivende begroeiing erop, natuurlijk buitenlands mooi.

Die/dat gaan we dit jaar ( hopelijk ) wel persoonlijk weer inspecteren ;)

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-6-2021 om 10:59 zei Linkalovers:

....Misschien binnenkort maar eens een labcache proberen, want daarvan komen er steeds meer en zo eens kijken of dat wel een toegevoegde waarde voor het geocachen is.
Grote kans dat GS daar wel meer energie in gaat steken, als zijnde de toekomst voor het geocachen. Want virtueel is natuurlijk veel meer mogelijk ( meer is blijkbaar altijd beter ) en is men qua spel o.a. verlost van de regel dat het om een mooi plekje en een fysiek eindcache moet gaan. Want zo is zelfs een grote vlakke parkeerplaats om te toveren in een cache paradijs :unsure:.

Een labcache in de stad gedaan, maar daar bij één wp ( ? ) vastgelopen, want dat antwoord wisten we niet en dan moet je gaan Google'n naar het antwoord :taz:. Dat is nu juist niet de bedoeling, ik wil best wel lokaal zoeken naar een antwoord, maar niet Google'n!


Ook nog een andere labcache geprobeerd, maar daar ook hetzelfde probleem.

Binnenkort maar eens een labcache in de natuur doen, hopelijk bevalt dat wel en anders laten we ook de labcaches rustig links liggen, want we geocachen niet om nog meer tijd op het internet en/of op de computer/smartphone te besteden.
 

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

O, ja. Dat herken ik wel. Het zou fijn zijn als je van te voren wist dat je de antwoorden niet ter plaatse kunt vinden. Wij vinden dat geklungel op de telefoon onderweg ook niet fijn.

Toevallig hebben wij gisteren wel een aardige gedaan. De informatie over de geschiedenis van een kasteelruïne was binnen een kleine straal te vinden en om de bonus te vinden was het een stukje wandelen rond de ruïne, langs het water en dan het bos in. Was perfect op een rustige, warme avond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien als labcaches offline kunnen worden gedaan, met de vragen in een cartridge of gpx-bestand, dat ik enthousiast kan worden over dit cachetype. Tot op heden kunnen ze me nier echt bekoren. Wat dat betreft lijken ze erg op de Wherigo, die nooit uit de testfase gekomen lijkt te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Birdie.NL:

Misschien als labcaches offline kunnen worden gedaan, met de vragen in een cartridge of gpx-bestand, dat ik enthousiast kan worden over dit cachetype. Tot op heden kunnen ze me nier echt bekoren. Wat dat betreft lijken ze erg op de Wherigo, die nooit uit de testfase gekomen lijkt te zijn.

 

Er is een site waar u alle Labcache gegevens in gpx formaat kan downloaden, namelijk GcUtils.De. Daarin staan ook alle coördinaten en de vragen. Dat is handig, want dan kan u met uw gps naar de betreffende coördinaat navigeren/lopen en bent u zo minder afhankelijk, aan de vaak veel slechtere gps in uw smartphone.
Tevens zijn de vragen zichtbaar en kan men eventueel op het internet naar de antwoorden zoeken. Het nadeel daarvan ( antwoorden zoeken op internet ) is, dan men dan nog meer tijd binnen en achter de computer en/of smartphone besteed, wat nu juist niet mijn bedoeling is.
Alle coördinaten worden als lostaande caches aangegeven en niet als hoofd cache met onderliggende wp's ( zoals b.v. een multi ).


Wilt u een test doen, dan vooral niet gelijk half Nederland willen downloaden, want dat is waarschijnlijk toch het eerste waar Nederlanders aan denken, maar alleen het gebied waar u een labcache wil gaan doen:

- https://gcutils.de/lab2gpx/

- stel uw home/centrale locatie in.

- Stel radius in

- Zet Cache type op "Virtual Cache"

- Geef eventueel uw gevonden labcaches op

- Klik op Download



Eigen gevonden labcache kan hierzo men bekijken en voor hobbyisten is deze link misschien interresant : https://labs.geocaching.com/gpx/search?latitude=[N.xx]&longitude=[E.xx]&skip=0&take=[aantal wp's] waarbij men 3 variabelen kan instellen om een zeer simpele gpx file te downloaden.


Mijn beperkte ervaring met labcaches is dat :
- De gps op m'n smartphone ( van 3 jaar geleden )
in de stad toch behoorlijk slingert en dwaalt.
- Als gevolg daarvan men vaak heen en weer moet lopen, zodat de app merkt dat men op de betreffende plek staat.
- Het wel veel lezen en kijken ( en dus veel turen ) is op de smartphone.
- Het navigeren met een gps veel makkelijker is, maar dat men dan nog steeds met de app moet zoeken naar het juiste punt.

Nu is de stad ( c.q. bebouwde kom ) niet mijn favoriete plek om caches te zoeken, dus binnenkort een labcache in de natuur proberen. Maar tot nu toe is een labcache voor mijn niet echt een toevoeging, het is te veel smartphone werk en die willen wij tijdens het geocachen juist zoveel mogelijk in de broekzak houden. Een gps met pijl ( de kaart gebruiken we alleen in twijfel gevallen ), loopt toch veel relaxter.


Ook m.b.t. een WherIgo heb ik weinig kennis en vooral om dezelfde reden als hierboven vermeldt staat.

bewerkt door Linkalovers
  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...