Spring naar bijdragen

Geocafé "het Opkikkertje" 2019


hooningkorf

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

  • 3 weeks later...

Jammer genoeg heb ik er niet aan gedacht toen ik opstond vanmorgen. Ik was net te laat, de volledige verduistering was net voorbij. Onderweg naar het werk heb ik wel een dik half uur kunnen zien dat de maan weer steeds meer zichtbaar werd. De mooie rode kleur is dan helaas weer weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb hem gezien, en ik vond hem tegenvallen, het was wel leuk om te zien hoe de aarde langzaam een schaduw op hem wierp
zondag ochtend was hij groter, mooier en ook nog eens roder toen hij onder de horizon verdween
en vanavond was de maan weer kraakhelder en ook nog lekker groot  zodat je de kraters goed, en zelfs, met het blote oog kon zien 
 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die rode kleur heeft vast ook wel iets te maken met de omstandigheden in de atmosfeer, denk ik. Het valt me tenminste op dat de intensiteit van de rode kleur best veel verschilt op de foto’s die gepubliceerd zijn.

Vandaag is het ook genieten, met de sneeuw. Dat gaat prachtige plaatjes opleveren. Minder is dat ik moest werken en daarna met vele anderen door de file extra lang onderweg onderweg was. Hopelijk komt iedereen goed thuis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei regenboog2:

Die rode kleur heeft vast ook wel iets te maken met de omstandigheden in de atmosfeer, denk ik. Het valt me tenminste op dat de intensiteit van de rode kleur best veel verschilt op de foto’s die gepubliceerd zijn.

Ja, dat denk ik ook. Zo vermoed ik dat de hoogte van de maan t.o.v. de horizon (en hoe het licht van de zon langs de aarde wordt afgebogen) een rol zou kunnen spelen, maar zou het me ook niet verbazen dat ook de mate van luchtvervuiling (smog) een rol speelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat natuurlijk ook heel erg meespeelt is de ingestelde witbalans van de camera. Zeker als die dat automatisch doet wordt dat echt een raadplaatje. Daarnaast worden de foto's ook vaak bewerkt en kun je daar ook de kleuren 'mooier' maken.

(lekker handig trouwens dat je eerst 'clublid' moet worden om op dit draadje te kunnen reageren)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas niet gezien, ik lag nog lekker in m'n warme bed te :sleep1:.

 

19 uur geleden zei regenboog2:

Die rode kleur heeft vast ook wel iets te maken met de omstandigheden in de atmosfeer, denk ik

Het licht dat in een maansverduistering op de maan valt, is door een groot gedeelte van de aardse atmosfeer gegaan. Het zonlicht dat door de atmosfeer gaat, wordt verspreid en gefilterd ( = gedeeltelijk afgevangen ). Het rode licht ondervindt hiervan het minste last, waardoor deze de overhand krijgt en het licht meer roodkleurig is.

Dit is hetzelfde als bij een zonsondergang, ook dan moet het zonlicht een in verhouding langere weg door de atmosfeer maken, waardoor de andere kleuren meer gefilterd worden en het licht qua kleur verschuift naar het rode en oranje wordt.
 

18 minuten geleden zei kalkendotters:

(lekker handig trouwens dat je eerst 'clublid' moet worden om op dit draadje te kunnen reageren)

Inderdaad. Waarom deze extra 'drempel'? Waarom moet je ook hiervan weer lid worden? Persoonlijk denk ik dat deze regel ( eerst lid moeten worden ) veel spontane reacties onderdrukt. Geocafé "het Opkikkertje" moet weer een 'normaal' draadje worden, zodat ook gasten kunnen zeggen wat ze willen !!!
Dan hoef ik ( uit principe ) niet iedere keer lid te worden en deze club te verlaten, als ik zo nodig toch moet reageren op een melding in dit café.

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...