Jaylaveldt Geplaatst 4 oktober 2014 Geplaatst 4 oktober 2014 Goedemorgen allemaal, Allereerst excuses voor het stellen van een vraag die jullie waarschijnlijk al vaker om de oren is gevlogen, maar ik heb al even zitten zoeken op dit forum en op google en kom maar niet tot een antwoord.. Ik ben een beginnende cacher. Om te kijken of ik het leuk vond heb ik een paar korte traditionals gedaan met mijn mobiel. Ondertussen ben ik helemaal gevallen voor deze leuke manier om te wandelen. Een goede combi met het uitlaten van de hond. De batterijduur is alleen waardeloos van de mobiel, dus ben ik nu op zoek naar een gps. Ik ben er al uit dat ik voor een Garmin wil gaan, maar wil er niet gelijk de hoofdprijs voor betalen. Vooral omdat ik nog maar een beginner ben en niet weet hoe lang ik dit leuk blijf vinden. Ik ben dus gaan zoeken op marktplaats maar kan door de bomen het bos niet meer zien (en dat voor een cacher). Zoveel verschillende types en ik heb geen idee wat goed is en wat niet. Dit zou ik graag op mijn gps willen hebben: -belangrijkste is voor mij nauwkeurigheid. Ik wil erop kunnen vertrouwen dat ik goed zit. - batterijen/accu moet het een hele dag vol kunnen houden. Ik vind het niet erg om na een lange dag cachen de gps te moeten opladen voor de volgende keer, maar wil niet op een onbekende plek verdwalen omdat mijn gps er opeens mee is opgehouden -kleurenscherm - genoeg ruimte voor ongeveer 20 caches om op te slaan - liefst de mogelijkheid om ook omschrijvingen te kunnen lezen, maar als dat veel in prijs verschilt kan ik ook mijn smartphone ernaast houden. -mogelijkheid om bij multi's een volgende waypoint aan te klikken, dus geen gedoe met zelf invullen - kun je eigenlijk ook RD-coordinaten invullen bij de garwin? Omdat die ook soms voorbij komen? Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een gps waar je elke cache mee zou kunnen vinden. Evt met hulp van een smartphone (zonder internet) Is er soms een lisjtje van de verschillende apparaten en welke de beste iss en welke de minste? En waar zitten die verschillen dan in? Ik heb een paar advertenties gezien en het zijn allemaal andere types , maar ik heb geen idee wat voor prijs daarvoor gevraagd kan worden.
regenboog2 Geplaatst 4 oktober 2014 Geplaatst 4 oktober 2014 Hallo Jaylaveldt Welkom op het forum Moeilijke vraag, het ligt er net aan wat je gemakkelijk vindt. Ik heb een Etrex 20 en daar kun je alles wat jij vraagt mee doen. Is niet zo duur, werkt met een pookje. De Oregon is een serie die met aanraakscherm werkt, misschien vind je dat fijner? Etrex 20 kan ongeveer twee dagen op batterijen, met de aanraakschermen gaan batterijen uiteraard sneller leeg. Op de meeste GPSsen kan je veel meer caches kwijt dan 20 hoor, geen probleem. De volgende waypoints worden ook bij de meeste GPSsen meegeladen, bij sommige moet je dan van scherm wisselen om ze te kunnen zien (staan niet onder het kopje geocaches, maar onder het kopje waypointmanager of iets dergelijks). Als je een waypoint moet berekenen onderweg, moet je uiteraard altijd zelf invoeren! RD coördinaten invullen kan volgens mij bij (bijna) alle GPSsen, moet je de eenheden even voor aanpassen. Als je moeilijk kunt kiezen, laat je dan eens voorlichten in een buitensportwinkel (bijvoorbeeld Bever sport, daar kun je ook een GPS huren) of in een WayPoint winkel (die vind ik zelf heel fijn). Op de websites van beide winkels kan je ook zien wat de GPSsen nieuw kosten, dan weet je een beetje of de prijs die op Marktplaats staat redelijk is.
barny Geplaatst 4 oktober 2014 Geplaatst 4 oktober 2014 inderdaad al veel over geschreven en inderdaad een vraag waar je 100en antwoorden over kan krijgen zonder dat je dan nog weet wat je eigenlijk wil het enige antwoord is "koop de duurste" dan ben je meteen klaar, bevalt het kokerrapen je niet dan verkoop je hem op marktplaats en heeft het hele verhaal je weinig gekost wil je nog minder geld kwijt koop je een GPS op marktplaats voor onder de 100 euro, bevalt dan het kokerapen je niet zet hem dan weer te koop en voor het zelfde geld ben je hem dan ook weer kwijt voor de rest met een setje reserve batterijen op zak kan je makkelijk een dag onderweg zijn en ik elke GPS kan minimaal 500 cache's in maar op het moment als je echte geocache's gaat bezoeken en je als een echte geocacher van de omgeving kan van genieten zal het spelletje je niet snel gaan vervelen Barny
Jaylaveldt Geplaatst 4 oktober 2014 Auteur Geplaatst 4 oktober 2014 Helaas is voor mij de etrex 20 en 30 op dit moment nieuw echt teveel geld. Zoveel kan ik nu gewoon niet uitgeven. Op marktplaats zie ik bv de etrex legend, garmin oregon 300, en garmin etrex vista.. Zouden die zan mijn voorwaarden voldoen? Of de dakota 10
regenboog2 Geplaatst 4 oktober 2014 Geplaatst 4 oktober 2014 Etrex legend en vista volgens mij wel, heb ik vroeger ook gehad en zijn fijne GPSsen. Alleen de cacheomschrijving laad je daarbij volgens mij niet mee. Maar daarvoor heb je dan je telefoon? Wat ik trouwens altijd doe is toch een printje maken. Ik maak dan een Worddocument en daar kan ik dan alle overbodige tekst en foto's uit laten.
MacDD Geplaatst 4 oktober 2014 Geplaatst 4 oktober 2014 Dakota 10 is nu 100 euro bij Bever zwerfsport. Maar omdat je pas gaat beginnen, gebruik je smartfoon tot je heel zeker weet dat je verder wilt gaan met het echte cachen (voor pleurpotjes blijft je mobiel ruimschoots voldoende) en spaar dan ondertussen voor een dakota 20 of een Etrex 20/30.
thex Geplaatst 4 oktober 2014 Geplaatst 4 oktober 2014 Ik heb ze alle gehad. De goedkoopste en de duurste. Neem maar van me aan: Garmin bakt er niets van. De duurste geven voortdurend problemen. Mijn Oregon 600 heeft een leven op zichzelf. De 62ST vrat letterlijk geheugen en liep voortdurend vast, de 64 even les op mogen geven. Die haalde de lestijd nioet eens. Verrassend is de Etrex serie: accuraat, wel wat langzaam processortje. De Etrex 30 voor amper 200 euro (dit tegen zijn broer Oregon 600 van 430 euri) kan HETZELFDE tegen veeeeel minder batterij verbruik. Ik zou willen aanraden: neem het duurste model uit de etrex serie. Volledig paperless, accurate GPS, meerdere kaarten op 1 machine, birdsview, delen van caches, aansturen van virb, chirp. Het zit er allemaal op.
ioHpeiH Geplaatst 4 oktober 2014 Geplaatst 4 oktober 2014 Voor het geocachen gebruik ik een 60CSX, destijds het topmodel. Je kunt er op GPS gebied alles mee, maar er zijn ook beperkingen. De cachebeschrijving kan er eigenlijk niet mee gelezen worden. Als je caches met het juiste icoontje in de GPS wil kan dat alleen via een omweg. Zo zijn er nog wel wat nadelen op te noemen. Maar het is wel een nauwkeurige en robuuste GPS. De randzaken doe ik dan met mijn telefoon. Database meenemen zodat ik de cachebeschrijvingen bij me heb. Appjes voor de meest onzinnige berekeningen, dat soort dingen. Als je de telefoon puur daarvoor gebruikt dan wordt de accu niet heel zwaar belast, dan red ik het wel een dag. Sinds kort heb ik een universele externe accu voor de telefoon, daarmee kan ik 5 dagen vooruit als het moet. ( even spammen: Google naar Cube Array ) Momenteel staat er op Marktplaats een 60CSX, het hoogste bod is nu €100,-- Misschien heb je voor € 110,-- een topapparaat in huis. Maar met een externe accu van € 40,-- ben je ook klaar voor voorlopig.
Team Tabak Geplaatst 4 oktober 2014 Geplaatst 4 oktober 2014 Vergeet vooral de Dakota 20 niet als je voor weinig geld een accuraat apparaat wilt hebben met heel veel mogelijkheden. Nieuw al voor 179 Euro te koop. Doet alles wat jij wilt. Heeft een touchscreen en kan paperless het veld in, maar dan moet je wél premium member bij geocaching.com zijn. Hoe dan ook veel plezier met je nieuwe hobby!
Jaylaveldt Geplaatst 4 oktober 2014 Auteur Geplaatst 4 oktober 2014 Bedankt voor de reacties allemaal!! Ik ga nog even rondneuzen. Met mobiel is eigenlijk gewoon niet te doen. Batterij houdt het amper een half uur vol en ik zou toch graag eens een multi willen oplossen.
brouwertjes Geplaatst 4 oktober 2014 Geplaatst 4 oktober 2014 Misschien is een nieuwe accu voor de mobiel kopen dan wel de goedkoopste oplossing
Team BeagleBrothers Geplaatst 4 oktober 2014 Geplaatst 4 oktober 2014 Bedankt voor de reacties allemaal!! Ik ga nog even rondneuzen. Met mobiel is eigenlijk gewoon niet te doen. Batterij houdt het amper een half uur vol en ik zou toch graag eens een multi willen oplossen. Hoi, Misschien kun zo'n extern powerpack kopen voor je smartphone. Ik heb bijvoorbeeld zo'n duracell powerpack en die kan, eenmaal aangesloten op mijn iPhone, de accuduur behoorlijk verlengen. Dit is niet zo'n dure oplossing, hooguit een paar tientjes, en die kun je blijven gebruiken ook al stop je met geocachen.
Team BeagleBrothers Geplaatst 4 oktober 2014 Geplaatst 4 oktober 2014 (bewerkt) Vergeet vooral de Dakota 20 niet als je voor weinig geld een accuraat apparaat wilt hebben met heel veel mogelijkheden. Nieuw al voor 179 Euro te koop. Dat is ook een mogelijkheid. Prima GPS verder, niks mis mee. Wij hebben er ook een gehad. Ik heb er helemaal niks mee omdat ik het een speelgoedding vind maar dat doet niks af aan de kwaliteiten van dit GPS dat is puur persoonlijk. Prima keus, en zeker om mee te beginnen de Dakota 20. 4 oktober 2014 bewerkt door BeagleBrothers
Peetee Geplaatst 4 oktober 2014 Geplaatst 4 oktober 2014 Ik werk nu een maandje of vier met de Etrex 20, na jarenlang met een 60Cx gewerkt te hebben. En ik kan je vertellen dat de Etrex 20 me tot nu toe prima bevalt. Eigenlijk net zo goed als dat de 60Cx beviel.
Team BeagleBrothers Geplaatst 4 oktober 2014 Geplaatst 4 oktober 2014 Ik werk nu een maandje of vier met de Etrex 20, na jarenlang met een 60Cx gewerkt te hebben. En ik kan je vertellen dat de Etrex 20 me tot nu toe prima bevalt. Eigenlijk net zo goed als dat de 60Cx beviel. Hoi, Ik zit er ook over te denken om er een Etrex bij te nemen. Vaak lopen we nu samen op het scherm van de Oregon te loeren en dat is niet altijd even handig. Misschien toch maar eens serieus overwegen...
Aanbevolen berichten