Spring naar bijdragen

Een Paar Logtips


Diederikus

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Het logje bij #51 is inderdaad een leuk verhaal. En zolang dat af en toe gebeurt, blijft het ook leuk om zoiets te lezen. Maar ik moet er niet aan denken dat iedereen zulke lappen tekst gaat loggen. Persoonlijk haal ik al veel/genoeg voldoening uit een log van 1 regel, 3 woorden of een afkorting. Die mensen zijn tenminste bezig met cachen en niet met teksten schrijven. Ik vind het leuk en voldoende om te weten dat iemand weer een van mijn caches gevonden heeft en daar dus plezier aan beleefd. Af en toe een langere logje omdat er iets bijzonders te vermelden valt is wel leuk, maar is voor mij niet altijd nodig. Dat hij gedaan wordt is voor mij al waardering genoeg. Ik heb daarom nog nooit een logje als "zielig" ervaren.

 

Al lezende vind ik beslist, dat er een flinke kern van waarheid in dit verhaal zit. Het is toch altijd nog zo, dat de basis van het geocachen bestaat uit de fijne wandeling of fietstocht, de mooie uurtjes onderweg en de sensatie van het vinden van de schat, hoe groot of klein ook. Zodra het logje dit alles moet gaat overtreffen in de beleving van een cacher, kan deze zich beter aansluiten bij een literair lees- of schrijfgroepje. Natuurlijk is "TFTC" een blamage en een belediging voor de cache-eigenaar, maar als een logje moet gaan dienen ter bevrediging van het eigen schrijversgevoel, dan slaan we door..... Laten we dus streven naar een fijne middenweg, waar iedereen gelukkig mee kan zijn. Het is goed dat @no-name ons even over dit feit laat nadenken. Daar krijgt hij van mij een "goedje" voor.

 

Logjes worden door ons ook nog wel eens gebruikt onderweg in de hoop, nog een extra hintje te kunnen vinden. Ik zal de enige niet zijn, die tijdens het langdurig zoeken naar een cache zijn vrouw of partner even vraagt om de logjes door te lezen.... Als je dan zonder enig resultaat vier of vijf van die lappen tekst, die een hele dag cacheplezier moeten beschrijven, maar feitelijk nergens over gaan door moet worstelen, dan heb je het wel even gehad met die ellenlange logjes.....

 

Doe ons derhalve een plezier... Maak er een leuk ter zake doend logje van, waarmee de cache-eigenaar de waardering ontvangt, waar hij op uit is, maar waar de volgende zoekers zich niet aan hoeven te ergeren. Wie in staat is tot zo'n afgewegen logje te komen, is voor mij de ultieme logger!!!

 

Enne... zoek je toch literaire bevrediging, dan weet ik wel een plaats, waar je terecht kunt met je verhaal...... HIER!!!!! Dan ga ik er volop van genieten, maar niet onderweg, wanneer ik in de blubber naar een doosje loop te zoeken en een extra aanwijzing probeer te zoeken....

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij hebt je eigen site met weliswaar wat mij betreft iets te weinig, maar wel schitterende verhalen, die ik goeddeels met veel genoegen heb gelezen. De site leent zich ook bij uitstek daarvoor. Ik haal slechts een praktische reden aan, waardoor we wat terughoudend zouden willen zijn met al te lange verhalen of logjes, die uit meerdere delen bestaan. Misschien speelde dat "voor mijn tijd" nog niet zo'n rol, omdat je toen één of als je heel goed de weg kende in het land twee tot drie caches op een dag deed. Het wordt tijd, dat we Tom Egbers vragen een mooie TV serie te maken over "Andere tijden, geocaching..." Ik zal er met plezier naar kijken! Zeker als jij als "verteller" optreedt! :-) :-)

 

Je volgende toevoeging zal wel zijn, dat ik - met de caches, die wij doen - niet zo bang hoef te zijn voor lange verhalen, omdat er niets te verhalen valt.... Ik wacht er op! :-)

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel Team Tabak, voor de mooie reactie op mijn post! Wat ik erover denk weet je heel goed te verwoorden. Eerlijk gezegd verwachtte ik dat ik afgebrand zou worden omdat ik nu eenmaal niet zit te wachten op kwaliteitslogjes van hoog literair niveau als vermeende blijk van waardering voor de cache. Positieve ervaring, dus!

Enne...ik gebruik de logjes ook weleens voor meer cache informatie. Soms verwerk ik dergelijke info ook in mijn logjes (niet TE spoilerig uiteraard)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Team Tabak, je weet dat ik jou goedgezind ben. En na zo’n opmerking volgt er altijd een “maar”.

 

“Zodra het logje dit alles moet gaat overtreffen in de beleving van een cacher, kan deze zich beter aansluiten bij een literair lees- of schrijfgroepje.”
Het is voor mij niet overtreffen, het is mijn beleving vastleggen.

 

“……….maar als een logje moet gaan dienen ter bevrediging van het eigen schrijversgevoel, dan slaan we door..... “
Logjes schrijven vind ik gewoon leuk, maar ik heb er ook tijd voor, want ik cache weinig. Voor mij is geocachen: een wandeling, goed gezelschap, mooie plekken ontdekken, even koffie drinken, foto's maken, cache vinden, verhaaltje schrijven. Daar kan ik nog veel meer over vertellen, maar dan wordt het off-topic en niet iedereen heeft behoefte aan lange lappen tekst.

 

“…….Als je dan zonder enig resultaat vier of vijf van die lappen tekst, die een hele dag cacheplezier moeten beschrijven, maar feitelijk nergens over gaan door moet worstelen, dan heb je het wel even gehad met die ellenlange logjes.....”
Je hoeft in ieder geval mijn lappen tekst niet te lezen, want ik geef geen enkele hint aan het grote publiek. Dat is niet aan mij, maar aan de CO. Maar je mag mij gerust bellen als je ergens vast komt te zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Team Tabak, je weet dat ik jou goedgezind ben.

 

Dat is wederzijds Od en wat mij betreft geen "maar"......... En de kans, dat ik onderweg over een verhaal van jou struikel is tamelijk klein gezien de aantallen caches die jij logt.... De kans dat ik bij je aanbel voor een kop koffie is groter.....

 

Wat je siert is dat je een deel van het probleem niet zult begrijpen omdat je er waarschijnlijk geen ervaring mee hebt. Jij bent geen cacher van 24 of meer caches per dag, die op ctrl C - ctrl V basis met één lang verhaal worden beschreven, waarbij de nadruk wordt gelegd op het gezellige samenzijn met buurvrouw Toos, Ome Jan van drie huizen verder of nicht Carla, die even single is en dus mee gaat om te cachen teneinde de verveling te onderdrukken. Het weer wordt beschreven, de kwaliteit van de krentenbollen die onderweg genuttigd zijn wordt uitvoerig benoemd en soms mogen we ervaren, waar ze gekocht werden. In zo'n geval kan de informatie nog een nuttig effect hebben. De cache-eigenaren worden met z'n vierentwintigen hartelijk dank gezegd voor de moeite die zij hebben gedaan om de logger een onvergetelijke dag te bezorgen. Vervolgens wordt ditzelfde, veel te lange en volstrekt niet ter zake doende epos gelogd bij alle 24 of meer caches.... Uiteraard heb ik het wat aangedikt, want mannen van jouw en mijn leeftijd vinden het wel eens leuk om hun verhaal van enige overdrijving te voorzien.... We moeten íets doen om ons te laten opmerken.... Van ons uiterlijk moeten we het niet meer hebben....

 

Heb je dus de pech om een paar dagen later zo ongeveer dezelfde route af te leggen, dan mag je, laten we zeggen 10 tot 24 keer dezelfde emoties van de logplaatser tot je door laten dringen, indien je wat meer informatie over de cache wilt. Bij een trail vind ik dat niet zo erg. Dat doe ik ook wel eens met Ctrl C - Ctrl V af, maar bij meerdere caches van verschillende cache-eigenaren vind ik het dus eigenlijk een beetje ongepast. Die mensen hebben gewoon recht op een separaat verhaaltje. Ik vind deze manier van loggen een net zo'n grote belediging als de "TFTC" logjes.

 

Ik heb net je logje bekeken van de cache die je vandaag gedaan hebt. Met de lengte daarvan kan ik wel leven en ik hoop, dat je veel plezier gehad hebt van je nieuwe schoenen en dat je de bevestiging hebt gehad een goede koop te hebben gedaan!! En de foto's waren leuk! Vier Heren, die hun vrouw ontvlucht zijn en voor straf op een stukje plastic in het natte gras moeten zitten om hun afgekoelde koffie uit een plastic bekertje te drinken.

 

Od, jongen, was ik er maar bij geweest!!!! :-) :-)

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zullen een boekje uitgeven: "Het beste van geocaching.nl en andere verhalen..." Wedden, dat je zoiets in één avond uitleest...? Met als laatste hoofdstuk het verhaal, waar Diederikus dit draadje mee opende..... "Tien tips voor het schrijven van een goede log". Het boekje kost Eur 9,95, maar voor betalende leden van geocaching.nl is het gratis. In dat geval stuurt de auteur de rekening door naar Geoman.... :-)

 

Je moet toch wat doen om één keer per jaar een paar nieuwe schoenen te kunnen kopen.....

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Casteel, ik zou even wachten. Over drie maanden ligt het boekje in de uitverkoop.
Over drie weken ga ik met pensioen en dan ga ik mijn autobiografie schrijven: "Hoe een onschuldig jochie is ontsnapt aan de ellende van volwassenheid."Also available in English.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als schrijver voel ik me wel een beetje vogelvrij op dit forum. Het is altijd onduidelijk wat men nu weer verwijderd en waarom. Soms denk ik wel eens dat men op dit forum niet van het geschreven woord houdt. Maar zoals gewoonlijk zal het wel weer genuanceerder liggen. Omdat het dus niet meer duidelijk is waar ik dit moet plaatsen, plaats ik het maar hier. Ik kan me niet voorstellen dat de TS daar bezwaar tegen heeft.

 

@TT ter uitleg van je vraag twee on topic voorbeeldlogs van mij: hier en hier.

 

Voor wat betreft de loglengte dat is een zaak tussen de cacher en de legger, om Vlindertje te parafraseren. Tot nu toe wel aanmoediging maar geen afkeuring gehad. Schrijven is schrappen, zei Bomans. Daarom schrijf ik ook 90% niet op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al zo lang ik cache beleef ik minstens zo veel plezier aan het schrijven en lezen van logjes dan aan het veldwerk. In plaats van leuke ter zake doende logjes liever boeiende bespiegelingen die, net als de cache, getuigen van verbeeldingskracht. En dat zonder beperkingen. Passie kent geen limiet.

  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al zo lang ik cache beleef ik minstens zo veel plezier aan het schrijven en lezen van logjes dan aan het veldwerk. In plaats van leuke ter zake doende logjes liever boeiende bespiegelingen die, net als de cache, getuigen van verbeeldingskracht. En dat zonder beperkingen. Passie kent geen limiet.

Helemaal mee eens. Wij zijn blijkbaar zo druk bezig met het uitwerken van nieuwe caches dat het bezoeken van caches er een beetje bij in schiet.

Als iedereen de wereld wil verbeteren met het leggen van mooie caches dan zijn er straks alleen nog maar leggers en geen zoekers meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het logje bij #51 is inderdaad een leuk verhaal. En zolang dat af en toe gebeurt, blijft het ook leuk om zoiets te lezen. Maar ik moet er niet aan denken dat iedereen zulke lappen tekst gaat loggen. Persoonlijk haal ik al veel/genoeg voldoening uit een log van 1 regel, 3 woorden of een afkorting. Die mensen zijn tenminste bezig met cachen en niet met teksten schrijven. Ik vind het leuk en voldoende om te weten dat iemand weer een van mijn caches gevonden heeft en daar dus plezier aan beleefd. Af en toe een langere logje omdat er iets bijzonders te vermelden valt is wel leuk, maar is voor mij niet altijd nodig. Dat hij gedaan wordt is voor mij al waardering genoeg. Ik heb daarom nog nooit een logje als "zielig" ervaren.

 

 

Al zo lang ik cache beleef ik minstens zo veel plezier aan het schrijven en lezen van logjes dan aan het veldwerk. In plaats van leuke ter zake doende logjes liever boeiende bespiegelingen die, net als de cache, getuigen van verbeeldingskracht. En dat zonder beperkingen. Passie kent geen limiet.

 

Smaken verschillen en ik kan het met allebei eens zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...