Spring naar bijdragen

Een Paar Logtips


Diederikus

Aanbevolen berichten

De voorpret bij het maken van een cache is een deel van de beloning die je als cachelegger krijgt. Een ander deel komt in de vorm van de logjes die geschreven worden. Zonder die logjes is het niet aantrekkelijk om veel werk te steken in een cache. Dit betekent dus ook dat het schrijven van een log voor een cacher een unieke mogelijkheid biedt het leggen van mooie caches aan te moedigen. Natuurlijk is niet iedereen een begenadigd schrijver, of schrijft niet als een oudere dame van lichte zeden zoals ik doe.

 

Sommige co's verzinnen allerlei manieren om zoveel mogelijk terugkoppeling op hun cache te krijgen. Banners met “NO TFTC”, voortuincaches, puzzels die zo moeilijk zijn dat je er zonder de co niet uitkomt, rondrijden in een geel bussie, QR-codes, je kunt het zo gek niet noemen. Sommigen co's zouden het wel willen afdwingen, zo lijkt het. Op het forum is hier dan ook altijd veel over te doen. Natuurlijk is een dergelijke dwingelandij niet erg gastvrij, en uiteraard werkt het contraproductief, want niemand laat zich natuurlijk dwingen.

 

Veel beter en natuurlijker is het om het goede voorbeeld te geven.

Daarnaast blijkt dat als je cachers een beetje uitdaagt, dat er veel verborgen schrijverstalent is. Plotseling gaan ze dan hele humoristische stukken schrijven van aanzienlijke omvang. Ik noem bijvoorbeeld een ioHpeiH (deel 1, deel 2, deel 3), een Antarctica (deel 1, deel 2) en een Casteel (deel 1).

 

De indruk dat dit allemaal opeens zo heel makkelijk gaat heb ik echter niet. De incubatietijd van een logje is aanzienlijk en regelmatig wordt er melding gemaakt van een writers block. Aangezien er natuurlijk veel meer schrijverstalent onder de korenmaat verborgen wordt gehouden heb ik nog wel een paar tips die het schrijven aanmerkelijk kunnen verlichten.

 

Tip 1.

Ooit heeft drs. P een minicursus “sinterklaasgedichten schrijven” geschreven. Daarin stond één hele belangrijke tip: zorg dat je iets te zeggen hebt. Zelfs het technisch meest kreupele gedicht wordt interessant als er iets in verteld wordt. Nou lijkt deze uitspraak moeilijk te overtreffen in banaliteit, maar juist sinterklaasgedichten hebben de neiging nergens heen te gaan. Het is alsof de woorden die bij toeval rijmen de leiding over de inhoud hebben overgenomen. Er zijn maar heel weinig mensen die onderhoudend kunnen schrijven terwijl de woorden de leiding hebben en niet de onderwerpen (daarop trok de Sint bedaard een apparaat om uitjes in heel kleine stukjes te hakken uit zijn baard). Odlaniger is een exponent van die school.

Om onderwerpen te hebben om over te schrijven maak ik onderweg altijd wat aantekeningen in de vorm van steekwoorden. Tien steekwoorden zijn al genoeg om je in de problemen te brengen met de maximum loglengte als je ze uitwerkt.

 

Tip 2.

Er zijn veel meer onderwerpen interessant dan je in eerste instantie denkt.

Het log is maar een heel klein sleutelgaatje waar de cachelegger door kijkt. Alles wat jij niet opschrijft daar heeft hij geen weet van. Als ik de logs van mijn voorgangers moet geloven dan gaat bij hen altijd alles van een leien dakje. Zowat niemand maakt melding van het feit dat ze met een verkeerde code bij een cijferslot staan te prutsen of dat ze twee kilometer hebben omgelopen door een type- of rekenfout. Dat ze besluiten door te steken waar ze beter kunnen omlopen of dat ze zoeken naar een kunstplant terwijl ze een M20-bout moeten hebben. Al deze zaken zijn wel degelijk interessant, zeker voor de legger. Als ik het log heb ingediend schieten mij meestal nog een aantal zaken te binnen die ik had kunnen opschrijven. Ook de voorbereidingen voor een cachebezoek horen bij de “avonturen” die je meemaakt.

 

Tip 3.

Scheidt het mooi opschrijven van het bepalen van de onderwerpen. Een writers block ontstaat vaak doordat je deze twee dingen tegelijk probeert te doen. Als je wilt bedenken wat je gaat schrijven en tegelijkertijd probeert het mooi te zeggen, dan is dat vaak teveel van het goede. Schrijf eerst je verhaal in gewoon saai Nederlands, en kijk daarna of je teksten wat kunt verfraaien. Het is de kunst dit “opleuken” met mate toe te passen. Het wordt al gauw te gekunsteld. Niets is zo irritant als iemand die zichzelf overduidelijk vreselijk grappig vindt. Wat dat betreft verwacht ik veel van vrouwelijke cachers, want vrouwen hebben over het algemeen veel meer gevoel voor humor, en bovendien is deze subtieler. Of ben ik nu ouderwetsch?

 

Ik hoop dat ik met deze tips nog wat verborgen schrijverstalent kan activeren. Om misverstanden te voorkomen wil ik nog even duidelijk maken dat als iemand toevallig Wijze Lessen besluit te gaan volgen, dat ik blij ben met ieder welgemeend logje, ongeacht omvang en stijl.

  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Senks Diederikus. Alweer een wijze les. Kikker heeft in het veld welgemeend genoten. Enne zo'n schrijverstalent als jij bent, zullen we never nooit kunnen evenaren.

 

Ik ben het helemaal met Antartica eens! Geen enkele CO verdiend een zielig logje.

 

Langs deze weg wil ik ook graag Casteel bedanken. Die bakjes koffie van je zijn echt niet te overtreffen, alhoewel ze in Drenthe koffie óók liefdevol aanbieden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ad Tip 1
Woorden, onderwerpen. En schrijfstijl. Totale onzin kan dan zelfs iets vertellen. En ja, daar was drs. P een meester in.
De Beatles verstonden de kunst om heel mooi vrijwel niets te vertellen, ook leuk: http://www.azlyrics.com/lyrics/beatles/hellogoodbye.html

 

Ad Tip 2
Daar ben je heel goed in, Diederikus. Het beschrijven van alles wat mis gaat, informatief en amusant.
Ik hanteer ook graag zelfspot.

 

Ad Tip 3
Goede tip voor mensen die denken dat ze een schrijfblokkade hebben. Naderhand opleuken doe ik zelf overigens niet.

 

En dan nog iets dat ik zelf vrijwel altijd doe: ik schrijf mijn foundlogs in de tegenwoordige tijd, omdat ik dan mijn belevenissen opnieuw voel. Ik was er niet, ik ben er.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als medecacher vind ik het ook altijd leuk en zeer informatief wanneer er bij moeilijke of lange multi's wordt vermeld hoeveel km de tocht uiteindelijk was, hoe lang men er over gedaan heeft en hoe laat er gelogd is.

 

Helemaal mee eens, zo heeft een volgende cacher ook weet van de afstand. Hoe vaak zie je niet <10km staan? Dat is nogal relatief, helemaal als je fysiek niet 100% bent. Verder merk ik een tendens in het niet meer noteren van datum en tijd in het logboekje, alleen een naam. Ben ik nou zo oubollig dat ik alle drie nog doe? ;-) En uiteraard in de log online, vermeld ik alle drie wederom. Alleen met die drie variabelen kun je al een aardig tekstje wegtypen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hulde!

 

 

Je zou als logger in ieder geval kunnen besluiten nooit meer "TFTC" te gebruiken.

Of "alle leggers bedankt".

Of "snel gevonden, bedankt"

Of "zie de log van ....".

Of "."

Of meer van dit soort zielige logjes.

Antarctica

 

helemaal compleet mee eens Ant

 

http://coord.info/GLCQYFP1 x4

http://coord.info/GLCQYJ65 en meer

 

 

Barny

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een top idee Od. Op deze manier heb je twee keer plezier van één cache. Ik hoop dat veel forumlezers de tegenwoordige tijd hebben om dit over te nemen. Ik ga in ieder geval proberen om er iets mee te doen.

 

Maar ik heb ook de tegenwoordigheid van geest om te bedenken dat niet elk logje een topproduct zal worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, toen kende ik de tips van Diederikus nog niet. Overigens stel ik ook nergens dat ook flutcaches een uitgebreide log verdienen. Die ene keer per jaar dat ik de mogelijkheid heb een paar dagen achter elkaar zinloos kokertjes te rapen benut ik ook. Ik heb slechts enkele keren een Copy-Paste-techniek toegepast waarbij in de meeste van die gevallen nog een specifiek regeltje werd toegevoegd.
Als ik Barny's logs bekijk werd er dikwijls bij kokerprut gelogd met een smiley. Honderden. Barny is veranderd. Hij vindt kokers tegenwoordig niet meer leuk en past zijn cachelijst daarop aan. Heel fijn maar het komt op mij over als de ex-roker die anderen kwaad aankijkt als er een wolkje rook in zijn gezicht wordt geblazen terwijl hij daar vroeger zelf ook schuldig aan was. De pot verwijt de ketel...

 

Barny geeft tegenwoordig tips in zijn logs:

http://coord.info/GLD3FFM9

Jammer alleen dat het betreffende woord zélf ook fout schrijft. Typisch...

bewerkt door Casteel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ha ha ha, er zal echt wel ergens een log er zijn tussengeslipt bij mij waar ik heel weinig heb gelogt, ik zou zo niet weten welke en daarom hoop ik dat Casteel met enkele logs van die honderden die ik geschreven zou hebben...... ik wacht af.

en nee ant, ik kwam die logs van casteeel toevallig gisteren al tegen toen ik wat cache's aan het uitzoeken was en ik zag nu ineens dit draadje en vond het wel erg raar, vandaar :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is dat toch met jouw topics, Diederikus?

Normaal gesproken ( wat is normaal? ) begint een topic met een simpele vraag of statement. De teksten in deze draadjes beginnen klein, worden groter, tot het hoogtepunt en zwakken daarna weer af.

 

 

De draadjes van Diederikus beginnen ( de laatste tijd ) met het hoogte punt, waarna bijna niemand ( sorry hoor :blush: ! ) dat niveau meer haalt en de teksten alleen maar minder worden. :bag:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het staat me toch duidelijk voor de geest ergens allemaal smiley's te hebben gezien bij het bekijken van Barny's logs, lang geleden. Bij het teruglezen van enkele van deze duizenden logs vermoed dat er toen iets is blijven hangen in het script van de buren want als ik het nu zo lees kan ik me niet voorstellen dat Barny een log afdoet met een smiley. Ik moet er eigenlijk wel om lachen. 9 van de 10 zijn fel kritisch en kraken de boel volledig af, terwijl 1 van de 10 dan ook weer een mooie dankbetuiging is.

Barny, ik ben er toch wel van overtuigd dat dit een valse beschuldiging was. Excuses.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...