W2AP Geplaatst 18 november 2013 Geplaatst 18 november 2013 Er schijnt toch ook een attribute voor te zijn waarmee je kunt aangeven dat 'kleuren kunnen zien' een vereiste is om de cache te kunnen lopen? Daar mag ik dan wel eens hard naar gaan zoeken voor enkele nieuw uit te brengen caches. Die zijn naar verwachting niet te doen als je geen of niet goed kleuren kunt onderscheiden. Zelfs als je dat wel kunt zal het lastig genoeg worden
Triskelle Geplaatst 18 november 2013 Geplaatst 18 november 2013 (bewerkt) Het is een pleidooi en pleiten staat vrij, maar ik vind het nogal ver gaan om cacheleggers te verzoeken om rekening te houden met dergelijke functionele problemen. Zoals je zelf al naar voren brengt zijn er meerdere vormen van kleurenblindheid en zou het zelfs mogelijk zijn dat de vraag hoeveel kleuren de route-aanduiding heeft tot een fout antwoord kan leiden bij iemand die de beide kleuren niet kan onderscheiden. Voor jou - en jouw lotgenoten - kan zo'n app uitkomst bieden terwijl ik maar moet leren leven met mijn onvermogen om stereogrammen te doorgronden 18 november 2013 bewerkt door Triskelle
Fotogravinnetje Geplaatst 18 november 2013 Geplaatst 18 november 2013 Ook voor stereogrammen heb je tooltjes... Maar inderdaad, caches aanpassen aan alle mogelijke handicaps en beperkingen gaat echt te ver. Daar kun je als beperkt persoon prima zelf oplossingen voor bedenken. Ofwel tooltjes, ofwel hulp vragen aan mensen die meelopen, ofwel hulp vragen aan voorbijgangers (ook een keer gedaan omdat ik in m'n eentje was en toch echt op een meter of 3 hoogte een aanwijzing moest bekijken, geen klimboom), of desnoods via de CCC of de noodlijst ofzo contact opnemen met een andere geocacher of nog beter: de CO. Beetje creatief mag je best zijn, om met je beperkingen om te gaan. En: je hoeft niet alle caches te doen! 1
Sivota Geplaatst 18 november 2013 Geplaatst 18 november 2013 Ik vind het eerlijk gezegd wel aardig dat aandacht wordt gevraagd voor zoiets als kleurenblindheid. Topicstarter eist ook helemaal niet dat alle caches worden aangepast, hij doet een verzoek. Wie dat wil kan het negeren, maar voor mij is het iets waar ik nog niet eerder echt bij stil had gestaan en om misschien eens aan te denken in de toekomst, bij het bedenken van een vraag of zo... 2
de kikkers Geplaatst 18 november 2013 Geplaatst 18 november 2013 Het is heel goed om te benoemen waar cachers, vooral die met beperkingen, zoal tegen aan kunnen lopen Sivota. Negeren gaan we niet doen Er bij stil staan wél. Anderzijds ben ik het met de Gravin eens, dat de meeste cachers hun eigen beperkingen wel zullen kennen...(tenminste dat hoop ik echt voor ze) Speciaal voor Vindplaats: Laat ik nu héél goed zijn in kleuren! Samen komen we er vast wel
Flaker91 Geplaatst 18 november 2013 Geplaatst 18 november 2013 Ik vind het eerlijk gezegd wel aardig dat aandacht wordt gevraagd voor zoiets als kleurenblindheid. Topicstarter eist ook helemaal niet dat alle caches worden aangepast, hij doet een verzoek. Wie dat wil kan het negeren, maar voor mij is het iets waar ik nog niet eerder echt bij stil had gestaan en om misschien eens aan te denken in de toekomst, bij het bedenken van een vraag of zo... Hier sluit ik me bij aan. Ik had er zelf nooit bij stilgestaan. Wel bij rolstoelen (vanwege T1-gerelateerde opmerkingen). Ik zal voortaan proberen rekening te houden als ik weer dergelijke vragen op ga stellen.
Odlaniger Geplaatst 18 november 2013 Geplaatst 18 november 2013 Interessant onderwerp. Ik zie enkele meningen de revue passeren: "ik wil er wel rekening mee houden" en "ik kan niet met iedere beperking rekening houden". Klopt voor mij allebei. We kennen het rolstoelsymbooltje, maar een kleurenblindsymbooltje ken ik niet. Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee hoeveel cachers er zijn die kleurenblind zijn. Ongetwijfeld zijn er ook slechthorenden die een cache zouden willen doen waar een chirp in het spel is. Wat betreft mijn eigen beperkingen kijk ik naar de te lopen afstand en de eventuele waarschuwing dat er flink moet worden geklommen. Die informatie is er meestal wel. Zoals eerdere in dit draadje gesuggereerd: neem iemand mee die jouw beperking kan compenseren. Ik was benieuwd welk soort caches jij, TS, graag loopt en dan zie ik een log met de volgende zinsnede: "Het was een mooie wandeling, vooral vandaag met die mooie herfstkleuren." Dus ongetwijfeld heeft een metgezel gezegd dat het mooi was en zelf heb je misschien een veelvoud aan (grijs)tinten kunnen bewonderen, maar dat weet ik natuurlijk niet.
antarctica Geplaatst 18 november 2013 Geplaatst 18 november 2013 Om een chirpcache te kunnen doen hoef je niet horend te zijn, Od, je GPS hoort de chirp. Overigens is er een zeer bekende cacher die niet horend is; bij een van de waypoints van een van mijn vorige caches, waar een MP3 speler verborgen zat, heb ik speciaal voor hem een getypt alternatief in de bosjes verstopt. Antarctica 3
Vindplaats Geplaatst 18 november 2013 Auteur Geplaatst 18 november 2013 Interessant onderwerp. Ik zie enkele meningen de revue passeren: "ik wil er wel rekening mee houden" en "ik kan niet met iedere beperking rekening houden". Klopt voor mij allebei. We kennen het rolstoelsymbooltje, maar een kleurenblindsymbooltje ken ik niet. Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee hoeveel cachers er zijn die kleurenblind zijn. Ongetwijfeld zijn er ook slechthorenden die een cache zouden willen doen waar een chirp in het spel is. Wat betreft mijn eigen beperkingen kijk ik naar de te lopen afstand en de eventuele waarschuwing dat er flink moet worden geklommen. Die informatie is er meestal wel. Zoals eerdere in dit draadje gesuggereerd: neem iemand mee die jouw beperking kan compenseren. Ik was benieuwd welk soort caches jij, TS, graag loopt en dan zie ik een log met de volgende zinsnede: "Het was een mooie wandeling, vooral vandaag met die mooie herfstkleuren." Dus ongetwijfeld heeft een metgezel gezegd dat het mooi was en zelf heb je misschien een veelvoud aan (grijs)tinten kunnen bewonderen, maar dat weet ik natuurlijk ♦ Kleurenblindheid het je op meerdere niveaus en verschillende soorten. Op internet zijn er zelfs verschillende testjes die je kunt doen om te zien of je kleurenblind bent. Voor wat mij betreft heb ik moeite met o.a. de kleuren groen, bruin en paars. Ook heb ik moeite met kleuren die een mengeling zijn van twee of meerdere kleuren; zo zie ik bv soms niet het verschil tussen rood en oranje. Ook kan ik op sommige apparaten het verschil niet zien tussen een lampje, dat rood is en staat voor opladen en groen wordt wat dan staat voor volledig opgeladen. Zo moest ik onlangs een nieuwe batterijoplader kopen en heb ik mij een ongeluk gezocht naar een apparaat waarbij de hiervoor beschreven lampjes vervangen zijn door tekst. Dit alles om duidelijk te maken dat ik de herfstkleuren in een bos wel kan zien en ervan kan genieten, maar dat het pas weer moeilijk gaat worden als ik de kleuren moet gaan benoemen.
Triskelle Geplaatst 18 november 2013 Geplaatst 18 november 2013 [...] Overigens is er een zeer bekende cacher die niet horend is; bij een van de waypoints van een van mijn vorige caches, waar een MP3 speler verborgen zat, heb ik speciaal voor hem een getypt alternatief in de bosjes verstopt. Antarctica ... en toch is er een groot verschil tussen rekening houden bij het maken van een cache met alle mogelijke fysieke beperkingen en het ter wille zijn van één cacher met een specifieke beperking.
nekrav Geplaatst 18 november 2013 Geplaatst 18 november 2013 Degene die lang geleden dit onderwerp al eens had aangesneden was ik. De redenen waarom dat topic toen gesloten werd was dat ik mijzelf niet moest aanstellen en dat kleurenblinden maar een zeer klein percentage van de bevolking was. Zo waren er toen nog meer moddergooiers en onzinnige uitspraken over kleurenblindheid. Ik ben blij te zien dat er nu wel normaal gereageerd kan worden, komt wijsheid dan toch echt met de jaren ? Hierbij dan gelijk maar weer even van de gelegenheid gebruik maken om te toen al voorgestelde ikoontje voor te stellen namelijk een oogje met een rood streepje er door om aan te geven dat er met kleuren moet worden gewerkt. Vooral bij een multi kan dit handig zijn voor de kleurenblinden om maatregelen te treffen.
regenboog2 Geplaatst 18 november 2013 Geplaatst 18 november 2013 Hallo nekrav Waarom dan juist een rood streepje? Dat is voor mensen die daar moeite mee hebben toch een grijstint, of zie ik iets over het hoofd?
elmo1979 Geplaatst 18 november 2013 Geplaatst 18 november 2013 Hoi vindplaats, Het kan lastig zijn dat je moeite heb met het herkennen van kleuren. En je wil andere cachers verzoeken om rekening te houden.( dat kan ik me ook volledig indenken aangezien ik zelf ook een beperking heb.) Maar toch lijkt het mij ondoenlijk om aan iedere medecacher te vragen hier rekening mee te houden. bv: Iemand die gek is op nachtcachen maar nachtblind is vind ik ongeveer hetzelfde die neem je mee op een nachtcache en vertel je iets vaker dan gemiddeld dat er obstakels zijn. of je loopt voor zo iemand en begeleid diegene door zo een gebied. Kijk mocht je met een puzzel bezig zijn kan je eventueel hulp vragen hier op het forum en zijn we bereid je altijd opweg te helpen. Maar ik denk in mogelijkheden en ik werk zelf op een plek waar veel mensen met een beperking zitten en als je dan allemaal je aan moet passen aan de ander dan vind ik dat de omgekeerde wereld. (tuurlijk je houdt rekening met de ander). Ik moet zeggen dat ik diep respect heb hoe sommige mensen met hun beperking omgaan daar kan ik nog wat van leren. En als iemand iets echt niet kan door zijn beperking dan helpen we zo iemand. Verder heb ik je topic idd gezien en ik cache vaak in en rond utrecht maar dan wel in het weekend. dus vandaar dat ik niet op u berichtje ben ingegaan, wellicht komt daar nog verandering in met de wisselende tijden die ik ga krijgen als ik als verkeersregelaar aan het werk probeer te komen(namelijk onlangs me diploma via de zaak gehaald)
TuuronTour Geplaatst 19 november 2013 Geplaatst 19 november 2013 Het valt me op dat er een paar keer is gezegd "dan neem je toch iemand mee". Ik snap dat het niet negatief bedoeld is, maar ik ervaar zo een opmerking als dooddoener. Want daarmee ga je eraan voorbij dat mensen graag zo zelfstandig mogelijk willen zijn. Niet iedereen vindt het even prettig om hulp van anderen te vragen. Om maar een voorbeeld te geven: Ik ben zelf slechthorend, en krijg soms een verzoek tot telefonisch contact binnen nav een mail van mij. Als ik dan aangaf graag per e-mail te communiceren omdat ik niet kan bellen, kreeg ik een enkele keer de volgende opmerking terug: "dan laat je toch iemand anders voor je bellen?". Dat doe ik juist liever niet als het om privacy-gevoelige onderwerpen gaat. Bovendien leven we in de 21ste eeuw, er zijn genoeg andere communicatiemogelijkheden zoals e-mail of chat. Vanwaar die hardnekkige focus van bedrijven en personen op de telefoon? Maar bij geocaches met een audio-element vind ik het juist niet bezwaarlijk om hulp te vragen. Dan vroeg ik de eigenaar of ik een tekst kon krijgen (nog bedankt antarctica ), of vroeg familie om een fragment te beluisteren. Ik denk dat de meeste eigenaren er ook geen probleem mee hebben om desgevraagd een enkel tussenpunt te 'verklappen' of een alternatieve vraag te geven. Je moet het wel zelf willen om die stap te nemen een mail naar de eigenaar te sturen. Al met al ontkom je er als cacher met een beperking niet aan dat bepaalde caches niet zonder hulp te doen zijn. Dan moet je je maar bedenken dat alle geocachers wel een bepaalde 'beperking' hebben: slecht zijn in puzzels, slechte loopconditie, hoogtevrees, geen auto hebben, een hond hebben waarmee je natuurgebieden niet in mag, enz. 1
Aanbevolen berichten