Spring naar bijdragen

Chez Diederikus ***


Aanbevolen berichten

@Wilbertoord, klopt, als cache-eigenaar heb je geen enkel recht.

Om nog maar eens terug te komen op mijn hypothetische T5 boomcache; al wordt ie uit de boom geslagen, al wordt de boom omgezaagd, een log in het logboek is het enige wat telt.

En mijn verhaal over de 20 loggers is niet ver van de werkelijke gang van zaken af.

Antarctica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het lezen van alle reacties is bijna niet meer bij te houden sinds dit forum op een hoger niveau is beland. Taalkundici als Diederikus hebben een nieuw geocachetijdperk ingeluid.

 

Diederikus heeft inmiddels een T5 restaurant geopend, waar je niet binnenkomt zonder over de drempel te lazeren. Toch zou ik de gok durven wagen als hij mijn lievelingseten ook op de kaart zet, zoals zwaardvis, zuren bommen, granaatappels en kogelbiefstuk.

 

En ik lees dat Antarctica verwoede pogingen doet om gespuis er van te weerhouden zijn nieuwe boomklimcache te loggen. Dat valt niet mee, want inmiddels heeft Barny al twee keer gelogd, als nummer 6 en als nummer 10. Zelf ben ik meer cacher 20, maar dan met minder moeite. Ik markeer de boom hetgeen voor groenbeheer een teken is dat ze de boom moeten omzagen. Andere opties overweeg ik niet, want ik wil niet dat je er nog een invalide buurman bij krijgt.

 

En dan Wilbertoord, die maakt het nog bonter en blauwer. Die wil mensen bestraffen die tekenen met TFTF. Een frikandel kan er niets aan doen dat hij een frikandel is. Gooi niet je tent dicht, maar geef je frikandellen aan een goed doel.

 

De moraal van dit verhaal?
Diederikus, zet op de foto je muts eens even rechtop. Goedgemutst is de parel van het zwijn.
Antarctica, stop je energie in de goedwillenden. De zukkels verbeter je toch niet.

Wilbertoord, in een PM kun je vragen naar mijn adres. De verzendkosten neem ik voor mijn rekening, zolang de voorraad strekt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Odlaniger

 

wees niet bevreesd, De frikadel wordt door mij zeer geëerd. Want elke frikadel is ooit een kip (of paard, of ezel, of koeieuier) geweest. En natuurlijk weet ik dat het slechts vaak kippenseperatievlees is (dat is het vlees wat van de botten gekookt wordt nadat verder alle bruikbare delen eraf gesneden zijn). We hebben het hier over een levend wezen dat zich gegeven heeft in gods aangezicht om tot onze voeding te dienen. Waarmee wij de energie op kunnen wekken om elke dag weer een T5 boomcache te kunnen loggen.

 

om dit metaforisch om te zetten naar het cachen is niet veel fantasie nodig.

 

want miljoenen jaren geleden zwierven er door de zeeën miljarden plankton wezentjes. Die gaven hun leven voor ons. Zonken naar de bodem van de zee.En werden bedolven door een dikke laag klei en zand. Door de jaren heen vormden ze olie. Deze werd uit de bodem gepompt en omgezet naar plastic. En niet zomaar plastic. Er werd een filmkokertje van gemaakt. Een koker waarin zich een filmrolletje bevonden wat voor ons gecreëerd was om zoveel mogelijk mooie momenten te kunnen herinneren zonder je geheugen te hoeven gebruiken. Want wanneer je dit filmrolletje na gebruik in een fototoestel naar de fotograaf bracht, creëerde hij de meest prachtige beelden uit dit materiaal.

Nu gebruiken cachers vaak deze herinneringsbehuizing als cache.

 

Wat een weelde is het toch dat je deze miljoenen jaren geleden gestorven diertjes die door de hedendaagse kennis en wijsheid omgezet zijn kunnen worden in herinneringsbewaarkokers kunt gebruiken voor het spel geocachen.

 

Wat jammer dat sommige mensen het gebruik hiervan afkeuren. Ze noemen het potjepleuren. Een belediging voor ieders geheugen, voor de plankton en de industrie!

 

Eer het potje!

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie zou die roep om regelgeving dan moeten horen?

Om de zaak overzichtelijk te houden hebben we tot nu toe steeds gedaan alsof er maar twee groepen binnen het geocachen bestaan.

Aan de ene kant van het spectrum hebben we daar de absolute recreanten, heiligen bijna, voor wie een puntje werkelijk geen enkele betekenis heeft, en aan de andere kant de competitieve allesverzamelende puntjesjagers. Maar deze groepen tezamen vormen denk ik een minderheid binnen het huidige geocachen. Het overgrote deel van de cachers zit daar ergens tussenin. Mensen die voor hun genoegen het bos ingaan, maar toch voor een FTF soms een uurtje eerder opstaan. Natuurlijk alleen als de cache in de buurt ligt, ze toevallig vrij zijn en ze toch al van plan waren vroeg te gaan cachen. Mensen die zelf nooit voor een T5 de boom in zullen klimmen, maar die als ze toch toevallig in de buurt zijn van iemand die dat wel doet, rustig hun naam in het log zullen laten bijschrijven. Als "puntje voor de favoriet" zullen we maar zeggen. Daarnaast zijn er mensen, beslist geen puntjesjagers, die zich verbonden voelen met de een of andere "datum-challenge", waarbij op bepaalde datums bepaalde resultaten gehaald moeten worden. Lukt dat niet, dan liggen ze er heus niet wakker van. Maar verzamelen van dingen, ongeacht wat, zit nu eenmaal diep geworteld in onze genen. Net als het ordenen, het compleet maken van een half ingevuld schema. Zelf geef ik geen zier om puntjes, maar als ik drie uur naar een waypoint heb gezocht van een moeilijke multi, en ik heb niets gevonden, dan heb ik toch een paar simpele oppikkers achter de hand. En hoe gek het ook is, die paar simpele puntjes geven toch een voldaan gevoel. Dan heb ik de benzine toch niet voor niets verstookt. Zal wel iets evolutionairs zijn en te maken hebben met het aanmaken van het succeshormoon.

 

De volgorde is simpel.

  • Van evolutionair ontwikkelde eigenschappen (verzamelen, ordenen, aanmaken succeshormoon) komen puntjes.
  • Van puntjes komt competitie.
  • Van competitie komen uitwassen.
  • Van uitwassen komen frustraties.
  • Van frustraties komen regels.

Het dus allemaal heel natuurlijk. Alle wedstrijdsporten bijvoorbeeld hebben ooit een dergelijke ontwikkeling doorgemaakt. Zodra de meerderheid eenmaal regels wil, dan komen die er. Linksom of rechtsom. Geospeak volgt alleen de markt.

 

Om het stadium waarin we verkeren te weten te komen hoef je jezelf alleen maar af te vragen: hoeveel frustratie zie ik om mij heen.

 

De enige manier om uit deze heilloze spiraal te komen is als we allemaal heilig worden. Ik weet niet hoe het met jullie gesteld is, maar ik zie dat nog niet zo één, twee, drie gebeuren. Alleen al omdat we er evolutionair niet voor zijn toegerust, zal ik maar zeggen :smartass:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

uhm,

 

dit is effe heel kort door de bocht. maar als ik bovenstaande tekst parafraseer staat daar:

 

Omdat er spelers zijn die door frustraties eigen regels maken, er vanuit Groundspeak meer regels nodig zijn.

 

Er zijn basisrichtlijnen. Die zijn duidelijk.

 

Maar er zijn mensen zoals Vlindertje die eigen regels maken. Dat gaat tegen de richtlijnen in, dus moet er een regel aan de richtlijnen verbonden worden. Dus regels zouden niet nodig zijn als Vlindertje geen logs zou verwijderen.

 

Dus als vlindertje zich niet zou frustreren, zouden er minder regels nodig zijn!

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet voor niets dat ik die conclusie trek.

 

Ik werk als groepsleider in de jeugdhulpverlening.

 

Wanneer er jeugd geplaatst wordt die de normale gang van zaken niet volgen, en daar dan grensoverschrijdend gedrag laten zien, zie je vaak dat groepsleiding meer regels gaat opstellen. Maar omdat die jeugd tegen regels is, worden ook die regels overschreden. Dus nog meer regels, nog meer overschrijdingen. Waarna groepsleiders zeggen "kijk eens wat een onhandelbaar kind, die moet gesloten geplaatst worden"

 

Een betere oplossing is vaak om te kijken waaruit deze grensoverschrijdende gedragingen ontstaan. En daar iets aan doen. Dat vraagt echter wel meer inzicht, kennis en vaardigheden.

 

Als we deze metafoor omzetten naar het geocachen zijn er twee oplossingen:

 

1. Vlindertje in een gesloten inrichting plaatsen

2. Vlindertje inzicht geven in zijn grensoverschrijdend gedrag en hem vanuit dat inzicht laten beseffen dat er andere mogelijkheden zijn.

 

Waarbij "vlindertje" vervangen kan worden door een ieder die dezelfde gedachtengang volt zoals vlindertje die hier in dit topic heeft doen verschijnen.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon allemaal morgen, in de stralende zon, een mooie cacheroute gaan lopen met, als het even wil lukken, een leuke "found it" op het einde.

De wereld in lentekleed is prachtig en daar knapt een mens al een heel eind van op...

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet voor niets dat ik die conclusie trek.

 

Ik werk als groepsleider in de jeugdhulpverlening.

 

Wanneer er jeugd geplaatst wordt die de normale gang van zaken niet volgen, en daar dan grensoverschrijdend gedrag laten zien, zie je vaak dat groepsleiding meer regels gaat opstellen. Maar omdat die jeugd tegen regels is, worden ook die regels overschreden. Dus nog meer regels, nog meer overschrijdingen. Waarna groepsleiders zeggen "kijk eens wat een onhandelbaar kind, die moet gesloten geplaatst worden"

 

Een betere oplossing is vaak om te kijken waaruit deze grensoverschrijdende gedragingen ontstaan. En daar iets aan doen. Dat vraagt echter wel meer inzicht, kennis en vaardigheden.

 

Als we deze metafoor omzetten naar het geocachen zijn er twee oplossingen:

 

1. Vlindertje in een gesloten inrichting plaatsen

2. Vlindertje inzicht geven in zijn grensoverschrijdend gedrag en hem vanuit dat inzicht laten beseffen dat er andere mogelijkheden zijn.

 

Waarbij "vlindertje" vervangen kan worden door een ieder die dezelfde gedachtengang volt zoals vlindertje die hier in dit topic heeft doen verschijnen.

En deze post is is jouw poging om Vlindertje te helpen tot inzicht te komen?

 

Gewoon allemaal morgen, in de stralende zon, een mooie cacheroute gaan lopen met, als het even wil lukken, een leuke "found it" op het einde.

De wereld in lentekleed is prachtig en daar knapt een mens al een heel eind van op...

Je hebt gelijk. Ik laat me weer verleiden tot een wedstrijd vér-plassen voor heren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Het is niet voor niets dat ik die conclusie trek.

 

Ik werk als groepsleider in de jeugdhulpverlening.

 

Wanneer er jeugd geplaatst wordt die de normale gang van zaken niet volgen, en daar dan grensoverschrijdend gedrag laten zien, zie je vaak dat groepsleiding meer regels gaat opstellen. Maar omdat die jeugd tegen regels is, worden ook die regels overschreden. Dus nog meer regels, nog meer overschrijdingen. Waarna groepsleiders zeggen "kijk eens wat een onhandelbaar kind, die moet gesloten geplaatst worden"

 

Een betere oplossing is vaak om te kijken waaruit deze grensoverschrijdende gedragingen ontstaan. En daar iets aan doen. Dat vraagt echter wel meer inzicht, kennis en vaardigheden.

 

Als we deze metafoor omzetten naar het geocachen zijn er twee oplossingen:

 

1. Vlindertje in een gesloten inrichting plaatsen

2. Vlindertje inzicht geven in zijn grensoverschrijdend gedrag en hem vanuit dat inzicht laten beseffen dat er andere mogelijkheden zijn.

 

Waarbij "vlindertje" vervangen kan worden door een ieder die dezelfde gedachtengang volt zoals vlindertje die hier in dit topic heeft doen verschijnen.

En deze post is is jouw poging om Vlindertje te helpen tot inzicht te komen?

 

 

Nee, meestal sturen wij jeugd die zich zo gedraagt naar een psychiater. Dit is meer een soort conclusie n.a.v. dossier onderzoek

bewerkt door @Wilbertoord
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, meestal sturen wij jeugd die zich zo gedraagt naar een psychiater. Dit is meer een soort conclusie n.a.v. dossier onderzoek

 

Dan kan die er een etiketje op plakken/ in een hokje plaatsen. Want alles wat een beetje afwijkt van de 'norm', zonder echt duidelijk te hebben waar die norm vandaan komt, moet aangepakt worden.

De normen worden steeds weer aangepast. Kijk maar naar consultatiebureaus. Je wordt er niet goed van hoe vaak normen worden aangepast. Alsof we pas sinds kort kinderen krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...