Wuppie1976 Geplaatst 3 februari 2013 Geplaatst 3 februari 2013 Deze vraag is waarschijnlijk al vaker gesteld, maar ik kan er op het forum geen duidelijk antwoord op vinden. Namelijk, hoe maak ik van verschillende losse caches die dicht bij elkaar liggen een leuke wandel- of fietsroute op of de GPS of bijvoorbeeld in een app? Wij gebruiken tijdens het cachen een Garmin Etrex 20 en een Iphone. Alvast bedankt! Team Wuppie1976
Birdie.NL Geplaatst 3 februari 2013 Geplaatst 3 februari 2013 In een ander item op dit forum wordt verwezen naar een GSAK-macro: Cacheroute. Dat vereist natuurlijk wel dat je GSAK gebruikt en de gewenste caches klaargezet (door middel van een filter). Hoe het precies werkt moet ik ook nog uitvinden maar qua opzet lijkt het wat je zoekt. Je kunt ook via http://www.geocaching.com/my/userroutes.aspx zelf een route maken en door middel van de bandbreedte (1 of meer km breed) een query maken van caches waar je min of meer langskomt. Deze manier gebruik ik op mijn fietsvakanties wel.
regenboog2 Geplaatst 4 februari 2013 Geplaatst 4 februari 2013 Ik heb ook een Etrex 20. Ik laad de caches in de GPS en kijk dan in basecamp (mapsourse kan ook) welke route leuk/handig is om te doen. Is dan wel handwerk, maar voor een korte route is dat niet erg (vind ik).
Team Tabak Geplaatst 4 februari 2013 Geplaatst 4 februari 2013 Handig is het dan ook, om even een afdruk te maken op A4 formaat van de Mapsource pagina met de caches er op en deze mee te nemen voor onderweg. Dan heb je altijd een snel overzicht bij je. Maar een serieuze cacher gaat m.i. sowieso niet onvoorbereid op pad. Feit is, dat je met de combinatie GSAK/Mapsource (of Basecamp) tot een prima route kunt komen! Maar ook dan.... Voor verrassingen kom je altijd wel eens te staan.... Opgebroken wegen, afgesloten spoorwegovergangen, éénrichtingswegen, die niet worden aangegeven.... We hebben wat dat betreft alles al meegemaakt. En dan komt het toch weer op improvisatie aan. Maar dat maakt geocaching juist zo leuk.
Oemoemenoetjes Geplaatst 4 februari 2013 Geplaatst 4 februari 2013 Soms maak ik zelf de route en zet deze even op papier of zet ze meteen op volgorde via Route in de gps. Via gsak heb ik het ook al eens gedaan, maar het nadeel vond ik dat er maar een x aantal in deze macro kunnen.
Ringeling Geplaatst 4 februari 2013 Geplaatst 4 februari 2013 GCTour is erg geschikt om snel caches langs een route in te laden in je gps. Kijk maar eens naar dit draadje = draadje #8 en #9
Wuppie1976 Geplaatst 4 februari 2013 Auteur Geplaatst 4 februari 2013 Bedankt voor alle hulp. Ik ben met de informatie over GSAK aan de slag gegaan en heb daarbij ontdekt dat je op de Iphone of Ipad via de website van geocaching.com GPX.files rechtstreeks in de iGeoKnife-app kunt laden, dus zonder GSAK-database. En dan is het maar een kleine moeite om van de geladen caches een route zichtbaar te krijgen. Niet iedere geocacher is gecharmeerd van het gebruik van smartphones onderweg, maar wij zijn blij met de extra mogelijkheden die het biedt. Ook geocaching kan zo met de tijd mee. Als je dat wilt tenminste, het hoeft tenslotte niet. Zo kan iedereen het op zijn eigen manier doen. En zoals Team Tabak zegt, ondanks alle voorbereidingen blijf je, smartphone of niet, bij Geocaching altijd voor verassingen staan!
roewin Geplaatst 5 februari 2013 Geplaatst 5 februari 2013 Wanneer ik van een serie caches of willekeurig gegeven way points een logische route wil (laten) maken, gebruik ik Roundtrip Solver: http://gebweb.net/optimap/ Met kopiëren en plakken de coördinaten invoeren en het programma doet de rest.
Oemoemenoetjes Geplaatst 5 februari 2013 Geplaatst 5 februari 2013 Wanneer ik van een serie caches of willekeurig gegeven way points een logische route wil (laten) maken, gebruik ik Roundtrip Solver: http://gebweb.net/optimap/ Met kopiëren en plakken de coördinaten invoeren en het programma doet de rest. Plak je dan coord voor coord in dit programma? Of is er een handigere manier?
MacDD Geplaatst 5 februari 2013 Geplaatst 5 februari 2013 Ik stippel dat zelf uit. En dan afdrukje maken en met pen en papier werken.
roewin Geplaatst 7 februari 2013 Geplaatst 7 februari 2013 Wanneer ik van een serie caches of willekeurig gegeven way points een logische route wil (laten) maken, gebruik ik Roundtrip Solver: http://gebweb.net/optimap/ Met kopiëren en plakken de coördinaten invoeren en het programma doet de rest. Plak je dan coord voor coord in dit programma? Of is er een handigere manier? Van een cachepagina is het soms lastig om alleen de coördinaten te selecteren. In dat geval doe ik het stuk voor stuk. Je kunt ook alles selecteren, en dan plakken in bijvoorbeeld Kladblok. Vervolgens alles eruit halen wat je niet nodig hebt, de coördinaten in een rijtje onder elkaar zetten en via kopiëren en plakken in het programma zetten. Maar ik zal er weer eens mee gaan experimentern :-) 1
Team RASC Geplaatst 4 maart 2015 Geplaatst 4 maart 2015 Even een draadje nieuw leven inblazen. Als ik via de macro CacheRoute3 een route heb gemaakt, hoe zet ik dit dan in m'n Dakota 20? Alvast dank voor de tips.
ikke Geplaatst 4 maart 2015 Geplaatst 4 maart 2015 Ik doe dat met Gctour. Ik bekijk dan hoe ik rij en klik in die volgorde de Caches aan (aan tour toevoegen). Een uitdraai staat dan ook in die volgorde (of kan je nog heen en weer schuiven voordat je print). Als je die aanhoud, rij je ook tevens in de richting die je wilt. Uitdraai is wel prettig, kan ik evt logtijden noteren, en als je wilt print hij de hint ook mee.
Team RASC Geplaatst 4 maart 2015 Geplaatst 4 maart 2015 Ja oke...maar kan je ook de door cacheroute3 gemaakte route als route in je gps zetten? Printen is niet echt nodig met een gps en gdak op zak. En logtijden houdt de gps voor me bij
Goonies Oosterhout Geplaatst 5 maart 2015 Geplaatst 5 maart 2015 Je kunt deze macro toch een gpx laten maken? Die sla je op in je Dakota, volgens mij kun je dan aan de slag.
Aanbevolen berichten