Spring naar bijdragen

Alle begin is moeilijk


Calanque

Aanbevolen berichten

Ben eigenlijk al de hele dag aan het lezen en surfen op de geocaching sites. Natuurlijk kwam ik bij die van NL terecht. Het lijkt me een enorm leuke bezigheid om weer eens een beetje de outdoor spirit terug te krijgen hierdoor. Ik heb vroeger soortgelijke dingen gedaan slechts alleen met kaart, kompas en pedometer.

 

Het komende jaar staan er leuke vakanties en reizen voor de boeg, oa naar Australie, Frankrijk, Californie en Belgie en het lijkt me leuk een deeltje van die reizen te combineren met het zoeken naar en plaatsen van caches.

 

Nu ben ik dus totaal nieuw in deze tak van hobby en vaak overschrijd mijn enthousiasme de realiteitszin maar om te beginnen had ik een soort starterskit in gedachten.

 

Misschien kunnen jullie je ervaren mening geven of ik dan op de goede weg ben.

 

Ik dacht aan:

Garmin Etrex euro (is die dan ook compatible met programma's zoals oziexplorer etc??)

Een goed kompas (heb er nog een van recta)

Stafkaarten van gebied (ik woon in Scheveningen en zag dat er al heel wat te doen was in de buurt)

Gradenboog

 

Ben ik zo een beetje op de weg of hebben jullie nog aanvullingen??

 

Met vriendelijke groeten,

 

Calanque

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het komende jaar staan er leuke vakanties en reizen voor de boeg, oa naar Australie, Frankrijk, Californie en Belgie en het lijkt me leuk een deeltje van die reizen te combineren met het zoeken naar en plaatsen van caches.

In het buitenland geplaatste caches worden alleen geaccepteerd als je die caches ook kunt (laten) onderhouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met alleen een GPS kom je al een heel eind. Met de eenvoudige GPS-en zonder kompas kan het inderdaad handig zijn om een ouderwets kompas bij de hand te hebben. Gradenboog heb ik nog nooit nodig gehad. Stafkaarten zijn altijd handig, maar zeker geen noodzaak (in de meeste gevallen).

 

Het is natuurlijk moeilijk in te schatten hoe groot de besmetting zal worden maar ik ben blij dat ik destijds een iets geavanceerdere Extrex heb gekocht (meteen de Vista).

 

Stephan

Scouting Erica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik dacht aan:

Garmin Etrex euro (is die dan ook compatible met programma's zoals oziexplorer etc??)

Een goed kompas (heb er nog een van recta)

Stafkaarten van gebied (ik woon in Scheveningen en zag dat er al heel wat te doen was in de buurt)

Gradenboog

Dat is idd wel zo'n beetje de basis. Naarmate je meer ervaring op doet zul je vanzelf dingen ontdekken die ook wel eens handig kunnen zijn.

 

Ik ben zelf een keer zo stom geweest om tijdens een hittegolf de Schoorlse duinen in te trekken zonder water. doh.gif Ik heb het behoorlijk slecht gehad die dag. Sinds die dag heb ik altijd een veldfles bij me. Van je fouten kun je leren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wat heeft zo'n Vista dan extra dat je nodig zou kunnen hebben tijdens de zoektocht. Nauwkeurigheid zal niet veel schelen vanwege hetzelfde systeem maar wat heb je aan kaarten in je GPS.

 

Met de coordinaten plotten op een kaart kom je toch ook een heel eind? Of is dit een ontzettende newbie opmerking??

 

Wat zijn trouwens de voordelen van die Oziexplorer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verkijk je niet te veel op het grotere aantal features op bijvoorbeeld de eTrex Vista. Hoewel ze het cachen aangenamer kunnen maken zijn het zeker geen onmisbare features, en je kunt in pricipe alle caches doen met een "simpele" GPSr als de plain eTrex. Daarnaast kunnen de extra features de levensduur van de batterijen verkorten.

 

Let er bij de aankoop van een GPS wel op dat er een mogelijkheid tot aansluiten op de pc op zit, en of de kabel bijgeleverd wordt. Op de plain eTrex zit bijvoorbeeld wel een aansluiting maar wordt geen kabel meegeleverd, en de orginele kabels zijn vrij prijzig. (even zoeken op dit forum leidt tot goedkopere oplossingen)

Natuurlijk kun je ook zonder de pc aansluiting, maar invoer van waypoints is een stuk omslachtiger met de paar knopjes op de GPSr in vergelijking tot het full-size keyboard van een PC.

 

Oziexplorer heeft vooral voordeel bij het voorbereiden, je kunt in combinatie met goede stafkaarten (bv. de zgn. Kabouter-kaarten) goed zien waar een cache ligt, en bij thuiskomst de gelopen route op de kaart bekijken. Daarnaast is de PocketPC versie van Oziexplorer heel handig. Daarmee heb je als het ware een digitale stafkaart bij de hand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan gaan voor de 76S. Heeft weer iets meer features, en in ieder geval een betere antenne ;)

Een PPC met navigatiesysteem om naar de startplek te navigeren.

Daarbij een laptop met OziExplorer en de topgrafiekaarten van Nederland en een GPRSmodule om ff ter plekke inloggen. :D

Mobiele keuken voor eten en drinken onderweg.

 

In een fiat 500 kun je ook de hele dag rondrijden. Toch is een grotere auto met meer luxe wel prettiger.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :yes:Is it true that cannibals don't eat clowns because they taste funny?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kunt in combinatie met goede stafkaarten (bv. de zgn. Kabouter-kaarten) goed zien waar een cache ligt

Twee puntjes om dit aan te scherpen:

De cache 'zien' met Ozi Explorer is niet zo eenvoudig als het klinkt /leest. Je kunt, alleen als het een traditionele cache is die je zoekt, de ligplaats wel achterhalen, maar dan moet je van die plek toevallig wel een behoorlijk gedetaileerde kaart hebben. Dan moet je die scannen en in Ozi calibreren. Dat vergt nogal wat handigheid en zeker het calibreren blijft een moeizame klus, omdat, zo is mijn ervaring, je te maken hebt met de datum waarin de betreffende kaarten zijn opgemaakt en welk grid men hanteert. En Ozi is in deze nou niet het toppunt van duidelijkheid.

 

De kabouterkaarten zijn illegaal en niet (eenvoudig) te krijgen.

 

Met iedere GPS kun je caches vinden. Welke GPS je aanschaft hangt van je instelling af. Als je er na een maand achter komt dat je GPS eigenlijk een aantal functies mist en je alsnog een uitgebreidere en dus duurdere aanschaft, dan is het nu zonde van je geld om voor een simpele te gaan. Ben je iemand die tevreden is met wat je hebt, geef dan niet te veel geld uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat je zelf opnoemde lijkt me voldoende. Als je al in het bezit bent van een kompas, lijkt me dat je hem ook kunt gebruiken. Dus zo newbie ben je dan niet. Toen wij toendertijd voor de keus stonden, was alles ook kompleet nieuw. Waypoints? Routes invoeren? Daarnaast kijk je dan ook naar de prijs natuurlijk. Hij hoeft niet te luxe te zijn, daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan en misschien valt de hobby wel tegen (wisten wij toen veel [:yes:]). Maar we wilden ook niet binnen een paar maanden al spijt hebben. Uiteindelijk viel de keuze op de Garmin Etrex Legend. Nooit spijt van gehad. (Nou ja nooit, we hebben hem dus nog geen jaar) Maar wij zouden het zo weer doen. Wat betreft het laden van kaarten moet ik opmerking dat ik dat toch wel heel handig vind. De kaarten die wij laden, laten alle weggetjes zien waar je maar enigzins met een auto overheen kunt. Oké, we kunnen niet heel Nederland laden, maar dat kan ik op één dag toch ook niet berijden. En een hoogtemeter is het verschil in geld voor ons niet waard. We hebben wel gewoon simpelweg alleen bij Garmin gekeken. Anders zul je waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer zien. En we ontdekken nog steeds nieuwe mogelijkheden. Hoort dat ook bij geocachen?[:D]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ja, ben iig wel iemand die blij is met wat ik heb maar ik vind er ook een bepaalde charme in zitten om problemen vrij "bare bone" op te lossen. Ik heb natuurlijk helemaal (nog) geen ervaring met caching maar soms vind ik het een grotere prestatie dingen vrij basic op te lossen dan op electronica te vertrouwen.

 

Dus in principe vind ik een GPS met basisfuncties wel een goede optie. Ben alleen benieuwd of die dus ook ondersteund worden voor laptop gebruik. Maar ik begreep tussen de regels door dat dit wel het geval is.

 

De een wil een geheel scala aan mogelijkheden begrijp ik al maar je kunt ook heel goed overweg met minder. Ik moet toch op de centjes letten, zeg maar.

 

Zonnetje schieten met een sextant kan ook maar is wat bewerkelijk en een goede sextant is duur :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ja ik vind mezelf wel een newbie in dit hobby gebied, een kompas kan ik wel gebruiken. Praktijk ervaring met een GPS heb ik niet. Wel een behoorlijke theorie kennis. Mijn vader geeft gastcolleges in moderne en klassieke navigatie en communicatie technieken. Dus het eea weet ik wel over coordinaten, satelieten, storingen en de (gedeeltelijke) opheffing op de storing van het Amerikaanse leger nu ze in oorlog zijn.

 

Zelf heb ik in een ver verleden ook nog wat aan landmeten gedaan tijdens een studie bouwkunde dus kaarten zijn me niet vreemd. Echter om het alles in praktijk te brengen op zo'n ogenschijnlijk leuke manier prikkelt mijn enthousiasme.

 

Wel zijn er nog een hoop incrowd termen die ik me eigen moet maken maar dat komt wel goed.

 

Enige wat ik me wel afvraag (maar daar zal ongetwijfeld een goede reden voor zijn) is dat een cache perse onderhouden moet kunnen worden. Ik kan me voorstellen dat je een soort zelfonderhoudende cache verzint waarbij je uit gaat van de goedheid van mede geocachers (dat doe je nu ook al lijkt me).

 

Er lijkt me namelijk niets mooiers dan dat je als NL in eea woestijn (bij wijze van spreken) een cache verstopt en dan die zichzelf onderhoudt (door mede geochachers die hem vinden) en dat je af en toe een bericht ontvangt van een succesvolle hunt. Ik begreep echter dat dit not done is. Kan iemand me uitleggen waarom??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wat heeft zo'n Vista dan extra dat je nodig zou kunnen hebben tijdens de zoektocht. Nauwkeurigheid zal niet veel schelen vanwege hetzelfde systeem maar wat heb je aan kaarten in je GPS.

 

Met de coordinaten plotten op een kaart kom je toch ook een heel eind? Of is dit een ontzettende newbie opmerking??

 

Wat zijn trouwens de voordelen van die Oziexplorer?

Volgens mij heb je gelijk. Als je dan toch voor basic gaat denk dan eens aan een Geko 201.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wat heeft zo'n Vista dan extra dat je nodig zou kunnen hebben tijdens de zoektocht. Nauwkeurigheid zal niet veel schelen vanwege hetzelfde systeem maar wat heb je aan kaarten in je GPS.

Inderdaad, op de Vista zit niets dat je beslist nodig hebt tijdens een zoektocht. Wel is het al eerder genoemde kompas soms belangrijk. Ook de nauwkeurigheid van de Vista is inderdaad niet groter dan de andere gps'en in de Etrex-serie. Andere types, zoals bv. de 76-serie zijn qua ontvangst wel beter.

 

Er lijkt me namelijk niets mooiers dan dat je als NL in eea woestijn (bij wijze van spreken) een cache verstopt en dan die zichzelf onderhoudt (door mede geochachers die hem vinden) en dat je af en toe een bericht ontvangt van een succesvolle hunt. Ik begreep echter dat dit not done is. Kan iemand me uitleggen waarom??

 

Het is niet zo dat het 'not done' is, maar het is niet toegestaan om een dergelijke cache aan te melden op de .com-site. Daar hebben ze bepaald dat ze de caches niet in hun database opnemen als de cache-plaatser niet in staat deze regelmatig te controleren op beschikbaarheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...