Spring naar bijdragen

Alle begin is moeilijk


Calanque

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Maar dat zal dan puur en alleen aan de (grotere) antenne kunnen liggen toch? Ik edoel dat die andere serie een betere ontvangst heeft.

Klopt, hoewel daar wat verschil van mening over is. Volgens de een ligt het aan het type antenne, volgens anderen zijn de typen min of meer gelijkwaardig en maakt de grootte het verschil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bijna iedere cacher begint met een goedkopere GPS. Mijn ervaring is, ook door het lezen hier, dat de meeste toch naar verloop van tijd overgaan op de duurdere en dus meestal meer features of beter ontvangst.

 

De duurdere hebben meer mogelijkheid met kaarten, sommige features kunnen bij enkele caches net nodig zijn en dan praat ik niet over wel of geen ingebouwde compas.

 

De Garmin 76 serie heeft echt een betere antenne dan de etrex serie. Dat wil weer niet zeggen dat de Etrex niks is. Integendeel. Onze "oude" Etrex venture is in gebruik bij Feetje :D

En het ding haalde ook caches tevoorschijn, of was dat de Fee zelf?

 

Het verschil is ook niet dat de een 12 sats ontvangt en de ander niets. Het verschil zit hem in soms nog net wel een redelijk signaal pakken met de 76S en net te weinig met de etrex.

 

Hoe vaak gebeurt dat? Een heel enkele keer.

 

Het is net die ene keer dat je zegt, goh, had ik nu maar.....

 

Daar tegenover staat dat een forum als deze gewoon gif is voor je portemonnee. Wat niet weet, wat niet deert. Wat je niet kent heb je ook niet gemist.

In een forum als deze lees je teveel en krijg je ook vaak het idee dat je iets mist ;)

 

 

GRTZ

 

Kruimeldief :yes: Is een volle harddisk zwaarder dan een lege?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat had ik ook al begrepen.

 

Vergeef me maar ik begrijp het alleen niet.

 

Aan de andere kant voorkomt het wel wildgroei natuurlijk.

Een reden is het feit dat jij niet even kan kijken of hij er nog ligt als iemand een did not find logt. Controlle door jou of de bewuste cacher niet goed gezocht heeft of dat de cache verdwenen is wordt door de afstand vrij lastig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar tegenover staat dat een forum als deze gewoon gif is voor je portemonnee. Wat niet weet, wat niet deert. Wat je niet kent heb je ook niet gemist.

In een forum als deze lees je teveel en krijg je ook vaak het idee dat je iets mist :yes:

Tja gif voor je portemonnee is alleen waar als je er door laat leiden. Ik ben het wel met je eens in die zin dat de wil naar een coole boy toy groter wordt alleen denk ik dat op dit moment een goedkopere versie zeker goed zal voldoen. Bij mij wordt ook de voldoening groter als je met minder hetzelfde kan bereiken. Maar goed eerst nog maar eens een beetje prijs vergelijken en dan eventueel een aankoop doen. Het blijft toch wel een groot bedrag. Echter het heeft meerdere doelen dan alleen geocaching. Ook als ik de outback in ga in Australie kan het me helpen plaats te bepalen en afstanden te schatten dus ik overwoog toch al een GPS unit te kopen.

 

Mijn Pa heeft nog een 7 jaar oude versie van de eerste Garmin 1 kanaals uitvoering waardoor het 1 kanaals rekenwerk plaatsbepaling een langdurig festijn kon worden. Maar het werkte wel. Maar die wordt nu toch echt te oud voor dit soort dingen (het apparaatje dan, niet mijn vader).

 

Ook sta ik verbaast van de moeite die mensen nemen om een mooie cache te maken, vooral die van Pyne (ook omdat het bij mij in de buurt is) vind ik erg mooi doordacht en verzonnen. Nu nog de equipment en dan aan de slag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bijna iedere cacher begint met een goedkopere GPS. Mijn ervaring is, ook door het lezen hier, dat de meeste toch naar verloop van tijd overgaan op de duurdere en dus meestal meer features of beter ontvangst.

Misschien heb je gelijk.

Ik ben pas een paar maanden bezig. Toch heb ik de indruk dat ik met mijn Geko 201 precies dat kan doen wat ik er mee wil doen (en dat is meer dan alleen een schat zoeken). Ik werk voorzichtig met Ozi om meerdaagse tochten uit te zetten. Daar ligt voor mij het accent. Een mooie manier om erop uit te trekken en op plaatsen te komen waar ik anders niet gekomen was. Ik verwacht dat daar niets aan veranderd en ik ben dan ook redelijk ongevoelig voor alle nieuwe snufjes. Ik verwacht de functies van de Geko binnen afzienbare tijd in een horloge terug te vinden (of is dat er al en heb ik iets gemist?). Voor hardlopers is er een Garmin-GPS op de markt die al op een horloge gaat lijken. Daar word ik wel vrolijk van. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien heb je gelijk.

Ik ben pas een paar maanden bezig. Toch heb ik de indruk dat ik met mijn Geko 201 precies dat kan doen wat ik er mee wil doen (en dat is meer dan alleen een schat zoeken).

Natuurlijk kun je met je Geko dat doen wat je wilt. Met ieder gps kun je cachen. De een heeft meer snufjes dan de ander.

 

Met de lichtere uitvoeringen is het handig om een compas bij je te hebben.

Als je dan bij een tussencache komt waarop staat dat een volgend punt op 1253 meter 36º ligt, dan moet je dus daar waar je staat je compas pakken, het ding op 36 graden houden en dan 1253 meter die kant op gaan. Of er nu wel of geen opstakels tegenkomt en dus wel of niet moet omlopen. Dan ben ik gelijk mijn uitmeten van de 1253 meter kwijt.

Met mijn 76S voer ik in dat mijn volgend punt op 1253 meter 36º zit en ik krijg dan de coördinaten en loop er gewoon heen alsof je normaal een coördinaat hebt ingevoerd.

Hetzelfde met een driehoeksmeting. Cirkels trekken vanaf bijvoorbeeld 3 verschillende coördinaten en kijken waar ze elkaar snijden. Daar moet je dan naar toe. De 76S doet dat voor mij en bij een GPS die dat niet kan heb je een kaart nodig met een passer en een compas en en en. En dan weet ik het niet meer.

Zulke caches kom je niet altijd tegen maar toch wel zo nu en dan en dan hebben ze gelijk meerdere van zulke grapjes.

Ben je zulke features nodig? Nee, je kunt gewoon zulke caches gaan verlaten of alles proberen met al die andere apparaten te doen. Ze zijn er die dat kunnen. Ik dus niet.

Vroeger, met de etres, waren er caches dat ik eerst weer naar huis moest om via Ozi of Mapsource te kijken en te berekenen waar de cach lag om daarna een andere keer met die gegevens weer op stap te gaan. Dit kun je natuurlijk ter plekke doen met een laptop, maar er zijn maar een paar cachers die zoiets meenemen.

De 76S doet dit gewoon direct voor mij :D. Ik geloof trouwens dat de duurste Etrex dit ook doet.

 

Verder natuurlijk de kaart in de GPS. Ik kan zien waar ik ben en of er een kanaal of weggetje of zoiets dichtbij in de buurt is. Als je tenminste over de juiste software beschikt.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :yes: Er zijn zeven manieren om warme voeten te krijgen in februari. Eén ervan is ze in de Caraïbische zee onder te dompelen. Als je dit kan betalen, kan je de andere zes vergeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cirkels trekken vanaf bijvoorbeeld 3 verschillende coördinaten en kijken waar ze elkaar snijden. Daar moet je dan naar toe. De 76S doet dat voor mij

Is het met een paar woorden uit te leggen hoe je dat doet?

Ik ben erg benieuwd want het is zeer bruikbaar.

groeten, koos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je dan bij een tussencache komt waarop staat dat een volgend punt op 1253 meter 36º ligt, dan moet je dus daar waar je staat je compas pakken, het ding op 36 graden houden en dan 1253 meter die kant op gaan. Of er nu wel of geen opstakels tegenkomt en dus wel of niet moet omlopen. Dan ben ik gelijk mijn uitmeten van de 1253 meter kwijt.

Met mijn 76S voer ik in dat mijn volgend punt op 1253 meter 36º zit en ik krijg dan de coördinaten en loop er gewoon heen alsof je normaal een coördinaat hebt ingevoerd.

Ook zonder een projectie-feature is dit vrij simpel op te lossen. Je laat je GPS op het huidige waypoint ingesteld staan, loopt ongeveer in de richting die je op moet, en houd daarbij de afstand en richting op je GPS in de gaten (bij een richting van 36º moet dit op je GPS dus het tegenovergestelde zijn (36+180=216º))

Voor de enkele keer dat je projectie nodig hebt voldoet dit meestal goed, vooral omdat de afstanden in tegenstelling tot je voorbeeld meestal vrij kort zijn.

Deze oplossing heb ik zelf tijdens het lopen van een multi moeten verzinnen, en is voor mij een wezelijk onderdeel van geocachen, het dwingt je soms tot creatief denken om een probleem op te lossen.

 

Wat betreft de driehoeks meting, in dit draadje over cirkel-technieken staan wat manieren om dit in het veld met diverse soorten GPSr's te doen, ook simpele als de plain eTrex.

 

Natuurlijk blijven het hele handige features die het cachen makkelijker maken, en ieder moet voor zichzelf bepalen hoe makkelijk hij of zij het voor zichzelf wil maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cirkels trekken vanaf bijvoorbeeld 3 verschillende coördinaten en kijken waar ze elkaar snijden. Daar moet je dan naar toe. De 76S doet dat voor mij

Is het met een paar woorden uit te leggen hoe je dat doet?

Ik ben erg benieuwd want het is zeer bruikbaar.

groeten, koos

... eveneens benieuwd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met mijn 76S voer ik in dat mijn volgend punt op 1253 meter 36º zit en ik krijg dan de coördinaten en loop er gewoon heen alsof je normaal een coördinaat hebt ingevoerd.

Dit heet waypoint projekteren, dat kan met de Etrex Vista en met de Geko 201.

Echter met de Vista op tientallen meters en met de Geko op honderden meters.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hetzelfde met een driehoeksmeting. Cirkels trekken vanaf bijvoorbeeld 3 verschillende coördinaten en kijken waar ze elkaar snijden. Daar moet je dan naar toe. De 76S doet dat voor mij en bij een GPS die dat niet kan heb je een kaart nodig met een passer en een compas en en en. En dan weet ik het niet meer.

Zulke caches kom je niet altijd tegen maar toch wel zo nu en dan en dan hebben ze gelijk meerdere van zulke grapjes.

In zo'n geval neem je je laptop mee met Ozi of mapsource.

Ik heb altijd de gewoonte als ik verder dan 40 km van huis ga geocachen om de laptop mee te nemen voor het geval dat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat zijn volgens jullie echt goede kaarten (papier) om mee te werken. De echte stamkaarten zijn moelijk te krijgen maar Bever Zwerfsport heeft een selectie die aardig in de buurt komt.

 

Wat gebruiken jullie meestal??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...