Spring naar bijdragen

Opruimen Van Caches Na De Nieuwe Regeling


jefmen

Aanbevolen berichten

Ik vind het jammer dat de revieuwers niet selectief te werk kunnen gaan. De actie op zich lijkt goed, maar er moeten geen goede caches disabeld worden omdat een 'needs maintenance' uit het verleden niet verwijderd is.

Zomaar caches van een ander gaan opruimen omdat er een 'kruis' op staat, daar ben ik dan ook niet vóór.

 

Lijkt me toch allereerst de verantwoordelijkheid van de betreffende CO. :yes:

Als die zijn/haar caches/logs een beetje "bijhoudt", dan kan hij/zij toch gewoon de maintenance uitgevoerd-voorziening gebruiken om de "needs maintenance"-vermelding ongedaan te maken en ongewenste archivering voorkomen?

Kleine moeite en het houdt de caches up to date en er is zodoende voor al de cachers ook meer zekerheid dat de cache er (nog/in goede toestand) ligt.

Vind dit een uitstekende actie van de reviewers.

Ja, misschien dat er een aantal leuke caches verdwijnen, die er nog steeds zijn maar waar de co blijkbaar niet meer op de logs reageert. De kans is in de meeste gevallen in mijn idee groter dat er (nu of op termijn) iets aan zal (gaan) mankeren. Denk dat de actie meer voordelen dan nadelen heeft. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

OK, misschien een handige actie om het cache landschap virtueel op te ruimen, maar je krijgt er niet de cache restanten mee het bos uit. En daar gaat het me om. Iets wat ooit als recreatief voorwerp is geplaatst, moet je niet als zwerfafval laten eindigen.

En ik geloof niet in het verhaaltje dat alle gearchiveerde caches ook nog bij andere instanties zijn aangemeld of ondergronds voorleven binnen een select clubje. Dat geldt hooguit voor een paar van die dingen en is ook eenvoudig te ontdekken wanneer je de cache vindt. Immers het laatste logje geeft aan of de cache nog leeft of niet.

 

Wat ik wel vreemd vind is dat het een NL actie betreft. Menig cache in het buitenland staan al langer off line en daar gebeurd (nog) niets mee. Waarschijnlijk hebben de reviewers daar andere prioriteiten zoals dat mooi heet.

 

En aan de andere kant, dit hele verhaal komt waarschijnlijk toch niet van de grond, immers alleen officieel geregelde zaken van Groundspeak zijn voor de meesten interessant voor de hobby. Dus waar maak ik me weer druk om :rolleyes: Ga lekker buiten spelen, het is nu nog steeds droog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

....

Wat ik wel vreemd vind is dat het een NL actie betreft. Menig cache in het buitenland staan al langer off line en daar gebeurd (nog) niets mee. Waarschijnlijk hebben de reviewers daar andere prioriteiten zoals dat mooi heet.

......

 

Inderdaad andere prioriteiten, zoals dat zo mooi heet, want daar waar het aan reviewers en/of tijd ontbreekt gaat de prioriteit naar het publiceren van caches, waarbij er in sommige gebieden flink wordt gemopperd wanneer de reviewer niet binnen 72 uur reageert (en dat is deze zomer hier en daar zeker het geval).

Daarnaast liggen er in sommige regio's meer caches, dus ook meer rotzooi, waar ook vaker over geklaagd wordt en of zijn er hier en daar meer andere problemen op te lossen.

De actie van de reviewers om aandacht te besteden aan needs maintenance en needs archived logs is niet uitsluitend een NL actie, maar een wereldwijde.

In sommige delen van de wereld merk je er dus nu wel eerder en meer van dan elders.

 

Naar mijn idee is het ook niet zo terecht om de actie van de reviewers nu zo aan kritiek te onderwerpen.

CO's hebben na een eerste note op de pagina, dacht ik, bij elkaar zo'n vijf maanden de tijd om te reageren.

In de note op de pagina staat aangegeven wat er gedaan moet worden.

Is er bij vergissing een needs maintenance note niet op de juiste manier ongedaan gemaakt dan is dat met een simpele klik met de muis verholpen en anders kan er in een mail uitleg worden gegeven over de ontstane situatie.

Er is, ook op dit forum, jaren geklaagd over het feit dat er niets of te weinig gedaan werd aan in onbruik geraakte caches, CO's die niet reageerden en anderen die op die bezette plek niet verder konden met WP's of een mooi idee hadden voor een nieuwe cache.

Nu wordt er wat gedaan en dan zijn de reviewers weer de gebeten hond.

Ik begrijp wel een beetje waarom er zo weinig aanmeldingen zijn voor dit vrijwillige baantje dat veel tijd kost en waarbij je altijd gezeur hebt.

 

De reviewers actie is overigens niet hetgeen de topicstarter aan de orde stelt. Dat is een mogelijk nieuw plan voor het opruimen van de gearchiveerde caches die (veelal in de natuur) blijven liggen omdat de CO er al lang niet meer naar omkijkt...

 

 

 

 

Overigens niets ten nadele van Team Professor X, wiens quote ik nu gebruik, maar die in 2009 al met een initiatief kwam om deze cache rommel op te ruimen, daar flink aan getrokken heeft, maar daarvoor maar weinig bijval of hulp in de praktijk kreeg.:yes:

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Bijna twee jaar geleden maakten we er een missie van om die caches in de buurt op te ruimen!

Maar hoe kun je nu zien welke je kunt 'ophalen'?

 

Heb nog leuke foto's van die 'redding'

 

Gewapend met koevoet, plastic zakken en een schep gingen we de cache opgraven onder een omgevallen boom. Dat viel niet mee in het dode water... Marco heeft nog uren na het douchen gestonken!

 

Vondst van de twee opgeruimde caches: 5 van de 6 coins/TB's die erin zouden zitten en een grote box.

Met dank aan de geocachers die toen niets van zich hebben laten horen (en nu weer wel geocachen???)

 

http://desmond.imageshack.us/Himg11/scaled.php?server=11&filename=geocaching003.jpg&res=landing

http://desmond.imageshack.us/Himg833/scaled.php?server=833&filename=geocaching007.jpg&res=landing

http://desmond.imageshack.us/Himg571/scaled.php?server=571&filename=geocaching005.jpg&res=landing

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Simpel. Je neemt gsak, vult hem goed. Bouwt een script om te kijken wie er op zijn vingers is getikt door de approver, en als na 1 tot 2 maanden niets is gebeurt met de cache status, mag je hem ophalen. Dat tweede doe ik natuurlijk niet, het eerste heb ik wel op orde, en je verbaasd je gewoon. Ook diegene die goed voorbeeld moeten geven bakken er niets van :bag: Het is dan met GSAK 8 een eitje hier een bookmark van te maken op al die cache pagina's. Heb je er 1 heb je ze allemaal. Een soort van cache uit, trash in, maar dan landelijk :lol1: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een 'Needs Archived' logje van een gefrustreerde geocacher, direct gevolgd door een 'Reviewer Note' en een maand later zat de cache in het archief. En dat is al menige klassieker overkomen. Met verschillende cache-eigenaren, kennissen uit de beginjaren, heb ik hierover gecorrespondeerd. Ze hadden archivering immers eenvoudig kunnen voorkomen door te voldoen aan het ultimatum van de reviewer. Dat hebben ze om uiteenlopende redenen niet gedaan. Ik noem onvrede met de huidige cachecultuur, plannen om de cache toch te archiveren bij gc.com en ergernis over bemoei- en regelzucht en eigenmachtig optreden van reviewers.

 

Veel gearchiveerde klassiekers bestaan nog steeds, worden goed onderhouden door de plaatsers en bezocht door geocachers die al jaren niet meer actief zijn bij gc.com. Deze prachtexemplaren lopen gevaar door de ongetwijfeld goed bedoelde maar ondoordachte oproep tot georganiseerd ruimen van bij gc.com gearchiveerde caches. Daarom: afblijven. Respecteer het eigendomsrecht en de bedoelingen van de cache-eigenaar, beweegredenen die niemand kent en die ook niemand iets aangaan. Doe dat ook als je niet verder kijkt dan gc.com.

 

Ik sluit me hier volledig bij aan. Als een cache er nog gewoon ligt en gevonden kan worden, zie ik geen enkele reden om hem weg te halen.

Ik ben zelf ook wel vergeten om het zwitsers kruis weg te halen terwijl dit al lang kon.

Dus graag opruimen pas na toestemming van de CO.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door een seleckt groepje die ook wel eens de buren word genoemd is elke inbreng van de revieuwer er uitgeklaagt bij groundspeak, het gaat momenteel dun door de broek van de revieuwers als ze een cache terug stuuren naar de co met wat opmerkingen, doodsbang dat groundspeak hun weer eens onnadenkent passeer en de klager gelijk geeft,Daarom zijn de reviewers getransformeerd tot aapjes die enkel op knopjes drukken bij de cachepagina die voldoet aan de minimale administratieve regels.De rest surfen ze geen uitspraak over doen en word je voor hun veiligheid meteen naar @apiel gestuurd Hoewel elke revieuwer de mooie en goeie caches waarderen durven ze geen stelling te nemen zelfs als ze zien dat er niks van klopt en gooien die troep dan ook online, met de zekerheid dat ze dan geen gezeur met de co en groundspeak hebben.De angst regeert zover gaat de dollarjacht van groundspeak Barny

Dus graag opruimen pas na toestemming van de CO.

Tenzij de CO niet reageert op mail. Bovendien vind ik het een "plicht" van de CO zelf om zijn zooi op te ruimen.

Een cache heeft onderhoud nodig, doe of wil of kan je dat niet meer......archiveren en opruimen voor geocaching.com! Als je om wat voor reden dat niet kan, zet het in een write note.

Of wil je hem onderbrengen bij een andere club, zet dat dan in een write note. Zo simpel is dat.

 

Maar wees niet bang, ik denk dat er maar een handjevol cachers zijn die de verantwoordelijkheid voor een "schoon landschap" op zich nemen. Of spontaan aanbieden een cache te onderhouden als ze er toch langsgaan. De grote bubs kan het geen moer schelen wat er gebeurd nadat zij een cache gelogd hebben. Laat staan extra kosten te maken door er nog een keer langs te gaan.

 

Overigens lijkt me dat hele ondergrondse verhaal (gearchiveerde klassiekers bezoeken) flauwekul, temeer omdat ik geen antwoord krijg van vriend Vlindertje op mijn eerdere vragen in dit draadje! Mag ook per PM als ie zich niet kenbaar wil maken voor de "hele" wereld.

Misschien dat het om een paar multies gaat (de lol daarvan ontgaat me wel), maar echt niet om alle bagger die gewoon na teleurstellend onderhoud blijft liggen.

 

Wat ik veel zorgelijker vind is de tendens om actieve caches te stelen en asociaal te behandelen. Maar dat is een ander draadje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens lijkt me dat hele ondergrondse verhaal (gearchiveerde klassiekers bezoeken) flauwekul, temeer omdat ik geen antwoord krijg van vriend Vlindertje op mijn eerdere vragen in dit draadje! Mag ook per PM als ie zich niet kenbaar wil maken voor de "hele" wereld.

Vriend Professor X,

 

Mijn verontschuldigingen. Ik realiseerde me niet dat je al ruim twee maanden op een antwoord zit te wachten. Ik schreef voorbije zomer ...

 

Beste @rend, ook jouw naam las ik onlangs nog in het logboekje van één van de oudste en mooiste geocaches in Limburg. De cache ligt op een zeer bijzondere plek, tegen een rotswand, in een houten keldertje onder een plank en verkeert in uitstekende staat. Na bijna 10 jaar is deze cache door een reviewer gearchiveerd zodat, ik citeer, "de cachelocatie, of de nabije omgeving, gebruikt kan worden door een andere cacher". Dat laatste is inmiddels gebeurd. Op een steenworp afstand ligt aan de voet van een grenspaal een gescheurd vies doosje met een doorweekte logprop.

... en jij maakt hieruit op dat er een ondergronds circuit bestaat, een select clubje van ouwe rotten die gearchiveerde klassiekers bezoeken. Een old-fellows-netwerk, compleet met een eigen site. Hoe kom je daar toch bij? Ik schrijf alleen dat ik het logje van @rend heb gelezen in het logboekje van één van de oudste en mooiste geocaches in Limburg. Vervolgens slaat jouw fantasie op hol en verwacht je dat ik antwoord op vragen als:

 

> Wat is de lol hiervan?

 

Ik neem aan dat je het bezoeken van een gearchiveerde klassieker bedoelt. Geocachen is voor mij het ontdekken van mooie en/of bijzondere plekjes. Soms zijn die plekjes zo mooi en bijzonder dat ik er vaker terugkom, meestal in verschillende seizoenen. En dan controleer ik ook de cache. Ik beleef daar plezier aan, maar ik kan me best voorstellen dat jij daar de lol niet van inziet. Ieder zijn meug.

 

> Hoe heet die site dan, of werkt het met het old-fellows-netwerk?

 

Voor zover ik weet bestaan die site en het old-fellows-netwerk alleen tussen jouw oren. Die 'flauwekul' heb je helemaal zelf bedacht. Fijn dat ik ook per PM mag reageren, maar waarop? Ik wil graag ingaan op elke serieuze vraag, stelling of mening, maar hersenspinsels blijven hersenspinsels. Daar helpt geen PM maar alleen een ragebol of wind door de bovenkamer tijdens een lange wandeling naar een al dan niet gearchiveerde klassieker.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij staat het cachen op een laag pitje. Ik heb her en der nog wel caches liggen die nog goed gevonden worden en goed beoordeeld worden. Omdat ik het ook druk heb met andere dingen en niet meer dicht bij mijn caches in de buurt woon is het vaak erg lastig om onderhoud te plegen. Gelukkig zijn er heel veel cachers die vrijwillig iets voor mij in het veld checken zodat mijn caches gewoon te doen blijven. Toch krijg ik ook wel eens een reviewer achter me aan met dreigementen van archiveren (misschien is dat wel het enige vervelende, er worden direct dead-lines gesteld. Slechts een herinnering is natuurlijk niet erg). Ik ben wel bereikbaar per mail en ik plaats wel logs op de cache pagina's, maar het onderhoud kan soms gewoonweg langer duren. Niet iedereen is even 24/7 fanatiek (meer).

Een tijde geleden vroeg iemand uit de Weerribben me of ik ook niet dat spelletje met doosjes deed. Ze hadden namelijk daar mensen gezien die het power-trail aldaar aan het doen waren. Tot grote schaamte moest ik 'ja' zeggen. Het zal je maar overkomen dat je cache wordt gearchiveerd door iemand anders om "ruimte te maken" voor (hoogstwaarschijnlijk) dit soort fratsen. Misschien klink ik een beetje als ouwecaramba, dat ben ik ook qua cachen (in het echt pas in de 20 ;) ), maar ik wilde toch even kwijt dat niet iedereen even fanatiek (meer) is, maar ik ben nog zeker trots op de caches die ik heb uitgezet, al ben ik dus niet in staat om snel onderhoud te plegen.

 

Q :beerchug:

 

PS het is natuurlijk een ander verhaal als het één of andere 13 in een dozijn flutcache is waarvan de legger echt niet reageert, maar de reviewer mag best wel even kijken om wat vor een cache het gaat, bv. legger geeft aan dat hij/zij niet zo snel is of een "klassieke" cache (zie de reacties van Vlindertje).

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, wat is een klassieker? Een Cadillac uit de jaren 50 is bij goed onderhoud een klassieker, en als er niets aan gedaan wordt gewoon een hoop oud ijzer.

 

Bij caches is het net zo. Een cache die er al sinds de beginjaren ligt, kan een lichtend voorbeeld zijn voor het cachelandschap en daardoor het predikaat klassieker verdienen. Als-ie al lang niet meer onderhouden wordt, de route niet meer helemaal klopt, het logboek vochtig en vol is, en de eigenaar niet op mails reageert is het wat mij betreft zwerfvuil. Dan kan ik de reviewers van Groundspeak niet anders dan gelijk geven, dat ze na een waarschuwingsmail zo'n cache archiveren. Degene die daarna vrijwillig op pad gaat om de cacheresten weg te halen verdient een pluim. Niet iedereen is zo gek om andermans troep op te ruimen.

 

Zelf heb ik een tijdje de eer gehad om na adoptie zo'n 'klassieker' te onderhouden. Vlindertje, die blijkbaar uit Eindhoven komt, zal de cache wel kennen. Inmiddels cachen ook wij nauwelijks meer, net als de oorspronkelijke eigenaar. Vandaar dat ik de cache opnieuw heb laten adopteren. Is de 'klassieker' de moeite waard, dan komt er echt wel een gegadigde. Zo niet, dan is het toch niet zo'n geweldige cache als je dacht, en kan het geen kwaad om 'm in het archief te stoppen.

 

Er komt dan inderdaad plaats voor een andere cache en soms zal de kwaliteit tekort schieten. That's life. De meeste nieuwe caches van tegenwoordig zijn mijn smaak niet, waarom dacht je dat ik nog maar zelden ga cachen? Maar wees eens eerlijk, de oppervlakte aan natuur is in Nederland helaas beperkt. Zoveel natuur is er niet meer, waar geen cache ligt. Als we ook nog al het oude, niet onderhouden, spul eindeloos laten liggen, komt er geen plaats voor de ideeën van de nieuwe generatie cachers. Daar zullen behalve petlingrapers toch ook wel cachers met 'klassieke' ideeën tussen zitten die ons allemaal nog kunnen verrassen met een creatie met eeuwigheidspotentie.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat Team Aragorn schrijft kan ik me ook wel in vinden, maar mijn ervaring is dus dat cachers die in de buurt van een cache wonen soms tijdens een wandelingetje langs een cache komen en als dat nodig is even informeel wat onderhoud doen. Doe/deed ik ook af en toe met echt toffe caches. Ik denk dus dat veel "klassieke" (wat dat dan ook inhoud) caches informeel door de geocache gemeenschap schoon en droog worden gehouden, maar zijn dus formeel niet in staat om nadien zo'n verschrikkelijk rood kruis weg te halen, en als de eigenaar niet meer online komt wordt zo'n cache dus jammergenoeg het archief in gekieperd.

 

Q :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...