Spring naar bijdragen

Opruimen Van Caches Na De Nieuwe Regeling


jefmen

Aanbevolen berichten

Ik vind het jammer dat de revieuwers niet selectief te werk kunnen gaan.

Moeten de rievieuwers niet ook wat "veld-kennis" hebben en een klankbord ?

Ik bedoel: de bonus uit een serie verwijderen kan nog, maar ik heb ook andersom gezien bij enklele van de beste caches: de startcache werd verwijderd van de werkelijke alleen vanwege een kruis van "iemand die erg ongelukkig en misdeeld in deze wereld gekomen is" (duitsland). Dom-dom-dom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

PN je mag aan die natte bamidoos komen snuffelen hoor...

als ik er een vind verstop ik hem wel in het bos bij nunspeet (no offence voor de caches die daar liggen hoor)

Kwam twee weken terug je vrouw en kinders tegen bij DSC2012 ong nummer 55 :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel caches van co's die niet meer actief zijn verdwijnen langzaam aan het archief in. Maar de behuizingen liggen er nog omdat de cache niet meer actief is.

Of een cache-eigenaar actief is kun je alleen te weten komen door het hem of haar te vragen. Verwijderen van een cache is slechts acceptabel als de eigenaar jou toestemming geeft. In alle andere gevallen is het diefstal danwel vandalisme.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Step 5 - Maintaining Your cache

 

Once you place the cache, it is your responsibility to maintain the cache and the area around it. You will need to return as often as you can to ensure that your cache is not impacting the area negatively, and to check that the container is in good shape.

 

Does the area look disturbed? Are visitors disrupting the landscape in any way? If you eventually have concerns about the location, remove the container and make appropriate changes to your online listing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een gearchiveerde cache is toch eigenlijk niets meer dan, indien je hem vind, een gevonden voorwerp.

Door de archivering word de cache uit het spel genomen door de spelleider (reviewer) omdat de eigenaar niet reageert en door zijn nick onbekend is.

Indien je deze cache dan nu vind geld de wet m.b.t. gevonden voorwerpen.

 

Aangifte / melden van de vondst

 

Als de classificatie door de vinder van voldoende waarde was, zal deze aangifte doen van de vondst. Dit doet de vinder bij dezelfde soort instanties of websites als de rechtmatige eigenaar. De eerlijke vinder mag hierbij aangeven eigenaar te willen worden van het gevonden voorwerp als dit binnen 1 jaar niet wordt opgeëist. Deze mag het voorwerp, iets minder dan € 250,= ook zelf in bewaring houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil de komende dagen een concreet plan op papier zetten en dan zal ik het online zetten zodat jullie het kunnen lezen en beoordelen. Tevens zoek ik nog meerdere mensen om samen de kar te trekken bij het opzettten en later ook om het met elkaar voort te zetten.

 

Ik ben zelf te bereiken op het volgende email adress : jefmengeo at gmail dot com. Wie zich wilt aanmelden om samen te helpen het idee op te zetten en het uit te werken. Moedig ik aan om een mailtje te sturen zodat we met een aantal is om de tafel kunnen zitten om dingen te bespreken en te regelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even ter reflectie een goed voorbeeld van hoe het ook kan: :thumbup:

 

GC3GTE5 de Meet & Greet De Wieden

Rondje "De Wieden" gaat per 15 juli in het archief.

U kunt mee fietsen om het rondje op te ruimen.

Start zal zijn om ongeveer 08.30 vanaf het bezoekerscentrum in St Jansklooster.

 

Zo zou je het opruimen ook een aantal CITO-events kunnen laten zijn.

Krijg je meteen de nodige animo aangezien dit type zelden te vinden is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een gearchiveerde cache is toch eigenlijk niets meer dan, indien je hem vind, een gevonden voorwerp.

Door de archivering word de cache uit het spel genomen door de spelleider (reviewer) omdat de eigenaar niet reageert en door zijn nick onbekend is.

Indien je deze cache dan nu vind geld de wet m.b.t. gevonden voorwerpen.

Van een gearchiveerde cache weet jij alleen dat deze is gearchiveerd bij gc.com. Mogelijk is de cache ook gepubliceerd bij andere geocaching-sites en/of op een eigen website. Van de bedoelingen van de cache-eigenaar weet jij helemaal NIETS.

 

Elk initiatief om gearchiveerde caches te ruimen zonder toestemming van de eigenaar komt neer op georganiseerd 'rippen' en zal kwaad bloed zetten en op weerstand stuiten, ook bij GroundSpeak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste @rend, ook jouw naam las ik onlangs nog in het logboekje van één van de oudste en mooiste geocaches in Limburg. De cache ligt op een zeer bijzondere plek, tegen een rotswand, in een houten keldertje onder een plank en verkeert in uitstekende staat. Na bijna 10 jaar is deze cache door een reviewer gearchiveerd zodat, ik citeer, "de cachelocatie, of de nabije omgeving, gebruikt kan worden door een andere cacher". Dat laatste is inmiddels gebeurd. Op een steenworp afstand ligt aan de voet van een grenspaal een gescheurd vies doosje met een doorweekte logprop.

 

Een 'Needs Archived' logje van een gefrustreerde geocacher, direct gevolgd door een 'Reviewer Note' en een maand later zat de cache in het archief. En dat is al menige klassieker overkomen. Met verschillende cache-eigenaren, kennissen uit de beginjaren, heb ik hierover gecorrespondeerd. Ze hadden archivering immers eenvoudig kunnen voorkomen door te voldoen aan het ultimatum van de reviewer. Dat hebben ze om uiteenlopende redenen niet gedaan. Ik noem onvrede met de huidige cachecultuur, plannen om de cache toch te archiveren bij gc.com en ergernis over bemoei- en regelzucht en eigenmachtig optreden van reviewers.

 

Veel gearchiveerde klassiekers bestaan nog steeds, worden goed onderhouden door de plaatsers en bezocht door geocachers die al jaren niet meer actief zijn bij gc.com. Deze prachtexemplaren lopen gevaar door de ongetwijfeld goed bedoelde maar ondoordachte oproep tot georganiseerd ruimen van bij gc.com gearchiveerde caches. Daarom: afblijven. Respecteer het eigendomsrecht en de bedoelingen van de cache-eigenaar, beweegredenen die niemand kent en die ook niemand iets aangaan. Doe dat ook als je niet verder kijkt dan gc.com.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo vreemd vind ik de reactie van Vlinder niet en wat ze stelt is ook juist.

 

Bij mij in de buurt liggen nog steeds een aantal caches en hebben een aantal caches gelegen, van meerdere cache-eigenaren die ooit via de site van Groundspeak te loggen waren.

Wegens persoonlijke beweegredenen (onvrede, andere denkbeelden, te veel aanloop en/of ongewenste randverschijnselen etc.), zijn deze caches bij Groundspeak opgezegd en daarna door Groundspeak gearchiveerd.

Deze caches zijn wel blijven liggen en via andere sites nog steeds te loggen of te loggen geweest. (Opencaching, Navicaching en Quality-caching, etc.)

 

 

Het feit dat een cache dus door /bij Groundspeak gearchiveerd is, wil niet zeggen dat die cache ook inactief is.

 

Acties van derden om deze dan maar te ruimen, zijn dan ook ongepast. Die beslissing ligt bij de CO.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel gearchiveerde klassiekers bestaan nog steeds, worden goed onderhouden door de plaatsers en bezocht door geocachers die al jaren niet meer actief zijn bij gc.com. Deze prachtexemplaren lopen gevaar door de ongetwijfeld goed bedoelde maar ondoordachte oproep tot georganiseerd ruimen van bij gc.com gearchiveerde caches. Daarom: afblijven. Respecteer het eigendomsrecht en de bedoelingen van de cache-eigenaar, beweegredenen die niemand kent en die ook niemand iets aangaan. Doe dat ook als je niet verder kijkt dan gc.com.

OK, maar wat is de lol hiervan? Omdat het vroeguh beter en gemoedelijker was laat je je cache archiveren zodat ie van de kaart verdwijnt, om hem vervolgens aan een select clubje ouwe rotten aan te bieden? Hoe heet die site dan, of werkt het met het old-fellows-netwerk? Of is het een afgeleide van quality-caching misschien? dat was ooit een goed idee, maar helaas ook een stille dood gestorven.

Ik heb hier nog nooit van gehoord en vind het heel vreemd allemaal. Ook erg "sociaal" dan om niet te reageren op mailtjes van geocachers die nog wel steeds goede bedoelingen met dit spelletje hebben.

 

Trouwens ik heb al enkele malen een gearchiveerde cache uit het terrein gehaald (ook na jaren) en nooit stond daar een recent logje in.

 

Dus geeft iets meer toelichting en ik laat me graag verrassen met het archived-netwerk. Niet iedere cache die ik vind hoeft van mij een puntje bij Groundspeak te zijn, maar het moet dan wel de moeite waard zijn. Geen alternatieve bagger, want dat is er bij Groundspeak helaas al genoeg.

 

Acties van derden om deze dan maar te ruimen, zijn dan ook ongepast. Die beslissing ligt bij de CO.

Dat snap ik, maar dan wel graag een fatsoenlijk antwoord op een mail van mij. Want juist het "doodzwijgen" geeft irritatie.

Nog een tip, als ik al een gearchiveerde cache van Groundspeak bij de ondergrondse zou aanbieden dan is het misschien handig om de eindlokatie te wijzigen. Want cachers lopen soms nog met een uitdraai van twee jaar oud rond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een fatsoenlijk antwoord vind ik ook wel het minste, maar voor de rest......snap ik al de drukte niet zo.

 

Zolang als ik cache liggen er al caches van verschillende organisaties.

 

Opencaching, Terracaching, Navicaching, Quality-cacheing etc. ik heb er zelfs wel eens een enkele van gevonden. (hoe heetten "die andere" caches in Frankrijk ook weer, daar vond ik er per ongeluk ook ooit eens een van)

 

Allemaal caches van andere "clubjes" (select of niet) Wat de lol daarvan is? Tja...dat bepaalt ieder (clubje) voor zich denk ik.

Ondanks dat vele "Geocachers" daar een uitgesproken mening over hadden (ik ook) heeft iedereen die ook altijd gewoon laten liggen, terwijl het geen "Geo-caches" waren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...