meelhopper Geplaatst 22 juni 2011 Geplaatst 22 juni 2011 Je kunt de Garmin Oregon, in de Demo mode zetten. Dan naar het wp gaan (virtueel) en vandaar uit een ander wp kiezen zodat je de richting krijgt. Eventueel heb ik daar een documentje voor met uitleg. http://members.ziggo.nl/meelhopper/Geo/algemeen/uitleg%20peiling.pdf Maar de oplossing van team geo-cachet lijkt me ook prima.
J-Thread Geplaatst 22 juni 2011 Geplaatst 22 juni 2011 Onlangs heb ik bij een cache het snijpunt moeten bepalen van twee lijnstukken. Ik kan van 4 waypoints het snijpunt bepalen, dat gaat met een route. In dit geval werkte dat niet, want het snijpunt lag in het verlengde van twee coordinaten die samen een lijn vormen en van twee coordinaten die samen een andere lijn vormen. Dan hebben die 2 lijnstukken dus geen snijpunt, en is waarschijnlijk 1 van de waypoints fout, als dit inderdaad een opgave in de cache is. Mocht je het snijpunt van de 2 lijnen bedoelen, dan zijn hierboven al enkele oplossingen genoemd, maar ik zou het zelf met behulp van coordinaten in het Nederlands RD Grid doen. Zoals Japiejoo terecht opmerkt is dat een carthesisch coordinaatstelsel waardoor je makkelijk berekeningen kunt doen zoals de hoek bepalen tussen 2 punten (invtan((y2 - y1) / (x2 - x1))), lijnstukken uitbreiden (bv om een lijnstuk dubbel zo lang te maken, in de richting van punt 1: x3 = 2 * x1- x2, y3 = 2 * y1 - y2 of in de richting van punt 2: x3 = 2 * x2 - x1, y3 = 2 * y2 - y1) of zelfs direct het snijpunt berekenen (daarvoor zul je wel een tweedegraads vergelijking moeten oplossen, dat kan bijvoorbeeld met behulp van de abc-formule).
Team Geo-cachet Geplaatst 22 juni 2011 Geplaatst 22 juni 2011 Je kunt de Garmin Oregon, in de Demo mode zetten. Dan naar het wp gaan (virtueel) en vandaar uit een ander wp kiezen zodat je de richting krijgt. Weer wat geleerd Dank voor deze uitleg.
technetium Geplaatst 22 juni 2011 Geplaatst 22 juni 2011 Voor kleine afstanden gaat dat inderdaad 'goed', dan is de afwijking minimaal. Klopt, dit was een snelle oplossing voor in het veld. Wil je een beter oplossing dan kun je ook: Het uitproduct nemen van de vectoren van het begin- en eindpunt van de beide lijnstukken en van die resulterende vectoren ook weer het uitproduct. Dat is de methode waarmee WGT het snijpunt berekend. Is ook een benadering omdat de aarde niet helemaal rond is. Tc
kalkendotters Geplaatst 25 juni 2011 Geplaatst 25 juni 2011 En voor de overbodigheid nog de mogelijkheid om het met de Oregon zelf te bepalen: Kies Waarheen kies onderin om de drie cirkels (enalinkse symbooltje) om een 'vanaf' lokatie in te stellen kies het waypoint van waaraf je wilt meten selecteer daarna opnieuw Waypoints Dan staat bij elk waypoint netjes de afstand en richting vanaf de vanaf-locatie en dit werkt natuurlijk veel sneller dan het overtikken van de coordinaten in welk tooltje dan ook. Nadeel is dat je alleen hele getallen bij de graden krijgt, en afstanden in maximaal 3 significante cijfers.
Team Geo-cachet Geplaatst 25 juni 2011 Geplaatst 25 juni 2011 Helemaal niet overbodig . Soortgelijke methode blijkt ook voor een Vista te werken (referentiepunt wijzigen) en dat is een stuk eenvoudiger dan de manier die ik tot nu toe hanteerde. Ik val in herhaling als ik zeg: weer wat geleerd .
topzoekertje Geplaatst 25 juni 2011 Geplaatst 25 juni 2011 (bewerkt) En voor de overbodigheid nog de mogelijkheid om het met de Oregon zelf te bepalen: Kies Waarheen kies onderin om de drie cirkels (enalinkse symbooltje) om een 'vanaf' lokatie in te stellen kies het waypoint van waaraf je wilt meten selecteer daarna opnieuw Waypoints Dan staat bij elk waypoint netjes de afstand en richting vanaf de vanaf-locatie en dit werkt natuurlijk veel sneller dan het overtikken van de coordinaten in welk tooltje dan ook. Nadeel is dat je alleen hele getallen bij de graden krijgt, en afstanden in maximaal 3 significante cijfers. Dat is inderdaad de beste methode. Je moet wel bij de instellingen aangeven dat je graden wilt zien en geen windrichting. 25 juni 2011 bewerkt door topzoekertje
solletjes Geplaatst 25 juni 2011 Geplaatst 25 juni 2011 Dit was ook voor ons een nieuwe truc Werkt ook op GPSMap 60cx
HettyenAd Geplaatst 28 augustus 2011 Geplaatst 28 augustus 2011 Ik zoek precies hetzelfde , de lijnen snijden elkaar nog niet , dus ik zou graden moeten weten of een leuk foefje op je GPS. Er worden hier diverse oplossingen aangedragen , helaas zit er geen duidelijke uitleg bij. Ik heb een Etrex vista Hcx , op de lijn staan geeft geen graden , referentiepunt wijzigen???? , android GCC tool aanwezig ,maar weet niet waar te zoeken(er staan honderden dingen op). Wie kan er een duidelijke stap voor stap oplossing geven om die lijnen te verlengen op mijn Etrex.
Team Geo-cachet Geplaatst 28 augustus 2011 Geplaatst 28 augustus 2011 Ik heb een Etrex vista Hcx , op de lijn staan geeft geen graden Dan doe je iets toch niet helemaal goed, vrees ik. Of zie je wel een afstand en een windrichting? In dat geval is het een instellingskwestie (zie eerdere post) Maak de route tussen de twee punten en kies dan NIET voor "Navigeer", maar voor "Kaart". Als je dan je pijltje boven een punt op de route zet, wordt die route wit (was paars) en verschijnen rechtsboven in je scherm richting en afstand. Net voor de zekerheid even zelf uitgeprobeerd op mijn eigen Etrex Vista HCx en gecontroleerd in MapSource. Klopt helemaal . De andere methode (via Referentiepunt wijzingen) gaat als volgt: Kies eerst de bestemming, dus het WP waar de route naartoe zou moeten gaan (stel dat is WP10). Op het scherm dat dan verschijnt klik je NIET op 'Ga naar', maar druk je op de onderste knop aan de linkerzijde van het toestel (de menuknop). Daar kun je kiezen voor "Wijzig referentiepunt". Daarmee geef je het vertrekpunt van de route aan. Klik op het kaartje wat dan verschijnt op het betreffende WP. Stel dat is WP05 Je GPS geeft dan lengte en richting aan vanaf WP05 naar WP10. Nu je de richting weet, kun je een nieuw WP projecteren vanuit WP05 over de gevonden koers, maar dat wat verder weg ligt. Stel dat is WP12. Doe hetzelfde voor de tweede lijn, resulterend in weer een nieuw WP. Stel dat is WP13 en het beginpunt is WP06. Je hebt nu vier relevante WP's In dit voorbeeld zijn dat WP05, WP06, WP12 en WP13. Je kunt niet twee routes tegelijk tekenen, dus er is een truc nodig om toch het snijpunt van WP05-WP12 en WP06-WP13 te kunnen vinden. Maak daarom één route met daarop alle 4 WP's, bijvoorbeeld WP05 --> WP12 --> WP06 --> WP13. Bekijk hem op de kaart en zoom helemaal in op het kruispunt om het coördinaat te vinden. Even een schetsje maken op papier helpt enorm.
HettyenAd Geplaatst 29 augustus 2011 Geplaatst 29 augustus 2011 Maak de route tussen de twee punten en kies dan NIET voor "Navigeer", maar voor "Kaart". Als je dan je pijltje boven een punt op de route zet, wordt die route wit (was paars) en verschijnen rechtsboven in je scherm richting en afstand. Als ik dat doe komt er rechtsboven te staan: 7m - W - 799m De andere methode (via Referentiepunt wijzingen) gaat als volgt: Kies eerst de bestemming, dus het WP waar de route naartoe zou moeten gaan (stel dat is WP10). Op het scherm dat dan verschijnt klik je NIET op 'Ga naar', maar druk je op de onderste knop aan de linkerzijde van het toestel (de menuknop). Daar kun je kiezen voor "Wijzig referentiepunt". Daarmee geef je het vertrekpunt van de route aan. Klik op het kaartje wat dan verschijnt op het betreffende WP. Stel dat is WP05 Je GPS geeft dan lengte en richting aan vanaf WP05 naar WP10. Selecteer WP 10 , ga via menu -> wijzig referentiepunt naar WP5 , klik deze aan (enter) , hij gaat dan terug naar WP10 , hier geef ik aan "Ga Naar" . Dan heb ik linksboven staan koers SW - ETE tot volgnd 0 HRS 0 MIN en daaronder over het hele beeld Zuidwest naar 010 Ik zie dus noch steeeds geen graden of afstand.
Team Geo-cachet Geplaatst 29 augustus 2011 Geplaatst 29 augustus 2011 Maak de route tussen de twee punten en kies dan NIET voor "Navigeer", maar voor "Kaart". Als je dan je pijltje boven een punt op de route zet, wordt die route wit (was paars) en verschijnen rechtsboven in je scherm richting en afstand. Als ik dat doe komt er rechtsboven te staan: 7m - W - 799m <knip> Ik zie dus noch steeeds geen graden of afstand. Je ziet meer dan je denkt Dat betekent: Hoogte 7 meter, richting West, afstand 799 meter. Het is dus, zoals eerder ook aangegeven (zie o.a post #22), een instelling op je GPS die je moet veranderen. Ga in het hoofdmenu naar "Instellen". Dan naar "Koers" en wijzing onder "Weergave" de keuze "Windstreek aanduiding" in "Graden". Probeer het daarna nog eens.
HettyenAd Geplaatst 30 augustus 2011 Geplaatst 30 augustus 2011 Het gaat er steeds beter uit zien , als ik nu een route selecteer kan ik inderdaad op de lijn gaan staan en geeft hij graden en afstand aan. Dit zou in principe al genoeg zijn, maar wil uiteraard mijn apparaat leren kennen maar ook alle dingen die je er mee kan doen. Nu nog graag in het volgende scherm. Selecteer WP 10 , ga via menu -> wijzig referentiepunt naar WP5 , klik deze aan (enter) , hij gaat dan terug naar WP10 , hier geef ik aan "Ga Naar" . Dan heb ik linksboven staan koers SW - ETE tot volgnd 0 HRS 0 MIN en daaronder over het hele beeld Zuidwest naar 010. waar kan ik dit wijzigen en waarin moet ik dit wijzigen , kan dataveld wijzigen maar er staat geen graden bij?? De afstand tussen deze twee punten? Wat beteken ETE en ETA . Je ziet ik moet nog veel leren , je vraagt je af "hoe heeft hij het al die tijd gedaan".
HettyenAd Geplaatst 31 augustus 2011 Geplaatst 31 augustus 2011 (bewerkt) Is er misschien nog iemand , die mij verder kan helpen met die instellingen? Selecteer WP 10 , ga via menu -> wijzig referentiepunt naar WP5 , klik deze aan (enter) , hij gaat dan terug naar WP10 , hier geef ik aan "Ga Naar" . Dan heb ik linksboven staan koers SW - ETE tot volgnd 0 HRS 0 MIN en daaronder over het hele beeld Zuidwest naar 010. waar kan ik dit wijzigen en waarin moet ik dit wijzigen , kan dataveld wijzigen maar er staat geen graden bij?? De afstand tussen deze twee punten? Wat beteken ETE en ETA . Het zijn een paar vragen , maar misschien is het voor iemand heel makkelijk te beantwoorden. 31 augustus 2011 bewerkt door HettyenAd
Zandhaaschris Geplaatst 7 november 2011 Geplaatst 7 november 2011 Je zou alle punten om kunnen zetten in een decimaal systeem (bv RD) en deze waardes ouderwets over tekenen op millimeterpapier, of heel modern op het freeware programma "geogebra". Vanaf daar kun je alle wiskunde toepassen die je maar wilt, en het resultaat achteraf weer terugzetten naar lat-long als je dat wenst
Aanbevolen berichten