Spring naar bijdragen

Log Of Geen Log?


b@dger

Aanbevolen berichten

In aanvulling hierop, ik ken een aantal cachers die nooit op internet loggen. Het gaat ze enkel om het bezoeken van de cachelocatie of de wandeling er naar toe. Zelfs als ze een cache niet kunnen vinden, plaatsten ze geen log. Want ze hebben helemaal geen zin in dat internet gedoe. Dat is voor hun alleen maar bijzaak.

 

Ik vind dat prima. Eigenlijk vind ik het een hele mooie zuiver manier van genieten van het geocachen. Wel een beetje jammer dat ze hun geocacheverhalen niet delen, ik hoor hun verhalen altijd op een feestje.

 

Zilvervloot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Toe maar, dat is wel erg rigoreus! :)

Misschien wordt het dan tijd om een 'found it' te veranderen in een 'logged it'? Het gaat tenslotte niet om het vinden van de fysieke cache of om de lokatie die de CO wil laten zien, maar puur en alleen om het krabbeltje op papier.

Dat is dus niet nodig want een found it kun je volgens de regels alleen maar verkrijgen door je naam in het logboek/rolletje te zetten. Voor mij is het loggen een onderdeel van de hele ervaring. De route, de stash en eventueel de puzzel. De complete ervaring dus.

Een found it loggen zonder het logboekje in handen te hebben gehad telt dus niet. Een Co die toestemming geeft daarvoor kan beter bekijken of zijn cache wel goed genoeg in elkaar zit. Ik doel dan niet op de moeilijkheidsgraad, maar op het werken zoals bedoeld. Als mechanisme om de logrol te krijgen niet werken dan zal de CO een oplossing moeten bedenken en en actie moeten komen.

 

Het lijkt wel alsof het een schande is om een dnf log te hebben. Ik ben ook wel eens drie keer terug gegaan voordat ik eindelijk de stash en logboek in handen had en deze de eerste keren ook gewoon als dnf gelogd. Niet met een note oid. Ik had tenslotte gezocht en niet gevonden. Dat maakte het frustrerend maar bij het vinden was de voldoening vele malen groter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar praktisch gezien heb je behalve dat krabbeltje aan alles voldaan voor de cache en vindt de CO dat voldoende om te mogen loggen. Voor mij zou dat laatste de doorslag geven en zou ik hem toch loggen en als bijzonder puntje toevoegen aan mijn verzameling.

 

Volgens mij ben je dan aan het wandelen en niet aan het cachen.

 

Wat grappig, dat de aantekening in het logboek een eigen leven gaat leiden. Want mensen, wat is die aantekening? Niets anders dan het bewijs dat je er geweest bent. Een foto van jezelf op een bergtop lijkt me een even geldig bewijs dat je er geweest bent.

 

Neen, een foto is een bewijs dat je er geweest bent, een krabbel op de logrol is een bewijs dat je er geweest bent, de cache hebt gevonden, de cache hebt kunnen openen en hebt kunnen loggen. Dat behelst dus iets meer.

 

Niets meer en niets minder en eigenlijk zouden CO's die toestemming geven om een found te loggen zonder naam in het logboekje als gevolg daarvan meteen hun cache in het archief moeten zien verdwijnen.

 

Ook niet onbelangrijk inderdaad is de verantwoordelijkheid van de CO in deze. De cacher vraagt, maar de CO faciliteert en degradeert daarmee zijn eigen creatie.

 

Edit: Spelling ... altijd moeilijk.

bewerkt door Triskelle
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Begin van deze week een prachtige tocht gemaakt in de Stubaier Alpen, waarbij er slechts één mogelijkheid was om een cache tegen te komen, namelijk de tradi Europa's hoogste TB-hotel. Vooraf de cachepagina gelezen.

Maandag naar de Hildesheimerhuette op 2899m vertrokken en op dinsdag na een prachtige tocht over een besneeuwde gletscher aangekomen bij het bergstation van een gondelbaan op 3165m! En daar tref ik - prachtig vastgemaakt aan een muur - in het bergstation een kluis aan met een cijfercombinatie! Geen idee hoe ik aan de juiste combinatie kon komen en het personeel van de gondelbaan wist van niets??!! Kon dus niet loggen!

Kom ik terug in het dal op de camping, blijkt dat de juiste combinatie in de hint staat! Vervolgens mail ik de CO dat het raar is dat je een tradi alleen kan loggen als je de hint hebt gelezen en krijg vervolgens een hele vriendelijke mail terug dat ik maar gewoon moet loggen! Wie zou dat doen?

 

Helaas komen dit soort praktijken niet alleen hoog in de bergen voor. Wat te denken van deze?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij geocaching gaat het om het bereiken van (de coördinaten van) een hopelijk mooie of bijzondere locatie. Met een aantekening in het logboek kun je bewijzen dat je de plek hebt gevonden. Als je dat op een andere manier kunt aantonen beslist de cache-eigenaar of jij zijn creatie online mag loggen als een vondst. De cache-eigenaar bepaalt het spel en heeft, zeker wat logjes betreft, altijd het laatste woord. Geocaching.com is een lijst/website (listing service) waar hij zijn cache heeft gepubliceerd. GC.com stelt geen regels voor de 'geldigheid' van logjes, puur en alleen omdat het een zaak is van de plaatser en de vinder van een cache.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het enigste waar Vlindertje gelijk in heeft is dat je hoopt op een bijzondere locatie uit te komen, de rest is klinkklare onzin van de hoogste klasse.

 

Zowel de cacheeigenar als Vlindertje heeft zich akkoord verklaart met de “spelregels” zoals opgesteld bij Groundspaek, en die geeft aan (zoals ik al heb geschreven in postje #31) dat alleen een physical log has been signed het recht geeft om een log op de cache pagina te zetten, daar is geen woord chinees bij.

 

De cacheeigenaar is gewoon een speler van het spel, en zich dus te onderwerpen aan de regels waar mee hij zelf met zijn volle verstand akkoord meegegaan is

 

GC.com heeft ook altijd het laatste woord, zij kunnen en mogen bepalen of een log wel of niet blijft staan de cacheeigenaar heeft in zo een geval niets in te brengen erger nog ze kunnen zonder waarschuwing en reden de hele pagina voor de cacheeigenaar elke moment blokkeren als ze willen.

 

Ik begrijp echt niet wat er nu zo moeilijk is om dat te snappen en om uit te voeren, de basis= geen log in het logboekje is geen log op de cachepagina.

 

 

Barny

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uitzondering hierop zijn natuurlijk de Challenge caches

Ja, die challege caches, die heb ik ook zien verschijnen. Dat is klaarblijkelijk iets nieuws. Ik weet ook nog niet wat ik daarmee aan moet.

 

Ik bedoel niet de move to 25 Challenges zoals deze: GC1Z97V want dat is een duidelijke cache. Hier krijg je het coördinaat pas als je een mailtje naar de CO stuurt. Je kan dus nooit zomaar loggen.

 

Maar zo een als deze cache. GC2PYFB

Ik zit daar een beetje mee in mijn maag, want als je toevallig een challenge cache van de eerste categorie vindt, dan zou ik direct loggen en vol trots een logje schrijven hoe gelukkig ik wel niet ben met deze onverwachte meevaller.

 

Maar wat te doen met challenge caches van de tweede categorie. Het logrolletje heb je zo in handen, maar mag je dan echt niet loggen?

Ik heb daar moeite mee.

 

Zilvervloot

bewerkt door Zilvervloot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar onze zuiderburen veelvuldig misbruik van maken en elke logvoorwaarde nu maar challenge noemen.....

 

Edit: is het bij een challenge niet zo dat de co zelf aan de challenge heeft voldaan?

bewerkt door team nessa
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja bij een challenge moet de CO ook aan al de voorwaarden hebben voldaan.

 

Zou wel heel raar zijn iets heel moeilijks neerleggen en het dan zelf nog niet eens kunnen.

 

Anyway ik vind die challenge caches wel leuk zoals het nu hier in NL gaat, Maar als het zo wordt dat je een cache een challenge gaat noemen omdat je toch persee logvoorwaarden in de cache wilt hebben.

Als dat de uitkomst gaat worden, mogen ze van mij meteen weer weg

bewerkt door Fam Vogel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Challenge caches; ik heb me een beetje ingelezen op het Amerikaanse forum. Dit is een link naar een bookmark die iemand bijhoud van alle challenges die daar zijn: U.S. Challenge Caches: States A-G (shared, public) Het geeft een beeld van waar we hier in Nederland waarschijnlijk ook naartoe zullen gaan.

 

Hier een link naar Groundspeak Knowledge Book over Challenge Caches er staan de voorwaardes in waaraan een challenge cache moet voldoen.

 

-> Beste moderator(en) als dit te veel afdwaalt van het hoofdonderwerp; dan komt dit challenge cache onderwerp vast ook tot zijn recht in een nieuw draadje.

 

Zilvervloot

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het verbaasd mij dat er blijkbaar cachers zijn die de regels met alle mogelijke excuses proberen te omzeilen. Een soort van water bij de wijn doen, en dat dan net zolang totdat de smaak en kleur verdwenen zijn. :thumbdown:

 

Loggen doe je in het boekje of logrol (en dan zelf schrijven) en dan pas op de cache pagina.

 

Die Challenge caches gaan er naar mijn mening ook geen goed aan doen......Nog meer puinzooi onder iedere steen die je maar tegenkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...